Aflevering twintig van NH Bokt TV

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:58

Ik hoopte wat info te krijgen over scheefstand, maar helaas gaat het over ijzers.
Nu ben ik zelf meer richting het natuurlijk bekappen dan het beslaan ookal laat ik mijn paarden gewoon door een smid bekappen, maar ik vind het bijzonder dat hij zo enorm veel van de straal weg snijd en zegt dat je de straal schoon moet houden. Steentjes eruit is logisch maar paarden in de wei houden de hoeven nou eenmaal niet schoon.
Dan laat hij heel mooi het hoefmechanisme zien +:)+ En slaat hij er vervolgens een ijzer onder :=

xxxmh

Berichten: 3483
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:03

Leuke video!
Lesley is ook de hoefsmid van mijn verzorgpaard!

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: Aflevering twintig van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 18:12

mooie sluikreclame voor Van Rijs :P

Gladijs
Berichten: 534
Geregistreerd: 11-04-14

Re: Aflevering twintig van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 18:38

@azmay
Ik denk dat we daar een apart item over gaan maken, over het algemeen is dit hoe de meeste mensen de hoeven van hun paard laten onderhouden. Ook gaan we wellicht nog een aflevering maken over verschillende soorten beslag, zo komen alle facetten aan bod :j

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 18:49

Lesley heeft ook jaren mijn paarden gedaan. Goede smid , lekker nuchter en staat ook open voor ideeen.

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Re: Aflevering twintig van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:18

Jammer dat ze niet verschillende manieren van bekappen e.d. Laten zien. Ook hoefschoenen worden niet genoemd als alternatief. Zelf heb ik erik bakker als smid en hij is zowel traditioneel als 'natuurlijk' bekapper en doet wat de hoef nodig heeft. Geen enkele hoef is precies hetzelfde en niet elknpaard heeft dezelfelde verzorging nodig. Daarnaast is een keer in de 10weken bekappen echt te weinig uit mijn ervaring. Ik vijl mijn fjord nu elke paar dagen bij en snij het ook minstens elke week bij zo hard groeit het. Om te zorgen dat je paard niet scheef gaat lopen is tijdig bijhouden van belang.

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:19

Azmay schreef:
Ik hoopte wat info te krijgen over scheefstand, maar helaas gaat het over ijzers.
Nu ben ik zelf meer richting het natuurlijk bekappen dan het beslaan ookal laat ik mijn paarden gewoon door een smid bekappen, maar ik vind het bijzonder dat hij zo enorm veel van de straal weg snijd en zegt dat je de straal schoon moet houden. Steentjes eruit is logisch maar paarden in de wei houden de hoeven nou eenmaal niet schoon.
Dan laat hij heel mooi het hoefmechanisme zien +:)+ En slaat hij er vervolgens een ijzer onder :=


Vooral dat laatste moest ik wel even om lachen

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Aflevering twintig van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:52

Omdat de klant dat wil.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Aflevering twintig van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:00

Lieve heer, wat een modder in die paddocks!

Jammer dat hij de beschermlaag van de hoef eraf vijlt. Verder kapt ie gelukkig de steunsels kort genoeg. Maar wel veel te veel van de straal af.

Advies 1 x in de tien weken bekappen 8)7 ik geef maar geen commentaar verder...

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:35

Lesley is ook mijn hoefsmid :) zeer kundig en idd cowgirl. Hij slaat vaak ijzers onder omdat de klant het perse wilt, is niet zijn uitgang maar zijn visie is wel als het nodig is, is het nodig. Mijn paard wordt eens in de 8 weken bekapt.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Aflevering twintig van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 01:39

Wij hebben er eentje lopen die we twee keer per jaar bijwerken ofzo, haha! Maar eens in de 10 weken zou voor veel mensen al mooi zijn. Je ziet toch dat er vaan bezuinigd wordt op de smid.

