Genetica achter aftekeningen onderzocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Genetica achter aftekeningen onderzocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 00:22

http://www.horse.com / http://www.bokt.nl


Afbeelding
De aftekeningen van een paard zijn genetisch bepaald. Foto: http://www.focussed.nl

Afhankelijk van het ras en de fokker zijn witte aftekeningen bij paarden iets om voor, of juist om tegen te vechten. Zwitserse en Australische onderzoekers hebben recent de genetica van witte been- en hoofdaftekeningen onderzocht en hebben ontdekt dat deze het resultaat zijn van complexe genetische processen - maar gelukkig niet té complex voor moderne wetenschap.

"Onze analyse liet zien dat er drie belangrijke genen betrokken zijn bij het ontstaan van witte aftekeningen. Deze drie genen hebben een complexe interactie met elkaar, die uiteindelijk de mate waarin aftekeningen voorkomen op het paard bepalen." zegt Bianca Haase, promovendus en genetica onderzoeker aan de Universiteit van Sydney.

Er werden meer dan 1000 Freibergers, een Zwitsers warmbloedpaard, onderzocht op de aanwezigheid en mate van witte aftekeningen. Het onderzoek onthulde zeven specifieke locaties op het genoom die verantwoordelijk lijken te zijn voor de aftekeningen. Dankzij hoogstaande computerberekeningen konden 3 genen aangewezen worden als veroorzakers: twee belangrijke genen en een minder belangrijk gen.

Terwijl de studie alleen op Freibergers focust, hebben de onderzoekers ook dezelfde genetische testen toegepast op andere rassen. Daar zagen zij hetzelfde patroon, zegt Haase.

Het ontrafelen van de genetica achter de witte aftekeningen zou fokkers kunnen helpen bij het maken van onderbouwde keuzes om persoonlijke, culturele en bedrijfsdoelen te behalen.

"Het algemene fokdoel van de Freiberger is een paard met zo min mogelijk aftekeningen" zegt Haase. "Naast het fokdoel wat voornamelijk esthetisch van aard is, zijn er ook economische imperatieven en de wens om het oorspronkelijke uiterlijk van het ras te behouden."

Maar de voordelen van het onderzoek zijn niet enkel gelimiteerd tot fokdoelen: het werken met complexe genetische eigenschappen die resulteren in iets wat gemakkelijk zichtbaar is (zoals vachtkleur en aftekeningen) helpt wetenschappers met het begrijpen en ontcijferen van andere genetische codes. Door middel van deze ontdekkingen kan later ook met andere overerfbare eigenschappen gewerkt worden, zoals temperament en gevoeligheid voor bepaalde aandoeningen.

"We hebben een nieuwe benadering ontwikkeld, wat ons in staat stelt om complexe regelgevende mechanismen te begrijpen en dit zal toekomstig werk buiten het gebied van vachtkleur mogelijk maken." zegt Haase.

Klik hier om het gehele onderzoek te lezen.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Genetica achter aftekeningen onderzocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:29

Wow klinkt beloftevol. Maar ik vraag me dan af of er dan geen misbruik wordt gemaakt door fokkers door op vlekken patroon te fokken zoals tegenwoordig al vaak gebeurd met kleur.
(Denk maar aan een patroon zoals gunner of een framed overo)
Zal dit dan niet lijden tot een verkrimping van de genenpoel? We weten al wat er bij de honden rassen gebeurt als je echt enkel op "schoonheid" fokt...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Genetica achter aftekeningen onderzocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:32

Ook bij Friezen zijn aftekeningen niet gewenst. Over het wel of niet ter uiting komen van aftekeningen: gekloonde paarden tonen allemaal andere aftekeningen dan het vaderdier. Dus is het een kwestie van wel/geen bles en wel/geen aftekeningen aan de benen/op de vacht?

Raineri
Berichten: 6219
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Genetica achter aftekeningen onderzocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:44

Zo goed dat ze dit ontdekt hebben en tegelijkertijd zo jammer.

Zodra dit wordt gebruikt bij het fokken van paarden zal er minder variatie in de genenpoel zijn. Aan de andere kant geloof ik dat er weinig fokkers zijn die het financieel zo breed hebben dat ze zich dit kunnen veroorloven. Ik vind dat ernu al onverantwoord wordt gefokt met oog op genetische ziektes (onder andere). 'Iedereen' wil een zo excentriek mogelijk paard. Ik vergelijk het altijd maar met vijvervissen, hoe aparter en gekker de vis is des te zwakker ze zijn, deze vissen hebben neiging om sneller dood te gaan. Terwijl een simpele winde een jaar of 10 kan worden. Er is dus een reden waarom sommige dingen niet/minder in de natuur voorkomen. Lijkt mij niet verstandig om daar mee te gaan klooien. En tenslotte, een goed paard heeft geen kleur ;)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Genetica achter aftekeningen onderzocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 09:35

Leuk om te weten maar in de praktijk doe ik er niets mee.

Ik zie juist het liefst 4 witte benen en een bles maar het komt toch echt onderaan in de hengstenselectie.

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: Genetica achter aftekeningen onderzocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:15

Pfff geef de mens nou maar niet te veel macht. Laat moeder natuur het zelf maar regelen..

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Genetica achter aftekeningen onderzocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:33

Leuk artikel en dank voor het toevoegen van het orginele onderzoek, ook interessant om te lezen! :j

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:53

Cassidy schreef:
Ook bij Friezen zijn aftekeningen niet gewenst. Over het wel of niet ter uiting komen van aftekeningen: gekloonde paarden tonen allemaal andere aftekeningen dan het vaderdier. Dus is het een kwestie van wel/geen bles en wel/geen aftekeningen aan de benen/op de vacht?

Dat klopt min of meer. Dat de genen een rol spelen is duidelijk, maar het wil niet zeggen dat de varianten van de genen altijd op dezelfde manier een rol spelen.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:48

NatasjavE schreef:
Leuk om te weten maar in de praktijk doe ik er niets mee.

Hier precies hetzelfde!

Danique_G schreef:
En tenslotte, een goed paard heeft geen kleur

:j

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:47

Interessant maar op dit moment is er weinig mee te doen. Onderzoek is niet af en er zijn toch nog te veel varianten (onbekend en bekend) om 'precieze' aftekeningen te creëren.