Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 11:58

gooi en eemlander
Overige


Twee boeren in Eemnes zijn de landingen van Soester ballonvaarder Rob Wiegers helemaal zat. Paarden raakten maandagavond in paniek door de lawaaierige branders, die werden aangezet van de extreem laag hangende ballon.

Die moest weer omhoog nadat een andere grondeigenaar moeilijkheden maakte over landing. Eerder scheerde het rode gevaarte over Baarn en de A1.
Gerard Staal van het paardenpension noemt het ’schandalig’ en heeft een klacht ingediend bij de luchtvaartpolitie. „Er hadden ongelukken kunnen gebeuren. De pensionpaarden gingen in volle galop. Iemand die met vier paarden in het land stond om rustig te houden, gebaarde met de armen ’sodemieter op’. De dieren kunnen door de draad vliegen, op de weg terecht komen of in de sloot rennen. Met alle verwondingen van dien. Ik kreeg constant telefoontjes van de eigenaren of hun paard nog in orde was”, aldus Staal.

Honderd euro
Pieter Seldenrijk weigerde de luchtballon te laten neerstrijken op zijn land. Ook zijn koeien raakten van streek. „Ik heb tegen de volgauto van de ballon gezegd dat ze honderd euro moesten betalen als compensatie omdat ik het hoge gras net zou gaan maaien”, aldus Seldenrijk, die verbaasd is dat ze dat kleine bedrag niet wilden betalen.

De piloot van de ballon besloot weer omhoog te gaan en de mand neer te zetten op een fietspad aan de Eikenlaan.

Een woordvoerder van het ballonvaartbedrijf bevestigt dat de piloot de branders weer moest open zetten. „We hebben niet de hoofdbranders, maar de ’stille’ gebruikt die de helft minder lawaai maken. Door de bomen aan de Wakkerendijk konden we echter niet zien dat er paarden stonden. Trouwens, een ballon kan niet echt sturen. Je moet met de wind meegaan. We mogen wel landen en hebben een verzekering voor schade die wordt aangericht. Er zijn landelijke afspraken met landbouworganisatie LTO.”

Volgens Staal wordt het meestal een welles-nietesspelletje met het Soester ballonbedrijf. „Ze zijn al een keer gewaarschuwd.” Ze worden gezien als ’ballonvaartcowboys’. „Het is hopeloos volk. Hebben geen benul wat ze aanrichten. We zijn goed verzekerd is het excuus, maar emoties van paarden zijn niet te verzekeren. In de ballon zaten zo’n vijftien mensen. Een tocht levert genoeg op”, aldus Staal.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:03

Helemaal eens met meneer staal.
Die ballon cowboys menen dat ze alles maar kunnen maken.
Inderdaad, we zijn verzekerd zeggen ze dan, maar een paard is wat dat betreft niet te verzekeren.
Dat ze maar een hobby gaan zoeken waarbij ze een ander hun land niet nodig hebben.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31283
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:04

Ik heb het er ook niet op, ze komen hier regelmatig laag over en zijn een paar keer bij buren geland, die er ook letsel door hadden aan paarden en koeien. Dan kunnen ze wel zeggen dat ze verzekerd zijn voor schade, maar als eigenaar zit je wel met de rompslomp van veearts en wondverzorging en de dieren met pijn.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:07

Precies. Bij onze buren zijn ook al verwonde en zelfs dode dieren geweest.
Wij hadden die dag de paarden bij toeval zo vroeg binnen omdat we weg waren.
En ook al een paar keer de paarden in paniek door een laag vliegende ballon, dat ik ze op dat moment nog net binnen kon zetten.
Het is geen hobby meer van deze tijd waarin nederland zo vol is.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:09

Ik heb dit jaar een ballonvaart gemaakt, en onze "bestuurder" deed echt heel erg zijn best om rekening te houden met dieren en paarden. Het is wel moeilijk vanuit de ballon om goed te zien/ inschatten waar je kunt landen. Wij landen in een akker, waarvan we dachten dat het braakliggend was maar waar bloembollen geteeld werden.

Waren de boeren {terecht} ook niet blij mee, maar zij kwamen helpen om de ballon te verplaatsen zodat er zo min mogelijk schade aangericht zou worden en de rest werd ook verzekeringswerk.

Maar goed, als een ballonvaarder regelmatig land bij paarden in de buurt dan is dat wel heel hardleers van die persoon en terecht dat mensen dan kwaad worden.
Het blijft geven en nemen, maar dieren kun je niet opofferen voor zoiets.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:10

verbaast me sowieso dat er niet vaker ongelukken gebeuren

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:10

Ik vind het belachelijk dat ze zonder aankondiging landen. Dat het überhaupt mag vind ik bijzonder, je komt immers ongevraagd op iemand zijn eigendom. Jeetje wat zou ik pissig zijn (en dat is nog zwak uitgedrukt...) als ze zomaar bij ons op het land landen en ik geen passende maatregelen kan treffen voor onze dieren.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:12

Die gebeuren er vast wel vaker.
Alleen je hoort het meestal niet.
De dode schapen en herten van de buurman stonden nergens in de krant.
Onze buren hadden aan die beestjes echt liefhebberij, maar aan hertjes zijn ze nooit meer begonnen. Die waren best heel tam en dat valt niet mee om dat te krijgen.

