Met paard en wagen naar Zuid-Frankrijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14025
Geregistreerd: 20-04-16

Met paard en wagen naar Zuid-Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 11:11

Omroep West
Overige


Paard en wagen is misschien niet het meest voor de hand liggende vervoersmiddel. Voor Luna en Hein Andrea uit Delft is deze eeuwenoude combinatie echter de manier waarop ze dit jaar op vakantie gaan. En niet zomaar een tochtje langs wat mooie weggetjes: een reis van vier maanden naar Zuid-Frankrijk.

Paard Trojan rent rond op een veld bij zijn stal in Delfgauw. Hij is speciaal aangeschaft voor een lange reis met zijn twee nieuwe eigenaren. Dat hij ook nog wit is, maakt voor Hein (70) na vijf jaar wachten het sprookje compleet. Hoewel hij dan als spreekwoordelijke prins niet zo in het plaatje past. Na meerdere medische tegenslagen en zijn Parkinson kon hij deze gedroomde reis niet meer alleen maken. Zijn dochter Luna bood uitkomst: "Het is door de jaren ook een beetje mijn droom geworden en ik kan als freelancer werken waar ik wil. Waarom zouden we het niet doen??

Nog een week zullen vader en dochter met Trojan trainen. Dat ze hem nog maar twee maanden kennen maakt het wel extra spannend. "Ik hoop echt dat hij zo rustig blijft als nu", zegt Luna. "Dat weet je niet goed van tevoren, dus dat vind ik wel een spannend aan deze reis." Luna volgt ook nog menlessen in Brabant.

Luna gaat zelf verslag doen van de reis met haar camera. "Ik wil iedereen deze reis laten meebeleven. De mooie momenten, maar ook de tegenslagen. Het klinkt misschien als een heerlijke reis, maar het wordt natuurlijk ook zwaar. We moeten goed over de route nadenken en heuvels vermijden. Trojan mag nog wel wat gespierder worden, dus we moeten het rustig opbouwen, zo'n 15 a 20 kilometer per dag."

Daarbij gaan ze uit van goed weer, maar het kan natuurlijk ook gaan regenen. "Hein en ik kunnen nog onder de huif slapen, maar het paard kan nergens schuilen en dat vindt hij echt niet fijn. En als het slecht weer wordt, kun je niet zomaar even een weg inslaan richting beter weer, dan ben je zo een week langer onderweg!"

"Wij zullen zelf ook fricties krijgen als we zo veel met elkaar zijn, Hein is koppig. Het liefst gebruikt hij zijn kaarten die hij in de jaren 70 ook al gebruikte, maar er is natuurlijk veel veranderd op de weg. Dus ik doe het liever met mijn mobiel, maar dat snapt hij niet. Dus daar voorzie ik nogal wat discussies."

Het moet een droom zijn voor een vader om zo'n reis te maken met je dochter. "Ach, ik ben blij dat ze zich wil opofferen voor mij. We jagen mijn droom na, maar ik hoop niet dat het een nachtmerrie wordt." Luna reageert verontwaardigd: "Nou, niet zo negatief pap, het is niet zo dat ik het voor m'n zieke, oude vader doe, ik wil dit zelf ook heel graag! Het wordt vast een fantastische reis."

Hein bracht dit jaar nog een boekje uit over de reizen in zijn leven en hoeveel tegenslagen daar ook in voor kwamen. "In 1994 maakte ik ook een reis met paard, maar dat ging helemaal mis want het paard liep zo een ravijn in. Jaren later hebben we met het hele gezin nog eenzelfde reis gemaakt, 23 jaar geleden. Luna was toen twee. Dat ging de Andrea's toen beter af. Deze derde keer gaat het hopelijk helemaal vlekkeloos."

"Het wordt misschien ook wel mijn laatste reis." Hein kijkt naar Trojan die langsloopt. Klop klop klop, klinken de paardenhoeven. "Dat hoor je dan de hele dag", mompelt hij tevreden. Het is een onthaastingsgeluid. "Het is alleen de vraag of de automobilisten die achter ons rijden er ook zo over denken!"

"De Provence in Zuid-Frankrijk is het doel, maar we houden het ook een beetje open", zegt Luna. "Het geeft wat rust als we geen eindpunt hebben en we weten natuurlijk nooit wat er allemaal kan gebeuren." De reis kun je volgen via Luna's website opdebok.tv .

Anoniem

Re: Met paard en wagen naar Zuid-Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 11:17

Pfoeh, wat een uitdaging!
En dat met een paard welke ze 2 maand kennen, gaaf!

