Smartphone en paardrijden: Noodzakelijk kwaad?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14029
Geregistreerd: 20-04-16

Smartphone en paardrijden: Noodzakelijk kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 15:49

*Rijksoverheid / Bokt.nl
Overige

Afbeelding
Foto door MB-Shots


Het telefoongebruik is in de loop der jaren enorm veranderd: van enkel bellen en sms’en naar een wereld vol social media en altijd bereikbaar zijn. Tegenwoordig nemen smartphones steeds meer plaats in in ons leven. Het gebruik van de smartphone kan ook gevaarlijk zijn, bijvoorbeeld in het verkeer. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we veilig omgaan met onze smartphone bij onze paarden?

Als bestuurder op buitenrit
Wettelijk gezien ben je als ruiter een bestuurder. Ga je dus de weg op dan zul je de regels en wetten moeten volgen die gelden voor een bestuurder. In Nederland is het alleen specifiek verboden om de telefoon in je hand te houden tijdens het rijden. Handsfree bellen mag dus wel, het bedienen van je telefoon niet. België en Duitsland gaan nog een stap verder: hier is het bedienen van de telefoon ook op de fiets al bij de wet verboden. Nederland zal naar verwachting snel mee volgen. Voor nu zegt de Rijksoverheid het volgende over het gebruik van de smartphone op de fiets: “Het is niet verboden om op de fiets te bellen en naar muziek te luisteren. Wel moet u op het verkeer blijven letten. U mag geen gevaarlijke situaties veroorzaken voor anderen.” Het kan dus zijn dat je alsnog een boete krijgt. Dit is dan gebaseerd op artikel 5 dat het volgende vermeldt: "Het is eenieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt, of kan worden veroorzaakt, of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd".

Wist je trouwens dat 10 miljoen Nederlanders een smartphone hebben en dat de helft hiervan deze onderweg gebruikt? Levensgevaarlijk, want gebruik van de smartphone in het verkeer leidt tot enkele tientallen doden en honderden gewonden per jaar. Lezen en schrijven van berichtjes op je smartphone vergroot het risico op een ongeval met 25 keer! Binnenkomende berichten vormen de grootste verleiding om de telefoon te pakken. Dus: wees slim. Ga deze verleiding tegen door te zorgen dat je notificaties uit staan en zet je telefoon op stil of ga offline. Oók als je met je paard onderweg bent. Want, hoewel deze cijfers gebaseerd zijn op gemotoriseerde voertuigen, bedenk je dan maar eens dat je op de fiets niet eens rekening hoeft te houden met een vluchtdier. Wanneer jij dus te paard je telefoon erbij pakt, moet je op drie dingen letten: het verkeer om je heen, je telefoon én je paard! Klinkt niet heel veilig toch? Meer hierover lees je op de hier: https://www.daarkunjemeethuiskomen.nl/onderweg-offline

Tijdens trainingen thuis
Tijdens trainingen thuis zal je niet zo snel iemand anders in gevaar brengen. Maar je moet je wel afvragen of het verstandig is om je telefoon erbij te pakken wanneer je met je paard bezig bent. Ook dat kan namelijk gevaarlijke situaties opleveren. Paarden kunnen van de kleinste dingen schrikken, dus als jij nét dat moment mist doordat je op je telefoon kijkt, is je paard er misschien al lang vandoor en lig jij op de grond. Dus kan dat appje echt niet wachten totdat je klaar bent met rijden?
Daarbij, je paard verdient altijd jouw onverdeelde aandacht toch?

Waar laat je hem?
Enfin, dat je hem niet te pas en te onpas tevoorschijn moet halen, dat is wel bekend. Toch is het wel verstandig om je telefoon bij je te hebben wanneer je bijvoorbeeld alleen bent, op buitenrit of in de rijbak. Je kan bijvoorbeeld van je paard vallen, of verdwalen. In deze situaties is het wel handig als je iemand kan bereiken.

Vroeger, in de tijd van de Nokia 3310, paste deze simpelweg in je broekzak. Helaas worden de smartphones steeds groter en groeien de zakken van onze rijbroeken niet mee. Daar zijn gelukkig genoeg oplossingen voor! Zo zijn er tegenwoordig rijbroeken te vinden die een extra zak hebben toegevoegd voor je smartphone. Ook zijn er verschillende soorten hoesjes op de markt; een hoesje dat je aan je riem vastklikt, of een sportarmband. Daarnaast zijn er nog buideltasjes, “fannypacks” en zadeltassen (al is de laatste misschien wat minder handig als je paard er vandoor gaat). Genoeg mogelijkheden dus om je telefoon veilig mee te nemen als je gaat rijden.

Zorg er in ieder geval voor dat je in je telefoon een nummer hebt gemarkeerd als “ICE”. Dit staat voor In Case of Emergency. Wanneer er iets is gebeurd waardoor jij buiten bewustzijn bent geraakt, kunnen hulpdiensten gemakkelijk de persoon bereiken die jij als contactpersoon hebt opgegeven. Deze persoon zou belangrijke informatie kunnen doorgeven zoals allergieën. Meer weten over hoe je een ICE-nummer instelt? Bekijk deze webpagina: https://www.nieuwemobiel.nl/035312/1054 ... phone.html

De smartphone. Een noodzakelijk kwaad. Ga er verstandig mee om en wees je bewust van de gevolgen die het gebruik ervan kan hebben.

