Bokker Barney1978 wint mendurance-kampioenschap klasse 3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Bokker Barney1978 wint mendurance-kampioenschap klasse 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 20:22

http://www.bokt.nl


Op zaterdag 27 juni vierde Stichting Mensport en Endurance het eerste lustrum van de mendurance in Etten-Leur met een mendurance-wedstrijd en een kampioenschap. In de rubriek tweespan pony's klasse 3, waarbij er 69,6 km binnen een vastgestelde tijd afgelegd moest worden, is Tijnie van Gerdingen, op Bokt bekend onder de naam Barney1978, Nederlands Kampioen geworden. Haar tweespan shetlanders Barney en Pip behaalden een gemiddelde snelheid van 11,64 km/uur.

Mendurance is de aangespannen variant van endurance, een wedstrijd waarin de snelheid en het uithoudingsvermogen van een aanspanning over langere afstand wordt beproefd. Deze wedstrijden testen de kennis en kunde van de menner om zijn aanspanning zo snel mogelijk over een gemarkeerde route door verschillende terreinen te rijden waarbij de aanwezige veterinair controleert of het paard of pony ‘fit to continue’ is.

Hieronder het verslag van Barney1978:

Citaat:
Ik ben inmiddels wakker na een lange nacht slapen. Oef ik was me toch een potje kapot.

Maar hier dan ons verslagje:
Pony's om vijf uur gevoerd na kwart over vier opgestaan te zijn. Ze stonden een kilometer verderop dus alles gelijk meegenomen naar hun stal. Ze waren de nacht goed doorgekomen. De avond ervoor nog elektrolyten en pulp en sportmuesli gegeven. Deze ochtend extra pulp en sportmuesli.

Naar de start toe en daar waren we om half zeven. Alles klaar zetten en vrij snel moesten we keuren en daar gelijk opgetuigd. Hartslagen waren 40, dus voor onze pony's was dat laag. Ik merk wel dat ze nu steeds lager komen te zitten.

Eerste ronde tussen de 10-12 km gereden met gemiddelde op onze gps van 11,8 geëindigd. Deze rit verliep prima en ontspannen. Pip was wel kijkerig en dat kan lastig zijn met de tweewieler. Rechts de hoek om stond een bankje en hij schrok zo erg dat hij zo weg sprong dat links de sloot dichtbij kwam.

Met keuren hadden ze hele goede uitslagen.

Ronde twee was de langste route, we merkten dat ze wat "inkakten". Gelukkig bleef het wel allemaal goed verlopen. Uiteraard kwam ik de cross-buggies weer tegen, derde jaar dat ze voor mij snufferd stonden haha. Ook hier dezelfde snelheid aangehouden en onderweg heeft mijn groom altijd op twee punten gestaan om te koelen. Pony's wilden geen enkele keer van de zes momenten drinken. Maar wel een hapje appel.

Keuring verliep weer heel goed, ik was echt verrast over de turgor omdat (vooral) Barney daar nog weleens problemen mee kan hebben. Hartslagen bleven ook heel netjes.

Toen kwam de derde ronde, dat was voor ons een spannend moment. Je weet niet hoe de pony's zich gaan houden. En inmiddels verrekten wij van de pijn in onze rug. Martin had zich in ronde twee hard met zijn knie gestoten aan de wagen. Het leven gaat niet altijd over rozen dus ik had zo'n spierspray mee en even daarmee ingespoten.

De pony's startten prima en op hetzelfde tempo weer verder. Het leek wel of het eerste stuk beter liep dan ronde twee. Wat echt bizar was, we kwamen de crossbuggies weer tegen maar nu op een hele ongelukkig plaats. Precies op een heel smal pad precies in de bocht. Dat was dus ingewikkeld want ik kon er niet langs en zij konden ook nergens heen. Martin is erbij gaan staan en toen in overleg met die leider zijn ze rustig voorbij gereden. En de pony's gaven gewoon geen kik, ik was zo trots op ze want anders hadden we een serieus probleem gehad.

Barney is ook nog een keer gestruikeld en viel in het tuig. Gelukkig kon ik hem snel optrekken en liep hij niet mank.