Knakker schreef:
verbaast me sowieso dat er niet vaker ongelukken gebeuren
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 16-08-17 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:12

Moet toch een ellende zijn in de buurt van zulke idioten te wonen.
Kostelijk excuus ook "een ballon kan niet echt sturen".
Eigenlijk bizar dat dit niet meer aan banden is gelegd.

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:17

Kuggur schreef:
Moet toch een ellende zijn in de buurt van zulke idioten te wonen.
Kostelijk excuus ook "een ballon kan niet echt sturen".
Eigenlijk bizar dat dit niet meer aan banden is gelegd.



Eens. Bizar dat dit nog steeds toegelaten wordt.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:18

Hier landen ze ook vaak achter het huis. De paarden zijn er gelukkig redelijk aan gewend en vinden het interessant maar worden niet wild. Lijkt me vreselijk..

Ik vind het best gevaarlijk dat zon ding niet kan sturen en ze zon ding met dat excuus eigenlijk overal neer 'mogen' zetten -O-

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:19

Bij ons zijn regelmatig ballonnen in het weiland geland, nooit in de buurt van een paardenwei. Daardoor hebben we een keer een ballonvaart gewonnen. Onze ballonvaarder had van een heel groot gebied in kaart wat het gebruik van de percelen was (gras, akker, koeien/paarden).

Van tevoren weet je op basis van waar je opstijgt en de windrichting welke geschikte landingsmogelijkheden er zijn. Ook kan een volgauto een stukje vooruitrijden om te kijken hoe het er aan toe is.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:22

jeannaa schreef:
Ik vind het belachelijk dat ze zonder aankondiging landen. Dat het überhaupt mag vind ik bijzonder, je komt immers ongevraagd op iemand zijn eigendom. Jeetje wat zou ik pissig zijn (en dat is nog zwak uitgedrukt...) als ze zomaar bij ons op het land landen en ik geen passende maatregelen kan treffen voor onze dieren.

Helemaal mee eens!

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:27

Kahawa schreef:
Bij ons zijn regelmatig ballonnen in het weiland geland, nooit in de buurt van een paardenwei. Daardoor hebben we een keer een ballonvaart gewonnen. Onze ballonvaarder had van een heel groot gebied in kaart wat het gebruik van de percelen was (gras, akker, koeien/paarden).

Van tevoren weet je op basis van waar je opstijgt en de windrichting welke geschikte landingsmogelijkheden er zijn. Ook kan een volgauto een stukje vooruitrijden om te kijken hoe het er aan toe is.

Dit herken ik inderdaad. Nooit meegevlogen, maar wel dat ze de gegevens hebben.

Ook de volgauto die informeert OF ze er mogen landen. Kleine moeite, voorkomt veel ellende.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:28

Wordt het niet eens tijd dat ze die dingen verbieden?

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:29

Een verschrikkelijke hekel aan die dingen die hier regelmatig op buurland landen. Hierdoor zorg ik altijd dat ik in de vroege ochtend en in de avond als het ballon weer is, om thuis te zijn. En haal de paarden binnen als er balonnen in de buurt zijn. Bij ons landen daar zal ik nooit toestemming voor geven dan blijven ze komen, baal al dat de buren wel toestemming geven.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:29

Hier dan weer geen last van landende ballonnen ... helaas wel defensie met hun pokke apaches etc die menen dat ze best de weides met paarden in kunnen duiken
Lang leve laagvlieggebied
Kennis van me heeft er al eens twee in kunnen laten slapen en denk maar niet dat defensie maar een stuiver vergoed

Dan ben je met verzekerde ballonnen beter af (hoewel ik daar idd ook echt niet!! Gelukkig van zou worden... mocht het echt mis gaan kan een geldsom het verlies van mijn paard echt niet goed maken )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:29

Ik had het vorige jaar: omdat er gehooid werd in een deel van de weilanden lag het schriklint overal op de grond en moesten de paarden met de hand door die weitjes naar een wei helemaal achterin gebracht worden. Daar was ik dus mee bezig toen er ineens een luchtballon vanachter de bomen van de buren opdoemde die blijkbaar daar geprobeerd had om daar tussen de koeien te landen en nu rakelings over de bomen heen hopte om in ons paardenweiland te landen. Dan sta je daar met een hyperend paard aan de hand, loslaten is geen optie omdat overal schriklint op de grond ligt, paard helemaal gestresst en tegelijkertijd moet je met die ene arm die je ook nog aan de ballonvaarder duidelijk maken dat hij hier niet mag landen.
Waardoor de mensen in de ballon dachten dat ik zwaaide en dus allemaal terug begonnen te roepen en te zwaaien, wat het paard nog minder vond...

