Grootste deel botbreuken ontstaan in de weide

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:12

Saar88 schreef:
Ik weet wel waar die breuken vandaan komen. Hele dagen opgehokt en dan 1 uurtje onder toezicht los in de wei of paddock. Dan breekt er wel eens iets ja :=


Wat een geleuter.
Ik heb al 2 botbreuken meegemaakt helaas en dat waren dood normale paarden die dagelijks buiten staan/stonden, 1 ervan 24/7.

In 1 geval is het paard inelkaar getimmerd doordat een andere merrie van de leg was door een veulen 3 weides verder.
De andere is over de kop gegaan.


Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:38

XJitskee, niet alle paarden zijn vanzelf mak als ze 24/7 buiten staan zonder krachtvoer :+
Mijn schimmel tijdbom tikt gewoon verder op de wei en gaat dan volledig uit haar plafond na een tijdje niet werken ;)

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:21

LBLGypsyCobs schreef:
Ik vraag me ineens af welke rol de opfok hier in speelt.

Ik zie vooral 's winters toch wel eens veel jong spul bij elkaar op een paddock.

Vaak allemaal dezelfde leeftijd en geslacht.
Niet zoals een kudde die bestaat uit dieren van alle leeftijden, wat oudere merries die de jonkies op hun plek zetten.

Ik denk dat dat als je een groep jongens of meisjes bij elkaar in een klaslokaal gooit zonder leraar of lerares en zo tot hun pubertijd laat zitten, dat die best wel eens wat kunnen ontsporen op sociaal vlak.
Vooral de wat dominantere binnen een groep, die leren dat een grote bek toch niet bestraft wordt.


Als 2 merries vechten om een kerel of andersom dan maakt het echt geen hol uit waar ze als veulen gestaan hebben.
Dan vergeten ze spontaan spontaan alle regels en normen en waarden.

Ik heb een heel sociaal dier, maar zo nu in dan timmert ze toch even onverwachts hardhandig een ander paard de wei uit als ze besluit dat het niet klikt. Dat kan ook rustig pas na enkele weken of maanden gebeuren.

Tegen zelf opgedane verwondingen zonder tegenpartij helpt ook geen opfok.

Echter sta ik volledig achter de post van Bruintje. Al heb ik intussen zeker meer dan 10.000 euro verloren aan de verzameling aan weide verwondingen: opsluiten is voor mij geen oplossing of optie.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 30-10-17 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Grootste deel botbreuken ontstaan in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:02

Frontale botsing gebeurd helaas ook nog wel eens. Met een beetje pech zijn ze dan beide op slag dood. Ook genoeg paarden die zich doodgerend hebben tegen een boom of paaltje.
Af en toe vraag ik me wel af of ze niet allang uitgestorven zouden zijn als ze niet gedomesticeerd waren :+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bregosi, Ellen_ov, Floemii, judenjul, Kabayo, michaz81, moonfish13, Prins85, Setteli, Supertje en 123 bezoekers