Voorkomen van atypische Myopathie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Voorkomen van atypische Myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 14:06

* Persbericht Vlaams Paardenloket / http://www.bokt.nl


Eind 2013 deed zich een ernstige uitbraak voor van de vaak fatale spierziekte atypische myopathie bij paarden. Meer dan 75 procent van de aangetaste dieren sterft aan deze aandoening en dit meestal binnen de drie dagen na het begin van de symptomen.

Tot 16 december 2013 werden er 352 gevallen met een diagnose van atypische myopathie gemeld aan de Faculteit Diergeneeskunde van Luik en RESPE (Frans epidemiosurveillance netwerk). De gemelde gevallen komen uit België (126), Frankrijk (95), Groot-Brittannië (41), Nederland (22), Zwitserland (11), Tsjechië (8), Ierland (2 ) en Duitsland (47). Het aantal nieuwe gevallen daalde na 29 november, maar tussen 29 november en 16 december 2013 zijn er toch nog 42 gevallen bijgekomen, waarvan 17 in België.

Momenteel komen er nog amper nieuwe gevallen bij. Elk jaar stoppen de aangiftes na de eerste vorst. In de lente worden er nog wel nieuwe gevallen verwacht. Hierbij een waarschuwing richting de paardeneigenaars dat ze moeten opletten bij weides waar esdoorns in de omgeving staan. Voor die weides wordt aanbevolen om ze pas te gebruiken als er voldoende gras is.

Vermoedelijk wordt de ziekte veroorzaakt door de opname van hypoglycine A, een stof die voorkomt in de zaden van o.a.:
  • Acer pseudoplatanus (gewone esdoorn);
  • Acer negundo (vederesdoorn);
  • Acer palmatum (Japanse esdoorn);
  • Acer saccharinum (witte esdoorn).


In andere esdoornsoorten komt hypoglycine A waarschijnlijk minder voor, al bestaat er onvoldoende onderzoek om dit met zekerheid te kunnen stellen. Over de dodelijke dosis bestaat ook nog twijfel. De concentratie aan hypoglycine varieert bovendien naargelang de esdoornsoort. Diepgaander onderzoek is absoluut noodzakelijk.

Ook de bladschimmel Rhytisma acerinum die vaak voorkomt op het blad van de esdoorns, zou mogelijks atypische myopathie kunnen veroorzaken, maar ook hieromtrent is verder onderzoek nodig.

Maatregelen ter voorkoming van de ziekte
Tot kappen overgaan zou zeer drastisch zijn. Verder onderzoek is noodzakelijk en we willen zeker geen onnodige kaalslag in ons bomenbestand initiëren.

Indien er esdoorns op of rond de weide aanwezig zijn, kan men de paarden best bij de blad- en zaadval vanaf oktober van de weide halen. Bijvoorbeeld op het openbaar domein langs autosnelwegen, wegen en waterwegen werd deze boomsoort vaak aangeplant.
Andere maatregelen zijn het kappen van de esdoorns. Dit is echter alleen aangewezen als er zich één of een paar grote exemplaren in de weide zelf bevinden. Voor bomen met een stamomtrek van 1 meter, gemeten op 1 meter hoogte kan een stedenbouwkundige vergunning nodig zijn. Best kan u contact opnemen met uw gemeente of met het Agentschap voor Natuur en Bos.

Een aangewezen maatregel voor bestaande beplantingen is de hakhoutbehandeling. Hierbij wordt de esdoorn op een stomp (stoof) van 15 à 20 cm boven het maaiveld. Voor oudere bomen (meer dan 1 meter omtrek) is deze maatregel minder aangewezen. De esdoorns zullen opnieuw uitschieten en meerdere jonge scheuten geven, die na 6 tot 8 jaar kunnen gebruikt worden bv. als brandhout, spaanders enz. Dit hakhoutbeheer heeft het voordeel dat er geen of weinig zaadvorming zal zijn en de bladmassa ook sterk gereduceerd wordt en meer ter plaatse in het esdoornbestand blijft en minder in de weide terechtkomt.


Nieuw aan te leggen beplantingen - hagen - advies aan de groendiensten
In afwachting van verder onderzoek en zolang er geen uitsluitsel is over welke esdoornsoorten gevaarlijk zijn, is het aangewezen alternatieve boomsoorten te gebruiken in de omgeving van weiden en paardenhouderijen waar paarden voedsel opnemen.
Er bestaan immers voldoende inlandse boomsoorten die gemakkelijk in hakhout beheerd kunnen worden en snelle en goede groenschermen vormen:
  • Alnus glutinosa (zwarte els)
  • Alnus incana (witte els)
  • Fraxinus excelsior (gewone es)
  • Prunus avium (zoete kers)
    •[]Castanea sativa (tamme kastanje)
Deze boomsoorten kan men laten doorgroeien en geven zeer waardevol hout.

Andere boomsoorten zoals de Fagus silvatica (gewone beuk), Quercus petraea (wintereik), Quercus robur (zomereik), Tilia cordata (kleinbladige linde), Tilia platyphyllos (grootbladige linde), Tilia tomentosa (zilverlinde) en de Carpinus betulus (haagbeuk), kunnen zowel in bosverband, als groenscherm, solitair en als dreefbomen gebruikt worden.

