160.000 dollar schadevergoeding na mishandeling reiningpaard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

160.000 dollar schadevergoeding na mishandeling reiningpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-16 15:19

Bokt.nl / www.ratemyhorsepro.com
Afbeelding
Foto door Silent Shiver Design



Reiningtrainer Mark Aballo moet 160.000 dollar schadevergoeding betalen aan de eigenaar van Bella Gunna Be Gifted. De merrie overleed aan de gevolgen van mishandeling door Aballo, waar het paard in training stond. De merrie Bella werd liggend in de roundpen gevonden na de omstreden trainingsmethode "bitting up". Hierbij wordt het paard bijgezet aan een shank bit en moet los staan in de round pen. De bedoeling van die trainingsmethode is om het hoofd van het paard vast te zetten, zodat ze leren om niet door het bit te gaan: zodra het paard het bit voelt, zal het zelf een oplossing voor die druk willen vinden en een comfortabele hoofdhouding aannemen.

Volgens Bethany Wallace, een andere trainer die op de ranch waar Bella getraind werd werkzaam was, raakte het paard in paniek en brak het de riemen. Wallace zegt: "Ik zag Bella languit op de grond liggen, volledig opgetuigd en met een bebloed hoofd. Haar neus was verminkt en ze bloedde uit haar neusgaten en uit een oor. Bella kon zich niet bewegen, ze kreunde alleen maar." De eigenaresse van Bella, rancheigenares Martha Torkington, was toendertijd zelf niet aanwezig toen het ongeluk gebeurde.

De merrie moest ingeslapen worden nadat bleek dat zij een schedelbasisfractuur had. Torkington spande een rechtszaak aan waarbij nu, na drie jaar, een schikking van 160.000 dollar is getroffen. Aballo, die al veroordeeld werd voor een voorwaardelijke straf van drie jaar wegens mishandeling, mag tevens de komende drie jaar zijn werkzaamheden als reiningtrainer niet voortzetten.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: 160.000 dollar schadevergoeding na mishandeling reiningpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 15:22

En terecht. Zonde dat het zo moest aflopen voor de merrie en haar eigenaar.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: 160.000 dollar schadevergoeding na mishandeling reiningpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 15:47

Vreselijk voor het paard en diens eigenaar |( Passende straf, zo zouden (dieren)mishandelaars altijd moeten wegkomen.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: 160.000 dollar schadevergoeding na mishandeling reiningpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 15:53

Waarom zet je in hemelsnaam je paard in training bij iemand die zo werkt? Heel sneu voor de eigenaar, maar hemeltjelief zeg, wie bedenkt in hemelsnaam dat het een goed idee is om een beest met een stuk ijzer (of wat voor optoming dan ook) vast te knopen zonder dat het los kan schieten als de druk te groot wordt? Wat een rotdood heeft dat paard gehad zeg.

Over drie jaar mag deze man 'gewoon' weer met dieren werken? Of nu ook maar niet als 'trainer'?

elinedeau95

Berichten: 1192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: 160.000 dollar schadevergoeding na mishandeling reiningpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 15:55

Ik had nog nooit van deze methode gehoord maar krijg er de kriebels van. Vreemd dat je na 3 jaar gewoon weer verder mag gaan als trainer.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: 160.000 dollar schadevergoeding na mishandeling reiningpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 16:20

wat een fijne methodes houden veel trainers er toch op na....ben blij dat ik meer dan de helft niet weet.Vreselijk triest dit,zou verboden moeten worden.Net als heel veel trainingsmethodes.

Josefien1979

Berichten: 41
Geregistreerd: 15-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 16:33

Afschuwelijk dit! Arm paard..
Ik vraag mij af wie dit soort wrede "trainingsmethoden" bedacht heeft?
De boete had wat mij betreft nog wel veel hoger mogen zijn.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 16:45

geerke schreef:
wat een fijne methodes houden veel enkele trainers er toch op na....ben blij dat ik meer dan de helft niet weet.Vreselijk triest dit,zou verboden moeten worden.Net als heel veel sommige trainingsmethodes.

Dat had ik kunnen schrijven

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 16:47

Maar in alle eerlijkheid gebeurt dit op vrijwel alle westernstallen, het verschil is dat ze hier niet genoeg toezicht hebben gehouden.

Het is een techniek om het paard te leren om druk te accepteren. Zodra ze stil gaan staan met het hoofd opzij, en dus niet meer tegen de druk ingaan maar volgen, wordt het dier losgemaakt. Niet mijn manier overigens.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 16:47

julius_juut schreef:
Waarom zet je in hemelsnaam je paard in training bij iemand die zo werkt?

Sterker nog, die eikel was gewoon in dienst van de eigenaar van dat paard als trainer. Hij werkte op haar stal.

