Paard achter voertuig zorgt voor grote ophef

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Paard achter voertuig zorgt voor grote ophef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 20:42

hln.be / Equidia
Overige
Ingezonden door bokker _Anke


Een paard dat vastgebonden achter een wagen loopt, het zorgt voor heel wat ophef in Frankrijk. "Dit is mishandeling", zegt Mélanie, de vrouw die het tafereel tussen Pont-Lévêque en Cormeille filmde en online zette. De eigenaar en behandelende dierenarts reageren dat deze praktijken erg vaak voorkomen in de paardensport.

Mélanie was in shock door wat ze maandag in Normandië zag. "Ik zag al van ver een paard lopen en daarom vertraagde ik. Toen zag ik hoe het beest vastgemaakt was aan de wagen en zo verplicht werd mee te lopen. Toen ik de eigenaar confronteerde, begon hij te lachen. Hij zei dat het paard er wel aan zou wennen. Dit is niet alleen gevaarlijk voor de andere bestuurders, maar ook het dier zelf liep erg veel risico. Ik filmde het tafereel, en stuurde de beelden naar vrienden die in de paardenwereld werken. Ze zeiden me dat dit niet normaal leek, daarom heb ik besloten het filmpje op Facebook te zetten."

Onderzoek gestart
Intussen heeft de politie van Deauville aan het ruitermagazine Equidia laten weten dat een onderzoek naar dierenmishandeling werd gestart. Als de rechter beslist dat de chauffeur van de wagen het dier opzettelijk wilde laten lijden, dan riskeert hij twee jaar cel en een boete van 30.000 euro.

Instructies van dierenarts
De eigenaar, een paardenfokker, heeft zichzelf in het lokale politiekantoor gemeld. Hij legde uit dat hij het dier niet mishandelde, maar dat een dierenarts deze behandeling had voorgeschreven. "Het paard moest van de dierenarts elke dag 10 km op een snelheid van 5 à 6 km/u lopen op een vlakke ondergrond." Heel wat mensen uit de buurt zijn er nu al gewend aan geraakt: het paard dat achter de wagen rent. "Ik reed erg traag, op een wandeltempo. Ik word nu aan de schandpaal genageld zonder dat iemand de feiten gecheckt heeft", besluit de paardenfokker.

De dierenarts in kwestie, Patrick Valère, is verbaasd dat dit verhaal zo'n loopje heeft genomen. "Dit is een vaak voorkomende praktijk bij paarden. Het is ook perfect veilig, als het paard struikelt, zal de bestuurder dat wel voelen en vertragen."

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Paard achter voertuig zorgt voor grote ophef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:45

En hij kan niet zelf bedenken dat dit geen goed idee is??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:47

Als het paard struikelt dan ben je altijd te laat voor de nek van je paard, zeker als je hem ook nog eens zo hoog vastbindt.
Helaas wordt dit inderdaad in andere delen van de wereld ook als trainingsmethode gebruikt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-07-17 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:47

Het wordt dus 'goedgepraat' in de 2 laatste alinea's? :? Waarom kan zoiets niet gewoon aan de hand of naast de fiets, luie en ongeinteresseerde eigenaar lijkt t zo..

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:48

Die dierenarts is ook niet helemaal goed bij zijn hoofd... Ik hoop dat dit sarcasme is van hem, anders moeten ze maar meteen zijn diploma inpikken...

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:48

Wel lekker makkelijk als je paard 10 km moet lopen en je zelf te lui bent. Maar serieus, hoe dom ben je nou als je dat doet? :+ Lekker gevaarlijk.

fleurtjeuh
Berichten: 10309
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:48

Voor welke therapie zou een paard elke dag 10 km moeten lopen? >;)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:56

Het harden van pezen op vlakke harde ondergrond onbelast kan in sommige gevallen versterkend werken. Alleen lijkt me een fiets met paard ernaast dan veiliger dan aan een auto. Maar als het werkelijk wandeltempo is geweest en op een veilige manier vastgeknoopt op een rustige weg met een alerte bestuurder igv vallen. Misschien niet de handigste manier van uitvoeren maar waarom niet dan? Zou het zelf niet doen maar heb er wel vaker van gehoord op deze manier

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:00

Jeetje wat onverantwoord en lui. 5/6 km/uur is een prima wandeltempo. Dat kan ook prima aan de hand. Van een uur goed wandelen wordt een gezond persoon nooit slechter.

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:03

Revalidatie na pees- of andere blessure. Ik vermoed heel sterk dat dit een draver is en daarbij is een revalidatie of trainingsprogramma à la '20min aan 5-6km/u' idd wel gebruikelijk maar dat wordt dan uitgevoerd op hun trainingspiste en niet op straat. Paarden vastknopen aan een auto voor training gebeurt idd soms wel maar wederom op de piste en bij mijn weten occasioneel als er meerdere paarden tegelijk opgewarmd moeten worden (anderen gebruiken daarvoor stapmolen). Anyhow, bijzonder onhandige actie. Er wordt veel risico genomen voor iets wat ook anders kan. 2u wandelen/draven (10km) lijkt me wel lang.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:04

Zo achter de camper ziet er wel wat vreemd uit.
Maar paarden trainen met behulp van de voertuig ken ik wel van de drafsport.
Geen idee of die dat nog doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:05

Mijn verwachting na het lezen van de titel was een handpaard naast de menwagen. Maar dit is wel een zeer onverantwoorde actie :wow:

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:07

@Karuna: fietsen moet je op die wegen niet willen doen . Op dat gebied is vrachtwagentje nog geen slecht idée. Paard moet er ook maar net aan gewend zijn, zo kalm en cool in de kop ziet hij er niet uit.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Paard achter voertuig zorgt voor grote ophef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:18

Ik kan het filmpje niet zien dus weet niet hoe het eruit ziet. Maar weet wel dat idd fietsen op de wegen in frankrijk niet heel lekker is. Wel eens met scootmobiel noodgedwongen naar apotheek dorp verderop gemoeten. Was er niet blij mee.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:26

karuna schreef:
Ik kan het filmpje niet zien dus weet niet hoe het eruit ziet. Maar weet wel dat idd fietsen op de wegen in frankrijk niet heel lekker is. Wel eens met scootmobiel noodgedwongen naar apotheek dorp verderop gemoeten. Was er niet blij mee.

