Slecht Zuid-Amerikaans paardenvlees in Nederlandse bitterbal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14028
Geregistreerd: 20-04-16

Slecht Zuid-Amerikaans paardenvlees in Nederlandse bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 08:36

AvroTros Radar
Overige

Afbeelding
Foto door Amanda

Eyes on Animals deed samen met Europese dierenrecht organisaties opnieuw onderzoek naar de verkoop van paardenvlees uit Zuid-Amerikaanse landen op de Nederlandse markt.

Twee jaar geleden liet Radar zien dat de paarden bedoeld voor de slacht zeer slecht behandeld worden. De situatie rondom het transport en in de paardenslachterijen in Argentinië zijn nog steeds erbarmelijk, zo tonen de beelden die deel uitmaken van het onderzoek. Paarden worden ziek en verwond vervoerd, krijgen illegale medicatie en staan soms uren onbeschermd in de brandende zon voor ze geslacht worden.

Dit vlees is verwerkt in de vleeskroketten en bitterballen die bij de horeca groothandels te vinden zijn en overal in Nederland verkocht worden. De snackketen van de NS, Smullers, verkoopt gehaktstaven met dit paardenvlees. Het zit ook in de Breti vleeskroketten en bitterballen van Beckers, en in de bitterballen van Ad van Geloven. Binnen de EU gelden regels voor de dieren, maar in de Noord- en Zuid-Amerikaanse landen gelden heel andere regels.

AvroTros Radar maakte opnieuw een uitzending over het onderzoek naar de verkoop van paardenvlees aan de Nederlandse markt. Klik hier om de uitzending terug te kijken.

Getup

Berichten: 8272
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Slecht Zuid-Amerikaans paardenvlees in Nederlandse bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:00

Waarom moeten we eigenlijk paardenvlees van daar verwerken ? Hebben er toch zelf genoeg ?

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Slecht Zuid-Amerikaans paardenvlees in Nederlandse bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:01

Willy Selten heeft nog een vriezer vol. Kunnen we vast nog wel ff mee vooruit. :Y)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Slecht Zuid-Amerikaans paardenvlees in Nederlandse bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:04

Och och, want dat kun je niet zelf bedenken als je ook tot drie kan tellen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:16

Nies_ schreef:
Och och, want dat kun je niet zelf bedenken als je ook tot drie kan tellen.


?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:19

Hè wat jammer. Juist die van Breti waren altijd zo lekker.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Slecht Zuid-Amerikaans paardenvlees in Nederlandse bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:23

En ondertussen moeten de boeren in Nederland hun dieren gedwongen slachten omdat ze er teveel hebben en vervolgens gaan we het vlees in het buitenland opkopen, waar de dieren zijn overgeleverd aan een regelloos einde. Ik snap er werkelijk waar niks meer van...

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:30

secricible schreef:
En ondertussen moeten de boeren in Nederland hun dieren gedwongen slachten omdat ze er teveel hebben en vervolgens gaan we het vlees in het buitenland opkopen, waar de dieren zijn overgeleverd aan een regelloos einde. Ik snap er werkelijk waar niks meer van...

Sorry, hoeveel boeren in Nederland moeten er gedwongen paarden slachten?

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:33

geen paarden, wel koeien. Het Nederlandse paardenvlees wordt sowieso niet gebruikt en allemaal geëxporteerd naar het buitenland. En blijkbaar halen we het vervolgens zelf weer uit het buitenland van andere plekken waar de diervriendelijkheid een stuk slechter is. Misschien moeten we zelf eens wat minder exporteren en ons eigen vlees gebruiken, van dieren die het beter hebben gehad.

EDIT: geen diervriendelijk vlees natuurlijk, even aangepast.
Laatst bijgewerkt door secricible op 05-04-17 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:33

Ik ben inmiddels 40 en eet al mijn hele leven vlees uit de supermarkt (zo'n 2-3 x per week).

Na de beelden van het slachthuis in België, de beelden van Radar over de paarden in Argentinië en het besef dat de bio-industrie écht een industrie is (grote producties, snelle levering dus in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk vlees aan een beest zien te krijgen) ben ik er klaar mee. Ik kan gewoon niet meer mezelf in de spiegel aan kijken als ik deze beelden veroordeel maar wel een rundervink van de AH diezelfde avond op mijn bord heb liggen.

We gaan morgen dan ook kijken bij een scharrelboer hier in de buurt, en daar voortaan ons vlees maar halen. De koeien en varkens hebben daar alle ruimte, en de boer brengt ze in hun eigen vrachtwagen naar het slachthuis, waar ze vervolgens blijven tot de dieren dood zijn.

En het kost echt niet veel meer dan in de winkel, dat verbaasde mij nog het meest.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Slecht Zuid-Amerikaans paardenvlees in Nederlandse bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:30

Pfoeh jeetje... je weet echt niet meer wat je eet.

Laetitia, zo doen wij het ook. Halen ons vlees nu bij een boerderij (vlakbij Hoogeveen) vandaan. Echt super lekker vlees, ze hebben alles (kip, varken, koe) en ik vind het een hele fijne gedachte te weten waar het vlees vandaan komt. Zit ook geen rotzooi in en dieren krijgen ook geen onnodige rotzooi toegevoegd. Ik wil echt niet anders meer.

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Slecht Zuid-Amerikaans paardenvlees in Nederlandse bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:42

Wij halen het dan niet bij een boer, maar bij de slager die je precies kan vertellen welke koe waar gelopen heeft. Erg fijne gedachte en het vlees is altijd heerlijk

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:15

laetitia schreef:
We gaan morgen dan ook kijken bij een scharrelboer hier in de buurt, en daar voortaan ons vlees maar halen. De koeien en varkens hebben daar alle ruimte, en de boer brengt ze in hun eigen vrachtwagen naar het slachthuis, waar ze vervolgens blijven tot de dieren dood zijn.