Anoniem

Re: 160.000 dollar schadevergoeding na mishandeling reiningpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 17:11

Ik ken het inderdaad ook als een methode die regelmatig voorbij komt in de westernwereld. Eeuwen geleden, toen western riding nog nieuw was in Nederland, schreef Bit een artikel over een heel bekende Nederlandse westernruiter die tijdens het trainen van een paard in de bak, er als 'training' een ander paard tijdens die volledige training met stangteugels aan de zadelknop vastgebonden bij in de bak zette zodat het paard leerde om 'van de teugels af te blijven'. En dan ook niet alleen met gelijke druk op beide teugels, maar net zo goed met de neus een kant op vastgebonden als het paard aan die kant te zwaar op de hand was. Dat loste die stijfheid namelijk op...
Daar kwam toen al wat protest op van lezers, maar niet heel veel. Het verbaast mij dus niets als dat nu heel gewoon is in de westernwereld.

Hetzelfde gebeurde trouwens bij een groom van een van Nederlands bekendste dressuurruiters: paarden die zich niet snel genoeg in de rollkur/laag rond diep schikten, werden een uurtje met de teugels aan een longeersingel vastgebonden in de stal gezet met de neus op de borst. De reden: zo werden de halsspieren zogenaamd gestretcht zodat het paard de rollkur beter en langer vol kon houden en het paard leerde om van de teugels af te blijven. Bij deze persoon gebeurde dat echter alleen 's avonds als er geen pottenkijkers waren. Gelukkig was dat beetje schaamte er dan nog net wel, maar blijkbaar was dat niet genoeg om met dit soort dierenkwellerij te stoppen...

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 21:37

;( ;( ;( ;( verschrikkelijk voor de eigenaar, om zo haar paard te moeten verliezen zeg

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 21:52

je kunt mij niet vertellen dat de eigenaar niet op de hoogte was van de (doch afschuwelijke) gangbare trainings methodes... die er daar op stal werden aangehouden.

Nu gaat het mis en ineens moet er een schadevergoeding betaald worden.....................

als het niet mis was gegaan en het paard was een western topper geworden dan had de eigenaresse niet geklaagd...... en nu dan de vermoorde onschuld uithangen. Ze kiest er toch zelf voor om het paard een risico te laten lopen.

Ik doe zoń dingen een paard niet aan en zet het paard ook niet in training bij mensen die erom bekend staan "aparte"methodes op na te houden dus dan kan het ook niet mis gaan..................


Tis maar voor 1 iemand zielig en dat is de lijdensweg van dat betreffende paard...de eigenaresse mag zich ook achter het hoofd krabben............
.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: 160.000 dollar schadevergoeding na mishandeling reiningpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 23:08

Daar heb je een goeie studiemiep, je bent als eigenaar verantwoordelijk voor je dier. Had het merrietje zich geschikt was het een tevreden klant geweest... Naar, heel naar.

ReadTheRulez
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 23:11

Ik vind het idd ook een beetje raar overkomen. Zoals ik de berichten lees wist ze van de manier van trainen af, en omdat het mis is gegaan mag de trainer haar gaan betalen? Dan heb ik GEEN MEDELIJDEN met de eigenaresse.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: 160.000 dollar schadevergoeding na mishandeling reiningpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 23:52

Mijn hart huilt als ik dit soort dingen lees. Ik vraag me serieus af hoe je als weldenkend mens jezelf nog kan verkopen als dierenliefhebber en goede treiner.

Somboby
Berichten: 103
Geregistreerd: 30-03-16

Re: 160.000 dollar schadevergoeding na mishandeling reiningpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 00:53

Hier is maar een verliezer en dat is het paard.

Klaas15

Berichten: 331
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: home sweet home

Re: 160.000 dollar schadevergoeding na mishandeling reiningpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 04:35

xyzutu2
Berichten: 4263
Geregistreerd: 18-07-01
Woonplaats: 1 meter boven zeeniveau
Nieuw bericht Geplaatst: Gisteren, 17:11
Ik ken het inderdaad ook als een methode die regelmatig voorbij komt in de westernwereld. Eeuwen geleden, toen western riding nog nieuw was in Nederland, schreef Bit een artikel over een heel bekende Nederlandse westernruiter die tijdens het trainen van een paard in de bak, er als 'training' een ander paard tijdens die volledige training met stangteugels aan de zadelknop vastgebonden bij in de bak zette zodat het paard leerde om 'van de teugels af te blijven'. En dan ook niet alleen met gelijke druk op beide teugels, maar net zo goed met de neus een kant op vastgebonden als het paard aan die kant te zwaar op de hand was. Dat loste die stijfheid namelijk op...
Daar kwam toen al wat protest op van lezers, maar niet heel veel. Het verbaast mij dus niets als dat nu heel gewoon is in de westernwereld.