Paard loopt te bokken en staat letterlijk met zijn snoet tegen de wagen gebonden. Kan het hoofd zo te zien niet eens draaien. Moest hij zelfs een blessure hebben is het niet echt bevorderlijk dat hij zo uit z'n plaat gaat :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:26

karuna schreef:
Het harden van pezen op vlakke harde ondergrond onbelast kan in sommige gevallen versterkend werken. Alleen lijkt me een fiets met paard ernaast dan veiliger dan aan een auto. Maar als het werkelijk wandeltempo is geweest en op een veilige manier vastgeknoopt op een rustige weg met een alerte bestuurder igv vallen.


Die knoop wil ik dan wel leren. :j
Die moet dan namelijk én meteen losschieten als het paard struikelt en met zijn hele gewicht eraan hangt, én blijven zitten als het paard terugtrekt en er zoals in het filmpje met zijn hele gewicht aan hangt, want anders heb je een loslopend paard in het verkeer.
Lijkt mij een erg knappe knoop, maar misschien dat die wel bestaat?

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:32

De redenen waarom niet lijken mij nogal voor de hand liggend :)

Hopelijk leidt deze actie tot meer inzicht bij eigenaar en dierenarts.

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:41

Het artikel van equidia is veel duidelijker. Het is dus 5-6km draven aan10km/h, niet omgekeerd. En het gaat idd om een revaliderende draver. Ik ken de trainer /fokker, beetje oldscool no-nonse man waar je liever geen ruzie mee hebt en hoewel hij z'n paarden zonder geneuzel en getuttel traint en behandelt is hij bij mijn weten niet slecht voor z'n paarden. Paard hangt trouwens vast aan een 'bar', stalen buis in u-vorm die ong een meter van de wagen afsteekt dus hij heeft wel speling. Het bokken lijkt me gericht naar de auto die filmt en volgens paard te dicht bij is. Maargoed, blijf het wel een onhandige actie vinden.

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Re: Paard achter voertuig zorgt voor grote ophef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:59

Opzich zie ik het probleem niet van in. Ik zou em wat meer halstertouw geven en een auto of truck waarbij je het paard beter kan zien ipv alleen buitenspiegel. En op een achteraf weggetje rijden.

Als je paard 100% halstermak is zou deze manier geen problemen horen te geven.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard achter voertuig zorgt voor grote ophef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 22:11

Hier in de straat traint ook een man zijn dravers zo.
Enkel met de jonge paarden die dit niet kennen en voor het eerst achter de wagen gebonden worden heb ik altijd veel compassie....
Dan zie je ze echt allerlei toeren uithalen om eraan onderuit te komen.....

Het is dus weldegelijk iets die wel vaker gedaan wordt.

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 23:08

karuna schreef:
Het harden van pezen op vlakke harde ondergrond onbelast kan in sommige gevallen versterkend werken. Alleen lijkt me een fiets met paard ernaast dan veiliger dan aan een auto. Maar als het werkelijk wandeltempo is geweest en op een veilige manier vastgeknoopt op een rustige weg met een alerte bestuurder igv vallen. Misschien niet de handigste manier van uitvoeren maar waarom niet dan? Zou het zelf niet doen maar heb er wel vaker van gehoord op deze manier

Fiets lijkt me hier geen optie. Een auto die passeert en hij hoor er op los


Ben ik dan een van de enige die hier niet raar van opkeek. Genoeg draver me zo getraind zien worden, 3 naast elkaar achter aan auto vast (wel op een trainingsbaan, dat wel), stapmolen is toch niet veel anders. Behalve dat je veel meer belast op zo n korte volte.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Paard achter voertuig zorgt voor grote ophef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 23:12

In de stapmolen is je paard los, en ik weet niet hoe het op andere stallen is, maar bij ons is de molen groot genoeg om zo min mogelijk belasting te hebben. Een stapmolen is heel wat anders dan wat je in dit filmpje ziet. En ik vind het echt een verschil tussen een trainingsbaan en gewoon achter een vrachtwagentje knopen en de openbare weg op gaan.

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Paard achter voertuig zorgt voor grote ophef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 23:18

Maar dan is het nog steeds belastender dan rechtuit, hoe groot je cirkel ook is. En tuurlijk is het anders op de weg, maar weten wij veel, mee moet het paard door peesblessure wel op harde bodem.

anouk257

Berichten: 46
Geregistreerd: 20-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 23:20

Het gevaarlijkste vind ik eigenlijk dat de paarden op de weg lopen. Ze kunnen nu een gevaar veroorzaken voor het andere verkeer. Daar heb je op een trainingsbaan geen last van

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 23:30

Cemlys schreef:
Maar dan is het nog steeds belastender dan rechtuit, hoe groot je cirkel ook is. En tuurlijk is het anders op de weg, maar weten wij veel, mee moet het paard door peesblessure wel op harde bodem.

Ja maar dan ben ik toch voorstander van de trainingsbaan, ik zou dan gewoon 50 rondjes heen en weer op het erf lopen of in een rustige straat als ze echt op het harde moeten :Y) Ken verder ook niks van dravers, zal idd wel normaal zijn. Lijkt me gewoon link voor andere weggebruikers die niks van paarden kennen.