KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 17:45

Bokt.nl/ KNHS
Welzijn, KNHS
Afbeelding
Foto door lotteluvah


Een onderwerp dat altijd gevoelig blijft in relatie tot paardrijden: gewicht. Wanneer ben je nu te zwaar voor je paard? Wat kan een paard maximaal aan gewicht dragen? Dit zijn vragen die regelmatig op Bokt of op andere social media gesteld worden. En de discussies hierover laaien dan ook hoog op.

Eerder dit jaar liet een Britse dierenarts ruiters op wedstrijdterrein van hun paard stappen op basis van hun gewicht. Het reglement schreef voor dat het maximale gewicht van de ruiter 20% mocht zijn van het gewicht van het paard. Dit percentage was gebaseerd op een gemiddelde na het lezen van diverse wetenschappelijke onderzoeken.

En ook de KNHS gaat aandacht besteden aan dit veelbesproken onderwerp. De KNHS doet een oproep om te reageren als input voor een artikel. Ook volgens KNHS is het gewicht van ruiters in relatie tot de belasting voor het paard een veelbesproken onderwerp en ze vragen of jij wel eens worstelt met je gewicht of met de vraag of je te zwaar bent voor je paard. Aan de hand van deze input zal in 2017 een artikel over ruitergewicht in de Paard & Sport verschijnen.

Gerelateerd bericht:
[ON] Britse dierenarts laat te zware wedstrijdruiters afstijgen

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:49

Super! Hartstikke goed dat daar eens aandacht aan besteed wordt.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:51

Super.

Maar 20%
Ik denk dat ik Nederland maar weinig tot geen ruiters inclusief zadel af hoeven te stappen.
Tenminste ik ken zo snel geen ruiter in mijn omgeving opnoemen.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:51

Eindelijk! Heel terecht. Ik zie soms combinaties die in mijn ogen echt niet kunnen.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:52

Ik vind het ook een goed initiatief! Als ik sommige ruiters op hun paarden zie zitten, arme paarden.. :(:)

In de manège waar ik vroeger reed besteedde de bazin ook veel aandacht hieraan en moesten sommigen dus ook effectief op de weegschaal gaan staan. Als je te veel woog kwam je ook niet op haar paarden ;)

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:53

bruintje123 schreef:
Super.

Maar 20%
Ik denk dat ik Nederland maar weinig tot geen ruiters inclusief zadel af hoeven te stappen.
Tenminste ik ken zo snel geen ruiter in mijn omgeving opnoemen.


Nooit iemand van +80 kg op een Haf gezien? of een Arabiertje?
Ben benieuwd hoe ze dat met de ijslanders gaan doen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:59

Die rijden geen KNHS dus daar heb je niks aan.

Maar mijn stevig gebouwde tinker. Lees niet vette. Is ook zeker 500 kg. Al denkt de Da nog zwaarder. Daar mag dus 100 kg op.
Niet dat ik dat zou willen. Maar het zou dus mogen.

En dat zou met stevige andere rassen ook mogen.
Niet met die sport haflingers van tegenwoordig.

Zelf ken ik persoonlijk niemand met een arabier of een IJslander.

Dus op wedstrijd bij de knhs zal er weinig afgestapt hoeven worden. Bij veel paarden van 500+ kilo.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:01

Werd tijd. Goed bezig :)

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:06

Ik vind alleen ruiter 20% best veel. Zou zelf eerder denken aan 17,5% inclusief zadel.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:07

Rex_Rolfo schreef:
Ik vind alleen ruiter 20% best veel. Zou zelf eerder denken aan 17,5% inclusief zadel.

