Singel breekt af tijdens cross

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Singel breekt af tijdens cross

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 16:38

Bokt.nl / An Eventful Life
Eventing

Tijdens de Osberton International horse trials in Engeland eerder dit jaar gebeurde er wat merkwaardigs op hindernis 6.

Ginny Howe was onderweg met haar paard Echo P in de CCI2* toen haar singel afbrak bij hindernis 6. Gelukkig raakte geen van beiden gewond. Ginny had geen idee wat er gebeurde: "Na hindernis 6 voelde hij wat kijkerig. Ik gaf hem een paar tikken met de zweep om hem wakker te maken. Ik wist toen nog niet wat er gebeurd was. Hij moet duidelijk gevoeld hebben dat de singel was afgebroken voordat hij afzette voor de hindernis. Arme jongen, hij was zo gefocust om door te gaan."

Ginny vervolgde haar route naar hindernis 7 en voelde wel iets: "Ik dacht dat mijn zadel wat verschoven was, maar toen ik iets zag wapperen realiseerde ik me pas wat er gebeurd was. Als dit op hindernis 7 was gebeurd, had het heel anders kunnen aflopen. Dit was een veel lastigere combinatie dan hindernis 6."

Ginny zorgt erg goed voor haar tuig. Het wordt altijd gecontroleerd en er was geen enkele indicatie dat er een probleem was voorafgaand aan de start. "Het was op geen enkele manier mogelijk om te voorspellen dat dit zou gaan gebeuren. Het elastiek aan beide gespen was eruit getrokken. Omdat daar leer overheen gestikt zit, kun je niet zien of het versleten was of op het punt stond om te breken. Dezelfde singel had ik eerder die dag nog bij een ander paard gebruikt."

In de toekomst overweegt Ginny om een ouderwetse over-singel te gaan gebruiken. "In het moment dacht ik nog om verder te gaan zonder zadel. Natuurlijk gaat dat niet, maar er spookten allerlei gedachten door mijn hoofd."

Klik hier voor het filmpje.

Nessavende
Berichten: 567
Geregistreerd: 04-11-11

Re: Singel breekt af tijdens cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 16:52

Oef, nog een geluk dat er geen ongelukken zijn gebeurd!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 16:54

:= Kan gebeuren

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 16:58

Jeetje, ze heeft veel geluk gehad. Ze kon net zo goed hierdoor een nare val maken.

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:01

ik heb het 2 x gehad met beleren van jonge paarden. de ene keer zat ik er nog net niet op, toen wou ik opstappen maar begon opeens te glijden. dus ik naar de andere kant van het paard om extra aan te singelen, hangt de singel nog maar aan 2 draadjes..

de andere keer zat ik erop. was een best braaf jong dier, maar opeens knapte de singel, en meneer begon te bokken door de klap tegen zn buik van de singel, lag ik met zadel en al. yay..

waren 2 singels van hetzelfde merk, en was een fabrieksfout. wel heel netjes opgelost hoor, maarja heb een beetje een singel trauma :(
Laatst bijgewerkt door DarkCupid op 22-11-17 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:03

Zadel zit natuurlijk ook nog vast aan het voortuig , maar ze moet wel mooi in evenwicht gezeten hebben :+

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Singel breekt af tijdens cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:20

Is het normaal om een paard een paar tikken te geven om het wakker te maken? Waarvoor straf je dan?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:27

Als het paard niet goed reageert op het been geef je inderdaad een paar tikken als dat nodig is. Ook wel wakker maken genoemd.
Bij deze hoogte zal een paard goed moeten reageren anders gebeuren er zeker ongelukken.

En zo wat heeft zij een geluk zeg!
Dat had heel anders kunnen aflopen.

Corellaa

Berichten: 6380
Geregistreerd: 18-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:28

superlotje schreef:
Is het normaal om een paard een paar tikken te geven om het wakker te maken? Waarvoor straf je dan?



Niet opletten , ter voorkoming dat het paard zn benen breekt of erger..
We hebben het hier over 2 sterren eventing

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Singel breekt af tijdens cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:12

Nieuwsgierig, heeft iemand een voorbeeld van een oversingel? ik krijg bij google alleen illustraties van een dameszadel, maar ik ben wel nieuwsgierig hoe dat zou zitten bij een gewoon zadel

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:17

superlotje schreef:
Is het normaal om een paard een paar tikken te geven om het wakker te maken? Waarvoor straf je dan?

Nee, dat vind ik niet normaal. Wakker maken doe je met je stem, slaan met de zweep is imo een straf.
En tja ... de amazone zat fout zo bleek snel daarna en het paard zat goed. :j

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:22

Ik heb het ooit met zadelpassen gehad, zadel lag als een huis, alleen de singel was te lang en kon niet straks genoeg.

