Veiling The Ten opgeschrikt door naar ongeval

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Veiling The Ten opgeschrikt door naar ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 11:45

galop.be / de standaard / horseman
Overige

Afbeelding

Het was dinsdagavond de eerste keer dat The Ten plaatsvond in het Azelhof. Een evenement waarbij tien jonge, talentvolle springpaarden werden voorgesteld en geveild. Mabel de Kwakenbeek uit de fokkerij van de familie van Lien Hendrickx werd de veilingtopper. De merrie is voor een recordbedrag van 450.000 euro verkocht aan Carlos Lopez.

De veiling werd na het veilen van het tweede paard opgeschrikt door een naar ongeluk. De veilingtopper van de avond, Mabel de Kwakenbeek (v. Emerald) kwam in de VIP tribune terecht nadat ze de piste had verlaten. Daarbij raakten zes mensen gewond. ‘Iedereen panikeerde en sprong weg. Tafels en stoelen vielen op de grond. Het duurde eigenlijk maar luttele seconden’, zegt Sacha Marissen die op de VIP tribune aanwezig was. ‘De ravage was aanzienlijk. Het paard ging zelfs over de kop en kwam ten val.’

De zwaarst getroffen persoon was haar voorsteller, Geert Schepers. Geert is als BWP fokker binnen het gewest Tienen een veel gevraagde en ervaren voorsteller van jonge paarden en hengsten. Hij liep bij dit ongeval een dubbele open beenbreuk op en ging gisterochtend al onder het mes.
De merrie Mabel werd na de veiling meteen overgebracht naar Dierenkliniek De Morette in Asse. Zij kwam er gelukkig vanaf met enkele hechtingen.

De organisatie maande iedereen aan tot kalmte en zo kon de veiling, evenwel zonder paarden, worden voortgezet. Paarden werden verkocht aan Onyshchenko, Aymeric de Ponnat, Daniel Bluman en andere topruiters. Slechts twee paarden bleven onder het bedrag van 100.000 euro. Het veilingcomité bedankte het publiek voor het medeleven en het vertrouwen en gaf mee dat dit uiteindelijk allemaal nog relatief goed is afgelopen.

De prijzen waarvoor de paarden verkocht zijn:
Lady vd Haarterhoeve (v. Casall) 130.000 euro
Mabel de Kwakenbeek (v. Emerald) 450.000 euro
Chicago Chicago (v. Mylord Carthago) 270.000 euro
Nestor Z (v. Nonstop) 85.000 euro
Peter Pan (v. Perigueux) 130.000 euro
Chanel de Virton (v. Tresor de Virton) 50.000 euro
Arsouil de la Chapel (v. Lamm de Fetan) 150.000 euro
Elize (v. Bamako de Muze) 250.000 euro
Bahira S (v. Balou du Rouet) 130.000 euro
Canterbury (v. Cormint) 130.000 euro

Twee video's van veilingtopper Mabel de Kwakenbeek:



_Anke

Berichten: 2052
Geregistreerd: 11-07-14
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:48

Stuk over de veiling
Mabel de Kwakenbeek (v. Emerald) wam in de VIP tribune terecht nadat ze de piste had verlaten. Daarbij
Wam moet kwam zijn

aniek1985
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 13095
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:50

Bedankt, het is aangepast :j

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Veiling The Ten opgeschrikt door naar ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:57

Springen kan ze in ieder geval, beterschap voor de begeleider en het paard. Zal je maar gebeuren.

ultimate
Berichten: 123
Geregistreerd: 28-10-05

Re: Veiling The Ten opgeschrikt door naar ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:48

Eventjes stressmoment zeker voor koper, verkoper en veilingorganisatie.
Net verkocht voor 450.000€ en dan valt het in de tribune ...