Het zou trouwens best kunnen dat ze toen netjes de veebrander gebruikten om weer op te stijgen, maar als zo'n ballon 10 meter boven je hoofd hangt dan maakt het echt niet uit welke brander je gebruikt, dan klinkt dat alsnog gigantisch hard. Ik heb enorm veel geluk gehad dat ik het paard vast kon blijven houden, maar sindsdien is de romantiek van luchtballonnen er bij mij wel af.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:30

De volgauto informeert echt niet altijd.
Buren aan de andere kant hebben ze hem ook gewoon in het land neer geploft omdat ze niet wisten van wie het land was.
Een flesje wijn kreeg hij maar de schade in het gras is nooit over gepraat.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:31

Sonja_vR schreef:
Hier dan weer geen last van landende ballonnen ... helaas wel defensie met hun pokke apaches etc die menen dat ze best de weides met paarden in kunnen duiken
Lang leve laagvlieggebied
Kennis van me heeft er al eens twee in kunnen laten slapen en denk maar niet dat defensie maar een stuiver vergoed

Dan ben je met verzekerde ballonnen beter af (hoewel ik daar idd ook echt niet!! Gelukkig van zou worden... mocht het echt mis gaan kan een geldsom het verlies van mijn paard echt niet goed maken )


Je kunt weten wanneer er oefeningen zijn en dat er überhaupt gevlogen wordt. ;)

Defensie zorgt ervoor dat je veilig achter je computerscherm kunt zeuren over het vliegen.
Ballonvaart daarentegen. ;)

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:34

Het lijkt ook wel alsof ze nergens rekening mee houden

cissi

Berichten: 804
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:35

Bij ons kwam ook een keer zo'n figuur aan de deur "ik heb leuk nieuws, er is een luchtballon in uw weiland geland, leuk he?" Mijn man heeft hem toch even fijntjes uitgelegd dat wij niet blij zijn met die dingen op ons grasland. We hebben uiteindelijk 40 euro gevraagd en gekregen, ze kwamen zelf met een lullig flesje hoofdpijnwijn aan. Het was maar goed dat mijn schoonvader er niet was, die was denk ik iets minder schappelijk geweest.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:37

Jaren terug bij mijn toenmalige buren een Shetlander met 40 krammen in zijn hoofd doordat ie in paniek de draad in gleed... Op het moment dat de balon landde stond hij in de schuilstal en ze hadden m dus echt niet gezien.
Balonvaarders hebben overigens alle da kosten betaald en gezorgd voor een hele grote bos bloemen.

Ik vind het prachtig om te zien hoor, maar ergens is het natuurlijk raar dat het nog kan

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:37

Winged schreef:
Kahawa schreef:
Bij ons zijn regelmatig ballonnen in het weiland geland, nooit in de buurt van een paardenwei. Daardoor hebben we een keer een ballonvaart gewonnen. Onze ballonvaarder had van een heel groot gebied in kaart wat het gebruik van de percelen was (gras, akker, koeien/paarden).

Van tevoren weet je op basis van waar je opstijgt en de windrichting welke geschikte landingsmogelijkheden er zijn. Ook kan een volgauto een stukje vooruitrijden om te kijken hoe het er aan toe is.

Dit herken ik inderdaad. Nooit meegevlogen, maar wel dat ze de gegevens hebben.

Ook de volgauto die informeert OF ze er mogen landen. Kleine moeite, voorkomt veel ellende.


Inderdaad, snap ook niet hoe de bedrijven het doen die die moeite niet nemen, want daarmee jaag je alle landeigenaren tegen je in het harnas en heb je elke keer gezeik (en veroorzaak je mogelijk schade aan gewassen en vee, is ook geen risico wat je onnodig wil nemen).

bruintje123 schreef:
De volgauto informeert echt niet altijd.
Buren aan de andere kant hebben ze hem ook gewoon in het land neer geploft omdat ze niet wisten van wie het land was.
Een flesje wijn kreeg hij maar de schade in het gras is nooit over gepraat.


Het is op basis van de OP wel duidelijk dat niet alle bedrijven zo te werk gaan. Erg vervelend voor landeigenaren, landgebruikers en ballonvaartorganisaties die de zaken wel netjes regelen.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:39

magda_90 schreef:
Sonja_vR schreef:
Hier dan weer geen last van landende ballonnen ... helaas wel defensie met hun pokke apaches etc die menen dat ze best de weides met paarden in kunnen duiken
Lang leve laagvlieggebied
Kennis van me heeft er al eens twee in kunnen laten slapen en denk maar niet dat defensie maar een stuiver vergoed

Dan ben je met verzekerde ballonnen beter af (hoewel ik daar idd ook echt niet!! Gelukkig van zou worden... mocht het echt mis gaan kan een geldsom het verlies van mijn paard echt niet goed maken )


Je kunt weten wanneer er oefeningen zijn en dat er überhaupt gevlogen wordt. ;)

Defensie zorgt ervoor dat je veilig achter je computerscherm kunt zeuren over het vliegen.
Ballonvaart daarentegen. ;)



hahaha, bij mij langs de lek gebruiken ze Chinooks en die maken iets meer herrie.
Verder doen ze op Lopik aan paragliden en er komen daar ook regelmatig ballonnen over. Reken maar dat dat ook niet grappig is met paarden.