Zwaargewonde na val van paard in Kootwijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Zwaargewonde na val van paard in Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-17 23:49

barneveldse krant
Overige
Ingezonden door bokker Fitzroy

In Kootwijk aan de Kerkendelweg is vrijdagavond een persoon zwaar gewond geraakt na een val van een paard. Het slachtoffer is met onder meer borstletsel met een traumahelikopter overgebracht naar het Universitair Medisch Centrum in Utrecht.

Twee ambulances, een traumahelikopter en twee politie-eenheden werden rond 20:05 uur gealarmeerd. Volgens een bekende van de familie zou een persoon van een paard zijn gevallen en hierbij ernstig letsel hebben opgelopen.

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Zwaargewonde na val van paard in Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 23:51

Ochjee... Hopelijk loopt het goed af!

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Zwaargewonde na val van paard in Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 00:08

Vreselijk... hopelijk loopt het goed af..

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 07:37


Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Zwaargewonde na val van paard in Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 08:18

Pfoe. Klinkt niet goed. Beterschap.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 14:09

Oh jeetje dat klinkt heftig!
Hopelijk valt het toch nog een beetje mee, sterkte voor diegene!

Fitzroy, jij weet niet wie het is?

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 14:13

Heftig zeg!

Is traumheli tegenwoordig niet standaard protocol bij val van een paard en waar 112 bij gebeld?

Idem met hartklachten, rukken altijd 2 ambu's uit.

Hopen dat deze man/vrouw er boven op komt.

Zoolgangster

Berichten: 9584
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 15:03

Dimple schreef:
Heftig zeg!

Is traumheli tegenwoordig niet standaard protocol bij val van een paard en waar 112 bij gebeld?

Idem met hartklachten, rukken altijd 2 ambu's uit.

Hopen dat deze man/vrouw er boven op komt.


Altijd? Lijkt me sterk, wel als de beller zegt dat het slachtoffer gereanimeerd moet worden. Bij een reanimatie is het wel standaard om met twee ambulances te komen. (Net weer op cursus EHBO plus reanimatie erover gehad.)

Hier meerdere malen schoonfamilielid in de ambulance gehad wegens hartklachten, dat was met 1 ambulance tegelijk omdat er niet gereanimeerd hoefde te worden.

Traumaheli standaard bij een flinke valpartij van een paard na een 112 belletje zou een dure business zijn... dat doen ze echt niet bij iedere valpartij waarbij 112 gebeld wordt.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Zwaargewonde na val van paard in Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 15:08

Traumaheli hangt van de aard van de verwondingen af en voornamelijk ook de pijn van het slachtoffer. Wij zitten redelijk ver van de ziekenhuizen af (we zijn daar niet binnen 15 minuten) en de trauma arts mag wat heftigere pijnstilling geven. Maar gezien het slachtoffer ook daadwerkelijk met de heli vervoerd is moet het letsel enorm zijn geweest, ik hoop dat hij hersteld.

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 18:44

Trauma heli vliegt als het slachtoffer instabiel is, denk aan bijv zwaar neurologisch letsel, bij een langdurige beknelling, kinder reanimaties, bij grote bloedingen ed. Ter alle tijden mogen ambulance medewerkers de trauma heli cancelen iov met de trauma arts. Er zijn maar 4 trauma heli's in Nederland; Amsterdam, Rotterdam, Volkel (Nijmegen) en Groningen. Vaak is de aanvliegtijd lang (ong 20-25 min) waardoor je sneller een 2e ambulance hebt en snel naar het ziekenhuis kan vervoeren. Soms is het verstandiger om snel je patient op te pakken en te gaan rijden naar het ziekenhuis, soms doen we een rendez vous en spreken we een plek af om tijd te sparen.

De trauma heli vervoerd niet standaard de patient, de trauma arts rijd vaak met ons mee naar een ziekenhuis. Alleen bij tijdsnood of moeilijk begaanbare plekken vliegt de patient mee met de heli. Overigs is het heel klein daar binnen... Beperkte ruimte.

Inderdaad kan een trauma arts meer pijnstilling geven dan wij of hij kan iemand in slaap maken of zelf chirurgische ingrepen doen ter plaatse mits nodig.

2 ambulances rijden vaak inderdaad bij een reanimatie, wanneer het slachtoffer instabiel is en meer hulp nodig heeft of bij tilassistentie als het niet lukt om iemand uit het huis te krijgen.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Zwaargewonde na val van paard in Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 18:48

Hier was dus sprake van 2 ambulances én de traumaheli uit Amsterdam. 20.06 opgeroepen en 20.30 ter plekke.

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 18:54

Fitzroy schreef:
Hier was dus sprake van 2 ambulances én de traumaheli uit Amsterdam. 20.06 opgeroepen en 20.30 ter plekke.


Het wil niet altijd zeggen dat Amsterdam richting de Veluwe vliegt, ook hun kunnen weg zijn zeg maar. 24 minuten is best lang als je al bij je patient staat en je moet wachten, soms is het niet anders. Aan de aard van de melding kan hij ook al primair ingezet worden. Soms is de melding niet zo heel erg en dan kom je ter plaatste en dan roep je hem alsnog.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Zwaargewonde na val van paard in Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 18:56

Nee, in principe moet die uit Zuid naar Kootwijk toe vliegen, maar was waarschijnlijk niet paraat.

Athelas

Berichten: 1969
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 18:58

Shit... wat vreselijk.

@Fitzroy, weet je wie het is? Ik woon (half) in Kootwijk en ken er dus een aantal mensen met paarden, dus ik zou het graag weten. %)

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 19:15

Alenthe05 schreef:
Fitzroy schreef:
Hier was dus sprake van 2 ambulances én de traumaheli uit Amsterdam. 20.06 opgeroepen en 20.30 ter plekke.


Het wil niet altijd zeggen dat Amsterdam richting de Veluwe vliegt, ook hun kunnen weg zijn zeg maar. 24 minuten is best lang als je al bij je patient staat en je moet wachten, soms is het niet anders. Aan de aard van de melding kan hij ook al primair ingezet worden. Soms is de melding niet zo heel erg en dan kom je ter plaatste en dan roep je hem alsnog.

De aanrijdtijd van de ambulance is hier erg lang, dus ik begreep dat ze dan sneller primair ingezet worden. Althans, die uitleg kreeg ik toen ze in mijn weiland geland waren.

7ofhearts

Berichten: 2756
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:08

Oke......dit is een forse val, maar gaan "we "die nu allemaal op bokt zetten??
Iedereen wéét dat paardensport een sport met een hoog risico is, en een ongeluk zit in een klein hoekje.

Misschien moeten we er anders een speciale "woonkamer topic "van maken waarin iedereen die gevallen is zijn verhaal kwijt kan??

aniek1985
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 13131
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 00:19

Dat zeg je nu en ik snap je punt, maar dit soort berichten worden heel erg veel ingezonden naar de nieuwsredactie. Daarnaast worden ze ook nog eens veel gelezen, dus blijkbaar is er wel een grote doelgroep voor.

7ofhearts

Berichten: 2756
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 07:50

@Aniek1985

Ik heb wel eens verhalen gelezen waarvan iemand meer dood dan levend onder zijn of haar paard gevonden wordt die dan een heel revalidatie traject in moet en van zich afschrijft.
Dat snap ik!! en op een rare manier is dat ook interessant om te lezen.
Maar een beetje vervelende val?
De meeste reacties zijn dan ook "sterkte "en "beterschap aan de betrokkenen "
Ik zie gewoon de meerwaarde niet zo.