Sfeer op internet: Bokt aan het woord in NRC

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

Sfeer op internet: Bokt aan het woord in NRC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 18:52

NRC
Bokt community
Afbeelding


Je zou het anno 2016 soms haast vergeten: dat er online ook nog onbekommerd en gezellig gekletst wordt. Dit jaar haalden scheldpartijen en bedreigingen op sociale media voortdurend de mainstream media. Discussies over racisme, Zwarte Piet, Trump en Brexit – voor de meeste mensen is het online op eieren lopen. Eén onhandige reactie, en de vlammen slaan uit je timeline. Hetzelfde geldt voor de reactieruimte op nieuwssites. Steeds meer sites sloten dat gedeelte, met die van Vice vorige week als laatste voorbeeld. Reden: te veel gescheld. De verwachting dat internet een openbare en democratische marktplaats zou worden, is misschien nog niet helemaal dood, maar in elk geval flink gematigd.

Op internet zijn de scheldpartijen niet van de lucht. Maar op veel plekken gaat het ook eigenlijk best goed. Op verzoek vertellen beheerders en gebruikers er met veel enthousiasme en een zekere trots over. Zoals de e-mailgroep van Duindam, maar ook het forum van de site Bokt.nl, dat circa 50.000 actieve gebruikers telt en waar elk moment van de dag honderden mensen online zijn. Hoofdthema is paarden, maar daarnaast waaieren de topics breed uit, van Zwarte Piet tot Trump en V&D.

Hoe zorg je ervoor dat dit niet ontspoort? "Dat is behoorlijk veel werk", geeft forumcoördinator Monique van Hemert (Oscar) toe. Met tientallen vrijwilligers en vier betaalde krachten worden gebruikers bijgestuurd onder het credo ‘zacht waar het kan en hard als het moet’. Een lijst regels en richtlijnen staat prominent vermeld. Een daarvan: "Ga er bij het lezen van berichten van andere gebruikers vanuit dat ze het goed bedoelen."
Dat werkt goed: via het forum zijn vele vriendschappen en al verschillende relaties ontstaan. "En we zagen al een eerste Boktbaby!"

Klik hier om het volledige artikel over sfeer op internet te lezen.

ikkedus
Berichten: 3271
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Sfeer op internet: Bokt aan het woord in NRC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:28

Wat gaaf! En zo ervaar ik het ook. De Mods doen hun werk goed. Alhoewel er toch echt ook wel fikse pittige discussies worden gevoerd.

_Anke

Berichten: 2052
Geregistreerd: 11-07-14
Woonplaats: Eindhoven

Re: Sfeer op internet: Bokt aan het woord in NRC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:33

En weerwolven, waar je wordt vermoord als mensen je niet vertrouwen :+

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:34

Goh, ik zag het op FB en was benieuwd naar de reacties op dit topic.... toen bleek er nog niet gereageerd te zijn, dus bij deze...

Zelf vind ik (als relatief nieuw lid) het er best wel eens heftig aan toe gaan, zoals in het "weinig aanmeldingen bokt veulen verkiezing" topic. Vriendinnen van mij komen ook liever niet op Bokt vanwege de heftige discussies en omdat het soms lijkt alsof men het niet snel goed kan doen met eigen paard en ik herken dat best wel als ik sommige topics lees. Ik vind het vooral over het algemeen heel informatief in de aanloop naar weer een eigen paard na zoveel jaar. Ben ook nog wel van plan hier gezellig mee te beppen en veel te leren.

Edit: zijn toch een paar me voor

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:41

50.000 actieve leden?
Daar geloof ik ook niet zoveel van.
Toevallig had ik vandaag nog pb contact met iemand die een (niet aangevraagde?) SA zou zijn en nu dus een ban heeft. Die wordt netjes bij de 50.000 opgeteld. Klinkt wel stoer natuurlijk. Maar is dus geen actief lid meer. Zo zie ik in discussies ook vaak dezelfde namen. Natuurlijk kijk je vaak op delen met dezelfde interesses dus is dat een reden. Maar 50.000 actieve? Dat geloof ik niet.
Daar zou ik wel eens de echte getallen van willen weten.