Dat lijkt mij ook realistischer. :)

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:09

Tja, paard wat echt goed getraind is kan meer dragen dan een "hobbelknol" die één keer in de twee weken door het bos loopt. Ik vind eigenlijk dat de KNHS veel beter mensen aan kan spreken op het correct rijden. De happy athlete werd met veel bombarie gepromoot maar helaas heeft het weinig zoden aan de dijk gezet als ik op wedstrijden om me heen kijk. Dus nu maar het gewicht als speerpunt nemen?? Ik heb er weinig vertrouwen in dat dit iets uit zal maken.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:13

Als je uitgaat van de gemiddelde warmbloed op een KNHS wedstrijd dan i die 20% echt te veel. Dan is15% echt het maximale. Maar voor koudbloeden, tinkers, hafjes, fjorden, voor zulke paarden zou ie 20% wel kunnen.

punk143

Berichten: 607
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:16

Ook ik ben het hier wel mee eens. Heb zelf een stevig gebouwde haflinger van rond de 450 kilo. Dat zou betekenen dat ze 90 kilo mag dragen.. Als ik heel eerlijk ben komt iemand van 90 kilo echt niet op mijn paard :=

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:19

Ik denk dat 20% een mooie manier is om te beginnen met het aanpakken van dit probleem. Zo jaag je niet gelijk iedereen het harnas in en heb je een beetje ruimte om te gaan kijken hoe je dit in de praktijk gaat oppakken.
Ga je bijvoorbeeld een vast gewicht hangen aan het tuig of ga je dat meten? Ik had voor 1 pony speciaal lichtgewicht tuig zodat ik+tuig onder de 50 kg bleef, mijn andere zadel was zeker dubbel zo zwaar. En hoe bepaal je het (gezonde) gewicht van het paard op concours? Dat zijn twee zaken die ik nog niet echt gemeten zie worden op concours, als je dat gaat gokken krijg je met 20% denk ik minder gezeur dan wanneer je een strengere norm aanhoudt.
Naarmate de kinderziektes eruit zijn kan je het procent gaan aanpassen naar een lagere waarde als dat gewenst is.

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:19

vind wel grappig dat meteen gedacht word dat een koudbloed meer kan hebben, omdat ze stevig gebouwd zijn :)
vaak hebben deze paarden een wekere rug en zijn bedoeld om dingen te trekken ipv dingen te kunnen dragen. Zeker fijn dat er over na word gedacht, ik ben zelf ook een stevigere ruiter en ben me er ook bewust van :j
Maar wat ik in de jaren ook heb ervaren is dat een lichte ruiter ook schade kan aanrichten bij een paardenrug.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:22

Die ruiters zijn nog makkelijk te wegen, maar gaan ze dat met de paarden dan ook doen? :D
Hier een paard van 1.59 die echt niet mager is die maar 420 kilo weegt, zelf houd ik altijd maximaal 15% van het gewicht aan en wil ik dus onder de 60 kg blijven, en ja, ook al denken mensen dat het voor sommigen vanzelf gaat, ik moet daar echt wel een hoop voor doen en laten om daar onder te blijven. :j

Zelf snap ik niet zo waarom mensen het uiterste qua gewicht op willen zoeken en vind ik het wel goed dat de KNHS daar aandacht aan besteed, ik vraag me alleen echt af hoe dat uit te voeren valt.
Net als een meetbriefje bij de pony's, een weegbriefje bij je paard? En dan ook één van de ruiter en dat jaarlijks herhalen? :D

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:22

@ Abacab nou dat vind ik niet; veel koudbloeden zijn tenslotte oorspronkelijk gefokt op trekken ipv dragen, dus betwijfel dat de rug van een koudbloed om die reden sterker is dan van een warmbloed, die al decennia lang puur voor onder het zadel zijn gefokt.

zoals het vb wat net door iemand wordt aangehaald; op die bokker haar/zijn tinker zou dus iemand van 100 kilo op mogen als je 20% aanhoud; dat vind ik nogal wat; zoveel is 500 kilo nu ook weer niet, om daar dan 100 kilo extra op te gooien, dat is gewoon 1/5 deel van zn gewicht die 20%...naar mijn mening gewoonweg teveel.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 27-12-16 18:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:27

Mogen zo vooral bij de pony's gaan kijken. Onze D-pony bijvoorbeeld weegt 350 kg, mag dus maximaal 70 kg op. Beetje puber zit daar zo aan.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:27

dynara schreef:
vind wel grappig dat meteen gedacht word dat een koudbloed meer kan hebben, omdat ze stevig gebouwd zijn :)
vaak hebben deze paarden een wekere rug en zijn bedoeld om dingen te trekken ipv dingen te kunnen dragen. Zeker fijn dat er over na word gedacht, ik ben zelf ook een stevigere ruiter en ben me er ook bewust van :j
Maar wat ik in de jaren ook heb ervaren is dat een lichte ruiter ook schade kan aanrichten bij een paardenrug.