En het kost echt niet veel meer dan in de winkel, dat verbaasde mij nog het meest.



Waar zo als ik vragen mag? Ik ben altijd wel benieuwd waar je goed vlees kunt halen (:

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:21

laetitia schreef:
Ik ben inmiddels 40 en eet al mijn hele leven vlees uit de supermarkt (zo'n 2-3 x per week).

Na de beelden van het slachthuis in België, de beelden van Radar over de paarden in Argentinië en het besef dat de bio-industrie écht een industrie is (grote producties, snelle levering dus in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk vlees aan een beest zien te krijgen) ben ik er klaar mee. Ik kan gewoon niet meer mezelf in de spiegel aan kijken als ik deze beelden veroordeel maar wel een rundervink van de AH diezelfde avond op mijn bord heb liggen.

We gaan morgen dan ook kijken bij een scharrelboer hier in de buurt, en daar voortaan ons vlees maar halen. De koeien en varkens hebben daar alle ruimte, en de boer brengt ze in hun eigen vrachtwagen naar het slachthuis, waar ze vervolgens blijven tot de dieren dood zijn.

En het kost echt niet veel meer dan in de winkel, dat verbaasde mij nog het meest.


Respect voor jou! Hier kan men een voorbeeld aan nemen.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Slecht Zuid-Amerikaans paardenvlees in Nederlandse bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:28

Ik haal mijn vlees hier: http://www.dedrentsewei.nl/
Je kunt ook online bestellen, het kan worden verzonden. Echt heerlijk vlees en ik vind de prijzen helemaal zo gek nog niet.

tiwi1969

Berichten: 7635
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Slecht Zuid-Amerikaans paardenvlees in Nederlandse bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:17

Ik heb geen moeite met vlees eten, dus ook niet met paard in een bitterbal of frikandel.
Wel wil ik zeker weten dat het dier het goed heeft gehad tijdens zijn leven, dus ook in de laatste uurtjes tijdens het transport en de gang naar het slachthuis.

De koeien die ik eet heb ik levend in de wei gezien, worden rustig en kort in een trailer vervoerd naar de zelfslachtende slager. Hier koop ik ook het overige vlees van dieren die netjes behandeld zijn.

Paard in snacks eet ik niet, dus zeker ook geen paard uit Argentinië.
Maar verder is het lastig om de herkomst van je snack te achterhalen, dus daar is zeker nog winst te behalen en steek ik hand in eigen boezem.

Het zet me wel weer even aan het denken.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:44

Sarah_Elise schreef:
laetitia schreef:
We gaan morgen dan ook kijken bij een scharrelboer hier in de buurt, en daar voortaan ons vlees maar halen. De koeien en varkens hebben daar alle ruimte, en de boer brengt ze in hun eigen vrachtwagen naar het slachthuis, waar ze vervolgens blijven tot de dieren dood zijn.

En het kost echt niet veel meer dan in de winkel, dat verbaasde mij nog het meest.



Waar zo als ik vragen mag? Ik ben altijd wel benieuwd waar je goed vlees kunt halen (:


Natuurlijk mag dat! Veluwsland.nl
,zit bij ons dichtbij maar ze versturen ook per post.

We mogen morgen tijdens voedertijd komen kijken en dan gaan ze alles uitleggen :j

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:54

rockey schreef:
gelukkig maken wij nog wel echte eerlijke en ambachtelijke kroketten en bitterballen .

op paarden moet je rijden en hoort niet thuis in een kroket of bitterbal *\o/*

http://jongfood.nl/


Maar is dat dan uit scharrelvlees?

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Slecht Zuid-Amerikaans paardenvlees in Nederlandse bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:20

Je hebt ook www.koopeenkoe.nl. ik heb er nog geen ervaring mee maar het ziet er wel goed uit. Ook wij keren ons af van het supermarkt vlees, en ook van de slager helaas omdat die geen biologisch vlees heeft. Ook wij kunnen ons inderdaad niet meer recht in de spiegel aankijken in de wetenschap wat die arme dieren allemaal overkomt. Iemand nog een "vriendelijke" optie voor kippenvlees?

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:24


sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:26

Ik vind het belachelijk dat daar geen verbod op zit. Gewoon verbieden met invoeren of het land moet dezelfde " strenge" regels en controles invoeren.

hesterve

Berichten: 1924
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:28

Waar ik me het meest nog aan irriteer is dat hier de boeren aan enorme lijsten regels gehouden wordt maar het nog steeds toegestaan is vlees van dieren te importeren waar hele andere( lees waardoor de dieren het een stuk minder goed hebben) regels voor gelden. Hoop echt dat er eens een politieke partij is die daar wat aan gaat doen.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:31

Dit is ergerlijk, want paarden zat in NL, dus hop aan de bitterballen van eigen bodem en eigen paarden. En in NL worden het vlees streng gecontroleerd en die uit het buitenland niet...........

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:36

Ragdollcat schreef:
Dit is ergerlijk, want paarden zat in NL, dus hop aan de bitterballen van eigen bodem en eigen paarden. En in NL worden het vlees streng gecontroleerd en die uit het buitenland niet...........


De consument wilde die industrie weg hebben toch? Net als met nertsen en plofkippen? Zie hier het resultaat.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Slecht Zuid-Amerikaans paardenvlees in Nederlandse bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:39