Ervaring bepaalt mede voorkeur voor bouw van paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Ervaring bepaalt mede voorkeur voor bouw van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 21:38

http://www.bokt.nl / http://www.bitmagazine.nl


Onderzoekers van de universiteit van Sydney hebben ontdekt dat de voorkeur voor een bepaalde bouw bij paarden deels afhankelijk is van het geslacht en de ervaring van een paardeneigenaar.

Hiervoor maakten de drie onderzoekers gebruik van een online enquête op drie verschillende websites. Ze lieten deze invullen door verschillende groepen paardeneigenaren, waarbij de mensen hun voorkeuren moesten aangeven voor onder andere hoofd- en halshouding, maar ook lengte en positie van de oren en de vorm van het hoofd. De groep deelnemers bestond voor 88% uit vrouwen en het grootste deel bleek een ervaren paardeneigenaar te zijn.

De resultaten lieten zien dat er een grote voorkeur was voor de gemiddelde uiterlijke kenmerken. Zo werd er door de vrouwen eerder gekozen voor een rechte neus dan een ramsneus of het typische Arabische paardenhoofd. Opvallend was dat juist de mannen kozen voor de extremere kenmerken. Zij kozen vier keer zo vaak voor een dunnere hals ten opzichte van de vrouwelijke groep.

Verder waren er opvallende verschillen te zien tussen beginnende ruiters en ervaren paardeneigenaren. De beginners kozen vaker voor een brede hals dan de ervaren paardeneigenaar.

Paardeneigenaren bleken een voorkeur te hebben voor een natuurlijke hoofd-halshouding, een holle neus, grotere oren en brede halzen. "Deze trends zijn niet verrassend als je bekijkt hoe populair de bekende sportpaarden met deze uiterlijke kenmerken op dit moment zijn", vertelt één van de Australische onderzoekers.

Het klinkt logisch dat de ervaren paardeneigenaren kiezen voor een bouw die zo optimaal mogelijk is voor de gezondheid van het paard, maar uit het onderzoek bleek dat sommige voorkeuren juist nadelig zijn voor het paard. "De duidelijke voorkeur voor bredere halzen is belangrijk, omdat van bepaalde trainingstechnieken waarbij de hals rond en breed wordt gemaakt, zoals de Rollkur, bewezen is dat ze nadelig kunnen zijn voor het welzijn van het paard", vertellen de onderzoekers in hun studie.

De voorkeur voor paarden met een brede, onnatuurlijk gebogen hals is geen onbekend verschijnsel in de paardenwereld volgens de onderzoekers. "Zulke aangespannen halzen zijn terug te zien in diverse kunstwerken uit verschillende culturen en perioden. Oorlogspaarden, koninklijke paarden en sportpaarden worden al eeuwenlang vrijwel altijd afgebeeld met een onnatuurlijk gebogen hals."

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Ervaring bepaalt mede voorkeur voor bouw van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:13

Joh

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Ervaring bepaalt mede voorkeur voor bouw van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 16:37

Dus de gemiddelde arabier heeft een onnatuurlijk gebogen hals?

Ik snap even niet waarom een hals die van nature breed en rond is nadelig is omdat een trainingstechniek om de hals rond en breed te maken nadelig is voor het paard.

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Ervaring bepaalt mede voorkeur voor bouw van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 16:42

Die twee knoop ik ook niet helemaal aan elkaar...

Het zou dan op z'n minst juist voordelig moeten zijn, omdat het doel van een ronde en brede hals sneller bereikt wordt, want deze Is van nature al zo... Of ben ik nou blond? :P

En het verbaast mij niks dat meer evaren ruiters voor een bepaalde bouw kiezen. Die weten zelf natuurlijk ook wat makkelijker werkt en wat minder...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 16:45

Peelie schreef:
En het verbaast mij niks dat meer evaren ruiters voor een bepaalde bouw kiezen. Die weten zelf natuurlijk ook wat makkelijker werkt en wat minder...


Exact! Alles wat een paard van nature al kan/heeft hoef je al minder op te trainen of gaat het paard gewoon makkelijker af.

Al moet je wel uitkijken met bepaalde trends zoals de steeds langere voorbenen en met name de lange koten. Dat is slijtage gevoeliger en lijkt mij mij dus niet wenselijk.

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Ervaring bepaalt mede voorkeur voor bouw van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 16:54

Nope, je ziet zel zelfs tot doorgezakte kogels tot de grond aan toe.

Doe mij maar iets met meer bot en goed droog benenwerk. Dat vind ik veel belangrijker dan een mega lang voorbeen.