LuckyReining

Berichten: 908
Geregistreerd: 15-03-05

Re: Smartphone en paardrijden: Noodzakelijk kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 16:07

Toen ik 1 januari mijn bekken brak tijdens het rijden thuis in de rijbak, was ik toch erg blij dat ik mijn telefoon bij had in de binnenzak van mijn jas. Was dat niet zo geweest dan had ik er nog veel langer gelegen.
Ik vind het alleen vaak erg lastig, waar laat je die telefoon, als hij gewoon in een broekzak zit is de kans groot dat als je valt je telefoon ook stuk is. Gelukkig had ik die dag een jas aan met binnenzakken waar ik dus die telefoon in had zitten. Had hij in mijn broekzak gezeten dan was hij waarschijnlijk stuk geweest omdat mijn paard boven op mijn bekken is gevallen.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Smartphone en paardrijden: Noodzakelijk kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 16:31

Ik heb een bouwvakkerstelefoon, speciaal voor t paardrijden. Valbestendig en waterdicht. En zo traag dat je er niet mee kunt appen tijdens een ritje. Nou vind ik ook niet dat ik altijd bereikbaar moet zijn.
Maar in geval van nood kan ik bellen.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Smartphone en paardrijden: Noodzakelijk kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 16:38

Als ik op buitenrit ga dan klik ik mijn telefoonhoesje met een musketonnetje aan mijn broekband. Hoesje dan tussen mijn broekband of in mijn zak (ja want er zijn wel broeken waar mijn grote telefoon in past).

Voor trainingen thuis sfeer ik bij mijn smartwatch. Aangesloten op mijn mobiel met bluetooth. Kan er smsjes mee sturen en in geval van nood voorgeprogrammeerde nummers mee bellen.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 18:22

Heb um in een.buiktasje ideaal en gebruik hem alleen voor foto,s en endomondo
voor de rest ben ik aant het genieten van mijn paard en omgeveing, vandaar dat mijn mobiel op vliegtuigstand staat of geluid uit
Laatst bijgewerkt door paddraigh op 30-09-17 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Smartphone en paardrijden: Noodzakelijk kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 18:32

Ik snap dat je als ruiter een ''bestuurder'' bent, maar er bestaat natuurlijk wel een verschil tussen een appje sturen als je in het bos stapt met 5 km/h of als je autorijdt (tussen ander verkeer) met snelheden tussen de 30 - 130 km/h...

Westhof

Berichten: 2903
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 18:48

Ik heb mijn mobiel altijd bij me als ik ga rijden. Als ik buiten rijd hang ik een sleutelhanger aan mijn zadel met daaraan een plaatje met mijn naam en 06-nummer. Mocht ik eraf vallen en iemand vangt mijn pony, dan weten ze van wie hij is en wie ze moeten bellen. Sowieso vind ik het een fijn idee om altijd iemand te kunnen bereiken mocht het nodig zijn. Het blijven toch onvoorspelbare dieren.

Edit: ik heb mijn mobiel in mijn broekzak of, als hij niet in mijn broekzak past, in een heuptasje.
Laatst bijgewerkt door Westhof op 30-09-17 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Eline_S_S

Berichten: 3522
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Smartphone en paardrijden: Noodzakelijk kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 18:53

Ik heb hem tijdens het rijden meestal in mijn BH, ideaal :Y)

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Smartphone en paardrijden: Noodzakelijk kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:05

Ik heb mijn telefoon altijd bij. Route tracken, even "live" gaan. Mijn IPhone past wel in mijn broekzak en anders die ik hem idd in mijn bh

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:06

In mijn bh gaat niet passen :') maar heb speciaal een hardlooptasje voor om je middel aangeschaft om in geval van nood altijd te kunnen bellen.

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:55

Eline_S_S schreef:
Ik heb hem tijdens het rijden meestal in mijn BH, ideaal :Y)

Dat had ik ook vaak, totdat paard en ik samen voorover duikelde ik een prachtige koplanding maakte vervolgens dubbelklapte en niet meer op kon staan.
Helaas was tijdens de koprol mijn telefoon uit mijn BH en shirt gevlogen. Sindsdien rijd ik met een buiktasje of telefoon in mijn jaszak.

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Smartphone en paardrijden: Noodzakelijk kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:25

Als ik in de rijbak rijd ligt ie meestal in m'n poetskist (direct naast de rijbak) en als ik naar buiten ga zit ie in m'n jaszak of broekzak. Hij gaat dan mee voor noodgevallen.

Geloof niet dat ik m ooit gebruikt heb tijdens het rijden (hij staat ook op stil dus ik hoor m geeneens). Als ik bij m'n paard ben, ben ik ook echt bij mijn paard en nergens anders.

