Familie van Straaten haalt opfok op bijzondere wijze binnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

Familie van Straaten haalt opfok op bijzondere wijze binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 22:05

bokt / rtv oost / facebook


Al twintig jaar brengt de familie van Straaten hun opfok op een bijzondere wijze van de weide naar de stal. "We doen dit al twintig jaar zo, en het gaat altijd goed", vertelt Isabelle van Straaten. Isabelle plaatste een video op Facebook waarop te zien is hoe ze dertien jaarlingen, los over de weg, achter een braaf paard aan naar de stal brengen. "Andere jaren plaatsen we dit soort video's ook op Facebook en we krijgen er altijd heel veel reacties op. Dit jaar ook, mensen vinden het altijd mooi om te zien."

"We doen het op deze manier omdat de jonge paarden nog niet echt aan een halster gewend zijn. Stuk voor stuk een halster omdoen en naar stal brengen zouden we niet gaan redden." Vandaag werd de 24-jarige trouwe Jorrit van stal gehaald om voorop te lopen. De dertien jaarlingen vertrouwen hem en volgen hem daardoor makkelijk naar manege De Hazelhorst.


kally
Berichten: 5245
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Familie van Straaten haalt opfok op bijzondere wijze binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:15

Mooi om te zien....follow the leader....

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Familie van Straaten haalt opfok op bijzondere wijze binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:20

Gaaf dat dat zo kan! Zou het zelf niet zo aanpakken maar gaat prima zo te zien.

Kabayo

Berichten: 13938
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:20

Ik snap echt niet wat hier bijzonder aan is. Zie het zo vaak...

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Familie van Straaten haalt opfok op bijzondere wijze binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:24

Doodeng. Wordt de weg ook afgesloten ofzo? Ik zou niet blij zijn als ik daar net aan het fietsen, of nog erger, paardrijden was :+

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:27

Als fietser zie ik het punt niet zo, maar als paardrijder kun je wel een beetje last van je paard krijgen :D

Ik hoop ook altijd dat ik niet zo'n kudde koeien met bellen achter me aan krijg die naar stal lopen. Paard krijgt een hartverzakking denk ik :=

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:28

Kabayo schreef:
Ik snap echt niet wat hier bijzonder aan is. Zie het zo vaak...


Nou ik heb oprecht nog nooit een kudde paarden zo op deze manier op de weg gezien :')

Ja van stal naar wei, maar gewoon op eigen terrein.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:29

Kabayo schreef:
Ik snap echt niet wat hier bijzonder aan is. Zie het zo vaak...

Ook mijn gedachten.
Op 2 stallen gewerkt waar ze het ook zo deden.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:30

Wat leuk en effectief. Mooi gebruik gemaakt van het kuddegevoel.

Moest er wel een beetje om lachen: Jorrit met zijn lange stelten en grote lijf doet een rustig drafje en de kleintjes hebben letterlijk moeite om het bij te benen en doen een galopje.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Familie van Straaten haalt opfok op bijzondere wijze binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:34

Als je het kent misschien niet zo bijzonder, maar ik durf te wedden dat velen dit nog niet eerder gezien hebben.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Familie van Straaten haalt opfok op bijzondere wijze binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:43

Ze hebben tenminste ook mooi een tempo erin. Als je achter een groep schapen zit dan kun je wel vast je afspraak appen dat je later bent :O

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:46

Daphara schreef:
Als je het kent misschien niet zo bijzonder, maar ik durf te wedden dat velen dit nog niet eerder gezien hebben.

Inderdaad, ik kom wel uit de polder maar dicht bij de grote stad en ik heb dit nog nooit gezien! Ik vind het een erg leuk filmpje!

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:48

Sizzle schreef:
Ze hebben tenminste ook mooi een tempo erin. Als je achter een groep schapen zit dan kun je wel vast je afspraak appen dat je later bent :O

True dat :') en schapen zijn net shetlanders.. altijd een manier vinden om te ontsnappen, echt pff

Anoniem

Re: Familie van Straaten haalt opfok op bijzondere wijze binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:50

Ah heerlijk! , oude zorgboerderij in middel of niks haalde de dieren ook zo binnen . Bij elk erf even iemand neerzetten en bij het erf van thuis een lint neerzetten en de eigenaar voorop met het alfa dier . Prima manier van doen :)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Familie van Straaten haalt opfok op bijzondere wijze binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:51

Ik heb daar jaren gereden. Het gaat over hele rustige weggetjes en ze steken alleen een 80km weg over. Is niet echt gevaarlijk gelukkig! :D

mysa

Berichten: 10466
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Familie van Straaten haalt opfok op bijzondere wijze binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:58

Leuk, op IJsland halen ze de kuddes ook met paarden (met ruiters) zo naar huis voor de winter. Weliswaar weinig autowegen daar maar wel over grote afstanden met hele grote kuddes.

