Paarden intelligenter dan gedacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Paarden intelligenter dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 14:13

horsetalk.co.nz / www.bokt.nl


De intelligentie van paarden wordt mogelijk onderschat, zegt een Duitse onderzoeker na het doen van een experiment naar de mogelijkheid tot sociaal leren in paarden.

Sociaal leren is het leren door middel van een voorbeeld, bijvoorbeeld door het bekijken wat een ander doet en dit gedrag vervolgens te imiteren.

Het onderzoek, geleid door professor Konstanze Krüger aan de Universiteit van Nürtingen in Duitsland, heeft aangetoond dat het inderdaad mogelijk is dat een ouder paard zijn truc's leert aan een jonger paard.

Wetenschappers hebben altijd aangenomen dat paarden niet in staat waren tot sociaal leren. Sociaal leren wordt gezien als een teken van een hoge intelligentie, waardoor paarden lager op de "intelligentie schaal" werden geplaatst.
Waarschijnlijk ligt het feit dat het sociaal leren bij paarden nooit eerder is aangetoond aan de taken die gebruikt werden en niet aan de mogelijkheid tot leren bij de paarden.

Een studie geleid door Krüger heeft aangetoond dat paarden een complexe taak kunnen én willen leren via een demonstratie paard, wanneer aan een aantal criteria werd voldaan. Krüger testte 25 paarden in vijf groepen en onderzocht hun vermogen tot het leren van het bedienen van een voerkist, simpelweg door het zien van hoe een kuddegenoot deze voerkist bediende. De voerkist bestond uit een lade, die geopend kon worden door aan een touw te trekken aan de andere zijde van de kist. In de lade zat een beloning in de vorm van voedsel, dat het paard mocht opeten wanneer hij de lade geopend had.
De demonstratiepaarden werden gekozen op basis van hun status in de groep en hun leeftijd: er werden paarden gekozen die in deze variabelen gemiddeld waren. De wetenschappers ontdekten dat paarden die het beste leerden voornamelijk jonger en meestal lager in rang waren dan het demonstratie paard: 10 van de 14 paarden die jonger waren leerden de taak, in tegenstelling tot 2 van de 11 paarden die ouder waren. Bijzonder was dat deze twee paarden ook maar een beetje ouder waren dan het demonstratie paard.

Om te controleren dat de paarden niet gewoon zelf ontdekten hoe de voerkist werkte, werd ook een controle experiment uitgevoerd. Hierin zagen 14 paarden hoe er voedsel in de voerkist gestopt werd maar zagen zij niet hoe zij de voerkist moesten bedienen via een demonstratie paard. Slechts 2 van deze 14 paarden wisten de voerkist uiteindelijk te openen.

Krüger concludeert dat de intelligentie van paarden - en waarschijnlijk van veel meer soorten dieren - flink onderschat werd door testen die geen rekening houden met de sociale structuur en de motivatie van de dieren. Zij veronderstelt dat jongere paarden meestal het voorbeeld van oudere en meer ervaren kuddegenoten volgen maar dat oudere paarden niet de jongere en minder ervaren kuddegenoten volgen. Dit is zeer logisch voor paarden, zegt Krüger. Een ouder paard bijvoorbeeld, heeft al geleerd welke planten veilig zijn om te eten en het is dus veilig zo'n paard te volgen in zijn gedrag. Een jong paard echter kan nog fouten maken en het is dus niet verstandig zo'n paard als schoolmeester te zien.
Daarom is het waarschijnlijk niet sec een zaak van leervermogen maar ook van een bewuste keus wie te volgen als voorbeeld.


In de praktijk ondersteunt dit onderzoek de oude theorie dat je een ouder paard kunt gebruiken om een jong paard zelfvertrouwen te geven in nieuwe situaties. Het kan echter zelfs zo zijn dat oudere paarden ook kunnen helpen op andere manieren in het trainingsproces van een jong paard.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Paarden intelligenter dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:14

Best interessant :j
Wie weet nog meer onderzoek, ook naar andere dieren.

