Paarden in Strijen in beslag genomen na verwaarlozing

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Paarden in Strijen in beslag genomen na verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-16 10:11

www.ad.nl


De politie heeft gisterochtend vijf verwaarloosde paarden in Strijen in beslag genomen. Voor de dieren kon niet worden gezorgd omdat de eigenaar, een 47-jarige man uit Strijen, in de gevangenis zit. Eerder moest al een schaap van de man door een veearts worden afgemaakt.

Twee weken geleden werd er op een stuk land van de man ook al twee dode en elf zwaar vermagerde schapen aangetroffen. Een van hen was dusdanig zwak dat de veearts het dier moest afmaken. "De eigenaar bleek in de gevangenis te zitten en dus zijn we gaan kijken of hij nog meer dieren had", meldt wijkagent Willem Hartmanns van Strijen aan het Algemeen Dagblad. Op een ander perceel trof de politie nog eens 26 schapen, 15 paarden en een hond aan. "Daarvan waren er enkele ook slecht aan toe." Wie in de gevangenis terecht komt moet zelf vervangende verzorging voor hun dier verzorgen. Op dat punt ging het mis, stelt Hartmanns. "Hij had niemand kunnen vinden voor deze dieren te zorgen. Dus keek er niemand naar ze om." De dieren zijn inmiddels naar een veilige plek overgebracht.

De 47-jarige man, die vast zit voor een geweldsdelict, heeft daarnaast nog een flink probleem. Hij liep onlangs nog met een enkelband op vrije voeten rond, maar schond de voorwaarden waarop dat mocht. "Hij zit nu weer vast", aldus Hartmanns. Het Openbaar Ministerie heeft beide zaken in behandeling.

Kesje

Berichten: 659
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:35

Dat er geen instantie is die controleert of het gelukt is om verzorging te regelen -O-

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:37

Ok tot zover de controle staat nederland. -O- dat er voor dit soort situaties geen opvang mogelijkheden zijn via justitie oid. Dan moeten dieren dus gaan kreperen door de fout van de baas.

Fijn dat de rest van de beesten nu opvang heeft

Maanoogje

Berichten: 1244
Geregistreerd: 19-04-10
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paarden in Strijen in beslag genomen na verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:03

Ik dacht eerst dat het om andere paarden ging, want dit verhaal ken ik niet. Het is niet het enige verwaarlozingsgevalletje waar men niks mee kan in Strijen dus..

Elena_Koree

Berichten: 33
Geregistreerd: 19-05-16
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:25

Er word eerst gezorgd dat de beste man lekker warm in de cel zit, en daarna denkt de politie >;)
"Had die man niet dieren of iets dergelijks?" _-:(
Als ik de ruimte had mochten ze allemaal bij mij komen wonen! O:)

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 23:07

Elena_Koree schreef:
Er word eerst gezorgd dat de beste man lekker warm in de cel zit, en daarna denkt de politie >;)
"Had die man niet dieren of iets dergelijks?" _-:(
Als ik de ruimte had mochten ze allemaal bij mij komen wonen! O:)

Wel ja ga de politie de schuld geven, deze man had zelf iets moeten regelen. De politie gaat heus niet vragen of hij iets achterlaat, dat had die man zelf aan moeten geven. Het is erg zielig voor die dieren. Dat er dan ook niemand in de omgeving iets opvalt en aan de bel trekt, verbaasd mij heel erg. Ze hebben gewoon tijden niks te eten en ws niet te drinken gehad, dat zie je toch? En die hond? heeft die vast gezeten anders ga je toch aan de wandel?

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 23:08

Kesje schreef:
Dat er geen instantie is die controleert of het gelukt is om verzorging te regelen -O-

Ja dan moet zo'n instantie het wel weten.

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 23:54

Ben er eht verbaast over dat zoiets gebeurd in Nederland.
Wat tries..... |(

Maanoogje

Berichten: 1244
Geregistreerd: 19-04-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 00:07

pillow schreef:
Elena_Koree schreef:
Er word eerst gezorgd dat de beste man lekker warm in de cel zit, en daarna denkt de politie >;)
"Had die man niet dieren of iets dergelijks?" _-:(
Als ik de ruimte had mochten ze allemaal bij mij komen wonen! O:)

Wel ja ga de politie de schuld geven, deze man had zelf iets moeten regelen. De politie gaat heus niet vragen of hij iets achterlaat, dat had die man zelf aan moeten geven. Het is erg zielig voor die dieren. Dat er dan ook niemand in de omgeving iets opvalt en aan de bel trekt, verbaasd mij heel erg. Ze hebben gewoon tijden niks te eten en ws niet te drinken gehad, dat zie je toch? En die hond? heeft die vast gezeten anders ga je toch aan de wandel?

