[Blog]Boogschieten te paard: Paard, doe je mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

[Blog]Boogschieten te paard: Paard, doe je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 19:16

*Arno8 heeft al sinds zijn 21e paarden. Eigenlijk was hij met zijn paard Volare vooral bezig met natural horsemanship. Tot hij wel een heel bijzondere discipline ontdekte... Exclusief voor Bokt schrijft Arno een reeks blogs over boogschieten te paard!

Eerdere blog
[VN] [Blog] Anders dan anders: Boogschieten te paard


Ik moet iets bekennen. In mijn vorige blog staat een leugen. Daarin staat namelijk dat deze blog over de verschillende stijlen in boogschieten te paard zou gaan. Nadat ik de nodige noeste arbeid in mijn schrijfsel had gestoken, legde ik het met bibberende handen voor aan mijn belangrijkste keurmeester; mijn vriendin. Helaas, haar reactie kwam kort samengevat neer op: “Meh.” Dus gaan we het over iets totaal anders hebben: hoe maak je een paard geschikt voor boogschieten te paard?

De meeste mensen die hieraan beginnen hebben al een paard. Het mooie van deze sport is dat vrijwel ieder paard met wat training hiervoor geschikt te maken is. Bijzonder veel hoeft een paard dan ook niet te kunnen. Door een baan van 90 meter galopperen, terug stappen, en dat dan een keer of negen herhalen is genoeg om aan een training mee te doen.

Eigenlijk zou een mens met een beetje conditie dit ook moeten kunnen doen met iemand op zijn rug. Maar omdat wij nou eenmaal paarden als hobby hebben en ons niet zo bezig houden met SM-achtige spelletjes, doen we het dus te paard.

Afbeelding
Bij gebrek aan paarden kan een mens ook altijd volstaan

Het moeilijke is eigenlijk vooral de africhting. Sommige dingen moet je net iets anders aanpakken dan je gewend bent. Maar als je alles wat aan de africhting nodig is apart neemt, moet een paard eigenlijk slecht afgericht zijn om dit niet te kunnen. Opgedeeld in stukjes:

1: Het paard moet in een rustige galop door de baan gaan zonder dat de ruiter de teugels vast heeft.
Goed, dat was voor mij nogal een puntje waar ik lang aan moest werken aangezien mijn paard Volare de baan meer als een renbaan leek te zien. Ik vond het ook wel stoer dat hij als een razende door de track denderde. Het geeft een soort glamourgevoel als toeschouwers meteen hun camera in stelling brengen als ‘die ruiter met dat gekke paard’ klaar gaat staan voor een volgende run.


Afbeelding
Een prachtige impressie die iemand maakte na het zien van Volare in actie

Na een paar jaar moest ik toch schoorvoetend toegeven dat het heel misschien wel handig zou zijn als Volare met iets minder dan lichtsnelheid door de baan zou gaan. Maar hoe? Jezelf lang en zwaar maken, uitademen? Ja dat helpt, maar het probleem is dat je lichaam bij het snel schieten en snel laden veel energie uitstraalt die je paard meteen overneemt.

Stemhulpen? Luistert hij prima naar als hij weet dat er anders een zwaardere hulp volgt. Maar helaas heeft hij het donders goed door wanneer ik de teugels niet vast heb. In dit geval bleek de oplossing: consequent het schieten kunnen loslaten. Zodra Volare versnelt, stoppen met schieten en meteen de teugels aannemen zodat hij weet dat een stukje joyriden met de ruiter er vandaag niet in zit, ook niet als de ruiter een boog vast heeft. Zodra hij op het gewenste tempo zit meteen de teugels loslaten en verder schieten. En als hij dan weer versnelt meteen weer ingrijpen.

Ook het begin van de baan is voor veel paarden belangrijk. Veel mensen zijn geneigd als ze aan komen stappen meteen in galop de baan in te gaan. Na twee keer weet het paard al wat de bedoeling is en gaat hij een paar meter eerder alvast in galop… Daarna nog een paar meter eerder… en als de ruiter toch niet ingrijpt kan het tempo ook wel wat omhoog toch?