Foaly

Berichten: 4819
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Veiling The Ten opgeschrikt door naar ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:15

Idd, paard naar de kliniek maar als koper had je mij ook gelijk kunnen afvoeren :=

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Veiling The Ten opgeschrikt door naar ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 16:40

Oeps... Het zou je maar gebeuren.
Gelukkig redelijk goed afgelopen, had veel erger kunnen zijn.. %)

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Veiling The Ten opgeschrikt door naar ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 07:09

Bizar ongeval. Sterkte voor de voorbrenger. Klinkt pijnlijk. Y;(

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:42

Jeetje... even een serieuze wake-up call dat het beesten blijven en ze de volgende dag niks meer waard kunnen zijn -O-
Wat een stress zal dat bij alle partijen hebben opgeleverd... Hopelijk is de voorbrenger snel weer op de been, vreselijk als zoiets je overkomt :(:)

Klinkt verder wel als een succesvol concept. 10 paarden geeft het gevoel van exclusiviteit en aan de prijzen te zien is dat ook wel zo ervaren.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: Veiling The Ten opgeschrikt door naar ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:46

Jeetje wat een naar ongeluk.
Wat ik me wel afvraag, als ze nou een been had gebroken bij dit ongeluk, wie was er dan de pineut geweest? De verkopende partij of de nieuwe koper? Er is afgeslagen op het geboden bedrag door de nieuwe koper, maar nog geen contract getekend?

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Veiling The Ten opgeschrikt door naar ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:06

Eerlijk gezegd zou ik geen 450.000 euro neertellen voor een paard wat zo stresserig is.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:19

anjali schreef:
Eerlijk gezegd zou ik geen 450.000 euro neertellen voor een paard wat zo stresserig is.

Was ze echt steeds gestresst of was het net een kort moment van schrik op een ongelukkige plaats?
Dat kan ik uit het artikel niet opmaken eigenlijk.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:21

Maeve schreef:
Jeetje wat een naar ongeluk.
Wat ik me wel afvraag, als ze nou een been had gebroken bij dit ongeluk, wie was er dan de pineut geweest? De verkopende partij of de nieuwe koper? Er is afgeslagen op het geboden bedrag door de nieuwe koper, maar nog geen contract getekend?



Dat vroeg ik mij inderdaad ook af!!!

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:46

Janine1990 schreef:
Maeve schreef:
Jeetje wat een naar ongeluk.
Wat ik me wel afvraag, als ze nou een been had gebroken bij dit ongeluk, wie was er dan de pineut geweest? De verkopende partij of de nieuwe koper? Er is afgeslagen op het geboden bedrag door de nieuwe koper, maar nog geen contract getekend?



Dat vroeg ik mij inderdaad ook af!!!

Verschillende mensen zij gewond geraakt (verzekering????) en het paard zelf is over de kop gegaan.Die heeft waarschijnlijk ook schade opgelopen. Ik zou de koop afblazen.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:48

anjali schreef:
Verschillende mensen zij gewond geraakt (verzekering????) en het paard zelf is over de kop gegaan.Die heeft waarschijnlijk ook schade opgelopen. Ik zou de koop afblazen.


Dat kan je wel willen, maar hoe steekt het juridisch in elkaar. Dat is veel interessanter en wat Maeve en ik ons afvragen...

Verzekeringstechnisch is het dan ook een dingetje. Vallen ze onder de verzekering van de organisatie? Of de WA van de eigenaar? En wie is er op dat moment juridisch gezien eigenaar?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Veiling The Ten opgeschrikt door naar ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:50

Heel interessant.
Hij is verkocht maar nog niet geleverd en betaald.

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:56

anjali schreef:
Verschillende mensen zij gewond geraakt (verzekering????) en het paard zelf is over de kop gegaan.Die heeft waarschijnlijk ook schade opgelopen. Ik zou de koop afblazen.


Het paard is naar de kliniek geweest en lijkt er met wat hechtingen vanaf te komen.
Ik neem aan dat met oog op dossier opbouwen en de toekomst, dit paard grondig gecheckt is. Dus alles opnieuw op de foto en een uitgebreide controle.
Dat is zinvol voor beide partijen: de koper om te weten wat er nog over is van het gezonde paard, en voor de verkoper om achteraf gezeik over schade door trauma uit te sluiten.

Zeker een interessante case :j