KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:13

Mee eens, ik vind Imposant ook een echte gelderse..zo hoort voor mij een gelderse er uit te zien. Front en een kap erop, veel knie er in en een sterke motor. Daarnaast veelzijdig..dus ook goed kunnen springen. En een nuchter karakter maar wel "heet" te maken als het nodig is op een fijne manier.

Ik vind de invloed van Jazz ook absoluut niet wenselijk, en vraag me eigenlijk ook af of iemand bovenstaande hengsten heeft zien springen?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 09:20

Afbeelding

Wat is hier gelders aan? ik zie het namelijk niet.

Ik kom nog uit de tijd dat je "basis"paarden had vroeger...dat waren toch echt een heel ander soort type paarden.

Ik vind High Five qua bouw veel meer in het gelderse type staan zoals dat in mijn beleving zou moeten zijn dan die net ggk Charmeur met zijn sterk hellende kruis en weinig front.

Toch jammer dat er zelfs in zo'n "typefokkerij" kennelijk geen eenduidig beeld is over wat dat type dan zou moeten zijn.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:27

Ben het met je eens Keat dat er meer duidelijkheid zou mogen zijn over het gewenste type {en karakter!}, en een bloedeis lijkt mij ook wenselijk om de origine wat meer te behouden.

Ben wel benieuwd naar de eerste bezichtiging van de "gelderse" hengsten dit keer..

Gelderse hengsten
Alexandro P X Zep
Alexandro P X Cabochon
Arlando X Elegant
Danser X Elegant
Danser X Zethar
Dante Weltino X Parcival
Habanna X Alexandro P
Negro X Laurentz
Roman Lifestyle W X Vaandrager
Sirius X Vitens
Saron X Democraat
Expression x Contango
Chablis x Apache

Als je het dan over karakter hebt..lijkt Apache bloed me ook niet bepaald wenselijk.
Ik vraag me ook af wat er gelders is aan een Expression x Contango eigenlijk..hoewel die laatste dan wel weer een degelijke bouw mee kan geven.

Maar goed, dan kun je net zo goed ook de dressuurhengst Feel Good overhevelen naar de Geldersen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:00

keat schreef:
Ja enorm jammer dat Olivier haast niet gebruikt wordt. Waar dat dan aan ligt? Onbekend is onbemind of misschien dat het men afschrikt dat het dv is...
Zo is Casaron ook beschikbaar en die heeft ook weinig gedekt afgelopen jaar. Ik ben van mening dat deze hengst wat kan betekenen, alleen men moet even door wat mindere optredens heen kijken. Als je er over nadenkt waarom bepaalde hengsten populairder zijn dan anderen dan denk ik dat het ook echt ligt aan de manier van promoten en voorbrengen van de hengst. Zo is Alexandro heel populair en heeft Wilson, die minstens zo goed is, toch minder gedekt, maar de promotie rondom alexandro is heel goed en hij staat bij mensen die weten hoe die klaar gemaakt moet worden en voorgesteld moet worden. Zo zijn er meerdere goede hengsten die toch weinig gebruikt zijn door, ik denk, mindere promotie en proffesioneel of spectaculair voorstellen. En reken maar dat het lastig Is, daar ben ik me van bewust. Het kost sowieso allemaal een hoop knaken. Ik hoop dus gewoon dat de fokkers ook daar een beetje doorheen durven te kijken en zeker bloed waarderen en durven te gebruiken. Maar ik snap ook dat men de populairdere hengsten pakken.



Laat ik voorop stellen..ik ken Casaron niet echt goed, als ik een standfoto van hem zie dan vind ik hem nog niet zo meevallen qua bouw. Wat vind jij dat hij toe kan voegen?

Promotie is zeker erg belangrijk, maar volgens mij qua kosten niet altijd even rendabel voor de hengstenhouders van gelderse hengsten denk ik.

En Wilson is wellicht niet zo populair vanwege zijn bemerking? ik vind dat in ieder geval een erg fijne hengst qua bouw en beweging.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:32

Vosje vind ik wel aansprekend :-}

Op de standfoto's die jij plaatst is de horizon niet recht dus lijkt hij wat voordeliger in elkaar te zitten.

Afbeelding
Dit is meer naar waarheid..ik mis hier wat "nek"..zie een zware hoofd/ hals verbinding. En vind zijn rug wat "verzonken" en bol op de lendenen. Pijpbeen van het voorbeen lijkt wat "ingesnoerd" te zijn en hengst is vrij neerwaarts gebouwd. Schoft lijkt niet omhoog te komen in beweging en het doet wat stug aan allemaal.

Maar goed, hij voert dus wel mooi, veelzijdig en oud bloed wat jij schrijft..uiteindelijk is kunnen presteren natuurlijk het allerbelangrijkste. En is hoe een hengst fokt belangrijker dan hoe hij is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:36

Ik ben ook benieuwd, die bewegingsfoto van Den Bosch vind ik dan wel weer aansprekend. Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of deze hengst voor de "kenners' het prototype van een gelders paard is?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:19

Wilson vind ik qua exterieur ook erg goed in elkaar zitten. En goede of slechte training kan een paard inderdaad ook extra maken {goed} of totaal afbreken in beweging bij slechte training/ vast zitten in het lijf. Dus beoordelen op jonge leeftijd vind ik sowieso altijd erg belangrijk.

Juiste merries met voldoende aansluiting is natuurlijk sowieso erg belangrijk, jullie zijn in ieder geval erg positief over zijn nafok dus dat zegt ook wat.
Die ingesnoerde pijp lijkt dan wellicht zo door een wat vertekende foto, irl bekijken is toch nog altijd het beste.

Ik vind jouw merrie inderdaad voor mijn idee aardig voldoen aan het beeld wat ik heb van een gelders paard CJ9.
Maar goed, mijn beeld is wellicht ook wat achterhaald omdat ik dat ook gebaseerd heb op hoe het gelders paard twintig jaar geleden was en iedere fokkerij gaat met zijn tijd mee. {als het goed is}

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: akishino, Hannerups, idylle, Ladypronk, Leo, lukka63, Majolen, Mariett, Rox87, SANEX, sterregoud, TessaxQuincy, Ubermetrics en 81 bezoekers