Hopelijk gaat de reis helemaal goed komen ;)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 11:24

Wat een geweldige uitdaging !
Hopelijk wordt het een superpositief, onvergetelijk avontuur ! :j
Enne... bokkers genoeg in Frankrijk, dus kan wel één en ander geregeld worden voor overnachting e.d. denk ik dan zo :P

Wings_love

Berichten: 1577
Geregistreerd: 25-02-08

Re: Met paard en wagen naar Zuid-Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 11:48

Oh wat heerlijk lijkt me dat! Is ook altijd van mij nog een droom om te paard op vakantie te gaan :) Ik wens ze veel plezier en geluk :)

pien_2010

Berichten: 43235
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:31

Pandora2 schreef:
Enne... bokkers genoeg in Frankrijk, dus kan wel één en ander geregeld worden voor overnachting e.d. denk ik dan zo :P


Ja hoor. Als de mensen door de haute vienne willen reizen kunnen ze paar nachten over nachten.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Met paard en wagen naar Zuid-Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 17:02

Erg gaaf. Maar ook zwaar zeg...
Ik ben helaas bekend met de ziekte van Parkinson en dat is echt een vreselijke ziekte; niet alleen voor de persoon zelf maar juist ook voor de vrienden, familie en gezin om de persoon heen.

Persoonlijk vind ik het wel nogal wat... ik had dan liever een 2span gekozen, en ze hebben t paard pas 2 maanden.
Daarnaast zou ik toch nog een boel meer training er in steken en dus veel eerder tevoren beginnen.

Ik wens ze een fijne, mooie en vooral veilige en voorspoedige reis!

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Met paard en wagen naar Zuid-Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 17:21

In La Malachère, tussen Vesoul en Besancon kunnen ze wel bij ons overnachten en 25 km verderop in Besançon gaat me ook nog wel lukken om een stalling te vinden, denk ik. Ik heb goede contacten met het Haras National de Besançon

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:19

JoyCiej007 schreef:
Erg gaaf. Maar ook zwaar zeg...
Ik ben helaas bekend met de ziekte van Parkinson en dat is echt een vreselijke ziekte; niet alleen voor de persoon zelf maar juist ook voor de vrienden, familie en gezin om de persoon heen.

Persoonlijk vind ik het wel nogal wat... ik had dan liever een 2span gekozen, en ze hebben t paard pas 2 maanden.
Daarnaast zou ik toch nog een boel meer training er in steken en dus veel eerder tevoren beginnen.

Ik wens ze een fijne, mooie en vooral veilige en voorspoedige reis!


Ik zie op de foto ook nig een vrij iel tinkertje.... heb toch een beetje het gevoel dat het ze wat aan kennis ontbreekt. Hoop desondanks dat ze een mooie reis gaan krijgen

pien_2010

Berichten: 43235
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:21

pjotrg schreef:
In La Malachère, tussen Vesoul en Besancon kunnen ze wel bij ons overnachten en 25 km verderop in Besançon gaat me ook nog wel lukken om een stalling te vinden, denk ik. Ik heb goede contacten met het Haras National de Besançon


Jij ligt meer op de route dan wij in de Limousin. Ik weet alleen niet of de mensen hier mee lezen.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:21

Maartje1990 schreef:
JoyCiej007 schreef:
Erg gaaf. Maar ook zwaar zeg...
Ik ben helaas bekend met de ziekte van Parkinson en dat is echt een vreselijke ziekte; niet alleen voor de persoon zelf maar juist ook voor de vrienden, familie en gezin om de persoon heen.

Persoonlijk vind ik het wel nogal wat... ik had dan liever een 2span gekozen, en ze hebben t paard pas 2 maanden.
Daarnaast zou ik toch nog een boel meer training er in steken en dus veel eerder tevoren beginnen.

Ik wens ze een fijne, mooie en vooral veilige en voorspoedige reis!


Ik zie op de foto ook nig een vrij iel tinkertje.... heb toch een beetje het gevoel dat het ze wat aan kennis ontbreekt. Hoop desondanks dat ze een mooie reis gaan krijgen


Zie jij meer foto's dan ik? Ik zie alleen een paardenhoofd.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:32

Maartje1990 schreef:
JoyCiej007 schreef:
Erg gaaf. Maar ook zwaar zeg...
Ik ben helaas bekend met de ziekte van Parkinson en dat is echt een vreselijke ziekte; niet alleen voor de persoon zelf maar juist ook voor de vrienden, familie en gezin om de persoon heen.

Persoonlijk vind ik het wel nogal wat... ik had dan liever een 2span gekozen, en ze hebben t paard pas 2 maanden.
Daarnaast zou ik toch nog een boel meer training er in steken en dus veel eerder tevoren beginnen.

Ik wens ze een fijne, mooie en vooral veilige en voorspoedige reis!


Ik zie op de foto ook nig een vrij iel tinkertje.... heb toch een beetje het gevoel dat het ze wat aan kennis ontbreekt. Hoop desondanks dat ze een mooie reis gaan krijgen


Dat gevoel heb ik ook..paard moet toch ook getraind worden en spieren krijgen voor zo'n lange reis. Maar desondanks lijkt het me een heel erg gaaf avontuur.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Met paard en wagen naar Zuid-Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:36

Poehee, wat een opgewonden standje zeg :) (filmpjes staan op de website van Luna, zie artikel omroep west.

Ik wens ze het allerbeste bij deze zware reis :) hopelijk brengt het wat ze zoeken en hebben ze de tijd van hun leven!

