Trainers en pikeurs dreigen met staking wegens zweepverbod

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Trainers en pikeurs dreigen met staking wegens zweepverbod

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 17:27

Kortebaandraverijen.nl
Draf- en Rensport

Afbeelding
Foto door WendyBZ

Meerdere trainers en pikeurs hebben verbaasd en boos gereageerd op het onlangs door de NDR aangekondigde zweepverbod op de kortebaan. Trainer Hans Bot dreigt zelfs met een staking en zegt dat meerdere collega’s dit voorbeeld zullen volgen. "Paarden moeten aan het bit het startvak in. Doe je dit niet dan kunnen er ongelukken gebeuren", legt de huidige kampioen bij de trainers uit. "Ik begrijp ook niet waar dit idee ineens vandaan komt. Zoveel is er het afgelopen seizoen toch niet gebeurd? Alleen Thomas Bos is bestraft en die had de zweep niet eens gebruikt."

Het zweepgebruik was een onderwerp op de jaarlijkse kortebaanevaluatie. "We hebben toen gestemd en 70 tot 80 procent was tegen een verbod. Vervolgens gaat de VDRP (Vereniging van Draf- en Rensport Professionals red) vergaderen en komt er ineens een verbod uit. Terwijl er daar vooral trainers en pikeurs waren die nooit op de kortebaan komen." Bot dreigt dan ook de kortebaan te boycotten. "Hoe vervelend het ook is, een actie is echt nodig. Ik heb met meerdere trainers en pikeurs gesproken en zij zeggen mee te doen. We hebben dit op tijd bij de NDR gemeld, zodat ze de beslissing nog kunnen terugdraaien."

Manager Cees Pluimgraaff zegt namens de NDR de actie te betreuren, maar houdt vast aan het besluit. "Het verbod staat vast. Met een actie om niet te gaan starten, gaat niemand iets winnen. Wij zijn echt niet over één nacht ijs gegaan. Wij zijn overtuigd dat er voldoende draagvlak is. Daarnaast hebben wij op de kortebaan te maken met een heel gevoelig publiek. De Partij van de Dieren speelt daar heel handig op in. Wij hoeven daar niet bang voor te zijn, maar wij moeten er wel rekening mee houden. Niet voor niets hebben zij met de verkiezingen er weer zetels bij gekregen. Zij waren het die ervoor zorgden dat de circussen met dieren werden verboden en daarna volgden de dolfijnenshows. Hoe gaat dat verder? Wanneer wij zorgen dat wij de vinger aan de pols houden, zijn wij ze een slag voor."
Dat een grote groep trainers en rijders zich niet bij het besluit neerlegt, maakt de aanloop naar het nieuwe kortebaanseizoen onnodig spannend.

Jaap Poelstra benadrukt namens de verschillende commissies en als voorzitter van het draverijcomité dat ook het waarnemen van eventueel zweepgebruik de oorzaak is geweest voor het verbod. "De afgelopen jaren is meermalen gebleken dat het zweepgebruik op de kortebaan niet altijd effectief, uniform en consistent kan worden beoordeeld. Het komt hierbij immers aan op directe menselijke waarneming. Hierdoor zijn diverse onduidelijke en discutabele situaties ontstaan die niet bijdragen aan het imago van de drafsport in het algemeen en de kortebaan in het bijzonder."
Na de invoering van het verbod heeft Pluimgraaff met vele betrokkenen gesproken. "Dit is gebeurd in alle rust en redelijkheid. Natuurlijk hebben zij argumenten voor het behoud van de zweep, maar wij weten ook dat er trainers en pikeurs zijn die nooit een zweep meevoeren. Het kan zijn dat zij in het begin enig voordeel hebben, maar dat zal snel genoeg worden recht getrokken. Ik ga er vanuit dat het allemaal goed komt. Wij hebben nog even te gaan voordat het kortebaanseizoen begint."

De Kortebaanbond is neutraal in het conflict. "De NDR heeft moed getoond door een moeilijk besluit te nemen, maar het was beter geweest als er nog meer aandacht was geschonken aan een breed draagvlak voor het zweepverbod", vertelt voorzitter Gerard Post Uiterweer. "Dat een grote groep trainers en rijders zich niet bij het besluit neerlegt, maakt de aanloop naar het nieuwe kortebaanseizoen onnodig spannend. De Kortebaanbond heeft zich steeds op het standpunt gesteld dat de discussie over de zweep een zaak was van NDR, functionarissen en deelnemers. Nu blijkt dat die discussie, ondanks het aangekondigde zweepverbod, nog niet is uitgeraasd hopen wij dat de partijen alsnog tot een compromis komen. Dat zou recht doen aan de goede wil die de rijders de afgelopen seizoenen hebben getoond én aan de problemen rond de handhaving die door de comitéleden terecht zijn aangekaart. Wij hechten veel waarde aan consensus, en daarbij zijn de deelnemers van het grootste belang."