Muronia

Berichten: 19534
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:17

tja, volgens mij was het toch al langer bekend dat paarden elkaars gedrag nadoen? Maar dan meer in negatieve zin, bijvoorbeeld stalgebreken zoals weven. Dan is het ook niet echt een grote stap om te bedenken dat ze ook positieve dingen van elkaar kunnen leren. Vind het wel een interessant stukje trouwens hoor.

Dat jongere dieren vaker leren van een ouder paard is denk ik ook vrij natuurlijk gedrag en dat een ouder paard dit dan weer niet van een jonger paard wil leren ook.

Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:19

Ja maar dit is toch al veel langer bekend, denk aan veulens die van alles en nog wat leren van hun moeder ?

Jessx

Berichten: 199
Geregistreerd: 12-12-11
Woonplaats: Epse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:19

Leuk! Ik had dit ook al eens gezien toen ik een nieuw paard kreeg die met een hoef op het lange kuil ging staan om er kleine plukken uit te trekken. Binnen no-time deed de rest dat ook ineens.

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:20

Zo heb ik destijds mijn nieuwe paard geleerd om alleen de trailer op te lopen. Mijn merrie was dit al gewend en liet het zien aan de nieuwe. Vervolgens de nieuwe ernaast gezet en vanaf dat moment altijd met 1 hand te laden geweest :j

Momenteel merk ik bij het nieuwe paard (die nu al de nieuwe niet meer is, aangezien er weer een nieuwe bij is) dat het jonge paard nu ook bang is voor vrachtwagens en trekkers, wat het oudere paard ook heeft..

juliedo24

Berichten: 991
Geregistreerd: 15-04-12
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden intelligenter dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:25

Goh wat interessant! Maar ik dacht eigenlijk dat het al wat langer bekend was, maar toch leuk om te lezen dat ook de proeven die zijn gedaan dit aanduiden :).

Raineri
Berichten: 6226
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Paarden intelligenter dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:37

Ik vind het altijd wel grappig dat als er weer een onderzoeksresultaat wordt geplaatst dat er altijd weer een aantal mensen zijn die roepen dat dit al bekend was. Helaas hebben zij hun onderzoeksresultaten nooit eerder met ons willen delen... :(

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden intelligenter dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:47

Wat dom om te veronderstellen dat dieren niet slim zouden zijn :+ Captain Obvious to the rescue?

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Paarden intelligenter dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:50

Ik heb heel lang mijn stoute paard naast een heel braaf paard gestald, en samen op de weide, en samen aan het rijden. Maar mijn stoute paard werd niks braver hoor, ondanks het goede voorbeeld.

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:28

Danique_G schreef:
Ik vind het altijd wel grappig dat als er weer een onderzoeksresultaat wordt geplaatst dat er altijd weer een aantal mensen zijn die roepen dat dit al bekend was. Helaas hebben zij hun onderzoeksresultaten nooit eerder met ons willen delen... :(


Zij zijn inderdaad geen wetenschappers/onderzoekers maar wel mensen die al jaren met paarden werken en dit gedrag dus herkennen. Dus in die zin is het al bekend maar nooit officieel bevestigd. Ik denk dat je het op die manier moet bekijken.

We nemen jonge paarden mee naar buiten aan de hand van oudere ervaren paarden, voor de wagen doen sommige mensen dat ook. Dat vind ik ook al een voorbeeld voor dat paarden dus veel van elkaar leren door naar elkaar te kijken.


Interessant onderzoek, dat zeker :)

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:57

Ceriadwen schreef:
Ik heb heel lang mijn stoute paard naast een heel braaf paard gestald, en samen op de weide, en samen aan het rijden. Maar mijn stoute paard werd niks braver hoor, ondanks het goede voorbeeld.

Nee logisch, het moet wel wat opleveren.
Zoals het voorbeeld van dat met de hoef de kuil wegplukken, dat levert voer op, dus is interessant en dus ga je dat nadoen.

Wij als paardenbezitters wisten dit natuurlijk allemaal al wel, maar kennelijk was het nog nooit wetenschappelijk onderzocht. En dan telt het weten niet hahaha.

