KVTH verliest rechtszaak coupeerbeleid keuringen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

KVTH verliest rechtszaak coupeerbeleid keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 13:11

Bokt.nl / Rechtspraak
Fokkerij, Welzijn

Afbeelding
Foto door Amanda
De Koninklijke Vereniging “Het Nederlandse Trekpaard en de Haflinger” (KVTH) laste dit jaar een aantal keuringen af wegens de dreiging van een dwangsom wanneer zij paarden met een gecoupeerde staart toe zouden laten. De Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA), die sinds kort streng controleert op het coupeerverbod, schreef dat bij het signaleren van een overtreding tijdens keuringen een boete wordt opgelegd van 15.000 euro.

De Zeeuwse najaarskeuring van 3 december zou wel doorgang vinden, maar alleen met paarden met staart. Echter liet de organisatie van de keuring weten ook deze keuring af te lasten, wegens het ontvangen van bedreigingen. Zij ontvingen diverse mails en bedreigingen waardoor de organisatie genoodzaakt zag de keuring niet door te laten gaan. "De trekpaardhouders met paarden met een gecoupeerde staart voelen zich gediscrimineerd. Zij willen eerst de uitspraak afwachten van de rechter half december. Wij zijn ons er ten volle van bewust, dat nu ook de trekpaardhouders met ongecoupeerde paarden zich "gediscrimineerd" voelen, maar we hopen dat jullie begrip hebben voor onze beslissing," scheef de organisatie op haar wesbite.

De KVTH ging tegen de last onder dwangsom in beroep en de uitspraak is vandaag gepubliceerd. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) oordeelt dat het op grond van de Wet dieren verboden is om gecoupeerde paarden toe te laten tot een keuring of een tentoonstelling. Dit verbod geldt ook voor paarden die naar het buitenland zijn gebracht en daar zijn gecoupeerd met als enig doel om te ontkomen aan het in Nederland van kracht zijnde verbod om dieren zonder medische noodzaak te couperen. De KVTH weerlegde dit voorheen, omdat dit in strijd zou zijn met het vrije handelsverkeer tussen EU-lidstaten. Het recht van de Europese Unie werpt hiertegen echter geen blokkade op. De staatssecretaris van Economische Zaken mocht daarom met een last onder dwangsom handhavend optreden tegen de KVTH.

Het CBb heeft bepaald dat de last onder dwangsom niet geldt voor paarden die vóór 1 december 2016 zijn gecoupeerd en worden toegelaten tot keuringen en tentoonstellingen van de vereniging.

Klik hier voor de volledige uitspraak.

Gerelateerde berichten
[VN] Handhaving tentoonstellingsverbod gecoupeerde paarden
[VN] Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*
[VN] Hoorzitting in december over coupeerbeleid KVTH
[VN] Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*
[VN] Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: KVTH verliest rechtszaak coupeerbeleid keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:14

Mooi, dus de veulens van volgend jaar blijft het lot van couperen bespaart, waarom dit nu niet gewoon 15 jaar geleden gehandhaaftd kon worden???

kinel
Berichten: 2185
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: KVTH verliest rechtszaak coupeerbeleid keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:16

Eindelijk

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: KVTH verliest rechtszaak coupeerbeleid keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:21

Uiteindelijk heeft de vereniging toch wel een deel gewonnen, paarden gecoupeerd voor 1-12-2016 mogen wel op de wedstrijden verschijnen lees ik.

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: KVTH verliest rechtszaak coupeerbeleid keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:23

Mja, ik vind dat op zich nog niet eens zo erg. Het is een overgangsregeling.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:25

Zoooo... het standpunt van het stamboek:

Citaat:
Dierenwelzijn valt volgens appellante niet onder de begrippen dwingende redenen van algemeen belang en openbare orde, althans het couperen van de staart van een paard is geen duidelijk geval van een handeling waarbij het welzijn van het paard en zijn integriteit wordt geschaad en die moet worden beschouwd als een werkelijke en voldoende ernstige bedreiging van een fundamenteel belang van de samenleving. De staart van een trekpaard heeft als zodanig geen functie, is onhygiënisch, trekt juist insecten aan en kan de oorzaak zijn van infecties. Couperen van de staart is eenmalig en wordt door een dierenarts pijnloos en onder verdoving uitgevoerd. Couperen tast niet de kwaliteit van het leven van het paard aan.


Bizar. Ik heb er geen andere woorden voor.

Uit de uitspraak wordt dus duidelijk dat het CBb nu de grens trekt bij paarden met staarten gecoupeerd vóór 1 december 2016. Daar mag je dus nog gewoon mee naar de keuring. Maar paarden die daarna gecoupeerd zijn moeten geweigerd worden, en daar geldt die last onder dwangsom dan weer wel voor.