Daar heb je zeker een punt. Ik heb het niet zelf bedacht maar weet een amazone die zeker meer dan 120 kilo weegt en een Shire heeft. Volgens haar zijn die kilo's geen enkel probleem voor koudbloeden en dat heeft ze ook hier op het forum zo laten weten. Dus vandaar dat ik dat zo heb overgenomen

Ashleytjuhh

Berichten: 6659
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:30

Zijn er mee bezig hoeveel gaat het uitgevoerd worden misschien 1%

Benieuwd hoe ze dat gaan doen. Mannen zijn vaak lang en dun maar wegen vaak nogal aardig wat stiekem. En een klein molliger vrouwtje zouden ze er af trekken. Terwijl die minder weegt als misschien die man.

Op de weegschaal gaan staan? Hoe beschamend kunnen ze het gaan maken?

Ik met mijn op dit moment 90 kilo en 1.75 zou volgens heel bokt niet op mijn kwpn van 1.65 mogen stappen?

Sommige zeggen hier ik zou zon iemand niet op mijn paard zetten, oh als ik sommige van gok ik 50 a 60 kilo zie rijden nou die zou ik niet op me paard zetten.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:30

Maar is het niet veel beter om gewoon naar het totaalplaatje te kijken? Ipv de cijfertjes?

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:30

Wijsje schreef:
Mogen zo vooral bij de pony's gaan kijken. Onze D-pony bijvoorbeeld weegt 350 kg, mag dus maximaal 70 kg op. Beetje puber zit daar zo aan.


Toch die BMI index er eens naast leggen. Maar met 70 kilo op een Dpony ben je
1 te lang
Of
2 te zwaar

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:35

Wijsje schreef:
Mogen zo vooral bij de pony's gaan kijken. Onze D-pony bijvoorbeeld weegt 350 kg, mag dus maximaal 70 kg op. Beetje puber zit daar zo aan.

LIKE


Vooral een moderne puber met welvaartsrandje tikt best aan.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:41

Mwa. Dat ligt er aan hoe die D pony gebouwd is, vind ik.
Ik heb ooit eens een cross (Tripalon in Laren) op een New Forest pony gereden. Beestje had er geen enkele moeite mee, sjeesden zo over de velden en hindernissen :) En was op dat moment al 21 jaar.
Volgens de cijfertjes was mijn gewicht voor hem krap aan, maar in de praktijk had ponylief er geen enkele moeite mee! Lol voor 10 en een bommetje onder de kont.
Ik persoonlijk heb het dus niet zo op de cijfers, maar kijk liever naar de combinatie :j
edit. Toen ik die pony reed woog ik 75 kilo.
Nu ben ik 78 kilo. Maar mijn doel in 2017 is weer naar 75 kilo (of minder). :j
Toen ikzelf 80+ kilo woog ben ik gestopt met rijden! Vond ik niet eerlijk tegenover mijn toenmalige Hafje, James. Nu rijd ik geen wedstrijden, maar ook voor een recreatiepaard vond ik dat niet OK.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:45

Ik heb altijd gehoord, en dat klinkt ook logisch, dat een korte rug meer kan dragen dan een lange. In principe vind ik 15% ook beter dan 20% maar ik denk dat er dan erg veel mensen niet meer op hun paard kunnen rijden. Ik heb twee IJslanders, eentje van +400 kg (maar wel met een onkarakteristiek lange rug), daar zou ik dan nog wel op mogen, en een kleintje van ong. 1.36 die zo'n 350 kg zal wegen. Daarmee zou ik met 15% dus wel op het randje zitten. Weeg zo'n 50kg maar zadel komt er nog bij natuurlijk.