Anoniem

Re: Smartphone en paardrijden: Noodzakelijk kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:36

Ik heb hem inderdaad ook alleen mee op buitenrit, vind het ook geen fijn idee alleen op pad te gaan zonder hem mee te hebben. Anders gooi ik 'm in m'n kast zodra ik op stal ben en pak hem weer zodra ik naar huis ga :)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Smartphone en paardrijden: Noodzakelijk kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:38

Noodzakelijk? Wat een bs, ik kan nog steeds prima zonder.

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:23

Kuggur schreef:
Noodzakelijk? Wat een bs, ik kan nog steeds prima zonder.


Maar als je bent gevallen en niemand hoort je, is het werl fijn als je iemand / hulpdiensten kunt bellen.

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:34

Ik heb m altijd gewoon in de zak van mn rijbroek. Op buitenrit maak ik nog wel eens een fotootje, maar that's it, voor de rest staat ie op stil en is het echt iets om mee te bellen in het geval van nood.

Ik zie regelmatig mensen append achter het autostuur, of op de fiets.
Laatst nog bijna een scholier van de sokken gereden omdat ze zonder van haar telefoon op te kijken of haar hand uit te steken afsloeg net toen in haar met de brommer in wou halen. Gaat ze me nog uitschelden ook 8)7

Edit: ik heb een hele grote hekel aan die bizar grote telefoons. Ik heb de mijne dan ook uitgezocht op dat ie in 1 hand past, en dus in bijna elke broekzak.

Maris_

Berichten: 1449
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:47

Eline_S_S schreef:
Ik heb hem tijdens het rijden meestal in mijn BH, ideaal :Y)


Dit dus :')

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 01:14

FrNo schreef:
Kuggur schreef:
Noodzakelijk? Wat een bs, ik kan nog steeds prima zonder.


Maar als je bent gevallen en niemand hoort je, is het werl fijn als je iemand / hulpdiensten kunt bellen.

Dat gaat ook heel goed met een ouderwetse nokia hoor.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 01:38

Martine_R schreef:
Ik snap dat je als ruiter een ''bestuurder'' bent, maar er bestaat natuurlijk wel een verschil tussen een appje sturen als je in het bos stapt met 5 km/h of als je autorijdt (tussen ander verkeer) met snelheden tussen de 30 - 130 km/h...


Dit vooral.

Ik gebruik hem ook tijdens mijn 'trainingen'. Endomondo, foto's en filmpjes maken, gps. Multifunctioneel :Y)

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Smartphone en paardrijden: Noodzakelijk kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 07:47

Ik heb hem ook altijd in een heuptasje mee (als ik geen jas met zakken aan heb), werkt ideaal.

In bh of broekzak lijkt me ook altijd een beetje eng met vallen, dat je er op valt en hij juist kan zorgen voor meer letsel, maar misschien valt dat wel erg mee...

Ibbel

Berichten: 49118
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:51

FrNo schreef:
Kuggur schreef:
Noodzakelijk? Wat een bs, ik kan nog steeds prima zonder.


Maar als je bent gevallen en niemand hoort je, is het werl fijn als je iemand / hulpdiensten kunt bellen.


In het geval van Kuggur zou het wel eens zo kunnen zijn dat-ie sowieso geen signaal heeft, daar in the middle of nowhere :+

Zelfs hier op de Veluwe zijn delen in de bossen waar je met je phone het kunt schudden...

Supervixen

Berichten: 12833
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:00

Dat laatste stukje over dat ICE klinkt natuurlijk mooi en aardig, maar ik denk dat iedereen zijn telefoon beveiligd heeft met vingerafdruk of zo'n patroon of iets dergelijks. Hulpdiensten kunnen dan helemaal niet in je telefoon komen.
Ik las wel een andere tip laatst.
Maak een foto van je gegevens en stel deze in als achtergrond, zodat men dit al ziet als je de telefoon aanraakt.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:03

Deze week een midweek op de cantharel geweest.. Heerlijk paardrijden oo de veluwe.. Alleen zonder mn mobiel zou ik er nu nog ronddolen denk ik.. :')

Heb m toch veel gebruikt voor zowel foto's/filmpjes als navigatie..

Ik vind dit natuurlijk wel een heel andere situatie als dat je bijv met je paard over de openbare weg rijdt.. Dan vind ik t not done om uitgebreid met je mobiel bezig te zijn..

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:11

Supervixen, even gekeken en mijn foon (Samsung A3) geeft inderdaad een ICE-contact weer bij Noodoproep, dat je kunt bereiken zonder inloggen. Als ik naar 'contacten' ga, kan ik het aangeven per contact, en als ik mijn eigen profiel bewerk kan ik andere medische gegevens opgeven (zoals bloedgroep of allergieen etc.)
Nooit geweten, maar ik neem aan dat het bij mensen die het nodig hebben waarschijnlijk wel bekend is?

Supervixen

Berichten: 12833
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Smartphone en paardrijden: Noodzakelijk kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:17

Ok handig! Bij mij kan dat niet.