Totilas scoort 80.360% tijdens internationaal rentree

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:21

R12312 schreef:
karijn schreef:
Euh, is dit niet een beetje appels met peren vergelijken? Je kan paard A nu eenmaal niet met paard B vergelijken. Verschillend gebouwd. De een heeft veel meer schoudervrijheid dan de ander. Dat zie je heel duidelijk bij Warum Nicht. Die heeft lang zoveel vrijheid in de schouder niet als de anderen. Dan kan hij ook niet zo ver/hoog naar voren grijpen als de ander. En er wordt alleen maar gekeken naar de vergelijking in de draf van de paarden en het "voorbeengezwaai". Durf dan ook de stap en de galop mee te nemen, en de piaffe, de passage...vergelijk dan de paarden eens. Daar waar de een minder in draf is, is die weer beter in bijvoorbeeld de galop.
Ja, het achterbeengebruik van Totilas in draf is minder tov andere paarden, eens. Maar je kan niet zeggen dat hij zijn achterhand niet gebruikt.


Achterbeen is helemaal niet minder bij Totilas, zijn voorbeengebruik is gewoon erg extreem!


Denk dat voorbeen dan eens weg, of liever dat het in dezelfde mate meedoet zoals het achterbeen doet. Wat blijft er dan over, wat zie je dan volgens jou?

karijn

Berichten: 5404
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 18:18

Een paard? Sorry, flauw maar wat wil je hiermee bereiken?

Waarom is die schoudervrijheid en dat hoge voorbeen zo onnatuurlijk? Heb je de tuigers wel eens zien lopen?

jirina

Berichten: 629
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 19:15

Citaat:


Denk dat voorbeen dan eens weg, of liever dat het in dezelfde mate meedoet zoals het achterbeen doet. Wat blijft er dan over, wat zie je dan volgens jou?[/quote]
Citaat:



Mee eens.
Totilas heeft enorm losse schouder . Wat hij van De Moeder Natuur in de voorkant te veel heeft gekregen heeft hij achter minder. Het lijkt me dat hij te weinig in de bekken kan openen.
Als hij in een ruime draf wordt gevraagd compenseert hij gebrek achter met het openen voor.
Aan andere kant kan hij heel goed zitten bij de piaffe, dus buigen achter kan hij prima.
Daarom zou ik hem niet op alle merries zetten , wel op die ze heel goed kunnen verruimen.

Vergelijk:
Totilas filmpje pagina 2 :
sec 7.24
Rath https://www.youtube.com/watch?v=oEti1E3Tl0U
sec 5.31

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 19:20

karijn schreef:
Een paard? Sorry, flauw maar wat wil je hiermee bereiken?

Waarom is die schoudervrijheid en dat hoge voorbeen zo onnatuurlijk? Heb je de tuigers wel eens zien lopen?


Het is toch geen tuiger? We hebben het toch over dressuurpaarden? En hoe de dressuur uitgevoerd dient te worden?
Ik wil niks bereiken, ik vraag me alleen af wat je in jouw ogen dan ziet. Zie je dan een uitgestrekte draf?

En zie je verschil in de achterhand en de verruiming daarin bij Warum Nicht en bij Totilas?
ik vraag me oprecht af of daar door "jullie" verschil in gezien wordt.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 19:32

jirina schreef:
Vergelijk:
Totilas filmpje pagina 2 :
sec 7.24
Rath https://www.youtube.com/watch?v=oEti1E3Tl0U
sec 5.31


@Jirina:

Wat vind je dan van Rath zijn paard in het onderste filmpje? Ik vind dat paard enorm groot draven, maar eerlijk gezegd niet super verruimen. Als hij halt houdt, zie je ook dat hij zijn achterhand niet tot nauwelijks onder brengt. Hij valt soort van stil. In de galop zag ik overigens wel een mooie verruiming. Ik vind wel dat Rath dat paard daar veel beter rijdt zoals ik denk dat het volgens de FEI regels zou moeten. Los daarvan heeft ieder paard zijn sterke en zwakke punten. Maar super hoge cijfers scoren voor een uitgestrekte draf van Toot waarbij de achterhand nauwelijks iets doet en de voorbenen trucjes vertonen dat gaat er bij mij niet in.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 20:28

Coloured schreef:
En zie je verschil in de achterhand en de verruiming daarin bij Warum Nicht en bij Totilas?
ik vraag me oprecht af of daar door "jullie" verschil in gezien wordt.

Ik zie het wel, maar ik ben het niet met je eens.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Totilas scoort 80.360% tijdens internationaal rentree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:58

De uitgestrekte draf van Totilas vind ik het enige minpunt, maar dat ligt niet aan Totilas, maar aan de wijze waarop Edward de uitgestrekte draf rijdt en dat is niet alleen met Totilas geweest. Bij Undercover zie je bijna hetzelfde, op het voorbeen na dan. Geen verlenging in het frame, te weinig bodem pakken. Dat zie je bij Warum Nicht wel. En zeker bij Valegro en Utopia. Ik zie Edward graag rijden, maar dat vind ik echt jammer.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Totilas scoort 80.360% tijdens internationaal rentree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:12

Leuk voor Rath dat hij over zijn dieptepunt heen is...sneu voor paard al dat jatenlange getrut en gesleep en geduw....