Strijen is een dorp. We zijn de grootste gemeente van ons eiland puur omdat we ontelbaar veel weilanden hebben. Die paarden stonden absoluut niet vlakbij de rest van de bewoners, anders had heel het eiland krom gelegen van dit nieuws. Dingen op een erf en paarden achterin een weiland zie je hier niet of nauwelijks. Ik kan mijn eigen verzorgpony's nauwelijks door de struiken en bomen zien als ik langsfiets, en mijn verzorgpaard kan ik vaak niet zien vanuit de bus of als ik aan de andere kant op de dijk fiets. Het is voor mij dus ook bijna logisch dat die dieren niet gezien zijn. Daarbij, men bemoeit zich hier niet graag direct met anderen. We fluisteren er liever over. Ik zeg we, maar ik bedoel het grootste deel van de mensen die ik spreek denk ik toch wel.
Wat ik weet van terreinbewakende honden is dat die absoluut nooit zonder toestemming het erf zullen verlaten. Het beest had waarschijnlijk vertrouwen in de baas die terug zou komen en ik vermoed dat hij gewoon mest en andere zooi at om zich in leven te houden.

Edit: ik heb even opgezocht waar dit gebeurt is. Het is bij toeval aan dezelfde lange dijk als waar ik op een stal werk gebeurd. Het was dus inderdaad niet bij de bewoonde wereld in de buurt, want aan deze dijk wonen ook zat mensen (met paarden!) die niets gezien hebben en dus ook niets hadden om te melden.

Elena_Koree

Berichten: 33
Geregistreerd: 19-05-16
Woonplaats: Doornenburg

Re: Paarden in Strijen in beslag genomen na verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:36

Nou persoonlijk is mijn mening dat de politie dit na moet kijken, ik denk dat het een hoop ellende scheelt.

Bij ons in de straat was er ook iemand opgepakt en die beste man had twee katten. En dat wisten wij. Op het moment dat we het de politie zeggen word er niks aan gedaan want dat is de verantwoording van de familie. Beide katten zijn later dood in huis gevonden...

Maanoogje

Berichten: 1244
Geregistreerd: 19-04-10
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paarden in Strijen in beslag genomen na verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:08

Helaas ben ik er net achter om wiens dieren het ging. Het verzorgstertje wat er voor de paarden is en hoort te zijn is een meisje die bij mijn vp is weggestuurd, als enige in ongeveer 20 jaar. Ook bij ons was er van haar kant sprake van verwaarlozing naar het paard toe, maar dit werd door de rest op de dag zelf nog opgelost. Wellicht dat de man initiatief verwachtte van haar, maar dat is altijd ver te zoeken. Als ze geen zin had meldde ze dit altijd zo laat dat degene die zich door alle andere afspraken en dagtaken heen naar stal haastte nauwelijks tijd had om te longeren.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:11

Kesje schreef:
Dat er geen instantie is die controleert of het gelukt is om verzorging te regelen -O-



de man had de dieren, zodra hij wist dat er geen verzorging was, beter af kunnen staan aan de dierenbescherming bedoel je hopelijk?

dat is een eigen verantwoordelijkheid, anders zou je van alle gevangen alles moeten checken of het goed is geregeld in de eerste paar dagen van gevangenschap?

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:28

Had die man dan geen contact met andere mensen? Die gaan toch kijken bij die paarden als ze horen dat hij opgesloten zit.

Maanoogje

Berichten: 1244
Geregistreerd: 19-04-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:21

marleen_usar schreef:
Had die man dan geen contact met andere mensen? Die gaan toch kijken bij die paarden als ze horen dat hij opgesloten zit.

Sowieso waren 2 van zijn al gepleegde misdaden wanbetaling (ook met stro wat hij door wilde verkopen en aan stallingen) en geweldpleging (een keer een knokpartijtje gehad met een andere man midden op een manege vol met kinderen). Behalve het feit dat er dus zat zijn die niets van hem willen weten, heeft hij ook op andere plaatsen het idee (wat niet altijd zo is) dat hij niet meer welkom is, dus sloot hij zich van bepaalde mensen af. Ook was hij nogal ongelukkig in de liefde zeg maar, maar dat wordt me iets te naar om zomaar van hem op internet te gooien. Zijn eigen gedrag zorgt er wel voor dat hij maar een erg klein clubje heeft wat hem vaker spreekt, en dus wordt hij ook veel met rust gelaten. Via via krijgen we alles dan op die manier veel te laat pas te horen, want alles met zijn pony's en schapen e.d. regelde hij zelf. Iedereen hier wist dat hij sowieso een verzorgstertje had lopen, die dus blijkbaar ook daar tot in het extreme niet op komt dagen. Goed dat ze bij ons maar 1 dag in de week had..

