Eerste gevallen van Atypische Myopathie gemeld in België

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:51

De zaden zijn voor zover ik weet het schadelijkst, die hebben de hoogste concentratie Hypoglicine A.

[quote]The maximum tolerated dose for hypoglycin A fed to rats in ackee seeds
is 1.5 mg/kg bwt/day [33]. Conversion of this dose to the horse using body
surface area and the equation 1.5 mg/kg bwt x 500 0.75/6 (rat km value)
yields a maximum tolerated dose of 26.5 mg/horse. This would
correspond to as few as 165 seeds at the highest concentration of
hypoglycin/seed (160 mg/seed) and over 8000 at the lowest concentration.[\quote]

Uit dit artikel: http://vmae.net/annexes/USA.pdf .

Het is dus ook niet te zeggen hoeveel bladeren ze kunnen eten. Ten eerste: paarden die er jaarlijks aan blootgesteld zijn zonder klachten, lijken er immuun voor te zijn. Ten tweede: de hoeveelheid gifstof is afhankelijk van het weer in de vroege zomermaanden: Slecht weer schijnt een hogere concentratie te geven. Ten derde: er zijn ook bevindingen dat zelfs van één boom verschillende zaden in hetzelfde jaar verschillende concentraties gif hebben.

Silly1972, als jouw paard daar voor het eerst in het najaar loopt zou ik er voor zorgen dat ze er niet van kan eten. Een andere optie is om haar maar een aantal uren per dag daar te laten lopen en verder goed bij te voeren en of ergens te zetten waar ze geen esdoornbladeren kan eten of op stal te zetten.
Als ze daar al jaren loopt zou ik me minder druk maken. Leeftijd lijkt ook belangrijk te zijn: jonge dieren ( tot 3 jaar ongeveer) en oudere dieren ( als je ziet dat ze ouder worden) hebben een grotere kans AM te krijgen.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet


Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 22:14

Dat doe je dan goed hoor. Maar als ze daar een half uurtje zou staan en verder gewoon goed wordt gevoerd met hooi/voordroog en eventueel krachtvoer zal het volgens mij geen kwaad kunnen hoor.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 14:38

Mariekske, wat heb jij dan een geluk gehad zeg! Niet in een paddock laten staan dus waar esdoornbladeren, -zaden of -opschot zijn. Toch wel jammer dat het niet is aangemeld bij de universiteit van Luik, die alle gegevens verzamelt. Ik neem tenminste aan dat die niet alleen de overleden dieren aangemeld willen hebben. Mocht je je Da nog spreken binnenkort, zou ik het hem toch even voorleggen en vragen of hij die melding aan Luik wil doen.


Niello, dat dacht ik ook, maar google geeft in mei 2015 ook een nieuwe esdoornziekte:http://www.gelderlander.nl/regio/achterhoek/zeldzame-bomenziekte-in-s-heerenberg-1.5049780 . Misschien komt die ziekte nu ook meer in Nederland voor.

Dit gaat over de essen: http://www.groenkennisnet.nl/nl/groenke ... terfte.htm , maar dat artikel is denk ik al wat ouder.

Maar je hebt wel gelijk hoor, dit was tenminste het artikel dat ik gelezen had: http://www.nu.nl/utrecht/4327690/duizen ... -jaar.html .

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:37

Als ik nu zo jullie berichten lees dat met voldoende hooi/voordroog jullie paarden toch AM hebben gekregen, lijkt dat verhaal dus toch wel wat achterhaald ( dat het voornamelijk bij paarden/pony's die 24/7 buiten lopen zonder bijvoer voorkomt).

Mariekske en Sjattukuh, hoe oud is/was jullie paard en hoe lang liep die al op het stuk waar ze de AM hadden opgelopen? Daar ben ik ngo wel benieuwd naar eigenlijk.

Sjattukuh, inderdaad, in het voorjaar zijn de jonge opkomende boompjes ook heel gevaarlijk.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 14:05

Dat bedoelde ik dus eigenlijk te zeggen: jouw paard stond nog niet zo lang op de plek met de esdoorns. Dat maakt voor zover ik gelezen heb, wel vaak uit. Vaak zijn paarden die daar al langere tijd ( lees jaren) lopen op de een of andere manier minder gevoelig ervoor, totdat ze weer zoveel ouder zijn dat ze daardoor weer AM kunnen oplopen.
Triest voor je hoor, het is vreselijk om je paard zo te zien lijden en met lege handen te staan. Het enige dat je dan nog kan doen is inderdaad ervoor zorgen dat er een einde aan het lijden komt...

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Earth, Exorcizamus, Jonnekee, kevinsky, Loe_Loe, Majestic-12, Phonix, Pien63, rosak en 65 bezoekers