Moet voor de NVWA fijn zijn dat ze nu duidelijk kunnen handhaven. Maar ik ben wel benieuwd wat dat in de praktijk gaat doen.

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: KVTH verliest rechtszaak coupeerbeleid keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:28

Wat een heikneuters toch ook hé.... pfff...

Nou gelukkig is er in ieder geval beleid nu.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:28

Lijkt me zelfs nog heel coulant! Dit had jaren geleden al moeten gebeuren.

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:29

Dus als je 15 jaar lang de wet aan je laars lapt en gewoon doorgaat met dieren verminken zitten daar geen consequenties aan vast.
Gelukkig wordt dit de veulens van 2017 bespaard en ik neem aan de de leden van de KVTH die het nodig vonden te dreigen inmiddels voor het leven geroyeerd zijn.

@Prrrr dat citaat daar draait mijn maag van om :r

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:30

Betekent eigenlijk dat alle paarden ouder dan 1-12-2016 nog gecoupeerd kunnen worden indien er een arts te vinden is die wil "antidateren".

In de praktijk zal het dus zo zijn dat alle paarden die vanaf nu geboren worden niet meer gecoupeerd mogen worden. Dat moet wel makkelijk te controleren zijn.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:32

Smerig stamboek :r

Snap niet dat er geen nieuw stamboek wordt opgericht voor mensen met paarden met staart met een bestuur wat daar achter staat.
Aan dit stamboek kleeft zoveel vuiligheid, getver :r

Na 15 jaar nog steeds dwarsliggen en zulke flauwekul op hun website plaatsen, dan ben je niet van de oude garde, dan ben je niet van deze wereld!

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:33

Prrrr schreef:
Zoooo... het standpunt van het stamboek:

Citaat:
Dierenwelzijn valt volgens appellante niet onder de begrippen dwingende redenen van algemeen belang en openbare orde, althans het couperen van de staart van een paard is geen duidelijk geval van een handeling waarbij het welzijn van het paard en zijn integriteit wordt geschaad en die moet worden beschouwd als een werkelijke en voldoende ernstige bedreiging van een fundamenteel belang van de samenleving. De staart van een trekpaard heeft als zodanig geen functie, is onhygiënisch, trekt juist insecten aan en kan de oorzaak zijn van infecties. Couperen van de staart is eenmalig en wordt door een dierenarts pijnloos en onder verdoving uitgevoerd. Couperen tast niet de kwaliteit van het leven van het paard aan.


Bizar. Ik heb er geen andere woorden voor.


Belachelijk dat er nog steeds mensen zijn die denken dat het geen moer uitmaakt voor een dier om delen van het lijf te moeten missen. Honden kunnen best een deel van hun oor of staart missen, paarden kunnen best zonder staart. Al van dit is in het leven geroepen omdat mensen het mooier of praktischer vonden en meer niet!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:35

Citaat:
De staart van een trekpaard heeft als zodanig geen functie, is onhygiënisch, trekt juist insecten aan en kan de oorzaak zijn van infecties. Couperen van de staart is eenmalig en wordt door een dierenarts pijnloos en onder verdoving uitgevoerd. Couperen tast niet de kwaliteit van het leven van het paard aan.


Damn, mijn paard heeft ook een staart! :=
Geldt dit alleen voor trekpaarden of ook voor andere rassen? Want anders bel ik nu meteen de dierenarts of hij ook [***]'s staart weg wil halen, want daar loopt het arme beest nu al 5 jaar lang mee rond... :oo Dan heb ik blijkbaar echt geluk gehad dat er bij ons nooit iemand de dierenbescherming heeft gebeld omdat er een paard met een staart in de wei stond...

:') Oh, wat een zielige, sneue mensjes zijn die trekpaardmensjes toch. :')
Je gaat je gewoon afvragen wat er mis is met zo'n paardenras dat het zulke verknipte geestjes aantrekt. Ik bedoel, dan moet het toch gewoon ook wel aan het paard liggen? Fjorden en Tinkers hebben dat effect bijvoorbeeld niet op mensen. :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-16 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:36

Dat standpunt van het stamboek daar schrik ik van.... Dat het de mening van een persoon is zou al erg genoeg zijn, maar om als stamboek zo'n mening te hebben over het een staart, verschrikkelijk, dan is het dierenwelzijn ver te zoeken :n

Ben wel blij dat er nu in ieder geval een datum vaststaat voor alle paarden die nu geboren worden dat het dan sowieso niet meer mag en dat het is vastgelegd, goede zaak! :j

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:38

Vreselijk stamboek is het toch ook.. dat de staart van een paard geen functie zou hebben 8)7
Ik ben iig heel blij met de uitspraak!

