Texaanse trainer Tommy Manion geschorst na beschieten paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Texaanse trainer Tommy Manion geschorst na beschieten paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 13:55

News of the Horse
Overige


De Texaanse trainer Tommy Manion is geschorst door de NCHA (The National Cutting Horse Association) wegens het mishandelen van een van zijn paarden. In juli werd Manion betrapt terwijl hij zijn hengst Smooth Maximus binnen vijf minuten drie of vier keer beschoot met een luchtdrukpistool.

Op een filmpje dat werd gemaakt met een mobiele telefoon is te zien hoe de hengst, vastgebonden aan een muur, herhaaldelijk wordt beschoten. De hengst was agressief en probeerde mensen te schoppen en bijten. Tijdens het incident probeerde de hengst over de muur waaraan hij vastgebonden stond heen te klimmen.

Manion dacht dat deze trainingsmethode ervoor zou zorgen dat de hengst de pijn zou associëren met zijn agressieve gedrag en niet met een mens.

Manion is geschorst voor 2 jaar en heeft een boete gekregen van 15.000 dollar. Bovenop de schorsing komt een proeftijd van 5 jaar. Deze straf werd opgelegd door het Associations Appeal Committee. Er wordt geen aanklacht tegen hem ingediend.

Smooth Maximus is geruind na het incident en staat op dit moment te koop.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Texaanse trainer Tommy Manion geschorst na beschieten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 13:59

Wat bedenken mensen toch rare dingen...
Terecht deze schorsing en boete!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 14:02

En dan vinden mensen het nodig gek dat sommige dieren agressief zijn naar mensen. Ik begrijp dit soort straffen dan ook niet. Een boete en een schorsing _-:( Psychiatrische behandeling lijkt mij meer op zijn plaats. Duidelijk niet helemaal gezond in de bovenkamer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 14:20

Neem toch even aan dat er geen kogeltjes in die buks zaten 8)7

Maar.......de gedachtengang van de beste meneer was zo gek nog niet, de uitvoering wat minder. Als je even zuiver kijkt naar hoe een paard leert dan doen ze dat door middel van associatie. Actie -> reactie. Een paard wat op een gerichte en gevaarlijke manier agressief is tegen mensen los je niets mee op door agressief terug te doen. Zeker niet als ze al geleerd hebben dat hun agressie succes heeft. Dan associëren ze mensen met agressie. Doe je agressief terug dan bevestig je alleen maar wat ze al geleerd hebben en ga je een gevecht aan wat je nooit kan winnen.

Vergelijk het een beetje met de electrische banden bij honden. Je wilt een bepaalde gedraging afleren zonder dat het baasje zelf een negatieve respons richting de hond hoeft te geven. Zo krijgt de hond een negatieve feedback op zijn gedrag zonder dat daarbij de vertrouwensband tussen hond en baas wordt aangetast. Het is een hele neutrale correctie zonder emotie. Negatieve actie -> negatieve reactie.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 14:21

Wat zijn sommige mensen toch volslagen krankzinnig ....als je niet met paarden kunt omgaan DOE dat dan ook niet... onvoorstelbaar dit weer.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 14:23

Gloa: neem maar aan dat er wel kogels inzaten, hoe kan hij anders als doel hebben gehad pijn te doen?
Ten tweede: hoe zou dat paard toch agressief geworden zijn? Misschien omdat deze trainer sowieso altijd al met geweld traint?

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 14:24

http://www.equinechronicle.com/quarter- ... -incident/

Citaat:
The initial complaint alleged that a stallion, owned by Manion, was being very disruptive at the event, “kicking at people and other horses, attempting to bite people, and trying to climb over a wall where the stallion was tied.” Professional Horseman, Joe Howard Williamson, Corey Courville, and Jacob Taurel, provided statements that the stallion was “a danger to himself, other horses, and human life.”
In addition, the official show photographer, Sarah Sanderson, had this to say about the incident: ”I saw a girl trying to approach the horse; however, he was kicking at her. Every time she tried to circle around, he would just keep moving around to try and kick her. A man decided to try and help her out by going to the horse’s head from across the wall and try to calm him down. However, then the horse turned into a super aggressive maniac and started trying to attack him by diving over the top of the wall, pawing at it, and trying to bite him. The gentleman then moved away, as I don’t think he had any other option and was trying to maybe at least distract him, so he could hopefully get around to his head. This was not the case as the horse continued to kick out in any direction he could. At this point, I said to the person sitting next to me that I couldn’t watch any longer as I didn’t want to see this poor girl get her head bashed in.”
Once Manion discovered how the stallion’s behavior had taken a turn for the worse, he retrieved a BB gun from his truck and hid in a position where the stallion couldn’t see him. When the stallion exhibited the aggressive behavior, Manion shot him in the hip with a BB. Over the course of five minutes, Manion shot three to four BBs from the bb gun. After the horse calmed sufficiently, Manion was able to approach the stallion and untie him.
According to the release, issued by Mr. Hagen this morning, a SPCA veterinarian examined the stallion and found no injuries. Upon his return home, Manion promptly had the stallion gelded.