Wel leuk dat bokt genoemd, dat wel.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:44

De mods doen hun werk zeker goed. Toch merk je wel dat er veel vaker verhitte discussies zijn ed. Een mooi voorbeeld daarvan is HAW (foto's) deze maand slechts 6 topics, terwijl als je terug gaat naar de laatste pagina (daar waar bokt nog mini was met enkele leden) ging het om meerdere topics per dag. Tuurlijk, het foto gedeelte is sindsdien opgedeeld in subforums, maar mensen durven gewoon niks meer te laten zien omdat ze (vaak) veel kritiek zonder onderbouwing op foto's krijgen. Zonde!

En @bruintje; ik denk dat een zeer groot gedeelte alleen meeleest en zelf zelden iets plaatst (incl. Ikzelf)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:49

Die 50.000 actieve leden is inderdaad een gok. Want wat zijn actieve leden? We weten hoeveel gebruikersnamen er geregistreerd zijn, maar dat zegt nog heel veel minder. En bij gebrek aan definitie wat er met 'actieve leden' (dat was nl. de vraag vanuit NRC) bedoeld wordt, maak je zelf een inschatting (of beter gezegd: Bart heeft die gemaakt op basis van wat statistieken). Gebruikers die regelmatig posten, bijlezen, inloggen etc. Dan kom je ergens op een getal uit omdat je ergens wat moet noemen. Maar pin me er niet op vast hoor, want die definitie is dusdanig vaag dat er bijna geen getal aan te koppelen is.

Het was in elk geval leuk dat we bij anderen opgevallen zijn. Het stuk dat ik ingestuurd had, was een heel stuk langer/uitgebreider dan wat er nu gepubliceerd is. Ik had o.a. het zelfregulerend vermogen van onze gebruikers genoemd en dat het voornamelijk onze gebruikers zijn die de site (en daarmee ook de sfeer op de site) maken. Dat compliment is in het NRC-stuk helaas verloren gegaan, maar ik wil het hier graag nog wel even gezegd hebben :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:49

Maar op mensen zoals jij hoef je dan ook niet te modderen :)
Maar zelfs dan geloof ik amper dat er 50.000 zeer regelmatig online komen. Zeg 1 keer in de maand.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Sfeer op internet: Bokt aan het woord in NRC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:53

Er moet toch ergens een keer een punt gekozen worden? :=

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:56

Dat is wel jammer Oscar dat er dan zo weinig is geplaatst van je verhaal.

Ik las vorige week iets van een vraag over statjes.
Misschien wel een leuk onderwerp.
Aantal leden.
Aantal op inactief door ban.
Aantal dat zelf nooit meer inlogt.
aantal dat minder inlogt dan 1 keer per half jaar.
Aantal dat minimaal 1 keer per maand inlogt.
Aantal dat wel berichten schrijft maar minder dan 100 berichten per jaar.

Iets in die richting? Lijkt me wel grappig.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:01

Ja, dat is inderdaad wel jammer, ik had het leuk gevonden als in elk geval het compliment naar jullie als gebruikers er nog wat uitdrukkelijker in had gestaan. Maar goed, dat hoort er kennelijk allemaal bij en gelukkig kan ik dat hier ook nog een keer uitspreken. Bij deze dus!

Verzoek tot statjes liggen bij Bart, daar kan ik jullie helaas niet aan helpen, maar hopelijk lukt het Bart wel :)

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:15

bruintje123 schreef:
50.000 actieve leden?
Daar geloof ik ook niet zoveel van.
Toevallig had ik vandaag nog pb contact met iemand die een (niet aangevraagde?) SA zou zijn en nu dus een ban heeft. Die wordt netjes bij de 50.000 opgeteld. Klinkt wel stoer natuurlijk. Maar is dus geen actief lid meer. Zo zie ik in discussies ook vaak dezelfde namen. Natuurlijk kijk je vaak op delen met dezelfde interesses dus is dat een reden. Maar 50.000 actieve? Dat geloof ik niet.
Daar zou ik wel eens de echte getallen van willen weten.

