Rupert ontwikkelt trainingsmethode voor kinderen met autisme

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Rupert ontwikkelt trainingsmethode voor kinderen met autisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 12:24

bokt / facebook / metronieuws
Overige
Afbeelding

Op 2-jarige leeftijd wordt bij Rowan het zoontje van de Britse paardentrainer Rupert Isaacson de diagnose autisme vastgesteld. Rowan heeft last van spastische aanvallen en wordt onhandelbaar. Al snel verliezen de ouders het contact met hem en hun wereld stort in. Als Rowan op een dag in contact komt met het paard van de buren, ontstaat een bijzondere band en ziet Rupert zijn zoontje veranderen.

In RTL Late Night vertelt hij: „Mijn zoon maakte duidelijk dat hij op het paard wilde, ik zette hem op het paard en zijn geagiteerde stemming verdween meteen." Rupert ontdekte dat Rowan alleen rustig en vrolijk was wanneer zij samen paardreden. Tijdens het paardrijden, begon Rowan vaardigheden te ontwikkelen zoals praten, leren lezen en tellen. Therapeuten hadden gezegd dat hij dit nooit zou kunnen.

Geen genezing

Rupert neemt een drastisch besluit en vertrekt met zijn gezin naar Mongolië, naar de enige overgebleven nomadenstammen die samenleven met paarden. Zoontje Rowan komt als herboren terug en een aantal nieuwe reizen volgen.

Isaacson vertelt: „Autisme is als een orkaan in je leven. Je ziet je kind lijden. Dat is ondraaglijk als ouder. Er is geen arts die zegt: doe dit en het is goed. Je wordt wanhopig."

Geïnspireerd door zijn zoon, ontwikkelt Rupert een trainingsmethode om andere kinderen met autisme te helpen. Over deze methode schreef Rupert twee boeken. 'De lange weg naar huis' en 'De Paardenjongen'. „Het is geen genezing, maar het kan je kind wel beter laten voelen", aldus Isaacson.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Rupert ontwikkelt trainingsmethode voor kinderen met autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:26

Ik heb het gister avond gezien, het stukje met het ronddraaien enzo rond Humberto Tan, volgde ik niet meer. Te moe :')

Ik vond het erg bijzonder om te zien hoe het jongetje opbloeide bij de paarden, heel erg bijzonder!

justdjen

Berichten: 322
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:30

Ik heb het boek "De paardenjongen" gelezen, bijzonder boeiend boek. Aangrijpend om te lezen, een aanrader!

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: Rupert ontwikkelt trainingsmethode voor kinderen met autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:34

ik heb het boek 'de paardenjongen' jaaaaaaaren geleden van mijn broer gekregen voor sinterklaas. Maar ik was toen nog te jong om het te begrijpen of leuk te vinden.
Maar het klinkt nu wel erg interessant :)

Love_Rosie

Berichten: 1496
Geregistreerd: 01-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:36

eclair98 schreef:
Ik heb het gister avond gezien, het stukje met het ronddraaien enzo rond Humberto Tan, volgde ik niet meer. Te moe :')

Ik vond het erg bijzonder om te zien hoe het jongetje opbloeide bij de paarden, heel erg bijzonder!



Dat duurde bij ons ook even voordat we begrepen waar het om ging. Volgens mij ging het er om dat door de beweging van op z'n nek (of op een paard) zitten er bepaalde stoffen vrij kwamen en dat dit gecombineerd werd met dingen leren (2 halve rondjes maakt 1 hele, 4 kwarten maakt 1 hele).

Eline_S_S

Berichten: 3523
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Rupert ontwikkelt trainingsmethode voor kinderen met autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 13:12

Ik vond het erg interessant om te zien! In mijn opleiding en stages kom ik veel in aanraking met autistme en ben hier ook erg geïnteresseerd in! Lijkt mij altijd al leuk om de paarden met deze doelgroep te combineren later. Wie weet <<)

Muisssx

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-06-13
Woonplaats: Zevenhoven

Re: Rupert ontwikkelt trainingsmethode voor kinderen met autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:21

Heb het op late night niet gezien, maar afgelopen maandag was hij hier op stal voor een demo. Erg interessante theorie, ben benieuwd wat het resultaat zal zijn bij verschillende kinderen met autisme.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:24

Mooi, wat paarden voor een kind, die opgesloten zit, kan betekenen.

Toen ik 16 was, was ik vrijwilliger op een gehandicapten manege. Er kwam daar op een dag een jongetje van 10 jaar, bang, gestresst en geagiteerd. Hij sprak niet en maakte ging contact. Alle kids gingen paard rijden en ik bleef achter met hem in de stal. Ik ging Violetta poetsen en hij kwam steeds dichterbijen had alleen oog voor Violetta. Ik heb hem allerlei dingen uitgelegd en toen hij zijn angst had overwonnen, ging hij samen met mij het paard poetsen.
Langzaam zag je hem contact maken met Violetta.
Ineens zei hij: Violetta lief. <3 en ik moest lachen zo schor als hij dat zei.
Hij maakte daarna contact met mij. En ik bleef doorbeppen, en hij bleef zachtjes Violetta strelen. Zo zoet.