Wat meer details achter het verhaal.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Texaanse trainer Tommy Manion geschorst na beschieten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 14:29

Kijk dat is een heel ander verhaal en dan begrijp ik het een beetje meer. Je moet iets dit of een dood mens of een dood paard

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Texaanse trainer Tommy Manion geschorst na beschieten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 14:36

Dus als we het niet meer weten met een hengst gaan we er maar met een (luchtdruk?) gun op schieten?
Come on , zeg.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 14:50

terpentijn schreef:
Dus als we het niet meer weten met een hengst gaan we er maar met een (luchtdruk?) gun op schieten?
Come on , zeg.

Ik denk dat het zijn redding geweest is als ik het hele verhaal lees. De andere optie was dood schieten. Door met een luchtdrukkogeltje te schieten associeerde de hengst zijn agressive gedrag met pijn en stopte hij ermee.

Wel onbegrijpelijk dat ze die man dan straffen als het niemand anders lukte.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 14:54

Als je het verhaal zo leest is dat ook beslist geen trainingsmethode geweest. Ga je je alleen afvragen of er op zo'n moment geen dierenarts is die iets zinvollers kan doen in de richting van sederen dan een BBgun...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 14:56

Prrrr schreef:
Als je het verhaal zo leest is dat ook beslist geen trainingsmethode geweest. Ga je je alleen afvragen of er op zo'n moment geen dierenarts is die iets zinvollers kan doen in de richting van sederen dan een BBgun...

Daar heb je inderdaad wel een punt. In elk geval voor de publieke opinie op zo'n event.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Texaanse trainer Tommy Manion geschorst na beschieten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 15:31

Deze Manion was - zo ik begrijp - zowel de eigenaar als de trainer van de hengst, die hij zelf naar een openbaar evenement mee nam? En het verhaal is dan zo dat hij op de hengst schoot met een soortement BB gun omdat de hengst een gevaar was/bleek voor iedereen op het evenement?
Ik begrijp dan in elk geval wél dat het ter plekke dreigde uit de hand te lopen, waarop ook hij de hengst niet meer tot bedaren kreeg, en vervolgens besloot (om het dier verder geen schade aan andere mensen en dieren te laten veroorzaken) het dier te beschieten (met een luchtdruk gun).
Inmiddels is de hengst gecastreerd en staat te koop, begrijp ik verder.

Tsja.. of z'n hengst verkeerd ingeschat tijdens zo'n evenement, of er niet goed genoeg mee getrained vóór zo'n publieke toestand... hoe dan ook is Manion verantwoordelijk voor wat er -hoe dan ook - met zijn hengst gebeurde.
Overigens is het me nu wel duidelijk dat dit niet (hoop ik toch) een gebruikelijke gehoorzaamheidsmethode van Manion is. Maar dat laatste is een aanname, ik ken de man verder niet.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Texaanse trainer Tommy Manion geschorst na beschieten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:07

Paard is slachtoffer van de slechte training van de zogenaamde "trainer". Als een paard enkel te hanteren is nadat je er met een BB gun op geschoten hebt, kan je moeilijk van een correct opgevoed paard spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:25

Gini schreef:
Paard is slachtoffer van de slechte training van de zogenaamde "trainer". Als een paard enkel te hanteren is nadat je er met een BB gun op geschoten hebt, kan je moeilijk van een correct opgevoed paard spreken.

Dat is wel heel kort door de bocht. Wie weet is dat paard met grote gedragsproblemen bij die trainer gezet. Is hij weer redelijk op de rit gekomen maar heeft door de spanning een levensgevaarlijke terugval gehad tijdens een evenement.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Texaanse trainer Tommy Manion geschorst na beschieten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:46

Als goede trainer moet je kunnen inschatten hoe je paard reageert. Beetje spooky of nerveus is wel net even wat anders dan 'ik moet erop schieten of er vallen doden'. Niks kort door de bocht, mensen zijn gewoon goed in het jammeren en verantwoordelijkheid afschuiven op dat levensgevaarlijke, stomme, idiote paard dat we maar snel de verkoop in gooien.
Mensen kunnen keuzes maken en rationeel denken, paarden niet. Die moeten het maar doen met de keuzes die mensen voor hen maken. Paard is slachtoffer hier.