De rit verder vervolgd en ik kan je vertellen dat het echt heftig is. Je pept jezelf en de pony's op. Het werd steeds warmer en gelukkig waaide het nog.
Die kilometerbordjes zijn zoooooooo fijn, vooral op 65 km. De pony's waren toen wel moe, we hebben ze echt aangemoedigd om nog door te zetten en ze gingen gestaag verder. Wat een respect had ik voor ze.

Ze zijn binnen gekomen met een hartslag van zestig en dat was prima. Ze waren moe, het was warm en we waren bijna zeventig km verder. Alles goed gekeurd en complimenten gekregen van de veearts omdat hun waardes zo goed waren. Zeker het vochtgehalte waarvan je toch verwacht dat dit achteruit zakt.

De pulp is een absolute aanwinst op hun wedstrijd rantsoen!

We zijn op facebook overstelpt met lieve reacties. We hadden onderweg de foto's en filmpjes erop gezet. We zijn ook echt gevolgd en dat is echt heel lief. Dat geeft echt een super gevoel.

Bij de finish kregen we applaus, toen moest ik wel even een traantje wegpinken. Wat een gevoel dat het was gelukt. Zonder mijn man en broer had het niet gelukt. Het team ging als een speer!


Er waren meerdere Bokkers in de prijzen gevallen. Martha Zuiderent (Boktnaam Confetti) werd in de klasse 1 voor enkelspan pony's 1e met haar New Forester Sintels Davincy, en de impulsrubriek werd gewonnen door Laura van Berkel (Boktnaam L_Rivaldo) met Rivaldo

Klik hier voor de uitslagen

Afbeelding

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Bokker Barney1978 wint mendurance-kampioenschap klasse 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:22

Gefeliciteerd!

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:26

Dat heeft ze top gedaan! En de grooms en de pony´s niet te vergeten!

Ollie1

Berichten: 1727
Geregistreerd: 28-10-05
Woonplaats: ergens op VP

Re: Bokker Barney1978 wint mendurance-kampioenschap klasse 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:42

Een top-prestatie!

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:43

*\o/* *\o/*

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Bokker Barney1978 wint mendurance-kampioenschap klasse 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:03

Super goede prestatie

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Bokker Barney1978 wint mendurance-kampioenschap klasse 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:11

Ik vind dit toch wel heel erg bijzonder om hier tussen te mogen staan, heel erg bedankt :o

nobje

Berichten: 1744
Geregistreerd: 08-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:14

Top gedaan, en de felicitaties
Op naar de volgende mooie starts *\o/*

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Bokker Barney1978 wint mendurance-kampioenschap klasse 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:19

Ja we gaan er weer voor in Onstwedde maar dan de klasse 2 :)

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:20

Heel erg verdiend Tijnie! Het zijn twee toppers!

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:13

En daar horen jullie ook op de voorpagina want het is echt een super prestatie!

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:13

Jeeeeeej! GEFELICITEERD allemaaal ! fotos!!

plovesb
Berichten: 1467
Geregistreerd: 30-03-10

Re: Bokker Barney1978 wint mendurance-kampioenschap klasse 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:14

Super Tijnie en Martin! Gefeliciteerd *\o/*

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Bokker Barney1978 wint mendurance-kampioenschap klasse 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:17

Toppertjes! Gefeliciteerd!

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Bokker Barney1978 wint mendurance-kampioenschap klasse 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:21

Nogmaals gefeliciteerd tijnie! En wat leuk dat we hier ook in staan!

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: Bokker Barney1978 wint mendurance-kampioenschap klasse 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 00:11

wow, proficiat!! *\o/* *\o/* *\o/*

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Bokker Barney1978 wint mendurance-kampioenschap klasse 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:08

Dank jullie wel allemaal

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:26

Tijnie, Martin, Pip, Barney en broer; Complimenten! Hartstikke goed gedaan. Doe jullie het niet na, maar ben best wel een btje plaatsvervangend trots als mede shet-menner :D

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Bokker Barney1978 wint mendurance-kampioenschap klasse 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:27

Shetenpowerrrrrrrr! Gefeliciteerd! *\%/* *\%/* *\%/*

Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:58

wauw wat een mooi verslag en wat een mooie waardes, na zo een strijd lijkt het met heerlijk om de finish te zien hhah, gefeliciteerd, wat een top team !

ook de andere bokker gefeliciteerd!