Eerste gevallen van Atypische Myopathie gemeld in België

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sjattukuh25
Berichten: 385
Geregistreerd: 01-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:01

Mijn paard van 4,5 stond in 2013 ook 24/7 op de wei en werd constant bij gevoerd met hooi/voordroog. Er waren toen twee hooiruiven ter beschikking die altijd gevuld waren.

Het zegt dus niets over het feit of paarden bijgevoerd worden. Opvallend is dikwijls dat het relatief jonge paarden betreft.

Mijn paard was binnen anderhalve dag overleden middels euthanasie daar de afbraak van de spieren ontzettend snel ging en hij in de stal lag te kermen van de pijn.

Helaas wist ik toen niet dat dit op de loer lag wat betreft de esdoorn, fijn dat er nu jaarlijks op geattendeerd word.

Ook het voorjaar neemt grote risico's met zich mee ondanks dat velen dit tegen spreken. Helaas in de nabije omgeving vernomen dat wederom een jong paard het leven gelaten heeft door Am in het voorjaar.



sjattukuh25
Berichten: 385
Geregistreerd: 01-02-10

Re: Eerste gevallen van Atypische Myopathie gemeld in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 14:00

@jet, mijn paard heeft vanaf 11 maanden destijds op een wei gestaan tot ong 4 jaar en twee maanden. Toen hij beleerd was ben ik verhuisd naar een andere stal alwaar hij net drie maanden stond met esdoorns rondom de wei en een paar in de wei. Toen wist ik nog niet welk gevaar op de loer lag.

Langer heeft het helaas niet mogen duren. 30 okt kreeg ik s'avonds dat gevreesde telefoontje maar bleef hoop houden dat het koliek was. Volgende dag een opleving waarbij bruin kleurige urine zichtbaar was, na het eten van een stukje appel waarin hij leek te stikken werd langzaam steeds duidelijker dat het Am moest zijn. Bloedonderzoek werd met spoed uitgevoerd door het lab echter moest ik s'avonds om 20.30u toch voor hem kiezen zonder uitslag. Het heeft om en nabij anderhalve dag geduurt van begin symptomen tot aan het einde.

Wat ik mij kon herinneren van zijn bloedwaardes:

Lever normaal is max 500 bij mijn paard 13000.

De spierenzymen waren ook gecheckt maar exacte uitslag weet ik mij niet meer te herinneren.ik weet wel dat ik steil achterover sloeg van de zeer abnormale getallen. Dit maakte tesamen dat mijn beslissing juist was maar tegelijkertijd schrikbarend dat mijn paard op anderhalve dag tijd van springlevend naar dood ging en de esdoornzaden/bladeren sneller een hoop kapot maakte als in eerste instantie gedacht.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, ChelseaAyLee en 24 bezoekers