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Met paard en wagen naar Zuid-Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:40

ohdear ik zie nu de website pas... dat geeft nu niet heel veel vertrouwen in een reis zonder toestandjes...

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:14

Touw door de bek en nog zo opgewonden zijn.....

Tsja, het is gewoon echt niet leuk om te zeggen, maar ik hoop écht dat dit goed gaat....
Lijkt me nou niet echt een relaxt beestje om lekker flinke afstanden mee te stappen en wat draf op je dooie gemakkie met je huifkar...

Daarbij de voorbereiding....

Ik vind het gewaagd, en van flink veel lef getuigen :=

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Met paard en wagen naar Zuid-Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:40

Pfoeh, ik vind dit niet heel goed voorbereid overkomen en het is een behoorlijke afstand, vooral met maar 1 paard... Vond het filmpje teaser #2 er ook niet heel geslaagd uit zien, zoals dat het paard uit de trailer kwam :=
Ik hoop heel hard voor ze dat het goed komt.

Lunaopdebok
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:01

Hallo allemaal!

Ik las wat reacties op het krantenartikel en zal even het e.e.a. aanvullen. Ik ben dus Luna, en ga deze zomer met mijn vader Hein en paard Trojan op reis met de wagen.

Trojan was inderdaad nog vrij wild toen hij de trailer afliep. Hij is nog niet zo lang geleden geruind en het testosteron tierde toen nog door zijn lichaam, ondertussen is hij een stuk rustiger en makker. We hebben Trojan inderdaad nog niet zo lang maar hij is erg goed beleerd voor de wagen, verkeersmak en bomproof. Het is inderdaad een heel avontuur, maar we hebben het 23 jaar geleden ook gedaan, 6 maanden door Frankrijk. Ik was toen nog klein. Maar mijn vader is dus al aardig ervaren.

Ik vertrek aanstaande vrijdag naar Brabant waar ik nog een week lang elke dag menlessen zal krijgen. We hebben hier bij de stal waar Trojan stond ook lessen gehad.

Trojan mag inderdaad nog wat gespierder worden, vandaar dat we erg rustig aan beginnen. Zo een 15 kilometer per dag en dat in een stramien van twee uur stappen, daarna een uur rusten zodat hij weer op kracht kan komen.

Tuurlijk is het een avontuur en hele onderneming, dat is zeker iets wat ik mij realiseer. Ik denk er ook zeker niet lichtvoetig over. Maar we nemen al onze tijd, en als we Zuid Frankrijk niet halen maakt dat ook niet uit. Het midden van Frankrijk is bijv ook goed. Het gaat er vooral om dat wij met zijn allen (vooral Trojan) er plezier in hebben.

Groetjes,

Luna

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Met paard en wagen naar Zuid-Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:27

Hee wat leuk dat je je hier hebt aangemeld! Een volg-topic zou heeeeeel leuk zijn, maar je hebt natuurlijk ook al een hoop werk aan de website.

Heel veel succes in ieder geval +:)+

Lunaopdebok
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:14

Amaris schreef:
Hee wat leuk dat je je hier hebt aangemeld! Een volg-topic zou heeeeeel leuk zijn, maar je hebt natuurlijk ook al een hoop werk aan de website.

Heel veel succes in ieder geval +:)+


Dankjewel! Wie weet dat ik nog een volg-topic begin :)

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Met paard en wagen naar Zuid-Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:19

Zo dan, kom ik aan met mijn twee weekjes door Drenthe :D. Dit is hele andere koek.. Vraag mij af, hoe ver vooruit plannen jullie de ritten en overnachtingen, en hoe doen jullie dat met boodschappen?
Heel veel plezier in ieder geval!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Met paard en wagen naar Zuid-Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:02

Inderdaad, wat leuk dat je je hebt aangemeld Luna! Welkom op bokt!

Ook fijn om wat meer informatie van jou kant te horen, want enkel afgaande op het nieuwsbericht en jullie site had ook ik inderdaad zo een beetje mijn vraagtekens.

Het klinkt mij nu in ieder geval een stuk beter, en dat jullie wel degelijk weten waar jullie aan beginnen.

pien_2010

Berichten: 43235
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:21

Welkom Lunaopdebok op Bokt. Ik heb gisteren een favoriet gemaakt zodat ik je kan volgen, want ik ben heel nieuwsgierig hoe het allemaal gaat. Ik wens je een hele fijne reis toe en vind het erg leuk dat jij en je vader dit avontuur aangaan.

Lunaopdebok
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 20:40

Leuk! Ondertussen heb ik al zo'n 4 lessen erop zitten, vandaag een mooie lange rit gemaakt. Het gaat heel goed, Trojan doet het echt fantastisch.

Verder bereiden we ons elke dag opnieuw weer voor, we hebben de route deels gepland, zo min mogelijk heuvels natuurlijk. Maar het is elke avond wel weer een verrassing waar we zullen slapen. Maar we hebben wel wat vaste adressen van kennissen onderweg.

pien_2010

Berichten: 43235
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:59

Goed zo lunaopdebok, een goed begin is al het halve werk. Hebben jullie al een beetje een idee over de route die jullie gaan doen?