Anoniem

Re: KVTH verliest rechtszaak coupeerbeleid keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:42

Eigenlijk zouden we het stamboek gewoon moeten doodspammen met foto's en berichtjes als 'help, ik fietste net langs een trekpaard met een staart - functieloos, onhygienisch, bron van infecties en trekt vliegen aan - kunt u die met spoed couperen want dit is je reinste dierenmishandeling!'

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:43

Het zou mooi zijn als alle haflinger en lange staarten trekpaard eigenaren hun lidmaatschap opzeggen.
Het is dat ik zelf geen lid ben maar anders had ik nu direct gebeld en mijn lidmaatschap opgezegd (als ik dat niet al eerder had gedaan.

Een briefje naar de Koning mag ook wel eens want het stamboek draagt nog steeds de naam koninklijk.

Wat een verschrikkelijk stamboek :r

LadyKantje
Berichten: 421
Geregistreerd: 02-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:50

Cowgirl schreef:
Het zou mooi zijn als alle haflinger en lange staarten trekpaard eigenaren hun lidmaatschap opzeggen.



Dit heb ik ook een aantal jaren geleden gedaan. Eerst had ik gevraagd naar hun mening over het couperen van staarten en waarom het nog steeds voorkwam en het stamboek er niets tegen deed. Hun antwoord was natuurlijk vol met drogredenen en vanaf toen heb ik het opgezegd.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:51

Nies_ schreef:
Lijkt me zelfs nog heel coulant! Dit had jaren geleden al moeten gebeuren.

Iris82 schreef:
Wat een heikneuters toch ook hé.... pfff...

Nou gelukkig is er in ieder geval beleid nu.


maar het verbaast me dat er nu pas dit jaartal wat tegen gebeurt, ze wisten het al jaren eerder! En iedereen liet ze ook maar begaan dat vind ik gek!

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:02

Blij dat er eindelijk eens duidelijkheid is voor alle betrokkenen.

Ik vind de reactie's wel weer heel typisch, een ander doet aan dierenmishandeling maar dat de knhs en o.a. het fjordenstamboek hier ook aan meedoet daar hebben we het niet over. Ik bedoel hoeveel van jullie knippen/trekken de manen? Zullen we dat dan ook maar door de rechter gaan laten bepalen, we ontnemen het paard immers de enige mogelijkheid om zich te weren tegen insecten

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:04

Paarden die nu al gecoupeerd zijn kun je geen staart meer aanplakken dus wat dat betreft vind ik de nieuwe regel wel goed om veulens van volgend jaar en paarden die nog wel een staart hebben t leed te besparen..

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:05

daffie1986 schreef:
Blij dat er eindelijk eens duidelijkheid is voor alle betrokkenen.

Ik vind de reactie's wel weer heel typisch, een ander doet aan dierenmishandeling maar dat de knhs en o.a. het fjordenstamboek hier ook aan meedoet daar hebben we het niet over. Ik bedoel hoeveel van jullie knippen/trekken de manen? Zullen we dat dan ook maar door de rechter gaan laten bepalen, we ontnemen het paard immers de enige mogelijkheid om zich te weren tegen insecten
Wat doet het fjorden stamboek dan behalve de paarden vet mesten? En de KNHS? Heb je het nu serieus over de manen?

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:06

daffie je wilt couperen toch niet vergelijken met manentrekken? >;)

Al ben ik het met je eens dat dat ook pijnlijk is en eigenlijk aangepakt zou moeten worden.
Wordt tijd dat mensen overgaan op hengsten en merrie vlechten.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:08

daffie1986 schreef:
Blij dat er eindelijk eens duidelijkheid is voor alle betrokkenen.

Ik vind de reactie's wel weer heel typisch, een ander doet aan dierenmishandeling maar dat de knhs en o.a. het fjordenstamboek hier ook aan meedoet daar hebben we het niet over. Ik bedoel hoeveel van jullie knippen/trekken de manen? Zullen we dat dan ook maar door de rechter gaan laten bepalen, we ontnemen het paard immers de enige mogelijkheid om zich te weren tegen insecten

Want manen knippen is ook hetzelfde als een staartwortel amputeren.. :')
Al zou je de staart helemaal kaal scheren, dan groeit het nog terug en is een paard niet verminkt voor de rest van zijn leven. Het gaat echt niet alleen om het vliegenmeppen.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:10

Ik vergelijk het niet met elkaar dat de actie dierenmishandeling is, maar het resultaat van trekken, knippen en couperen is dat de paarden zich niet kunnen weren tegen vliegen. Wat overigens ook altijd de grootste beweegreden is geweest voor het coupeerverbod.

Aan de andere kant kun je mij inderdaad niet wijsmaken dat trekken gevoelloos is, dan gebeurt couperen tenminste nog onder verdoving.