Het was geen verkeerde man qua karakter als je gewoon met hem sprak, en zeker niet als het om het verhandelen en fokken van paarden ging, maar hij heeft andere dingen in zijn karakter wat maakt dat er veel verkeerd is gegaan. Ik wist alleen niet dat het zo erg was. Ik kon alleen hem bedenken als eigenaar van zoveel dieren op die dijk, maar ik dacht "oh, dat zal wel iemand anders zijn, want ... verzorgd daar als het goed is op z'n minst die paarden wel".

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Paarden in Strijen in beslag genomen na verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:25

Dus ze hebben maar 5 van de 15 paarden meegenomen? En hoe zit het met al die andere schapen en die hond..? Worden die maar aan hun lot overgelaten tot ze ook uitgemergeld zijn?

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:31

Elena_Koree schreef:
Nou persoonlijk is mijn mening dat de politie dit na moet kijken, ik denk dat het een hoop ellende scheelt.

GELUKKIG is het niet aan de politie om zulke dingen na te gaan. Zou wat worden... die hebben genoeg andere belangrijke dingen te doen, waar al te weinig mensen voor zijn.

AnSj
Berichten: 131
Geregistreerd: 02-07-06
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:57

Maanoogje schreef:
Helaas ben ik er net achter om wiens dieren het ging. Het verzorgstertje wat er voor de paarden is en hoort te zijn is een meisje die bij mijn vp is weggestuurd, als enige in ongeveer 20 jaar. Ook bij ons was er van haar kant sprake van verwaarlozing naar het paard toe, maar dit werd door de rest op de dag zelf nog opgelost. Wellicht dat de man initiatief verwachtte van haar, maar dat is altijd ver te zoeken. Als ze geen zin had meldde ze dit altijd zo laat dat degene die zich door alle andere afspraken en dagtaken heen naar stal haastte nauwelijks tijd had om te longeren.


Zelfde verzorgster heeft het bij mij ook niet lang uitgehouden om dezelfde reden als jij hier benoemt.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:08

Maar een verzorgster is toch niet verantwoordelijk voor die man zijn dieren? Daar is hij zelf verantwoordelijk voor.

AnSj
Berichten: 131
Geregistreerd: 02-07-06
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:09

GamblersCup schreef:
Maar een verzorgster is toch niet verantwoordelijk voor die man zijn dieren? Daar is hij zelf verantwoordelijk voor.


Absoluut

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:46

Ik ben ook van mening dat de politie al eerder had in kunnen grijpen c.q. had kunnen handelen. Als deze meneer thuis is aangehouden en meegenomen, hebben ze waarschijnlijk op zijn minst kunnen zien dat hij een (erf) hond had.. Is deze man "zo van straat geplukt" dan zal hij tijdens het verhoor toch wel aangegeven hebben mag ik aub even bellen want ik heb thuis vee rond lopen..
Ik kan me niet voorstellen dat, als deze man alleen is, en ook al zit hij dan in beperking op een politiecel dat daar geen rekening mee word gehouden.. (ik ga er van uit dat deze man eerst 72 uur op het politiebureau heeft gezeten eer ze hem naar een huis van bewaring hebben gebracht)
Ik kan deze man absoluut niet maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat deze man niet 1 keer aangekaart heeft dat hij dieren heeft en dat hij daar graag iets wilt regelen zodat zijn dieren goed verzorgd kunnen worden tijdens zijn detentie of in afwachting van zijn proces..

Maanoogje

Berichten: 1244
Geregistreerd: 19-04-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 20:06

GamblersCup schreef:
Maar een verzorgster is toch niet verantwoordelijk voor die man zijn dieren? Daar is hij zelf verantwoordelijk voor.

Klopt, maar als de man zelf even niet voor zijn dieren kan zorgen en hij vertrouwd op een ander om dat te doen, dan hoort ze toch die afspraken gewoon na te komen? Hij is nu niet echt in een positie om haar te controleren of het welzijn van zijn dieren te bekijken. Wat voor verschil maakt het of een familielid / iemand uit de buurt voor je dieren zorgt als jij dit niet kunt, of iemand die vast langskomt? Je bent wel verantwoordelijk om je afspraken na te komen, en dit is van haar kant uit duidelijk niet gebeurd. Ik ontken niet dat de man misschien niet duidelijk afgesproken heeft met haar wat de bedoeling was, maar het meisje kennende kan het goed zo zijn dat dit wel het geval was en dat ze "geen zin heeft" om te gaan.