Daarom zetten we het paard altijd aan het begin van de baan stil. Goed om te weten: voor een paard zijn er verschillende vormen van stilstaan. De ‘rustig stationair draaiende motor die wacht tot de auto in de versnelling wordt gezet’-stil en de ‘aangetrokken handrem terwijl de wielen zich al op volle toeren ingraven in het zand en we knallen weg zodra de handrem wordt losgelaten’-stil. Die laatste moet je dus niet hebben. Het paard moet dus eerst uitademen, geen teugelcontact nodig hebben om stil te staan en dán mag hij aangalopperen.

2: Het paard moet het niet alleen niet eng, maar ook leuk vinden.
Om iets leuk te vinden, is het belangrijk dat je paard het ook leuk vindt. Als je zou merken dat je paard er niks aan vindt om bijvoorbeeld een buitenrit te maken gaat voor jezelf ook de lol er snel vanaf. Vaak denken mensen: dat vindt mijn paard vast hartstikke eng! Die gaat er nooit aan wennen! Maar is een auto die voorbij rijdt tijdens een buitenrit eigenlijk niet veel enger?

De toveroplossing die wij gebruiken om een paard te laten wennen aan de boog, de pijlen en het geluid dat ze maken: wortelstukjes. “Hoi paard, kijk eens wat ik hier heb? Een wortelstukje! Lekker he! Oh ik heb trouwens ook een boog bij me, en een wortelstukje! Lekker toch? Oh even je schoft kroelen, kan er alleen niet zo goed bij, maar met de boog kan ik er beter bij! Wist je trouwens dat ik wortelstukje heb? Lekker he? Wil je eens een gek geluid horen? Hoor de veren van deze pijlen eens door elkaar ritselen? Wat een sensatie voor het oor! We hebben ook een sensatie voor de tong, namelijk een wortelstukje! Proberen? Wist je dat de boog een pijl weg kan schieten? Maakt best een spannend geluid als de pijl inslaat, maar het magische is, iedere keer als dat gebeurt krijg je een wortelstukje! Geloof je het niet? Dan ga ik het je nu laten zien!”

De meeste paarden zijn dan al snel dolblij als je met je boog aan komt lopen.

3: De hulpen
Vaak moet je nieuwe hulpen aanleren en je paard duidelijk maken dat sommige hulpen even niet van toepassing zijn als je een boog vast hebt. Tijdens de hele run staan we namelijk in verlichte zit. Op de zit aangalopperen gaat nog wel, dan ga je daarna snel staan.

Maar tempo beheersing en je paard in een rechte lijn houden, dat wordt iets lastiger om vanuit je zit te doen, je zit namelijk niet. Gelukkig kun je na wat oefening ook in verlichte zit je benen aanknijpen om je paard sneller te laten gaan.

Een ’probleem’ bij erg goed afgerichte paarden is vaak dat ze daarheen gaan waar je heen kijkt. Niet echt handig want wij kijken dus naar een doel terwijl we willen dat het paard er langs galoppeert. Uiteindelijk kijk je dus achteruit, en om goed achteruit te kunnen schieten helpt het om je rechtertenen richting de buik van je paard te draaien en je linkertenen dezelfde kant op.
Volare vond mij aanvankelijk bijzonder irritant. Hij kan behoorlijk expressief kreunen en met zijn hoofd zwaaien en dan was het alsof hij zei: “Wat is dat nou weer voor waardeloze rothulp? Je kijkt naar links, je rechterbeen drukt in mijn zij, je linkerbeen hangt daar maar een beetje… okee ik probeer mee te denken, misschien heb je beschimmelde champignons gegeten, ben je de weg een beetje kwijt en snap je onze afspraken over naar links gaan nog maar half en bedoel je dus eigenlijk dat we naar links moeten? Dus ik ga naar links… Wat? Niet doen? Maar… gewoon doorgaan?! Waarom gaf je dan die hulp?! Het was geen hulp? Yeah right!
Oh, nu kijk je naar achteren en prikt je teen in mijn zij! Dat is echt zoooooo overduidelijk een signaal dat je iets van me wil. Ik denk, nee ik weet zeker, dat je sneller wil! Of alsnog naar links, nee, sneller én naar links! Kan niet anders... Wáárom zit je nou weer aan de teugels te trekken! Make up your mind! Mafkees! Was dit ook al geen hulp? Hoezo niet?!”