Zelf te vaak bijwerken ben ik geen fan van. Ik zie paarden strompelen over de steentjes dat de eigenaar elke week de vijl er weer langs haalt. Dan schiet je je doel ook een beetje voorbij denk ik.

Geinige aflevering. Weinig informatief als je er wat meer van weet, maar een best leuke samenvatting van het werk van een smid. Tuurlijk is er veel meer over te vertellen, maar dan krijg je een docu van 4 uur ;)

Amigo_stan

Berichten: 713
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Naast de buren, in het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 07:43

Arabesk schreef:
Lieve heer, wat een modder in die paddocks!

Jammer dat hij de beschermlaag van de hoef eraf vijlt. Verder kapt ie gelukkig de steunsels kort genoeg. Maar wel veel te veel van de straal af.

Advies 1 x in de tien weken bekappen 8)7 ik geef maar geen commentaar verder...



Hahaha ik zag het filmpje en dacht wanneer zal ze reageren }>

En ik vind dat je heeel netjes blijft. :o

Gladijs
Berichten: 534
Geregistreerd: 11-04-14

Re: Aflevering twintig van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:59

Hey is inderdaad ook zo'n uitgebreid onderwerp, er komen vast nog meer afleveringen over :j
Vreselijk interessant om met een hoefsmid mee te kijken *\o/*

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:13

Misschien anders eens een cursusje filmen bij jantien leeflang van paard natuurlijk. (Arabesk hier op bokt)

Gladijs
Berichten: 534
Geregistreerd: 11-04-14

Re: Aflevering twintig van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:16

Hartstikke leuk! Zal het hier bij de redactie aankaarten +:)+

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:21

NathalietjeB schreef:
Misschien anders eens een cursusje filmen bij jantien leeflang van paard natuurlijk. (Arabesk hier op bokt)

Haha dan komt niemand de cursus meer doen want dan hebben ze al gezien hoe het moet. Ik zou dat niet riskeren als ik Arabesk was, de cursus is al omstreden genoeg zonder dat mensen vanaf een filmpje gaan nadoen :+

Maar het principe uitgelegd kan geen kwaad, mensen zien het volgens mij vaak niet als wat het is. Het is absoluut niet zweverig en gek en zo word het wel afgeschilderd soms.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:34

Arabesk schreef:
Lieve heer, wat een modder in die paddocks!

Jammer dat hij de beschermlaag van de hoef eraf vijlt. Verder kapt ie gelukkig de steunsels kort genoeg. Maar wel veel te veel van de straal af.

Advies 1 x in de tien weken bekappen 8)7 ik geef maar geen commentaar verder...


Ergens ben ik het wel met je eens, maar het is soms ook gewoon wat de klant wilt. Je moet je daar dan maar aan aanpassen.
Je kunt wel zeggen ik bekap je paard elke 4 weken, maar niet iedereen is het daar mee eens, of heeft het geld daarvoor om maar wat te noemen.

De beschermlaag eraf is ook wat de klant wilt schijnbaar. Dan zijn ze weer "mooi schoon".

De straal haal hij idd wel wat vanaf, maar niet schokkend. Als dit een van de voeten was die beslagen is (dat weet ik even niet meer) heeft die hele straal ook weinig functie omdat hij dan de dikte van het ijzer ook nog zou moeten overbruggen. Daarbij is dit paard misschien wel gevoelig voor rotstraal en legt hij de boel wat verder open zodat het makkelijker schoon te houden is.

Wat dit betreft vind ik je opmerking een beetje kortzichtig. Een beetje open blik de andere kant op zou je af en to wel sieren.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:58

Azmay schreef:
NathalietjeB schreef:
Misschien anders eens een cursusje filmen bij jantien leeflang van paard natuurlijk. (Arabesk hier op bokt)

Haha dan komt niemand de cursus meer doen want dan hebben ze al gezien hoe het moet. Ik zou dat niet riskeren als ik Arabesk was, de cursus is al omstreden genoeg zonder dat mensen vanaf een filmpje gaan nadoen :+

Maar het principe uitgelegd kan geen kwaad, mensen zien het volgens mij vaak niet als wat het is. Het is absoluut niet zweverig en gek en zo word het wel afgeschilderd soms.