Gerelateerd bericht:
[VN] Zweepverbod opnieuw ingevoerd op de kortebaan

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: Trainers en pikeurs dreigen met staking wegens zweepverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 05:31

Wat een onzin dat zweep verbod! Dus als een paard straks ergens van schrikt of hangt, wat normal met een klein tikje werd gecorrigeerd zal nu dus ongelukken kunnen veroorzaken! Lekker door gedacht...

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Trainers en pikeurs dreigen met staking wegens zweepverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 05:45

Ik denk dat het besluit niet is genomen op grond van een " klein" tikje!!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 06:44

Op grond waarvan wel dan? In de draf en rensport is het zweepgebruik al strak geregeld.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Trainers en pikeurs dreigen met staking wegens zweepverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 07:06

Ik denk dat dit heel vooruitstrevend is van de VDRP, die hebben gezien wat er speelt in de maatschappij. Strak geregeld of niet, je krijgt het niet meer uitgelegd aan de geitenknuffelaars van de randstad. Wil je je sport behouden dan zul je toch deels mee moeten met de publieke opinie.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Trainers en pikeurs dreigen met staking wegens zweepverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 07:28

En toch vind ik het gevaarlijk. Je hebt nu niets meer om je paard mee te begrenzen. Levensgevaarlijk als ie ineens uitwijkt.

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 07:36

Zweepverbod zou niet mijn keuze zijn. Jammer dat dit gebeurt onder druk van een maatschappij die er ver vanaf staat

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 07:37

Ik ben voor. T is geen corrigerend tikje meer. Ze worden keihard geslagen om maar harder te moeten gaan.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 08:49

fique schreef:
Ik ben voor. T is geen corrigerend tikje meer. Ze worden keihard geslagen om maar harder te moeten gaan.


Ja, dat levert je gelukkig hoge boetes op. Ik wacht nog op andere takken in de paardensport waar dat het geval is.

Heel eerlijk, het is alleen maar 'voor het oog' . Alles voor de publieke opinie. Goed dat de VDRP het doet!

Maar als rijder snap ik dit enorm. Kan zelf ook wel een aantal keer benoemen waarop een tik een ongeluk voorkomen heeft.

M_D_H
Berichten: 17476
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 08:56

fique schreef:
Ik ben voor. T is geen corrigerend tikje meer. Ze worden keihard geslagen om maar harder te moeten gaan.

En hoe vaak kom jij in aanraking met de draf en rensport?

Vind het nogal een gedurfde uitspraak en ben benieuwd met wat voor een voorbeelden je deze uitspraak kan handhaven.

Merendeel van het zweep gebruik is een correctie om ongelukken te voorkomen, zoals ruitje al terrecht op merkt is overmatig zweep gebruik gelijk aan een hele hoge boete die niemand leuk vind.

Verder eens met ruitje. De bond is erg vooruit strevend en heeft goed gekeken naar de tendens die PvdD op zet.
Maar voor de ruiters is dit niet de meest veilige oplossing.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 12:15

Pantykous schreef:
Ik denk dat dit heel vooruitstrevend is van de VDRP, die hebben gezien wat er speelt in de maatschappij. Strak geregeld of niet, je krijgt het niet meer uitgelegd aan de geitenknuffelaars van de randstad. Wil je je sport behouden dan zul je toch deels mee moeten met de publieke opinie.

Yep daar sla je de spijker op zn kop.
Over een aantal jaren zullen ook de spring en dressuursport aangepakt gaan worden. Je hoort nu al stromingen die zich afvragen of je paarden wel moet inzetten voor concoursen waar alles draait om grote sommen geld. Het is ook waar dat het paardenwelzijn soms in het geding komt.
Maar de grootste misstanden zie je nog altijd bij de oprecht amateur. Paarden worden met de beste bedoelingen dood geknuffeld op de vette weides en met veel te veel supplementen, baasjes met aanzienlijk overgewicht die nog graag in het zadel kruipen, NH-ers die hun paarden hersendood trainen totdat er learned helplesness ontstaat, de amateur die helemaal los gaat op zijn paard omdat ie niet doet wat ie moet doen en dit weekend staat er weer een L wedstrijd voor de deur............

