Military Boekelo terug naar eerste locatie van 1971

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14036
Geregistreerd: 20-04-16

Military Boekelo terug naar eerste locatie van 1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 12:30

Algemeen Dagblad
Afbeelding
Foto door Jeff Pardoen via Wikimedia Commons



De locatie van de Military Boekelo is volgend jaar niet meer aan de Broekmaatweg, maar op de Tesinkweide, ten zuiden van de oude tennishal aan de Landsteinerlaan. Daarmee komt het paardensportevenement terug op de plek waar het in 1971 is begonnen: manege Tesinkweide in het Tesinkbos. Het drie dagen durende paardensportevenement moet wijken voor het nieuwe traject van de N18 die straks het huidige hoofdterrein aan de Broekmaatweg in tweeën splitst.

Jeroen Verhaak, voorzitter van de Dorpsraad Boekelo, staat positief tegenover de verhuizing. "De military is dichter bij het dorp en eigenlijk weer terug op de plek waar het ooit is begonnen. Ik denk dat de band met het dorp en het paardensportevenement hierdoor nog sterker wordt", vertelt Verhaak.
Het was nog even spannend voor de organisatie waar het paardensportevenement naar toe zou gaan. "We willen ons hoofdterrein verplaatsen naar een locatie naast het nieuwe sportpark Boekelo. Op deze plek blijft het hoofdterrein aansluiten bij onze crosscountry", vertelde voorzitter Robert Zandstra van de military destijds.

Een deel van de gronden dichtbij jeugdinstelling Jarabee aan de Landsteinerlaan zijn in eigendom van de gemeente Enschede. De organisatie van de military maakt al gebruik van de oude tennishal/ manege die nu als opslagruimte wordt gebruikt. De Tesinkweide, in de volksmond ook bekend als het Smelt-terrein is een logische keuze. De crosscountry sluit aan op de nieuwe locatie. Het is het onderdeel op de zondag waarbij de ruiters met hun paarden over een parcours van meerdere kilometers gaan met hindernissen en sloten. "Het is vrij gemakkelijk om start en finish iets te verleggen", legt Verhaak uit. Volgens hem worden de disciplines springen en dressuur wel afgedraaid op het terrein Tesinkweide.

dalmarieke

Berichten: 677
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Hengelo

Re: Military Boekelo terug naar eerste locatie van 1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:32

ga nog wel even kijken........zelf ook geregeld oefencross gereden op het terrein van Dhr Smelt!

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:49

Ik had hier al geruchten over gehoord, en sindsdien vraag ik me wel af hoe ze alle massa's mensen daar kwijt gaat kunnen? Of zou het strodorp elders opgezet gaan worden?

Desondanks, hardstikke leuk! Nog minder ver lopen en de nostalgie vind ik ook wel mooi :)

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Military Boekelo terug naar eerste locatie van 1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 15:24

Of de dorpsbewoners er even blij mee gaan zijn is een andere vraag denk ik. Zal een heel stuk drukker worden in het dorp zelf denk ik.

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Re: Military Boekelo terug naar eerste locatie van 1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 15:29

lijkt me overdreven Petraaken, we hebben het over een verschuiving van hoogstens een paarhonderd meter ;)

Ook ik vraag me echter af hoe ze het met de ruimte gaan doen, maar daar vinden ze vast een oplossing voor. Het arme oude crossterrein was toch al niet veel meer, daar missen we inmiddels niets meer aan. Toch was het er ooit schitterend :j Ik heb er ook veel plezier gehad Dalmarieke!

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Military Boekelo terug naar eerste locatie van 1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 15:42

Tja; ik kon het niet op maken uit het artikel dat het slechts om een paar honderd meter ging.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Military Boekelo terug naar eerste locatie van 1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 18:22

Als je niet zo bekend bent met het dorp en het terrein waar het om gaat weet je het idd niet :)
Ik denk dat het weinig uit gaat maken, het dorp is toch al zo goed als in lock-down in Military weekend, alleen bewoners mogen met de auto het dorp in of uit. Ietsje meer fietsers wellicht nog.
Het zou mssn kunnen dat ze het strodorp gaan opzetten op het veld nabij de grote waterbak, achter waar nu eettentjes en hospitality staat. Ik zie ook nog niet hoe ze de dressuurring en het springparcours bij Smelt op gaan zetten, tenzij daar idd alles tegen de vlakte gaat.

Ik hoop stiekem een beetje dat de gemeente danwel de organisatie van de military op een of andere manier het huidige crossterrein weer zou willen gaan uitbaten. Past best lekker in de geest van de military, en mijns inziens missen we echt wat in de regio sinds daar geen training meer gegeven worden. Om maar niet te spreken van de gloriedagen van dat terrein :)

Nico1949
Berichten: 68
Geregistreerd: 03-04-08
Woonplaats: Flevoland

Re: Military Boekelo terug naar eerste locatie van 1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:50

Heel bizar, in 1971 was ik dienstplichtig huzaar, op de Bernhard kazerne te Amersfoort. Ik heb mijn diensttijd verricht met het verzorgen van de 27 paarden op de Marcroix manege op het kazerne terrein. Ik had mijn eigen paard ook bij me. Daar was ook werkzaam Opper Wachtmeester 2 Jan Went die veel inbreng had bij het SGW gebeuren. Hij had geregeld, dat er een aantal leger jeeps met chauffeurs de jury leden en andere "belangrijke" personen door en over het crossterrein reden. Ik heb daar toentertijd ook rondgereden. Een aantal jaren wel een aantal keren wezen kijken, maar ik herkende het niet, maar nu begrijp ik het.

ElineRocco22

Berichten: 67
Geregistreerd: 30-05-15
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 08:21

vaste gast bij de military! *\o/*
ben benieuwd naar het nieuwe terein :)

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Military Boekelo terug naar eerste locatie van 1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 18:52

Vandaag (?) een filmpje van RTV Oost beschikbaar gekomen over het nieuwe terrein, met interview met de voorzitter:

https://youtu.be/CAh3oKtj2iw