Raineri
Berichten: 6226
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:00

Lisa_H je kunt nooit zomaar iets roepen, ook al lijkt het heel aannemelijk. Het werd verwacht dat dit er uit kwam, wil nog niet zeggen dat het zo is. Bij een onderzoek wordt getracht om het zo objectief mogelijk te bepalen, daarom hebben ze hier ook een controle groep. In het 'echt' heb je teveel factoren die de resultaten zouden kunnen beïnvloeden. Wil niet zeggen dat het absoluut niets waard is natuurlijk. Zou wel heel veel geld aan onderzoeken besparen als elke aanname voor waar werd aangezien..

Zoolgangster

Berichten: 9580
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Paarden intelligenter dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:06

Zelfs konijnen leren nog van soortgenoten. Zo heb ik een gedumpt konijn dat het vertikte uit een waterfles te drinken... tot ze de kunst kon afkijken van een ander konijn uit de opvang...

Als een konijn dat al kan, kan een paard het zéker... maar gelukkig voor veel eigenaren nemen paarden niet àlles van elkaar over... vaak is er maar eentje die door heeft hoe je de staldeur openmaakt, of het halster afdoet... stel je voor als de hele kudde dat overneemt. :P

Annemun
Berichten: 146
Geregistreerd: 30-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:18

K'zal mijn knol eens wat filmpjes van Totilas laten zien ....

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Paarden intelligenter dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:21

Mijn pony plaste vroeger altijd netjes buiten. Als ze binnen stond ging ze echt naar buiten toen om te plassen. Toen kwam Grietje erbij en die deed het gewoon waar ze stond. Toen was het met de zindelijkheid van de ander ook zo gedaan. Helaas pakte ze toen het verkeerde voorbeeld :+

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:22

Heb bij mijn katten het zelfde gemekt.
Mijn ene kat leerde ik met clickertraining verschillende trucjes zoals pootje, dood, high five, rol. Z'n broertje kon het gewoon allemaal perfect door af te kijken! Heb nooit geoefend met z'n broertje!

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:44

Annemun schreef:
K'zal mijn knol eens wat filmpjes van Totilas laten zien ....


:j Paard: Oh, moet dat zó!

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:45

Annemun schreef:
K'zal mijn knol eens wat filmpjes van Totilas laten zien ....

Ook geprobeerd, werkte niet.

Hopke89

Berichten: 1399
Geregistreerd: 18-04-12
Woonplaats: Friesland

Re: Paarden intelligenter dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 17:18

Haha maar goed dat de paddock naast de rijbak zit.
Dan kan hij zo de Z in als hij goed oplet en is het totaal niet raar zodra ik voor het eerst op zijn rug stap want het is toch hartstikke normaal dat er mensen op paardenruggen zitten.

Muffin01

Berichten: 391
Geregistreerd: 05-01-13
Woonplaats: Gemert

Re: Paarden intelligenter dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 17:28

Wat apart zeg.

irmaz

Berichten: 4753
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 18:39

Focussed schreef:
Wetenschappers hebben altijd aangenomen dat paarden niet in staat waren tot sociaal leren. Sociaal leren wordt gezien als een teken van een hoge intelligentie, waardoor paarden lager op de "intelligentie schaal" werden geplaatst.

En zo zie je maar weer dat wetenschappers een stuk minder slim zijn als dat wij altijd hebben aangenomen :z
Paarden leren niet alleen door elkaar na te doen, jonge dieren leren ook door mensen na te doen. Ik heb al verschillende keren meegemaakt dat een jong dier binnen een week door had hoe een bepaalde grendel open moest alleen door naar mij te kijken hoe ik dat deed.

Ben benieuwd wanneer de 'wetenschap' gaat ontdekken dat paarden elkaar soms gewoon 'vertellen' wat de bedoeling is.

Moniquex

Berichten: 1246
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Leutingewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:59

Super interessant! *D

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paarden intelligenter dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:16

Interessant! Zie hier ook wel wat van terug in de praktijk :D

X_Michelle_X

Berichten: 3630
Geregistreerd: 06-10-09
Woonplaats: Assendelft

Re: Paarden intelligenter dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 17:25

Leuk!
Leuke bijkomstigheid, bijna dezelfde achternaam hier xD