Tot zijn ouders de stal in kwamen en hem zagen bij Violetta. Hij zwaaide en zei Violetta lief. Zijn moeder viel flauw en zijn vader dankte God en begon te huilen.

Ik schrok verschrikkelijk van hun reactie. Ik was een puber, die er niets van begreep. Het bleek dat de jongen nog nooit gesproken had tot toen op stal en ook nog nooit contact gemaakt had met mensen.

Hij is daarna met sprongen vooruit gegaan, ging steeds meer praten en ging naar een gewone school. Jaren hebben wij samen wekelijks gereden. Hij met Violetta en ik met een andere pony.

Haha het heeft zoveel indruk op mij gemaakt. Nu nog, 40 jaar later. En toen ik gisteren het verhaal van rowan zag, dacht ik.......he, dat heb ik live zien gebeuren, ooit, heel lang geleden.
Laatst bijgewerkt door janouk op 14-09-17 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:26

janouk schreef:
Mooi, wat paarden voor een kind, die opgesloten zit, kan betekenen.

Toen ik 16 was, was ik vrijwilliger op een gehandicapten manege. Er kwam daar op een dag een jongetje van 10 jaar, bang, gestresst en geagiteerd. Hij sprak nieten maakte ging contact. Alle kids gingen paard rijden en ik bleef achter met hem in de stal. Ik ging Violetta poetsen en hij kwam steeds dichterbij. Ik heb hem allerleid dingen uitgelegd en toen hij zijn angst had overwonnen, ging hij samen met mij het paard poetsen.
Langzaam zag je hem contact maken met Violetta.
Ineens zei hij Violetta lief. <3 en ik moest lachen zo schor als hij dat zei.
Hij maakte contact met mij. En ik bleef doorbeppen, en hij bleef zachtjes Violetta strelen. Zo zoet.

Tot zijn ouders de stal in kwamen en hem zagen bij Violetta. Hij zwaaide en zei Violetta lief. Zijn moeder viel flauw en zijn vader dankte God en begon te huilen.

En ik was een puber, die er niets van begreep. Het bleek dat de jongen nog nooit gesproken had en ook nog nooit contact gemaakt had met mensen.

Hij is daarna met sprongen vooruit gegaan, ging steeds meer pratenen ging naar een gewone school. Jaren hebben wij samen gereden. Hij met Violetta en ik met een andere pony.

Haha het heeft zoveel indruk op mij gemaakt. Nu nog, 40 jaar later. En toen ik gisteren het verhaal van rowan zag, dacht ik.......he, dat heb ik live zien gebeuren, ooit, heel lang geleden.

Wat een bijzonder verhaal <3 Ik denk dat het maar goed is dat je er niks van begreep, dan ga je hem er ook niet anders om behandelen!!

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Rupert ontwikkelt trainingsmethode voor kinderen met autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:29

Dat denk ik ook. Ik was een mega Penny toen en vol passie over de paarden praten. Ik heb hem laten gaan en in zijn eigen tempo contact laten zoeken. Alle credits voor Violetta. Een hele fijne New Forest merrie, met een heel lief karakter. Zij voelde precies aan wat er nodig was.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Rupert ontwikkelt trainingsmethode voor kinderen met autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:29

Dat is wat die kinderen vaak nodig hebben, er zat dan ook geen druk oid achter!

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Rupert ontwikkelt trainingsmethode voor kinderen met autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 15:25

Dit is toch heel oud nieuws? Hoezo is dit nu ineens weer hot topic? :P

Bonnelover

Berichten: 1535
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Rupert ontwikkelt trainingsmethode voor kinderen met autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 16:09

Ik heb het boek gelezen, geef les aan kinderen en zondag de schrijver op Horse Event gezien.wil graag de film zien, maar waar vind ik die??
Netflix in iedergeval niet.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:49

antje_vip schreef:
Dit is toch heel oud nieuws? Hoezo is dit nu ineens weer hot topic? :P


Inderdaad. Er zijn al meerdere trainers in NL die zijn methode gebruiken. Vorig jaar ook groot in het nieuws geweest :)

Heb een pony gedoneerd aan een stichting die hem gebruikt voor deze methode. Prachtig om te zien :)

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 15:13

Heb zijn tweede boek gelezen vond het persoonlijk geen aanrader heb me er echt doorheen moeten worstelen.

Anoniem

Re: Rupert ontwikkelt trainingsmethode voor kinderen met autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 10:21

Om de docu te zien, moet je even googlen op "the horse boy full movie". Hij staat er in het engels, zonder ondertiteling, maar is goed begrijpbaar.

Bonnelover

Berichten: 1535
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:07

Humpiedumpie schreef:
Om de docu te zien, moet je even googlen op "the horse boy full movie". Hij staat er in het engels, zonder ondertiteling, maar is goed begrijpbaar.


Dankjewel!!