SuperAssie schreef:
Dus ze hebben maar 5 van de 15 paarden meegenomen? En hoe zit het met al die andere schapen en die hond..? Worden die maar aan hun lot overgelaten tot ze ook uitgemergeld zijn?

Ik gok dat dit komt omdat hij dieren op meerdere locaties heeft staan. Wellicht dat de andere dieren door mensen in de buurt zijn onderhouden of iets dergelijks, of misschien had dat meisje wie ik eerder benoemd had wel zin om naar die dieren in het bijzonder te gaan. De politie mag maar beperkt handelen, daar kunnen ze zelf helaas niets aan doen. De wetgeving omtrent dieren schiet in bepaalde gevallen nog altijd te kort. Naar mijn mening hadden ze de rest inderdaad ook mee moeten nemen.

Oh, misschien interessant om toe te voegen: naar het schijnt had de man eerst ook een enkelband. Dus het is niet als of dit helemaal uit de lucht kwam vallen. Ik denk dat er van meerdere partijen sprake is van nalatigheid, maar de dorpse politie kennende is dit hoogstwaarschijnlijk niet vanuit hun kant afkomstig. Waarschijnlijk teveel vertrouwen naar een (geloof ik) 16 jarig meisje van de man in kwestie toe, of gewoon stomweg niet nagedacht over zijn dieren. Aangezien hij zijn paarden verhandeld (en ze dus een inkomstenbron zijn voor hem) lijkt het me wel sterk dat hij dit gewoon z'n gangetje zou laten gaan, en dat er iets geregeld is maar niet nagekomen / niet lukte om goed te regelen om wat voor reden dan ook.

Monmaster
Berichten: 748
Geregistreerd: 23-06-14

Re: Paarden in Strijen in beslag genomen na verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 20:15

Ik vind dit echt de omgekeerde wereld. Die man is verantwoordelijk voor zijn dieren. Hij heeft zelf de keuze gemaakt: 1 door zijn enkelbandregels te schenden en vervolgens een geweldsdelict te plegen.... 2. Eenmaal in het gevang, kun je bellen.... bellen met mensen die de zorg voor je dieren overnemen, of door te geven aan de plaatselijke politie ( als dan niemand dit wil doen) dat je dieren onverzorgd rond hebt lopen.... als hij zijn mond niet opentrekt, gebeurt er niets.
Desnoods bel je zelf met de dierenbescherming.... mijn dieren lopen onverzorgd rond.... je moet van die man geen slachtoffer maken..... tis gewoon een hark.......

Maanoogje

Berichten: 1244
Geregistreerd: 19-04-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 20:21

Monmaster schreef:
Ik vind dit echt de omgekeerde wereld. Die man is verantwoordelijk voor zijn dieren. Hij heeft zelf de keuze gemaakt: 1 door zijn enkelbandregels te schenden en vervolgens een geweldsdelict te plegen.... 2. Eenmaal in het gevang, kun je bellen.... bellen met mensen die de zorg voor je dieren overnemen, of door te geven aan de plaatselijke politie ( als dan niemand dit wil doen) dat je dieren onverzorgd rond hebt lopen.... als hij zijn mond niet opentrekt, gebeurt er niets.
Desnoods bel je zelf met de dierenbescherming.... mijn dieren lopen onverzorgd rond.... je moet van die man geen slachtoffer maken..... tis gewoon een hark.......

Dat is waarschijnlijk niet wat hij gedaan heeft. Dit zijn allemaal losse incidenten geweest, of jij moet iets weten wat ik nog niet weet. Hij heeft meerdere jaren gedaan over de dingen die ik opgenoemd heb. En nogmaals, ik vermoed dat hij gewoon contact op heeft genomen met de verzorgster die hij al had voor de paarden, maar zij nalatig is geweest.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 21:48

Waarom wordt de politie verwijten gemaakt? Zij hebben juist na hun ontdekking extra werk verricht. Dankzij hen zijn die dieren ontdekt en gered.

We weten niet waar deze man is aangehouden, zijn dieren staan op verschillende locaties die nagenoeg niet zichtbaar zijn, en er zijn bij de politie meer dan genoeg mogelijkheden kenbaar te maken dat er dieren zijn, zonder verzorging.

De enige die hier iets ronduit verachtelijks heeft klaargespeeld, is de man, of de verzorgster die compleet nalatig is.

Vreselijk voor de dieren, ik ben blij dat in ieder geval de politie zich wél inzet voor ze.