PvdD: 'Maneges houden besmettelijke paardenziekten stil'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PvdD: 'Maneges houden besmettelijke paardenziekten stil'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:49

Rhino is zo'n rare ziekte dat meldplicht weinig gaat helpen heb ik het idee.
Een groot deel van de paarden is sowieso al permanent besmet (zonder symptomen). Je kunt dus alles potdicht houden en toch spontaan een uitbraak krijgen.


Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PvdD: 'Maneges houden besmettelijke paardenziekten stil'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:26

Op concours gaan is geen echte besmettingsbron behalve als je ze gaat laten neuzen.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:09

Ik ben nu wel benieuwd of iedere bokker met een paard met snotneus ook meteen alles dichtgooit.
In het grootste aantal van de Rhino uitbraken zijn de paarden enkel wat verkouden.

Dat het dan bij een drachtige merrie over de placenta gaat is wat dat betreft pure pech.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:18

Echter weet je niet wat je paard mee draagt. Als je geen drachtige merries hebt staan de paarden hooguit wat te hoesten.

Een paard dat snottert gaat meestal sowieso niet mee op concours en een gezond paard dat toevallig op een besmette stal staat hoeft niet besmet te zijn.

Hoe dan ook schatten ze dat 60% van de paarden drager zijn, dus succes met rhino vrij houden.

Gewoon gezond verstand lijkt me het zinvolste. Ik heb altijd geleerd dat je op concours nooit paarden aanraakt en paarden nooit laat neuzen.
Als ik echter zie hoeveel mensen willekeurig manege paarden staan te aaien of over een boxdeur hangen om een veulen te bekijken dan denk ik wel: waar is je verstand.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PvdD: 'Maneges houden besmettelijke paardenziekten stil'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:27

Na een abortus is de besmettingskans heel hoog door de enorme uitstoot via het vruchtwater.
Die paarden zou ik zeker isoleren echter hoef je daar geen paniek bij te maken.

Op hele grote (100+ paarden) bedrijven staan ook altijd wel zieke paarden en jonge dieren met droes. Echter staan die dan op hun eigen gedeelte zodat de wedstrijdruiters daar geen hinder van hebben.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PvdD: 'Maneges houden besmettelijke paardenziekten stil'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:42

Je kunt dus EHV1 op een stal met verkouden ruinen hebben en niet weten dat je daarmee de merries van de buurman over het het mee aansteekt.

Gewoon geen vreemde paarden aaien.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:44

Daar heb je het dus weer, het kan niet zomaar overslaan tenzij je vreemde mensen op je erf hebt die net een ziek paard geknuffeld hebben.
Hoefsmeden en DA zijn een reeele besmettingsbron, maar verder is het gewoon altijd verstandig om drachtige merries bij aaiende klanten weg te houden en zelf geen vreemde paarden aan te raken.
Rhino is er altijd en overal.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PvdD: 'Maneges houden besmettelijke paardenziekten stil'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:59

Maar waarom zou je vreemde paarden aaien?
Dat is me als kind eral uitgestampt.
Die leuke aanhankelijke shetlandruin aan de dijk met een kleine snottebel kan er ook voor zorgen dat jouw merrie aborteerd.

Het zou netjes zijn om een melding te doen, maar als de zieke dieren keurig afgezonderd staan dan is er eigenlijk weinig aan de hand.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:18

Dubbel hek?
GFT is soms dodelijker dan Rhino.

Eigenlijk is het ook bijzonder dat er bij uitbraak paniek ontstaat maar bij de aankoop van een fokmerrie niet standaard getest wordt op dragerschap.

Het zou netjes zijn om het te melden inderdaad maar de paniek die er uit volgt is vaak nogal over de top.
En nogmaals, een groot deel van de besmette eigenaars heeft gewoon geen idee. Het paard is gewoon verkouden.
Ik durf te wedden dat er op iedere pensionstal wel eens een kleine Rhino uitbraak langskomt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, ArcoIris, carika, GabberGill, MaanNaam, Utixo, Wammes1988, winnetou4502 en 88 bezoekers