Wel leuk dat bokt genoemd, dat wel.


Ja, maar al die accounts die niet meer actief zijn worden er mooi bij opgeteld. Klinkt goed naar adverteerders toe ;) ... Daarom word je account en je berichten ook niet verwijderd als je er om vraagt, ook al is dat tegen de wet trouwens. "Dan vallen er gaten in discussies." Nee, dan zijn de statjes minder interessant voor adverteerders.

50.000 leden, als in 50.000 geregistreerde gebruikersnamen, vast, maar actieve leden, langer bij na niet.

Verder, misschien ben ik wel een zuurpruim, maar ik vind de sfeer op bokt niet altijd fijn. Ja, er zijn prachtige topics waar men elkaar steunt en helpt, maar er is vaak gedoe tussen gebruikers onderling en nog vervelender, tussen gebruikers en mods en het beheer. Gedoe waarvan ik veelal vind dat die niet goed worden opgelost door het beheer (niet altijd, dat niet, soms ben ik het ook wel eens met bepaalde mod acties). Maar over het algemeen, vind ik dat mods ook bijdragen aan een mindere sfeer. Dat is niet door de mods persoonlijk, als persoon, maar dat komt omdat ik het niet compleet eens ben met de regels op bokt en hoe die gehanteerd worden. Maar goed, daar heeft iedereen zijn eigen mening over :+

In ieder geval vind ik de sfeer leuk genoeg, dat ik wel blijf hangen.. Er komt ook heel wat prachtigs op bokt voorbij; leuke topics, foto's, verhalen, kunstwerken, discussies en soms warmt het mijn hart als ik zie hoe vreemden anderen - zonder aarzelen - helpen.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 28-12-16 21:28, in het totaal 4 keer bewerkt

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Sfeer op internet: Bokt aan het woord in NRC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:17

Eline jij hebt het over alle gebruikers, maar dit moment zijn er 282.955 geregistreerde gebruikers. Hiervan logt dus zo'n 50.000 gebruikers regelmatig in, deze zullen wellicht niet allemaal posten, maar bijvoorbeeld wel kopen en verkopen op de Bokt Markt of enkel meelezen.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:20

Dat is heel wat meer dan ik dacht trouwens. Ik had dat niet verwacht. Misschien is het daarom wel leuk als Bart eens statjes openbaar maakt, want ik ben daar oprecht nieuwsgierig naar.

Ik zie veel dezelfde namen voorbij komen in discussies, dus 50.000 vond ik zo goed als een uit de lucht gegrepen getal, maar ik was de meelezers vergeten, die wel inloggen, maar niet posten... En de mensen die alleen de markt gebruiken. Beide zijn vast ook een grote groep.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:22

Er zijn 282.955 geregistreerde gebruikersnamen ;) dat kan je gewoon zien als gebruiker. Dus er zal heus wel een selectie gemaakt zijn daaruit, hoe accuraat dat is boeit mij persoonlijk niet zo.

Ik moest stiekem ook wel een beetje gniffelen, omdat bokt toch onder veel paardenmensen best een slechte naam heeft. Ik denk dat bokt een redelijke weerspiegeling is van het echte wereldje. Je hebt ellende en herrieschoppers maar ook mooie liefdevolle acties.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:24

zonnebloem18 schreef:
Eline jij hebt het over alle gebruikers, maar dit moment zijn er 282.955 geregistreerde gebruikers. Hiervan logt dus zo'n 50.000 gebruikers regelmatig in, deze zullen wellicht niet allemaal posten, maar bijvoorbeeld wel kopen en verkopen op de Bokt Markt of enkel meelezen.

Dat is niet wat Oscar net schrijft. Die schrijft niet dat er ook 50.000 daadwerkelijk regelmatig inloggen.

Want dat zou ik wel willen weten, hoeveel bokkers loggen er regelmatig, zeg 1 keer per maand of vaker in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:25

Ik moest eigenlijk wel grinniken om het: zo zacht als kan en zo streng als dat moet.