Inmiddels lijkt hij te denken: “Oh, daar komt Arno met zijn boog. Zal wel weer paddestoelen hebben gegeten… Maar goed, rustig galopperen, al zijn idioterie negeren, dan blijft het leuk."

Het belangrijkste is dat het allemaal niet te snel gaat en de lol erin blijft. Ik heb heel wat gelachen om de stunts van Volare en overal goed de tijd voor genomen. Als een paard stil blijft staan terwijl je naast hem een pijl afschiet, betekent dat nog niet dat hij er OK mee is. Is hij een gespannen veer met het hoofd hoog en de oren strak naar voren of staat hij met zijn hoofd laag en oren half hangend? In het eerste geval kan het nog heel gevaarlijk worden als je dan meteen vanaf het paard gaat schieten.

Voor ons bedrijfje hebben we nu een superlieve Tinkerruin gekocht met de mooie naam Barrie. Hij is door de vorige eigenaar en haar instructrice al perfect afgericht als het om rijden gaat, maar het boogschieten vindt hij nog behoorlijk eng. We doen dus regelmatig spelletjes met hem en laten hem ook al rustig wennen aan het rijden zonder dat de teugels worden vastgehouden (ook leuk om te doen). Onze zoektocht naar het perfecte paard voor de lessen is ook een heel avontuur geweest en eigenlijk blog-waardig, maar het heeft weinig met boogschieten te paard te maken. De volgende keer gaan we het dus hebben over het jaarlijkse trainingskamp in Hongarije (denk ik, als de keurmeester het niet afkeurt tenminste).

Afbeelding
Onze prachtige nieuwe aanwinst!


Braaf paard!

Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [Blog]Boogschieten te paard: Paard, doe je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:05

Ja leuk *\o/*

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101731
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [Blog]Boogschieten te paard: Paard, doe je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:33

Erg leuk geschreven. :D
Interessant ook, ik volg graag!

Kim_Asterix

Berichten: 1195
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Onna / Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:53

Wat schrijf je ontzettend leuk! Ik heb hardop zitten lachen :D

Is het nou verstandig om eerst te leren boogschieten zonder paard of leer je dat gaandeweg vanzelf?

RiannaB

Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-09-11
Woonplaats: West-Brabant

Re: [Blog]Boogschieten te paard: Paard, doe je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:20

Super leuk geschreven, net zo leuk als je de les zelf in real-life ook geeft!
De vervolg les in Schoorl moet maar snel gepland worden... :D

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 21:22

Kim_Asterix schreef:
Wat schrijf je ontzettend leuk! Ik heb hardop zitten lachen :D

Is het nou verstandig om eerst te leren boogschieten zonder paard of leer je dat gaandeweg vanzelf?


Dank je! Je hoeft niet eerst een meester in het boogschieten te zijn hoor. Bij de workshops trainen we vaak 1 tot 2 uur de techniek te voet en daarna gaan we te paard (als de paarden het al gewend zijn, anders laten we die eerst ook nog wennen). Ook loopt er iemand de eerste lessen met het paard mee.

Als je heel lang op de grond oefent en niet te paard, sluipen er al snel technieken in die te paard niet werken.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: [Blog]Boogschieten te paard: Paard, doe je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:26

Gaaf !!

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [Blog]Boogschieten te paard: Paard, doe je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:06

Interessant, en ook lekker vrolijk geschreven!