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 12:26

Je kunt ook andersom redeneren: als zweepgebruik blijkbaar nodig is bij deze tak van sport, dan dient de sport te worden afgeschaft omdat we het niet langer van deze tijd vinden zo met paarden om te gaan. "We" mag je dan zien als "de maatschappij". Veranderende inzichten veranderen de tijd.
Er zijn nog vele misstanden te bestrijden in de paardenwereld! We hoeven niet te kijken naar de ander, begin gewoon bij jezelf.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 12:50

josien_m_ schreef:
Je kunt ook andersom redeneren: als zweepgebruik blijkbaar nodig is bij deze tak van sport, dan dient de sport te worden afgeschaft omdat we het niet langer van deze tijd vinden zo met paarden om te gaan. "We" mag je dan zien als "de maatschappij". Veranderende inzichten veranderen de tijd.
Er zijn nog vele misstanden te bestrijden in de paardenwereld! We hoeven niet te kijken naar de ander, begin gewoon bij jezelf.

Maar is zweepgebruik altijd erg dan? Ik gebruik de zweep vaker om licht te toucheren (dus gewoon aanleggen zonder 'klap') of te aaien dan om een oncomfortabele/pijnlijke prikkel te geven.
Dit op de grond, maar ook vanaf de wagen waar je dus geen been aan kan leggen om te communiceren.

Ik ben er helemaal voor om misbruik van de zweep aan te pakken. Maar zwepen verbieden omdat je er dingen mee kan doen die niet de bedoeling zijn vind ik niet gepast.
Zullen we touwen en leadropes op ten duur ook af moeten schaffen, daar kan je immers ook hard mee meppen. Oh en handen amputeren, want die worden ook nogal eens misbruikt voor geweld ~~}> (dit met een knipoog lezen uiteraard)

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 12:55

josien_m_ schreef:
Je kunt ook andersom redeneren: als zweepgebruik blijkbaar nodig is bij deze tak van sport, dan dient de sport te worden afgeschaft omdat we het niet langer van deze tijd vinden zo met paarden om te gaan. "We" mag je dan zien als "de maatschappij". Veranderende inzichten veranderen de tijd.
Er zijn nog vele misstanden te bestrijden in de paardenwereld! We hoeven niet te kijken naar de ander, begin gewoon bij jezelf.

Ik men, maar heb echt mijn zweep nodig (is zelfs verplicht bij wedstrijden).
Juist omdat je geen been hebt om uitwijken te voorkomen, gebruik je je zweep als begrenzing.
Dat gebeurd in de drafsport ook.

Lekker een paard die op volle snelheid over zijn buitenschouder wegbuigt en je kan niks beginnen (leuk als degene wordt ingehaald en ze elkaar op die snelheid raken).

Maar in jouw ogen moet dus alle mensport verdwijnen....

Kimmie1974
Berichten: 433
Geregistreerd: 04-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:18

Het gaat hier om een zweepverbod op de kortebaan, op de lange baan is het niet verboden maar wordt er natuurlijk en gelukkig wel beboet. Eerlijk gezegd vind ik het verbod op de kortebaan prima en helaas ook noodzakelijk. Een corrigerende tik is prima, maar in het heetst van de strijd is het snel een tik teveel. Dan staat het publiek er met de neus bovenop en dat is nou niet bepaald mooie reclame.
De protesterende pikeur Hans Bot in het stukje van de Hoefslag is notabene zelf geen lid van de VDRP maar klaagt blijkbaar wel graag in de media. Wat mij betreft val je dan vooral je eigen sport en collega's af!

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Trainers en pikeurs dreigen met staking wegens zweepverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:16

Ik zeg nergens wat ik persoonlijk vind, ik zeg hoe je er ook naar kunt kijken. Gewoon om er over na te denken, te beseffen dat er verschillend tegenaan gekeken kan worden.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 08:10

Brainless schreef:
Lekker een paard die op volle snelheid over zijn buitenschouder wegbuigt en je kan niks beginnen (leuk als degene wordt ingehaald en ze elkaar op die snelheid raken).
Maar in jouw ogen moet dus alle mensport verdwijnen....


Ik denk dat dit soort sporten zoals de kortebaan inderdaad uit gaat sterven... met de verschuiving van de maatschappij ook door de PvdD kunnen dit soort spektakeldingen niet meer... Het is dezelfde lijn als circusdieren, nu dit, straks eventing, rensport, en uiteindelijk dressuur springen en de rest. Ik denk dat het onvermijdelijk is...

En ja, uiteindelijk zal de mensport het ook gaan bezuren, en de tuigpaardenshows en alles waarvan het socialmedia-publiek meent dat het te stressvol is...

En laten we wel wezen, de paardensport staat er wat dat betreft gewoon niet goed voor...

Kimmie1974
Berichten: 433
Geregistreerd: 04-02-03

Re: Trainers en pikeurs dreigen met staking wegens zweepverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:05

Ik ben bang dat je daar helemaal gelijk in hebt Cer!