Is zo ongeveer mijn eigen credo wat de paarden betreft, zo zie je maar, wij zijn ook gewoon dieren die strak in toom gehouden moeten worden.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:27

Oscar schreef:
Die 50.000 actieve leden is inderdaad een gok. Want wat zijn actieve leden? We weten hoeveel gebruikersnamen er geregistreerd zijn, maar dat zegt nog heel veel minder. En bij gebrek aan definitie wat er met 'actieve leden' (dat was nl. de vraag vanuit NRC) bedoeld wordt, maak je zelf een inschatting (of beter gezegd: Bart heeft die gemaakt op basis van wat statistieken). Gebruikers die regelmatig posten, bijlezen, inloggen etc. Dan kom je ergens op een getal uit omdat je ergens wat moet noemen. Maar pin me er niet op vast hoor, want die definitie is dusdanig vaag dat er bijna geen getal aan te koppelen is.


Bruintje, zoals ik het lees is dat dus precies wat Oscar zegt.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Sfeer op internet: Bokt aan het woord in NRC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:30

Ik lees juist weer de woorden gok en inschatting :D

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:33

Aan de vraag hing vanuit NRC geen definitie van 'regelmatig' vast, dus het blijft een schatting. Als je vindt dat regelmatig gelijk staat aan 1 keer per maand, dan krijg je een ander beeld dan wanneer iemand regelmatig als 1 keer per week (of 1 keer per 2 maanden, noem maar wat) ziet. Maar goed, denk dat het ook niet zo heel interessant is om die definitie op allerlei manier vast te leggen. Verzoek tot statjes staat overigens geregistreerd, er zijn veel leden die dat leuk vinden :)

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:35

Ik vind de sfeer inderdaad niet altijd even vriendelijk en soms ronduit agressief. Ik post heel weinig buiten mijn eigen topics (paarden aan huis en zo) juist vanwege die sfeer. Gelukkig via mijn eigen topics hele leuke mensen leren kennen en hier ook een band mee opgebouwd.
Persoonlijk ben ik wel tevreden over het modereren. Ze springen meestal snel genoeg en correct in.
Stoer dat er zoveel actieve leden zijn, had ik ook niet verwacht.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:36

Weet je wel hoeveel-niet paardenmensen via google op Bokt terecht komen als ze iets willen weten over allerhande onderwerpen. Ik hoor opvallend vaak in mijn kennissenkring dat ze Bokt kennen, terwijl ze niks met paarden hebben. Dat is toch fun?! En je moet op Bokt een beetje om de schreeuwers en betweters heen lezen, ik vind het wel jammer dat Bokt vaak zo'n negatieve associatie oproept, want ik leer er steeds weer heel veel van en zie ook heel veel helpende handen!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:39

Een andere definitie vind ik ook prima hoor :)
Maar klopt, ik moest daar ook maar wat noemen. Dus ik dacht zal het niet meteen te streng maken met 1 keer per week.

AbbyBlues.
Ik denk als je gaat kijken naar andere forums dan is bokt echt heel braafjes hoor.

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Re: Sfeer op internet: Bokt aan het woord in NRC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:49

Leuk dat Bokt er ook bij staat! Ook als ik iets niet-paardgerelateerds google, zie ik Bokt regelmatig bij de eerste hits verschijnen. Dus ik denk dat er ook heel veel niet-geregistreerde mensen meelezen.

Ik ben trouwens wel heel benieuwd van wie die Bokt-baby is *D

2001345
Berichten: 175
Geregistreerd: 10-11-10

Re: Sfeer op internet: Bokt aan het woord in NRC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:56

ik vindt het stuk niet echt kloppen. Bokt is simpelweg lang niet altijd vriendelijk. ik lees hier meer dan dat ik nog plaats. en dat enkel door hoe er gereageerd wordt (vooral bij andere topics) de enige manier om het gezellig te houden is te doen of mee te praten met wat anderen vinden. een eigen mening is bijna niet mogelijk dus dan is de lol er wel af. discussies totaal geen problemen mee, maar het heeft zijn grenzen