Zijn leven is wel zo drastisch veranderd dat het meer lijkt op dwangarbeid....

jirina

Berichten: 629
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 11:53

Mousmous schreef:
De uitgestrekte draf van Totilas vind ik het enige minpunt, maar dat ligt niet aan Totilas,


Ik denk dat het ook deels aan Totilas zelf ligt, hij is kort, vierkant en gedrongen gebouwd, met korte sterke spieren.
Ooit van een western man geleerd dat je korte spieren niet hoeft op kracht te trainen maar wel op de ontspanning en lengte..en de lange spieren weer op kracht.
Totilas kan niet in lengte verruimen , hij verruimt om hoog.
Misschien zou voor hem leuk zijn om af en toe een sprongetje maken, dan moet het paard zich in de lengte strekken. _/-\o_

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 12:09

Geloof ik niet helemaal in, mijn LT paard dat nu met pensioen is, is ook vierkantsmodel/gedrongen gebouwd maar kon wel goed uitstrekken'.

Sprongetje maken is goede training voor een dressuurpaard, ben ik het helemaal mee eens :D

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 12:48

jirina schreef:
Mousmous schreef:
De uitgestrekte draf van Totilas vind ik het enige minpunt, maar dat ligt niet aan Totilas,


Ik denk dat het ook deels aan Totilas zelf ligt, hij is kort, vierkant en gedrongen gebouwd, met korte sterke spieren.
Ooit van een western man geleerd dat je korte spieren niet hoeft op kracht te trainen maar wel op de ontspanning en lengte..en de lange spieren weer op kracht.
Totilas kan niet in lengte verruimen , hij verruimt om hoog.
Misschien zou voor hem leuk zijn om af en toe een sprongetje maken, dan moet het paard zich in de lengte strekken. _/-\o_


Dan zou je eens een filmpje van een jonge Totilas moeten opzoeken. https://www.youtube.com/watch?v=QbpiL2arT4A En dan dus de middendraf/uitgestrekte draf eens bekijken. Dan zie je dat hij echt wel kan verruimen. Dus.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Totilas scoort 80.360% tijdens internationaal rentree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 12:50

Vur!! Op dat filmpje loopt hij ook veel minder op hete kolen, in zijn "normale" draf.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 14:38

Dat is leuk, heb vanmorgen dat filmpje nog zitten kijken, maar dacht, laat ik het maar niet plaatsen. Vanwege LDR :D

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Totilas scoort 80.360% tijdens internationaal rentree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 14:40

Oh nee, sorry, heb een andere gezien, was al met Edward. Een clinic.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 15:57

maralyn schreef:
Vur!! Op dat filmpje loopt hij ook veel minder op hete kolen, in zijn "normale" draf.


Dat klopt. Maar het ging erom dat hij door het vierhoeksmodel mogelijk niet kon verruimen. En dat kan hij dus wel. Verder zou het volgens mij zo moeten zijn dat je alle bewegingen van je paard moet verbeteren in zijn opleiding naar het hoogste niveau en niet verminderen.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:03

vur schreef:
maralyn schreef:
Vur!! Op dat filmpje loopt hij ook veel minder op hete kolen, in zijn "normale" draf.


Dat klopt. Maar het ging erom dat hij door het vierhoeksmodel mogelijk niet kon verruimen. En dat kan hij dus wel. Verder zou het volgens mij zo moeten zijn dat je alle bewegingen van je paard moet verbeteren in zijn opleiding naar het hoogste niveau en niet verminderen.



Ámen!
Sjonge stom dat ik er niet aan gedacht had om de jonge Toot erin te gooien. Ben erg benieuwd naar wat de voorstanders in dit topic hiervan vinden.

Als je dit ziet, dan is dat toch geen vergelijk met de getrickte marionet onder Gal en Rath?

Iemand vroeg me wat ik dan wel fijn rijden vond: nou het filmpje van Vur dus. Ook al is ie jong, hij wordt van achter naar voren gereden, mooie hoofd/hals houding, vriendelijk. Zelfs het achterwaarts ging toen beter.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:44

vur schreef:
Dan zou je eens een filmpje van een jonge Totilas moeten opzoeken. https://www.youtube.com/watch?v=QbpiL2arT4A En dan dus de middendraf/uitgestrekte draf eens bekijken. Dan zie je dat hij echt wel kan verruimen. Dus.

Weet je wat zo grappig is, ik heb het nog op mijn netvlies staan dat hij op de Pavocup als 4 jarige kwam. Het commentaar op dat paard was destijds echt extreem: Hij was gekunsteld, getruukt enz enz, het werd in ieder geval nooit wat. Hij kon nooit van nature zo draven. Nu vinden we deze proef uit nature en de proeven onder Gal gekunsteld. Ik geef geen waarde oordeel he, let daar wel ff op.

Deze namen schrijven nu alleen nog maar walhalla over dat paard :D

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 21:32

Dan weet je dat gewauwel meteen op waarde te schatten. Meelopers zijn het. Sommige media zijn gewoon heel erg. Als je het zelf hebt gezien en je leest dan het commentaar van sommige, hier niet bij naam te noemen media, dan vraag je je af of we naar dezelfde proef hebben gekeken. ;(