Maar mooi dat m'n pony niet wilde lopen met die losse singel.

Dit zadel moet ook erg goed gelegen hebben en zij moet heel netjes in balans zitten, je moet er toch niet aan denken wat er kan gebeuren als je er naast komt te hangen en dat paard raakt in paniek boven of tussen zulke hindernissen.

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: Singel breekt af tijdens cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:33

Kan gebeuren zoiets. Verder wel heel vervelend.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:33

Telpeva schreef:
Nieuwsgierig, heeft iemand een voorbeeld van een oversingel? ik krijg bij google alleen illustraties van een dameszadel, maar ik ben wel nieuwsgierig hoe dat zou zitten bij een gewoon zadel

Afbeelding

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Singel breekt af tijdens cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:46

:wow: Wat een geluk dat er niets ergs is gebeurd.
Ruiter heeft trouwens veel balans dat het zo nog bleef liggen ondanks dat de singel los was.

Gini
Berichten: 17897
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:59

Corellaa schreef:
superlotje schreef:
Is het normaal om een paard een paar tikken te geven om het wakker te maken? Waarvoor straf je dan?



Niet opletten , ter voorkoming dat het paard zn benen breekt of erger..
We hebben het hier over 2 sterren eventing


Best wel ironisch. Want het paard was alerter en aandachtiger dan de ruiter. Paard wist al wat er aan de hand was, toen de ruiter nog aan de ideale tijd aan het denken was. En toch krijgt het paard de tikken. Maar goed, ik wil niet moeilijk doen. :D

Fijn dat alles goed is afgelopen!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Singel breekt af tijdens cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 21:06

Dat lijkt me logisch, ik kijk tijdens het rijden ook niet steeds naar mn singel. Paard voelde dat de singel gebroken was, de amazone voelde nog niks want zadel bleef gewoon liggen....

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 21:09

Heb het filmpje niet gezien (traag internet hier in het buitengebied :+ ) maar er zit natuurlijk wel verschil tussen een tikje om hem wakker te maken en je paard afranselen zonder reden..
Als jij iemand op z'n schouder tikt klagen ze toch ook niet meteen dat je ze mishandeld?

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 21:23

Het waren geen tikjes die je op iemands schouder geeft. Tenminste ... ik wil die "tikjes" in ieder geval niet krijgen, haha. Maar een echte afranseling of mishandeling zou ik het ook zeker niet noemen. Gewoon 2 tikken die niet nodig waren geweest en zeker niet om even "wakker" te slaan, gebruik daar gewoon je stem voor.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 21:26

Nou wow dat waren 2 tikjes achter het zadel. Ze rantseld m niet af :roll:

Balen dat dit gebeurt . Amazone heeft wel goede balans :D

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 22:03

Daarom schreef ik ook:"Maar een echte afranseling <knip> zou ik het zeker niet noemen."
Maar goed, ik gebruikte mijn zweep heel anders toen ik nog reed en heb nog nooit mijn pony's "wakker" hoeven te tikken, gelukkig. :)

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Singel breekt af tijdens cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 22:07

We plaatsten het tegelijk dus ik had je bericht nog niet gezien :)

Het hoeft zeker niet jou manier te zijn , zou wat zijn als we allemaal hetzelfde waren :))

Qimm

Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Singel breekt af tijdens cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 22:14

Pfoe wat een mazzel dat dat goed is gegaan.

En best kans dat ze haar stem al had gebruikt maar nog steeds weinig respons kreeg. Het is geen dressuurproefje... Zonder duidelijk contact en dus reactie op de hulpen is het gewoon gevaarlijk om op zo'n sprong aan te rijden. Dus even wakkerschudden met zulke tikken is gewoon een stukje veiligheid. Dat het onterecht was is jammer, maar dat kon zij op dat moment echt niet weten.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 22:26

proudmama schreef:
Zadel zit natuurlijk ook nog vast aan het voortuig , maar ze moet wel mooi in evenwicht gezeten hebben :+


Ha, ik dacht precies hetzelfde!

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 04:50

Qimm schreef:
Pfoe wat een mazzel dat dat goed is gegaan.

En best kans dat ze haar stem al had gebruikt maar nog steeds weinig respons kreeg. Het is geen dressuurproefje... Zonder duidelijk contact en dus reactie op de hulpen is het gewoon gevaarlijk om op zo'n sprong aan te rijden. Dus even wakkerschudden met zulke tikken is gewoon een stukje veiligheid. Dat het onterecht was is jammer, maar dat kon zij op dat moment echt niet weten.


Helemaal mee eens. Bovendien zie je voor sprong 6 het paard ook even aarzelen voor het afzetten van de sprong. Als het paard op zon sprong niet alert is of geen veilig gevoel geeft, dan maken die twee tikken soms een wereld van verschil om het paard weer te laten focussen op zijn job.