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:11

Geweldig geschreven, getekent en vooral die eerste foto :')

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:20

Leuk om te volgen dit :)

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 00:24

Wat heerlijk geschreven zeg, dat laat je lachen. En ook nog eens heel interessant! Mocht ik een keer de kans krijgen ga ik het zeker eens uitproberen, het klinkt echt super leuk.

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 00:27

Ah.... nou al afgelopen?! Waar blijft het vervolg? :D
Kortom: erg leuk!

puttertje

Berichten: 879
Geregistreerd: 21-04-13

Re: [Blog]Boogschieten te paard: Paard, doe je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 01:19

wauw gaaf hoor

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 02:08

arno8 schreef:
Kim_Asterix schreef:
Wat schrijf je ontzettend leuk! Ik heb hardop zitten lachen :D

Is het nou verstandig om eerst te leren boogschieten zonder paard of leer je dat gaandeweg vanzelf?


Dank je! Je hoeft niet eerst een meester in het boogschieten te zijn hoor. Bij de workshops trainen we vaak 1 tot 2 uur de techniek te voet en daarna gaan we te paard (als de paarden het al gewend zijn, anders laten we die eerst ook nog wennen). Ook loopt er iemand de eerste lessen met het paard mee.

Als je heel lang op de grond oefent en niet te paard, sluipen er al snel technieken in die te paard niet werken.


En toch heb ik sterk het gevoel dat ik eerst beter moet worden in boogschieten (wat ik sinds een paar jaar doe, alleen nu een lange pauze). Lijkt me anders zo lastig om alles tegelijk te moeten doen, als schieten zelf al niet zo goed gaat. Nu heb ik ook geen geschikt paard, en denk ik dat mijn eerste keer pas wordt als ik er zelf eentje heb staan.

Leuke blog! :)

Silly_Woman

Berichten: 1665
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 08:56

Century schreef:
En toch heb ik sterk het gevoel dat ik eerst beter moet worden in boogschieten (wat ik sinds een paar jaar doe, alleen nu een lange pauze). Lijkt me anders zo lastig om alles tegelijk te moeten doen, als schieten zelf al niet zo goed gaat. Nu heb ik ook geen geschikt paard, en denk ik dat mijn eerste keer pas wordt als ik er zelf eentje heb staan.

Leuke blog! :)


Het gevoel kan ik snappen, maar ook als je nog nooit hebt boog geschoten is dit goed te doen. :)

De techniek die je op boogschietverenigingen aanleert is ook heel anders dan de techniek die wij aanleren. Omdat de situatie anders is wanneer je schiet.

Je kan altijd bij ons een les proberen op een van onze paarden of een keer meedoen op de locaties waar wij les geven.
(Sint Annaland, stal mansour of evt schijf nl)

LdJ

Berichten: 659
Geregistreerd: 04-01-10

Re: [Blog]Boogschieten te paard: Paard, doe je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 09:00

Leuk! Toevallig is dat er gister op de vergadering van KNHS regio Zuid-Holland is aangegeven de sport meer uitnodigend te willen maken voor jongens. Laat dit nu precies iets zijn waar zij opzoek naar zijn, zulke ideeën! Heel veel succes met jullie bedrijfje & de lessen!

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [Blog]Boogschieten te paard: Paard, doe je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 11:37

Bedankt voor de leuke reacties! Van mij mogen er ook wel meer mannen aan paardensport doen. Het gekke is, hier maken de minder intelligente mensen je al snel uit voor 'homo!' als je op een paard zit (al is me dat nog niet gebeurd terwijl ik een boog vasthield) en daar is zo veel doms aan dat ik daar een aparte blog over zou kunnen schrijven. Te beginnen met dat 'homo!' net zo'n effectief scheldwoord is als 'hetero!'. Het enige wat je ermee kunt is je schouders ophalen.

In Hongarije is paardrijden juist meer een mannensport. Een beetje het gevoel van: onze voorvaderen deden alles te paard en veroverden zo half Europa, nu zitten wij te paard en dus zijn we net zo stoer.