Nee bedoel meer in de trant van neem 1 a 2 goeie probleem voeten, en ga in overleg van wat zie je en hoe zou je t weer in orde willen krijgen?
En dan een before shot en een after, en dat elke paarden eigenaar meer zou moeten weten over de conditie van de voet van zijn paard.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 13:00

Nou weet ik hoe veel leslie kan praten ;) dus wel erg jammer dat er eigelijk niets wordt gezegt in het filmpje... heb gekeken en zijn eigelijk zulke standaard dingen die al vroeg bij gebracht zijn.
Zonde de hoeven zijn zulke interessante dingen!

Anoniem

Re: Aflevering twintig van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:51

Leuke hoefsmid voor dit filmpje gevonden. Ook goed dat hij aan het einde nog even zijn idee over beslaan vs bekappen uitlegt. Ik denk dat dat toch het moment was waar heel Bokt ademloos op zat te wachten. ~~}>

Alleen moet ik het toch echt met Azmay eens zijn: waarom deze titel voor dit filmpje?
Omdat 1x het woord 'scheefstand' is gevallen? Ook rotstraal is niet aan bod gekomen: wel dat je de straal goed schoon moet maken want anders krijg je rotstraal - maar wat dat precies is, hoe het eruit ziet en hoe je het herkent en wat je eraan kunt/moet doen als je paard het heeft...? Als je afgaat op de titel is het filmpje zelf een teleurstelling, en dat is zonde van eigenlijk is het filmpje als het een correcte titel had gekregen die niet teveel belooft best leuk.
Wat is er mis mee om het gewoon 'paarden beslaan' te noemen?

xxxmh

Berichten: 3483
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:50

pinkie87 schreef:
Nou weet ik hoe veel leslie kan praten ;) dus wel erg jammer dat er eigelijk niets wordt gezegt in het filmpje... heb gekeken en zijn eigelijk zulke standaard dingen die al vroeg bij gebracht zijn.
Zonde de hoeven zijn zulke interessante dingen!


Haha dat eerste vooral!

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:20

xxxmh schreef:
pinkie87 schreef:
Nou weet ik hoe veel leslie kan praten ;) dus wel erg jammer dat er eigelijk niets wordt gezegt in het filmpje... heb gekeken en zijn eigelijk zulke standaard dingen die al vroeg bij gebracht zijn.
Zonde de hoeven zijn zulke interessante dingen!


Haha dat eerste vooral!

Haha jah hij doet mijn paarden niet op stal maar dat maakt niet uit hij heeft hele verhalen :') en dan nog durven zeggen dat ik een kruising quater heb :')
Tis een te klein gebleven kwper hihi

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:21

Het filmpje blijft heel oppervlakkig. Zit je net met smart te wachten op rotstraal en scheefstand en het bespreken daarvan, komt het gewoon niet. Gemiste kans............. Kom op RTVNH bokt heeft wel iets meer niveau dan dit he.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Aflevering twintig van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:27

Maar gezien de vorige filmpjes had je dat toch wel een klein beetje kunnen verwachten..

Ze laten je net de kaft van het boek zien en de titel lezen, maar het boek blijft dicht.

Tuurlijk vind ik dit ook jammer want dit is wel interessante materie tegenover een luchtig onderwerp als een buitenritje.

Dus we blijven gewoon hopen op een goed vervolg.

Maar zou jij het bijvoorbeeld zien zitten om met een aflevering mee te doen arabesk?
Ikzelf zou het wel willen maar de duur van het filmpje zou mij tegenhouden. Je kunt niet echt ergens goed op in gaan.