Zweepverbod opnieuw ingevoerd op de kortebaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

Zweepverbod opnieuw ingevoerd op de kortebaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 21:25

kortebaandraverijen.nl / ndr
Draf- en Rensport
Ingezonden door ruitje
Afbeelding
Foto: Renza

De NDR heeft opnieuw besloten om de zweep in zijn geheel te verbieden op de kortebaan. De NDR meldt op hun website dat de huidige regelgeving niet effectief, uniform en consistent kan worden beoordeeld.

In 2011 werd het gebruik van de zweep ook al afgeschaft. In augustus 2012 werd het verbod op zweepgebruik vervolgens opgeheven op verzoek van trainers en pikeurs. Echter mocht de zweep alleen gebruikt worden in het startvak ter correctie. Verder gebruik van de zweep ter aansporing tijdens de ritten van alle omlopen van de kortebaan was geheel verboden, de pikeurs moesten de zweep tijdens de rit vervolgens over de schouder meedragen. Echter bleek dit moeilijk te controleren. Zo werd Thomas Bos vorig jaar tot twee keer toe bestraft vanwege zweepgebruik, terwijl de leerlingpikeur beweerde de zweep niet te hebben gebruikt. Op basis van de beelden van deze website bleek Bos in Hoofddorp inderdaad zijn paard Zenito Hanover niet met een zweep te hebben aangespoord.


De bewuste beelden van Thomas Bos in Hoofddorp.

Naast de handhaving zijn ook andere factoren in de besluitvorming meegenomen. Het publiek op de kortebaan, dat vaak voor het eerst of slechts eenmaal per jaar in de eigen woonplaats een kortebaan bezoekt, ervaart zweepgebruik in het algemeen als dieronvriendelijk. In toenemende mate lijkt dit ook bij de vergunningverlening door gemeenten een rol te gaan spelen. De herinvoering van het zweepverbod zal voor de start van het seizoen, in overleg met de Kortebaanbond, worden verwerkt in de reglementen die vervolgens zullen worden gepubliceerd.

Het bestuur van de SNDR (Stichting Nederlandse Draf- en Rensport) heeft de afgelopen tijd advies ingewonnen bij alle relevante belanghebbenden. Uit deze uitgebreide adviesronde is volgens het bestuur een voldoende breed draagvlak gebleken om het zweepgebruik met ingang van het kortebaanseizoen 2017 opnieuw te verbieden.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 18:07

Ik weet niet hoe het er bij rennen en draverijen aan toe gaat.Maar bij het normale rijden is mij altijd geleerd dat de zweep een hulpmiddel is,zeg maar een verlenging van je arm.Licht zweepgebruik vind ik persoonlijk normaal. Ik ben lid van de Partij vd Dieren .

_Summerly_

Berichten: 1832
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pretoria, SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 18:55

anjali schreef:
Ik weet niet hoe het er bij rennen en draverijen aan toe gaat.Maar bij het normale rijden is mij altijd geleerd dat de zweep een hulpmiddel is,zeg maar een verlenging van je arm.Licht zweepgebruik vind ik persoonlijk normaal. Ik ben lid van de Partij vd Dieren .
En dat is nou ook precies de functie van de zweep in de draf- en rensport. :+ Jockeys en pikeurs zijn nou niet bepaald in de positie om even hun binnenbeen aan te leggen.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 19:00

Misschien GoPro's verplichten? :D en dan moet de stille zweep die niet gebruikt wordt wel in beeld blijven natuurlijk. Op dat filmpje in de OP vind ik het heel moeilijk om de zweep überhaupt te zien. _O-