Hetzelfde gebeurde trouwens bij een groom van een van Nederlands bekendste dressuurruiters: paarden die zich niet snel genoeg in de rollkur/laag rond diep schikten, werden een uurtje met de teugels aan een longeersingel vastgebonden in de stal gezet met de neus op de borst. De reden: zo werden de halsspieren zogenaamd gestretcht zodat het paard de rollkur beter en langer vol kon houden en het paard leerde om van de teugels af te blijven. Bij deze persoon gebeurde dat echter alleen 's avonds als er geen pottenkijkers waren. Gelukkig was dat beetje schaamte er dan nog net wel, maar blijkbaar was dat niet genoeg om met dit soort dierenkwellerij te stoppen...
Meld dit bericht
Te koop: western, nh en barokke spullen*klik hier*
Twee zussen, twee paarden en een clicker... Clickerzussen: positief met paard! Lees mee! :)


Maar als je een paard zoals je zegt een uur met de teugels vastzet krijgen ze toch spier verzuring.
Zover ik weet zal geen paard dan nog aan de teugel lopen. (let op ik spreek alleen over de dressurruiter)

Wat betreft het arme westernpaard, dat is verschrikkelijk, snap niet hoe deze trainer nog ooit zijn licentie terug krijgt.
Gaat dit er echt zo aan toe in de westernsport ? Effe voor alle duidelijkheid, ik weet weinig vd westernsport.

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 06:41

In de Engelse artikelen staat dat de eigenaar idd wist van deze trainingsmethode en hem goed keurde, alleen mocht het paard niet alleen gelaten worden :roll:
Daarom de schadevergoeding...

Vwb dat vastbinden. Toevallig heb ik een aantal jaar terug via de thuiszorg schoongemaakt bij een oud internationaal jurylid, die idd verteld dat sommige topruiters hun paarden 's nachts vastbonden.

MissYvette4u

Berichten: 2984
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 08:12

Klaas15 schreef:
Wat betreft het arme westernpaard, dat is verschrikkelijk, snap niet hoe deze trainer nog ooit zijn licentie terug krijgt.
Gaat dit er echt zo aan toe in de westernsport ? Effe voor alle duidelijkheid, ik weet weinig vd westernsport.


Nee absoluut niet! Ik ken gelukkig genoeg trainers die de (western)paarden op een normale diervriendelijke manier trainen.
Helaas zijn er paardeneigenaren die snel resultaat willen zien en hun paarden aan onkundige idioten toevertrouwen, en dan krijg je dit soort walgelijke taferelen.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: 160.000 dollar schadevergoeding na mishandeling reiningpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 08:15

Ik wou net zeggen, het zal echt niet alleen in de westernsport toegepast worden. De al in dit topic genoemde verhalen ken ik ook, uit de mond van een dierenarts die de dieren vervolgens weer op gang mocht helpen.

Anoniem

Re: 160.000 dollar schadevergoeding na mishandeling reiningpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 08:51

Persoon kan nu wel een 2de huis er bij kopen van dat bedrag.

Voor rest erg sneu dit.

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Re: 160.000 dollar schadevergoeding na mishandeling reiningpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 09:23

even kijken hoor.
1) De eigenaar van de ranch neemt een trainer in dienst met een (voorwaardelijke) celstraf wegens (dieren)mishandeling achter zijn naam.
2) Vervolgens laat je die trainer met je waanzinnig kostbare beest aan de gang gaan, volgens methoden die op z'n zachtst gezegd omstreden zijn omdat ze nogal dieronvriendelijk zijn en daarom een bedreiging voor de gezondheid van de dieren.
3) En als je paard daar dan bij overlijdt, is die trainer die bij jou in dienst is, aan de beurt voor en aantal jaarsalarissen, omdat hij er - vermoedelijk onder de werkdruk die jij m oplegde - niet naast is blijven staan.

Trainer zit natuurlijk mis, maar of die nou misser zit dan de eigenaar....

Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Re: 160.000 dollar schadevergoeding na mishandeling reiningpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 09:40

Inderdaad Floortje.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: 160.000 dollar schadevergoeding na mishandeling reiningpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 09:52

Het is zeer erg dat dit gebeurt. En het betreurt me zelfs meer dat een reining "trainer" dit deed. Het laat me lichtelijk schamen voor mijn dicipline. Maar vergeet niet dat dit veel gedaan word, ook in nederland. Gister werd en nog naar me uitgehaald omdat ik vroeg waarom er een hulpteugel werd gebruikt bij een jong dier. Immers veel hulpteugels zetten op een bepaald punt wel het hoofd vast. Dus eigenlijk zijn zulke dingen niet ongewoon.