Eddy90nl
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:03

Dat is nog een stuk bijzonder zeg _/-\o_

nicole_floor

Berichten: 3243
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:09

Ik heb wel vaker filmpjes van hun gezien dat ze het zo doen. Ik vind het ook leuk dat het zo kan en volgens mij hebben de weg wel even afgezet. Het ziet er uit als een drukke 80 km/u weg.

Wij doen het ook altijd met de koeien iemand gaat thuis bij de inrit staan dat ze niet rechtdoor lopen en de rest drijven ze op.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Familie van Straaten haalt opfok op bijzondere wijze binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:13

Mooi om te zien, al zou ik niet willen dat mijn paardje er tussen zat :j

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Familie van Straaten haalt opfok op bijzondere wijze binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 07:38

We verweiden ook de kuddes schapen zo. Een tam schaap met tuigje om voorp en de rest van de kudde er achter aan.

tiwi1969

Berichten: 7632
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Familie van Straaten haalt opfok op bijzondere wijze binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 07:51

Ik snap dat ze het zo doen paard voor paard aan de hand zal lastig zijn, maar het argument dat ze geen halster gewend zijn snap ik niet.
Je leert zo'n dier toch als veulen al een halster om te doen en aan een touwtje mee te lopen?! Ze zullen toch ook geregeld bekapt moeten worden of bij pech aan een halster naar de dierenarts moeten kunnen.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Familie van Straaten haalt opfok op bijzondere wijze binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 07:54

Ik vind dit ook mooi om te zien. Er staat ook ergens een filmpje op Facebook met frieze veulens die naar de wei gebracht worden. Meisje op Fries paard voorop en de veulens er achter aan. Ook prachtig om te zien.

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 07:56

tiwi1969 schreef:
Ik snap dat ze het zo doen paard voor paard aan de hand zal lastig zijn, maar het argument dat ze geen halster gewend zijn snap ik niet.
Je leert zo'n dier toch als veulen al een halster om te doen en aan een touwtje mee te lopen?! Ze zullen toch ook geregeld bekapt moeten worden of bij pech aan een halster naar de dierenarts moeten kunnen.


Dit wilde ik ook echt net typen. Juist om veulens net na de geboorte te laten wennen aan een halster kan alles net even wat makkelijker maken.
Als ze deze veulens nu nog halstermak moeten maken, zou ik bedanken voor dat klusje :')

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Familie van Straaten haalt opfok op bijzondere wijze binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 08:04

Die van mij was als jaar King ook gewend aan het halster maar probeer eens 13 jaarringen eennhalster om te doen na een zomer in de weide. Dat lukte bij die van mij ook niet in de weide. De paarden werden op stal gezet ook door ze los de stal in te laten gaan en daar werden ze een voor een gelasterd en zelfs dat was al erg moeilijk. Toen hij eenmaal thuis was was het klaar en lukte het weer zonder problemen. Ik kan me dus wel voorstellen dat het ze niet lukt. Puur omdat ze even niet in handen zijn geweest en toch druk zijn. Ze jutten elkaar op en dan vind ik deze wijze van vervoeren toch het veiligst. Zoals je in het filmpje ook ziet rijden er twee voorop en er naast en een auto sluit de rij. Ze zijn rustig en kalmeren de jaarlingen waar nodig. Liever dit en zonder al te veel stres dan veel stres door het hamsteren en alles in de wei

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Familie van Straaten haalt opfok op bijzondere wijze binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:02

Ik heb op een stal gewerkt waar hengsten klaar werden gemaakt voor de keuring.
Die kwamen los de vrachtwagen af en werden in een stal gedreven.
Die dieren hebben 2 jaar in de opfok gestaan en is verder amper wat mee gedaan.
Die haal je ook niet even met een halstertje om naar binnen.
Particulieren steken vaak meer tijd in de veulens, maar bij bedrijven zie je dat toch minder.
Althans dat is mijn ervaring. :)