Familie Coombs schenkt paard aan Manege in 't Biobos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

Familie Coombs schenkt paard aan Manege in 't Biobos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 14:54

dressuurstal van baalen
Overige

Afbeelding

Tijdens de Glock's Summer Midnight Dressage avond op Outdoor Gelderland kreeg Manege in 't Biobos een prachtig cadeau. De Franse familie Coombs schonk in samenwerking met de DVB Foundation Lichte Tour merrie Despina aan de manege voor recreatieve ruiters met een beperking.

Despina stond in training op Dressuurstal Van Baalen en daar ontstond het idee om Manege in 't Biobos te ondersteunen met dit fantastische paard. Tijdens de showavond op Outdoor Gelderland werd Despina symbolisch overgedragen. DVB-ruiter Anne Haitjema gaf de teugels over aan Audri Vermeer. Samen met Demi Vermeulen op haar nieuwe troef Ciska, in eigendom van Femke Beljon, reed Audri de brave Despina.

Daarnaast overhandigde de heer Driessen, voorzitter van Outdoor Gelderland, een cheque van 4320 euro aan de DVB Foundation. Dit bedrag is bijeen gebracht tijdens de Vastgoed borrel.

RoWi

Berichten: 6886
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:44

Leuk, prachtig gebaar! :)

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Familie Coombs schenkt paard aan Manege in 't Biobos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:30

Mooi gebaar! Ik vind het alleen wel zonde van het paard. Is binnen twee weken niks meer van over..

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:36

Change3x schreef:
Mooi gebaar! Ik vind het alleen wel zonde van het paard. Is binnen twee weken niks meer van over..

Wat een onzin. :z

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:51

gekvanfleur schreef:
Change3x schreef:
Mooi gebaar! Ik vind het alleen wel zonde van het paard. Is binnen twee weken niks meer van over..

Wat een onzin. :z


Nee hoor. Een paard dat niet wordt bijgehouden wordt er ook niet beter van. :)

Maar het is hartstikke fijn dat hij hier ook voor geschikt is!

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Familie Coombs schenkt paard aan Manege in 't Biobos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:58

Onwijs mooi gebaar, maar ook ik vind het een beetje zonde van het paard. Veel wedstrijdruiters en mensen met dressuurambitie zouden een moord doen voor zo'n dier. Niet dat een manegeruiter met beperking niet een leuk paard mag rijden, maar er zijn vast wel hele leuke fijne paarden met wat minder hoge opleiding of het talent daarvoor die ook prima geschikt kunnen zijn.

Anoniem

Re: Familie Coombs schenkt paard aan Manege in 't Biobos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 17:20

Aangezien Coby zelf ambassadrice is, zal ze vermoed ik echt wel een paard gekozen hebben dat waarschijnlijk zelf al niet veel verder meer kan dan het niveau waar ze nu op loopt en bovendien stabiel genoeg is in de oefeningen en het koppie dat ze niet van de leg raakt als een ruiter wat asymmetrischer hulpen geeft of het evenwicht verliest. Niet elk paard is met zo'n niveau geschikt als manegepaard en niet elk paard is geschikt voor het werken met gehandicapten. Als je zo'n uitzondering op stal hebt staan, dan is het toch juist zonde om zo'n paard te verspillen aan de zoveelste normale dressuurprikker die last heeft van dressuurambitie? Dat zou ik pas echt verspilling vinden, er zijn al zoveel hele leuke en fijne paarden die prima geschikt zijn voor dat standaardwerk. :)

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:31

Niemand wil z'n paard aan een manege doen. Maar als het dan voor mensen met een beperking is is het prachtig. :(:)

Laura1982

Berichten: 4071
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:55

Change3x schreef:
Mooi gebaar! Ik vind het alleen wel zonde van het paard. Is binnen twee weken niks meer van over..

Wat een onzin. :z[/quote]

Nee hoor. Een paard dat niet wordt bijgehouden wordt er ook niet beter van. :)

Maar het is hartstikke fijn dat hij hier ook voor geschikt is![/quote]

Waar staat dat dit paard niet bijgehouden word? Toevallig ben ik een para ruiter met een eigen paard dan wel maar iedereen verdiend een kans om op zn topper te mogen leren.
Waarom mag een manege voor mensen met een beperking deze kans niet krijgen. De bio manege verdiend dit paard net zo goed als een gezonde ruiter met ambitie.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Familie Coombs schenkt paard aan Manege in 't Biobos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:57

Volgensmij heb ik nergens gezegd dat ik dit niemand gun. Ik zeg namelijk dat het fijn is dat het dier ook hiervoor geschikt is.

Ik heb ook niks tegen para ruiters, juist heel veel respect.

Niet zo aangevallen voelen! :)

Laura1982

Berichten: 4071
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:01

Change3x schreef:
Volgensmij heb ik nergens gezegd dat ik dit niemand gun. Ik zeg namelijk dat het fijn is dat het dier ook hiervoor geschikt is.

Ik heb ook niks tegen para ruiters, juist heel veel respect.

Niet zo aangevallen voelen! :)


Je hebt alleen gelijk het oordeel dat er na twee weken niets van het paard over is....
Na jou waren er ook nog een aantal die gereageerd hadden alleen heb ik dit niet juist geqoute waardoor jij nu denkt dat het alleen om jou reactie gaat dat is niet zo :D
Ik voel me niet aangevallen gelukkig maar ik vind de vooroordelen wel erg jammer.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:04

Dat komt omdat ik er vanuit ga dat het paard niet bijgehouden gaat worden. Dat is op geen enkele manege zo. De ruiter van de manege die het paard overnam kon nauwelijks lichtrijden. Niet vanwege haar beperking maar puur door onervarenheid/onkundigheid ( zij had een zuurstof tekort gehad bij haar geboorte) En dat is natuurlijk helemaal niet erg, maar daarmee hou je hem dus niet zoals hij op het moment is. Vandaar mijn reactie over het niet goed blijven van een paard wat in mijn ogen jammer is.

Maar het paard zal met een reden uitgekozen zijn en vast gelukkig leven gaan krijgen. :)

Laura1982

Berichten: 4071
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:15

Change3x schreef:
Dat komt omdat ik er vanuit ga dat het paard niet bijgehouden gaat worden. Dat is op geen enkele manege zo. De ruiter van de manege die het paard overnam kon nauwelijks lichtrijden. Niet vanwege haar beperking maar puur door onervarenheid/onkundigheid ( zij had een zuurstof tekort gehad bij haar geboorte) En dat is natuurlijk helemaal niet erg, maar daarmee hou je hem dus niet zoals hij op het moment is. Vandaar mijn reactie over het niet goed blijven van een paard wat in mijn ogen jammer is.

Maar het paard zal met een reden uitgekozen zijn en vast gelukkig leven gaan krijgen. :)


En weet je wat het mooie is deze dame ken ik persoonlijk. En dat zij moeilijk kan lichtrijden komt niet door het zuurstof gebrek maar door haar spasmes. Heel eerlijk als je het niet weet moet je dit soort dingen niet posten je kwetst hier mensen mee. Het komt juist wel door haar beperking en ook stukje spanning. Ze was beretrots dat ze hiervoor gevraagd was. Je doet haar vreselijk te kort.
Dit paard heeft juist de goede kwaliteiten omdat ze zo braaf is en toch nog deze ruiters iets kan leren. Ze is echt niet binnen 2 weken verknald daar zorgt iedereen op de bio voor.
Bij de bio manege rijden ook ruiters die meer niveau hebben en wel kunnen rechtrichten enz.

ievie

Berichten: 2196
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:18

Voor een manege voor ruiters met een beperking, is het belangrijk dat er brave en gezonde paarden gebruikt worden. Deze is toevallig hoger opgeleid en gegund aan de manege. Echt super voor hen.

@change3x; ik ben benieuwd waar je op baseert dat het door onkundigheid van de ruiter zou komen dat ze niet goed lichtrijd ipv dat het door haar handicap zou komen. Ik denk niet dat je een goed beeld hebt van wat een zuurstoftekort met je lijf doet.

Maar goed. Terug naar het topic. Wat tof voor Bio! Hopelijk hebben ze veel plezier met en van het paard.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Familie Coombs schenkt paard aan Manege in 't Biobos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:28

Dit komt omdat ik met meerdere mensen met een zuurstof gebrek heb gewerkt die daardoor 'alleen' een verstandelijke beperking hebben overgehouden.

Dan heb ik mij daarin dus vergist en ik denk dat jullie ook wel begrijpen dat mijn mening en kijk erop absoluut niet kwetsend bedoelt was.

Ik heb zelf dus ook gewerkt met mensen met een beperking en dat is enorm genieten, maar dan mag ik alsnog wel vinden dat ik het zonde vindt van het paard, toch?

Overigens begrijp ik niet waarom mijn reactie zo persoonlijk opgenomen wordt en waarom er meteen wordt gedacht dat ik iets tegen de mevrouw heb die de teugels overnam, alleen door mijn reactie over haar niet kundigheid, waarbij ik nog zei dat dit niet erg is (want plezier is natuurlijk het belangrijkste) Maar dat zal wel bij bokt horen. :+

En inderdaad, weer ontopic. Zoals ik al zei: het paard zal vast een gelukkig leven krijgen.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:37

Change3x schreef:
Dat komt omdat ik er vanuit ga dat het paard niet bijgehouden gaat worden. Dat is op geen enkele manege zo. De ruiter van de manege die het paard overnam kon nauwelijks lichtrijden. Niet vanwege haar beperking maar puur door onervarenheid/onkundigheid ( zij had een zuurstof tekort gehad bij haar geboorte) En dat is natuurlijk helemaal niet erg, maar daarmee hou je hem dus niet zoals hij op het moment is. Vandaar mijn reactie over het niet goed blijven van een paard wat in mijn ogen jammer is.

Maar het paard zal met een reden uitgekozen zijn en vast gelukkig leven gaan krijgen. :)


Dat is op geen enkele manege zo? Hoe kom je daarbij? Ben je alle maneges afgegaan?

Sterker nog, mijn instructeur begeleidt dames die werken op een manege voor gehandicapten en leert ze de paarden soepel houden en recht door ze een half uurtje per dag te trainen zodat de paarden zo goed mogelijk in hun vel zitten. Zelf rijd ik ook het paard van iemand met een beperking, puur om hem soepel en fijn te houden. Nee, het is geen ideaal leven voor een paard. Maar ze doen er meer aan dan jij denkt.

Laura1982

Berichten: 4071
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:38

Change het is echt niet jou reactie het zijn alle reacties over ah wat sneu voor het paard en die is zo verpest enz enz.
De vooroordelen maken het dat ok reageer ik heb toevallig een verkeerde qoute gedaan waardoor het lijkt of het alleen om jou reactie gaat maar dat is niet zo.
Met mijn laatste reactie wilde ik duidelijk maken dat je niet kan zien wat iemand heeft en waardoor het komt dus dat je voorzichtig moet zijn met aannames.
Super dat je met mensen werkt en ervaring hebt op dit gebied.
Je mag je eigen mening hebben dat zeker net als ieder ander hier maar dat wil niet zeggen dat het ook klopt.
Legio voorbeelden van paarden bij para ruiters die het super doen en blijven doen zoals demi Vermeulen en rixt en Nicole ze moeten alleen de lans krijgen en dit paard zal weer een topper in de dop een kans geven.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:43

Zoals ik al zei ik heb niks tegen para ruiters en veel respect voor ze, Demi Vermeulen bijvoorbeeld is een ontzettend goede amazone. Dat is ook helemaal niet waar ik het over had.

Ook heb ik nergens gezegd dat ik het sneu of zielig vind voor een paard.

Ik ken inderdaad geen enkele manege waar ze zich constant bezig houden met rechtrichten, over de rug rijden, paarden naar de osteopaat doen en waar alle paarden jaarlijks een tandarts bezoek krijgen. Maar met die opmerking doelde ik ook meer op grootschalige maneges voor mensen zonder een beperking.

Op maneges voor mensen met een beperking gaat het er gemiddeld anders aan toe omdat de paarden daar braaf moeten zijn én blijven. Maar alsnog denk ik niet dat osteopaten daar een gewoonte zijn. Op de maneges waar mensen met een beperking kunnen rijden hier in de buurt in ieder geval absoluut niet.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 07:30

Geen enkel paard word beter van manege werk. Of het nu met een beperking is of niet. En braaf moeten ze op elke manege zijn. Je hebt namelijk te maken met klanten die nog moeten leren en net zo kwetsbaar zijn.

nijland

Berichten: 1221
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 07:35

Ik vind t juist super leuk dat juist zo'n goed opgeleid paard word geschonken.
Ook bij de mensen met beperking kunnen er talenten tussen zitten die met zo'n paard juist verder kunnen komen.
Kijk eens naar de Paralympics, er zitten echt wel ruiters bij die meer met hun paard laten zien dan menig ruiter zonder beperkingen.

Ik neem mijn petje af voor ruiters met beperking, voor ons gaat het allemaal veel makkelijker dan voor hun, en ik hoop dat het paard hun oa inspiratie geeft om nog beter te worden in hun sport.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Familie Coombs schenkt paard aan Manege in 't Biobos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 08:15

Ik vind het ergens ook zonde van het paard..beetje soepel houden en rechtrichten staat natuurlijk niet in het contrast met het niveau waarop het dier nu afgericht is. En het is de vraag of dat op langere termijn goed blijft gaan.

Het zou fijn zijn als het dier ter beschikking komt aan een enkele talentvolle para ruiter en op die manier als leerpaard gebruikt kan worden ipv het echte "manege" werk zeg maar.

mala26

Berichten: 4993
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Familie Coombs schenkt paard aan Manege in 't Biobos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 08:50

Er vanuit gaande dat dit paard goed bevestigt is in de basis, is zon hoog opgeleid paard alleen maar mooie kans om van te leren voor deze ruiters.
Want dan gaat ie echt niet zo snel stuk hoor.
Mijn oude bijrijdpaard, die vroeger zz zwaar heeft gelopen staat ook sinds zijn 18de (is nu 28) op een stichting. Iets waar hij ontzettend goed in is en met veel plezier doet. Tuurlijk was het voor hem in het begin wat aanpassen, als ruiters scheef zaten dan gooide die de hele trukkendoos open. Maar daar leerde zij van, en plus dat je gewoon, zeker in het begin, er rekening mee hield wat voor ruiters je erop zet.
Ik wens de stichting en alle ruiters daar onwijs veel plezier met dit paard.

Copernicus

Berichten: 74
Geregistreerd: 25-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:24

Wow, wat een geweldige gift! *\o/*
Waarom zouden die mensen niet op een top paard mogen rijden? Ik vind het juist heel goed! Het is even aanpassen voor zo'n paard, maar die mensen leren ervan! Ik vind het echt onzin dat mensen zeggen dat het paard een slecht leven krijgt!

Ik vind het juist goed dat mensen de kans krijgen om van zo'n paard te leren! Ik bedoel, het is voor hun nog veel lastiger dan voor ons. Bijv paralympics: Zo hoog kunnen rijden en geen benen of armen kunnen gebruiken? Wie kan dat?

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Familie Coombs schenkt paard aan Manege in 't Biobos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:27

Mooi!! Paard was LT niveau, stond in training en zal echt niet de mogelijkheden hebben om nog hoger te lopen. En een rustig lief, Z2 paard is gewoon fantastisch voor een para ruiter. Mooi gebaar.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:19

Hopelijk zetten ze het dier in voor de ruiters die graag verder willen vorderen in de dressuur. Ook de para ruiters presteren prachtig! Demi is inderdaad een mooi voorbeeld. Voor deze mensen is het een mooie kans om van een dergelijk paard te mogen leren. Wie weet helpt dit paard een nieuwe olympische kampioen naar de top. Ik hoop dat ze hem slim en goed gaan inzetten. In ieder geval een heel mooi gebaar :-)