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 18:21

Wat een gedoe, die man traint al z'n hele leven paarden.Hij had hem ook dood kunnen schieten.
Hij heeft dus deze manier gekozen om het beest uit z'n agressieve flip te halen.
Tja, wat moet je? Kijken wij in Nederland misschien een beetje vreemd tegenaan, maar hier pakken ze een eind hout ofzo.
Wil je verder denk ik ook niet weten......
Beest heeft er zo te lezen niks aan over gehouden, alleen geknipt, gelukkig.
Had jij je veearts op zo'n idioot beest afgestuurd?
Hoop gedoe om niks wat mij betreft. <<)

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 19:01

WoW, dat je dit goed staat te praten. Sorry maar daar snap ik niks van.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Texaanse trainer Tommy Manion geschorst na beschieten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 20:34

Er is toch al ernstig iets mis gegaan. VOOR dat dit incident plaats vind. Geen een paard gaat doel bewust een mens trappen en bijten, uit het niets.
Triest en zielig voor het paard. Walgelijke mensen die een dier zo gefrustreerd krijgen....

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 22:53

Jawel hoor, heb wel zulke paarden in actie gezien... Deze paarden hadden daar zeker een reden voor, maar dat zie je van de buitenkant er niet af. En paarden kunnen nogal eens verrassen met hun uitval...

Onderstaande video uit documentaire Buck. Hengst is met fles in huis opgevoed. (ja, ik weet het... Buck wist het, en eigenaresse wist het uiteindelijk ook... 8)7 ) Paard wordt getraind, trainer kende de geschiedenis, de agressie, en dit was niet de eerste training:

Vanachter de pc zijn de eerste tekenen van aanval wel op te merken, maar deze ervaren trainer miste ze.

Een ontzettende inschattingsfout dat het meisje in de eerste plaats zo dicht bij de hengst heeft kunnen komen dat ze in gevaar was. Maar als de keuze is de hengst te beschieten, of de hengst het meisje dood laten trappen...dan denk ik dat de familie van dat meisje en kind zelf erg blij zijn met zijn keuze. Of hij de inmiddels ruin nog zo geweldig goed verkocht krijgt is een tweede.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 23:20

Gini schreef:
Paard is slachtoffer van de slechte training van de zogenaamde "trainer". Als een paard enkel te hanteren is nadat je er met een BB gun op geschoten hebt, kan je moeilijk van een correct opgevoed paard spreken.

Ergens tijdens de interactie tussen dat meisje en de hengst is wat mis gegaan, wat niet stopte. Paard kon niet terug komen in standje neutraal zonder hulp en als je een paard dat vast staat niet kan benaderen is helpen lastig. Je hebt geen controle over toeschouwers op een evenement, wat er dus gebeurt is om paard zo door te laten draaien blijft gissen. Dat de trainer het zo heeft opgelost is op zijn minst ongebruikelijk, maar welke andere mogelijkheid was er gezien de lokatie? Isoleren ging kennelijk niet en laten staan kan ook maar zeer beperkt als voer en water geven ook niet mogelijk is. Netjes en verstandig dat er meteen gecastreerd is en hopelijk is het gedrag daarmee opgelost.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 07:33

Het gedrag is er met dit paard misschien beter op geworden. Maar iemand heeft hem zo gemaakt. En die is nu weer gezellig met de volgende bezig.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Texaanse trainer Tommy Manion geschorst na beschieten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 08:42

Dat hoeft helemaal niet, hengsten zijn en blijven hengsten en zelfs de braafste hengsten kunnen volledig doordraaien onder invloed van hun hormonen en levensgevaarlijk worden.

Deze man heeft het leven gered van dit paard, dat is me wel duidelijk.
De manier waarop, was waarschijnlijk ook de enige manier..je moet een paard uit zulk gedrag kunnen halen als ze door draaien ookal klinkt het cru voor mensen die niet enorm veel ervaring hebben met gedragstraining.
Maar ik denk dat als er andere manieren geweest zouden zijn, hij die wel toegepast zou hebben.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 09:00

Alleen maar aannames. We weten helemaal niet of dit de enige oplossing was. Gelukkig dacht de rechter daar anders over. Die goed praterij wort ik gewoon een beetje misselijk van. Het is een gebrek aan beschaving om zo met mens en dier om te gaan.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 09:10

Jennyj01 schreef:
Het gedrag is er met dit paard misschien beter op geworden. Maar iemand heeft hem zo gemaakt. En die is nu weer gezellig met de volgende bezig.


En dit is geen aanname? :+

Feit is dat niemand van ons erbij was, dus we allemaal alleen maar kunnen praten vanuit onze eigen ervaringen/ interpretaties.