Siro neemt afscheid van de sport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Siro neemt afscheid van de sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-17 14:16

*danielle heijkoop
Dressuur

Afbeelding
Daniëlle Heijkoop en Siro tijdens WDM Mechelen 2013
Foto via wikimedia commons

Na het CHIO in Rotterdam heeft Daniëlle Heijkoop besloten om haar toppaard Siro (v.Gribaldi) afscheid te laten nemen van de topsport. Siro eindigde in zijn thuisstad met 74% op een mooie tweede plaats in de kür op muziek. “Een schitterend afscheid voor het paard waar ik alles aan te danken heb.”

“Siro heeft zijn hele carrière altijd alles gegeven. Hij ging er altijd voor meer dan 200% voor. Het was misschien niet het meest knappe paard en hij had zeker een gebruiksaanwijzing, maar hij heeft me nog nooit laten zitten. Mijn sportieve successen heb ik voor een groot deel aan hem te danken. De tweede plaats in de kür in onze eigen stad was een mooie afsluiting van onze veertienjarige samenwerking. Het was zeker geen makkelijke beslissing. Een paard als Siro kom je maar eens in je leven tegen, daarom wil ik hem zijn pensioen gunnen nu hij nog fit is.”

Jarenlange samenwerking
Siro werd als vierjarige gekocht door Danielle’s moeder die potentie in de zwarte ruin zag. “Ik was in eerste instantie niet heel erg gecharmeerd van zijn voorkomen. We zijn samen aan het werk gegaan en begonnen in het Z2. Hij was tot en met de Lichte Tour nooit heel opvallend. Pas toen de GP-U25 om de hoek kwam kijken, werden zijn kwaliteiten zichtbaar. Siro’s grootste talenten liggen in de verzamelde oefeningen. Piaffe en passage kosten hem geen enkele moeite.”

Overstap senioren
Na een succesvolle tijd in de GP-U25, met overwinningen in München en Saumur, wordt de overstap naar de senioren gemaakt. Na twee tweede plaatsen op Indoor Brabant, goede resultaten op het CHIO Rotterdam en CHIO Aken, volgt er een zilveren medaille op het Nederlands kampioenschap. Het duo komt na hun eerste Europese kampioenschap thuis met een zilveren teammedaille en een individuele twaalfde plaats. Een succesvol verlopen wereldbekerseizoen resulteert een jaar later in de zesde plaats van de wereldbekerfinale in Lyon.

Pech
In 2014 moet Siro vanwege een blessure afmelden voor de WEG van Normandië, in 2015 herhaalt de geschiedenis zich voor het Europees kampioenschap in Aken. Tussendoor loopt Siro met veel overtuiging naar overwinningen in Oldenburg, Dortmund en Mechelen. Begin dit jaar toonde de ruin topfit te zijn tijdens het internationale concours in Nieuw en Sint Joosland, waar de kür op muziek werd gewonnen met 77,25%.

Bedankt
“Zonder mijn ouders, mijn trainer Anky, mijn groom Michael Mols, Carola Kral en de rest van het team op stal, hoefsmid Ben van Eck, de dierenarts en alle sponsoren was dit allemaal niet mogelijk geweest. Bedankt daarvoor! Siro gaat nu genieten van zijn pensioen op de wei en ik richt mijn pijlen op de volgende toppers die het stokje moeten overnemen.”


Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kabayo en 59 bezoekers