Paard met huifkar ramt pand in Orvelte

Moderators: xingridx, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 14:03

Ik verbaas me hier al jaren over. Zelf heb ik meegemaakt dat een bachelorette-party bleek te bestaan uit een huifkarrit zonder begeleiding. Toevallig hadden ik en een andere gast ervaring met paarden (zij rijdend, ik rijdend en mennend), maar bij de reservering was dat niet aangegeven en er werd ook niet om gevraagd. Trekpaard + huifkar zouden dus gewoon meegegeven zijn aan een groep leken.

De rit zelf was ook vreselijk; het paard kende duidelijk zijn route, was oersterk, halverwege tijdens de pauze bleek dat hij een verkeerd hoofdstel om had gekregen en de pauze was voor mij en de andere paardenvrouw ook geen pauze want het paard wilde geen pauze maar terug naar huis en dus kon de groep alleen pauze houden als iemand het paard in rondjes liet lopen op de pauzeplek. Sturen was beperkt mogelijk omdat het paard zelf de route liep, tempo bepalen en lang halthouden was niet echt mogelijk, voor mij echt nooit meer zoiets, ik was aan het einde van de rit compleet gesloopt doordat ik me er continu van bewust was hoe makkelijk dit fout kon gaan.

Het stomme is; juist doordat ik een ervaren enkel- en tweespanmenner ben was ik me er volledig van bewust van hoe fout het kan gaan als je een paard voor de koets hebt dat op de terugweg steeds iets sneller gaat stappen en draven over de openbare weg zonder dat je er veel tegenin te brengen hebt qua stuur of rem en halthouden ook niet echt mogelijk is - erg vervelend op kruispunten.
De leken vonden het juist een geweldig leuke rit, waren zich van gen kwaad bewust want sturen is gewoon met een of twee teugels trekken en dat zo'n groot paard daar dan wat doorheen loopt hoort er gewoon bij. Ze begrepen niet eens wat het gevaar was, want het paard sjokte toch gewoon braaf door, deed niets vreemds en we waren toch allemaal heelhuids thuisgekomen?

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 18:08

koend schreef:
Dat het paardje de rit kende kan moeilijk aangezien ze bij thor Heste nu net geen vaste rit willen geven. Voor ons hebben ze nu net wel tijd genomen en expliciet geïnformeerd en bekeken hoeveel paardenervaring we hadden.

Dus als jullie geen ervaring bleken te hebben werden jullie weer naar huis gestuurd? Dat lijkt me niet heel waarschijnlijk, want dan hadden jullie bij het telefonisch/per mail reserveren toch al moeten horen dat je zonder paardenervaring geen paard meekregen?

Helaas is het bij veel verhuurders - vooral ook degenen die veel tijd uittrekken voor het verhuren - zo dat als je helemaal geen ervaring hebt de verhuurder je gewoon uitlegt hoe het werkt met remmen en sturen en je alsnog op pad mag.

@ Napie: vreselijk frustrerend, zo'n paard zonder stuur, dat had ik dus ook. Aparte was dat de leken aan boord dat helemaal geen probleem vonden ('paard weet gewoon de weg, wat kan er nou fout gaa?') terwijl ik dat als ervaren menner echt gevaarlijk vond. Zeker omdat halverwege de standaardroute de weg afgesloten was en wij dus om moesten rijden. Daar was paard het dus niet mee eens. Uiteindelijk is het toch geluk om hem van de normale weg af te sturen, maar bij elke nieuwe kruising probeerde hij weer af te slaan en als we halt moesten houden probeerde hij om te draaien. Niet mijn idee van een ontspannen en vooral veilig ritje.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie