Veiligheidstip van de Bereden Politie voor een buitenrit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Veiligheidstip van de Bereden Politie voor een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 21:19

facebook
Overige
Ingezonden door bokker Eloya
Afbeelding

Veel ruiters maken regelmatig een buitenrit met hun paard. Tijdens zo'n buitenrit kan een ruiter van zijn/haar paard afvallen of kan er een ander incident plaatsvinden waar je hulp voor moet inschakelen en 112 moet bellen. Welke locatie moet je doorgeven als je in het bos, de duinen of op het strand bent?

De Bereden Politie kwam vandaag met een goede tip op Facebook. Als je de app 'Kompas' gebruikt op je mobiele telefoon kan je hiervan de coördinaten doorgeven aan de meldkamer en weten zij waar je je bevindt.

Ga je alleen op pad deel dan je lokatie met iemand zodat hij/zij je kan volgen. Dit kan je doen via instellingen bij je berichten (sms). De app kan ook voor andere doeleinden gebruikt worden wanneer je alleen bent zoals een eind fietsen, wandelen etc.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Veiligheidstip van de Bereden Politie voor een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 21:24

Handig om te weten!

plp
Berichten: 324
Geregistreerd: 13-02-17
Woonplaats: Maarssen

Re: Veiligheidstip van de Bereden Politie voor een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 21:25

Dat is een geweldige tip. Thanks

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Re: Veiligheidstip van de Bereden Politie voor een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 21:34

Handige tip. Spookt wel eens door mn hoofd als ik alleen op pad ben in het bos. Hoe leg je nou uit waar je precies bent, eerst boom links,derde rechtsaf :') dit zou een uitkomst zijn

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Veiligheidstip van de Bereden Politie voor een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 21:42

Heel goed om te weten dit.

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Veiligheidstip van de Bereden Politie voor een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 21:48

Een goed idee.
En een tip voor het paard : laat je telefoonnummer op de onderleggen borduren of een referentiepersoon. Als je paard dan ooit gaat lopen en een wildvreemde vangt die, dan weet hij wie bellen ( manege gaar ook )
Dacht eerst aan een hangertje aan het zadel, of hoofdstel, maar een vreemde gaat daar nu niet echt naar kijken.

ReneeMonty

Berichten: 270
Geregistreerd: 11-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 21:54

Nog een goede app is 'horse rider sos'. Deze app waarschuwt vooraf geprogrammeerde mensen via hun telefoon als je gevallen bent en niet beweegt. Ook wordt je locatie aan hen toegestuurd. Dit is wel een betaalde app. Een vals alarm komt niet voor want er is de kans om de alarmfase af te breken. De app monitort je bewegingen tijdens het rijden en is vooral veilig mocht je buiten bewustzijn raken hulp word dan ook geroepen.

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 21:55

Ook handig om de parkeerplaats terug te vinden!
Ik mis richtingsgevoel en rij vrolijk totaal de verkeerde kant op, dus ik sla de coördinaten op en weet zo altijd welke kant ik op moet!
Ik gebruik de geocaching app, dan kan ik ook meteen op de kaart kijken welk pad het meest geschikt lijkt.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:02

Die hangertjes doe je aan je bit/teugel, want daar grijpen veel mensen naar ook als ze niks van paarden weten, of aan je singelgesp, want bij het opvangen van een los paard wordt vrijwel altijd het tuig er af gehaald.
Kies een label/hanger die zoveel mogelijk mensen herkennen als adreskokertje (die voor kat/hond bv) oid en dus belangrijk, sosmedaillon zou ook nog kunnen. Dat mensen niet weten hoe wij dingen noemen en doen, maakt het niet onmogelijk om eigen methodes te gebruiken, je moet alleen goed nadenken hoe een niet paardenmens (als die er al bij durft) er naar kijkt. Idem voor mocht je paard losbreken, hoe omschrijf je hem dan? Vosovero of roodbont? 2e snappen veel meer mensen.

Appjes zijn leuk, maar mijn smartphone is uit het jaar kruik en kan dit allemaal niet. Liever een terreinbeheerder oid die elke boom en struik kent en altijd bereikbaar is. Want zelfs met de gps coordinaten is het nog vaak een kunst apart om met een hulpvoertuig op zo'n plek te komen (hekken, slechte wegen, etc.).

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Veiligheidstip van de Bereden Politie voor een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:06

Ik reed altijd met simple sleutel hangertje zo'n label aan zadel en hoofdstel of een honden kokertje, ook ideal. Daar stond op mijn nummer, maar ook nummer van 2 bekenden die mij kenden en mijn paarden ook, stel dat ik ergens verpletterd lag, konden die mijn paard wel komen halen.
(kenteken auto en parkeerplaats had ik er vaak ook bij staan, was meestal dezelfde)

Verder als ik bos in ging smsje naar vriendin met hoelang ik weg zou blijven en smsje als ik weer bij auto was, dit doe ik niet als ik bij stal in de polder rijdt daar zal je niet zo snel ongezien verdwijnen, daar rijden ze je eerder aan gruzelementen.

En telefoon niet aan je paard hangen is ook wel leuke die moet je wel ergens op je lijf dragen niet in een zadeltas als je paard en jij gescheiden worden op wat voor manier dan ook.

Gelukkig alles nooit nodig gehad. En momenteel ook geen labels aan zadels en hoofdstellen omdat ik nergens heen ga behalve in polder dus...

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Re: Veiligheidstip van de Bereden Politie voor een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:57

Bij de alarm centrale hebben ze ook de optie om je een link te sms'en en als je je aanklikt krijgen ze de coordinaten van je telefoon. Zelfde als je iemand aan het reanimeren bent maar je weet het adres niet meer, laatst geleerd bij de opfris cursus BHV.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 23:38

Ik heb zo'n armytag aan zijn menhoofdstel met 2 telefoonnummers erop.
Voor mezelf altijd op mijn telefoonhoesje een briefje met ICE contacten.
Die app die hier genoemd werd heb ik ooit getest maar dat werkte dus niet.
Verder altijd een mes in mijn zak, en een veiligheidsduikmes aan mijn bok.

jeetje77

Berichten: 3451
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 00:02

Best handig een app met coördinaten die doorgestuurd worden. Maar het Drents Friese Wold heeft bijv nog veel stukken waar je geen internet bereik hebt... Gaan ze dan zoeken op je laatst doorgegeven coördinaten?

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Veiligheidstip van de Bereden Politie voor een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 00:17

Met kompas zoeken in de play store had ik een app die alleen een kompas was. Door coördinaten te zoeken vond ik een app die de coördinaten van je locatie kan delen.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Veiligheidstip van de Bereden Politie voor een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 00:22

Ik heb een GPS tracker gekocht die ik dan aan mij paard haar borsttuig hang om der snel terug te vinden *D

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Veiligheidstip van de Bereden Politie voor een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 01:34

Bij mii geeft een kompas app aan dat hij het magnetischveld (oid :') ) niet kan vinden en mijn telefoon niet geschikt is...

Ik rij sinds kort met eem sos-tag aan m'n zadel, deze tags zijn te verkrijgen in felle kleuren :)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 06:46

Afbeelding

Google Maps laat op je telefoon ook gewoon coördinaten zien. Dus waarom een extra app?

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 07:10

Letizia schreef:
Bij mii geeft een kompas app aan dat hij het magnetischveld (oid :') ) niet kan vinden en mijn telefoon niet geschikt is...

Ik rij sinds kort met eem sos-tag aan m'n zadel, deze tags zijn te verkrijgen in felle kleuren :)
[ [url=m/2KvNaL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Waar heb je deze gehaald? Ideaal!

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Veiligheidstip van de Bereden Politie voor een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 07:11

Ik ben ook erg benieuwd naar die SOS-tag, wat handig!

brighteyes85Jarig

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 07:11

safina schreef:
[ Afbeelding ]

Google Maps laat op je telefoon ook gewoon coördinaten zien. Dus waarom een extra app?



En via Google Maps kun je ook je locatie delen via een sms link

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Veiligheidstip van de Bereden Politie voor een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 07:14

Met google kom ik alleen op armbandjes, kettingen en die metalen pons plaatjes.. even afwachten dus op reactie van letizia :)

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Veiligheidstip van de Bereden Politie voor een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 07:19

Ik neem nooit een telefoon mee te paard, dat rijdt niet fijn. Dat ding is te groot. Geen geld, geen sleutels, geen telefoon. Heerlijk.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Veiligheidstip van de Bereden Politie voor een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 07:45


sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Veiligheidstip van de Bereden Politie voor een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:01

Thanks!

Hey_Mara

Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Veiligheidstip van de Bereden Politie voor een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:04

interessant!