Paarden hebben sneller last van warm weer

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pol013

Berichten: 8947
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:09

Dat lijkt mij dan ook weer niet nodig. Met de juiste aanpassingen en voorzorgsmaatregelen kom je een heel eind.
Na een cross midden op de dag bij 34 graden was mijn paard echt zo fit als een hoentje.



pol013

Berichten: 8947
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:28

spicegirl schreef:
crossen met 34 gr ? :n |o

Lieve schat, je was er niet bij. Je hebt alleen wel je oordeel al klaar staan.
We hebben het paard heel nauwlettend in de gaten gehouden en allerlei aanpassingen gedaan. Ieder moment klaar om desnoods te stoppen en naar huis te gaan. Maar het was doodgewoon niet nodig. Paard voelde zich prima en was nadien topfit.

pol013

Berichten: 8947
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:23

geerke schreef:
Lara_Silver schreef:
Als je met > 30 graden nog op pad gaat met je paard dan is het imo gewoon ambitie boven welzijn. Je kunt dan verontwaardigd elk wenselijk excuus verzinnen, imo ben je dan gewoon fout bezig. Ik heb met > 25 - 30 graden al weinig zin om te bewegen, heb meer moeite tijdens het werken etc. dan ga ik mijn dier toch niet dwingen wél te werken? De dochter van mijn stalhoudster draait nationale springwedstrijden, maar zij laat de startplaatsen gaan als er grote hitte word voorspelt. Zoals het hoort imo. Fijn dat dit onderzoek het nog eens bevestigd/ herinnerd.



_/-\o_ dat is van paarden houden :j


En dan kun je dus van mening verschillen want ik vindt dit gewoon principiele kul. Dat is volledig afhankelijk van de omstandigheden. Voor mij telt er veel meer mee dan een getal op de thermometer.

pol013

Berichten: 8947
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:36

Andere factoren die je mee kunt nemen: verschillen per paard, conditie, temperament, kun je je arbeid aanpassen, lucht vochtigheid, tijdstip, zonkracht, schadwuw, wind, kun je het paard voldoende laten drinken en koelen. Is het de eerste warme dag of er 1 in een serie van meerdere. Wat versta je onder flink werken?

maar de hoofdmoot: kijk naar je paard en pas je daar op aan. ga niet vooraf moord en brand schreeuwen.......

En ik ben niet bepaald naakt als ik te paard zit.....Daar zitten verdomd veel laagje kleding en beschermende atributen omheen.

en ik vindt werken niet zo´n vies woord als jij blijkbaar

pol013

Berichten: 8947
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 07:27

lara_silver, betrek het niet zo erg op jezelf. Is niet míjn intentie hoor. Ik had het over werken voor een paard. En dat vindt ik geen vies woord. Ik kies de belasting die ik mijn paard op leg heel bewust.

Maar ik kan aan de hand van de bovenstaande critaria prima voor mijn eigen paard bepalen dat hij soms best kan werken boven de 30 graden.

Dat mag verder iedereen voor zichzelf en zijn eigen paard beslissen.
Maar leg mij níet op dat ik slecht voor mijn paard ben omdat ik een andere overweging maak. Dat ordeel kan en hoef jij niet te vellen over het internet. je hebt simpeweg te weinig info.

pol013

Berichten: 8947
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 10:20

Nee hoor. Dat mag echt iedereen zelf weten en beoordelen. Snap echt niet waar je dat vandaan haalt. Ik kan alleen oordelen over míjn paard in míjn situatie. Praten kan hij niet maar er zijn wel verschillende andere parameters die ik kan raadplegen om mijn gevoel te ondersteunen. daarbij praat ik nu over wedstrijden in het verleden bij dit soort temperaturen. En daar spreekt de fitheid van het paard nadien voor zich.
Mijn 3 jarige zet ik nu ook niet aan het werk. Die voldoet voor mij niet aan de kriteria waaronder ik het 'prima' vindt. En alle respect voor mensen die inschatten dat hun paard het niet kan.

Maar buiten dat: paardrijden doen we inderdaad voor míjn plezier. Crossen doen we voor óns plezier.

pol013

Berichten: 8947
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:09

geerke, ik geloof dat inderdaad helemaal niet ter zake doet.
Lees net iets over inlevingsvermogen en nuance. Daar sluit ik mij bij aan en ben het een beetje beu.

Ik wilde alleen een nuance aanbrengen in de lopende discussie.

http://www.horsecollaborative.com/horse ... s-fiction/
Citaat:
Unlimited water both inside and out, lots of salt and care not to work the horse beyond his level of fitness will help you successfully avoid the danger zone in hot weather
.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: djinnie, FCSA, goldenarrow, ImkeTarek, maroes, Unit, WonderBron en 7 bezoekers