Nederland is vooral groot geworden met scheepvaart en dat heeft weinig met paarden te maken. Misschien moet er in de geschiedenisles meer aandacht komen voor hoe belangrijk paarden waren in onze oorlogvoering op land, dan wordt het vanzelf stoer genoeg voor mannen :D

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:40

Silly_Woman schreef:
Century schreef:
En toch heb ik sterk het gevoel dat ik eerst beter moet worden in boogschieten (wat ik sinds een paar jaar doe, alleen nu een lange pauze). Lijkt me anders zo lastig om alles tegelijk te moeten doen, als schieten zelf al niet zo goed gaat. Nu heb ik ook geen geschikt paard, en denk ik dat mijn eerste keer pas wordt als ik er zelf eentje heb staan.

Leuke blog! :)


Het gevoel kan ik snappen, maar ook als je nog nooit hebt boog geschoten is dit goed te doen. :)

De techniek die je op boogschietverenigingen aanleert is ook heel anders dan de techniek die wij aanleren. Omdat de situatie anders is wanneer je schiet.

Je kan altijd bij ons een les proberen op een van onze paarden of een keer meedoen op de locaties waar wij les geven.
(Sint Annaland, stal mansour of evt schijf nl)


Ik stuur je een pb :)

Autumnn

Berichten: 8038
Geregistreerd: 26-03-10

Re: [Blog]Boogschieten te paard: Paard, doe je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:46

Wat leuk geschreven! *\o/*
Lijkt me heel leuk om te doen

Silly_Woman

Berichten: 1665
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Re: [Blog]Boogschieten te paard: Paard, doe je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:58

Heb m ontvangen Century en ook al beantwoord! :)

Je bent van harte welkom Lizzyy om een keer een lesje mee te doen bij ons :)
Het geeft echt een enorme kick om te doen ;)

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Re: [Blog]Boogschieten te paard: Paard, doe je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:56

wat een geweldige blog weer! lijkt me machtig om te zien/mee te maken dat boogschieten te paard!

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [Blog]Boogschieten te paard: Paard, doe je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 09:22

Je kunt altijd een keer mee doen met een les als je wilt, of komen kijken kan natuurlijk ook!

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:55

arno8 schreef:
Bedankt voor de leuke reacties! Van mij mogen er ook wel meer mannen aan paardensport doen. Het gekke is, hier maken de minder intelligente mensen je al snel uit voor 'homo!' als je op een paard zit (al is me dat nog niet gebeurd terwijl ik een boog vasthield) en daar is zo veel doms aan dat ik daar een aparte blog over zou kunnen schrijven. Te beginnen met dat 'homo!' net zo'n effectief scheldwoord is als 'hetero!'. Het enige wat je ermee kunt is je schouders ophalen.

In Hongarije is paardrijden juist meer een mannensport. Een beetje het gevoel van: onze voorvaderen deden alles te paard en veroverden zo half Europa, nu zitten wij te paard en dus zijn we net zo stoer.

Nederland is vooral groot geworden met scheepvaart en dat heeft weinig met paarden te maken. Misschien moet er in de geschiedenisles meer aandacht komen voor hoe belangrijk paarden waren in onze oorlogvoering op land, dan wordt het vanzelf stoer genoeg voor mannen :D


Is deels ook een outfit issue denk ik. Binnen de western zie je meer jongens en mannen, een spijkerbroek ipv een strakke rijbroek en cowboylaarzen ipv strakke rijlaarzen (vooroordeel 'sm-laarzen') maakt toch veel verschil denk ik.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [Blog]Boogschieten te paard: Paard, doe je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 20:39

Zou goed kunnen ja! Maar aan de andere kant, de mannen in Hongarije dragen vaak ook gewone rijbroeken (wel natuurlijk stoer zwart en niet in een ruitjespatroon of zoiets). Misschien kunnen ze de dressuur zo aantrekkelijker maken? Als de kledingvoorschriften wat losser maken?

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Re: [Blog]Boogschieten te paard: Paard, doe je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:38

Leuke blog! Interessante sport lijkt me :)