Als haagplanten kan men in plaats van de Acer campestre (veldesdoorn) of andere esdoornsoorten gebruik maken van de Carpinus betulus (haagbeuk), Fagus sylvatica (beuk), Crataegus monogyna (eenstijlige meidoorn), Mespilus germanica (mispel), Rosa arvensis (bosroos), Rosa rubiginosa (eglantier) enz. Dit komt zowel de biodiversiteit als de landschapsbeleving ten goede.

Verwant artikel

[MD] Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld
[VN] Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 19-12-13 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Voorkomen van atypische Myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:39

Zinvolle informatie Sammie!. In deze zin: "Hierbij wordt de esdoorn op een stomp (stoof) van 15 à 20 cm boven het maaiveld" is wat weggevallen en ik begrijp eerlijk gezegd niet wat er bedoeld is te schrijven.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Voorkomen van atypische Myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:47

Afgezaagd, denk ik, pien_2010 ?

Djeenie

Berichten: 1140
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: In de polder

Re: Voorkomen van atypische Myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:47

Ik heb de esdoorn in onze weide omgezaagd en de paarden komen niet meer op dat stuk sinds september... Wanneer het eens stevig vriest, mogen ze er terug op. Ik wou geen risico nemen :)

Miesemuisje

Berichten: 3085
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: Voorkomen van atypische Myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:19

Ik ben 12 november helaas mijn bijrijdpaard eraan verloren.. Had er nog nooit van gehoord daarvoor!

Goed dat er nu voor gewaarschuwd wordt!

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Re: Voorkomen van atypische Myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:35

Jeetje Miesemuisje. Heftig! Ik heb ze naast de paddock staan (3 bomen) en heb 14 kruiwagens bladeren weggehaald, stuk afgezet in de paddock en ze gaan er binnenkort uit, werd er niet goed van, zo veel blad.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Voorkomen van atypische Myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:50

Dank je Shirley. Lijkt me logisch.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Voorkomen van atypische Myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:04

Nog afgezien van het feit dat het nog niet 100% zeker is dat de in de Esdoorn mogelijk aanwezige schimmel de A.M. veroorzaakt.... ontbreekt een goede raad om te voorkomen dat het paard ziek wordt ( en er dan maar van uit gaand dat het wél die schimmel is): je zou kunnen overwegen om MYCOSORB te geven, dat is een poeder dat je over het voer kunt doen en dat schadelijke schimmels wegvangt voordat de gifstoffen in de bloedbaan opgenomen worden.
Mycosorb is een product dat zowel in de veehouderij als voor paarden geschikt is en o.a. ook gebruikt wordt om schadelijke schimmels in hooi of kuil te bestrijden. Want ook die schimmels kunnen een ravage in het paardenlijf aanrichten.
Als ik goed begrepen heb wordt dit product nu ook ivm A.M. getest.

laran

Berichten: 701
Geregistreerd: 16-04-08
Woonplaats: Lellens

Re: Voorkomen van atypische Myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:32

Interessant stuk, ik heb men paard er ook verloren een aantal jaar geleden.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:11

Jannepauli schreef:
Nog afgezien van het feit dat het nog niet 100% zeker is dat de in de Esdoorn mogelijk aanwezige schimmel de A.M. veroorzaakt.... ontbreekt een goede raad om te voorkomen dat het paard ziek wordt ( en er dan maar van uit gaand dat het wél die schimmel is): je zou kunnen overwegen om MYCOSORB te geven, dat is een poeder dat je over het voer kunt doen en dat schadelijke schimmels wegvangt voordat de gifstoffen in de bloedbaan opgenomen worden.
Mycosorb is een product dat zowel in de veehouderij als voor paarden geschikt is en o.a. ook gebruikt wordt om schadelijke schimmels in hooi of kuil te bestrijden. Want ook die schimmels kunnen een ravage in het paardenlijf aanrichten.
Als ik goed begrepen heb wordt dit product nu ook ivm A.M. getest.


Jannepauli moet je dat poeder een keer geven of een tijd achter elkaar?

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:27

Maar beuk is toch ook giftig? Volgens mij heb ik ooit gelezen dat ze daar ataxie van kunnen krijgen toch? Of haal ik nou dingen door elkaar?

stroobosje

Berichten: 173
Geregistreerd: 02-02-09
Woonplaats: Arrien

Re: Voorkomen van atypische Myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:31

Is er iemand die misschien weet hoeveel een paard er van moet eten voordat hij er dood aan gaat. Ik heb laatst nl een paardje verkocht, die 5 dagen later dood in de wei lag. Voor ons allemaal vraagtekens, de symptomen waren van AM maar er liepen ook 2 shetjes, die nergens last van hadden. Nu ben ik dus benieuwd of een paard er ook al dood aan kan gaan, als ze een kleine hoeveelheid binnen krijgen

Floresta
Berichten: 230
Geregistreerd: 08-11-13

Re: Voorkomen van atypische Myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:20

Even een stipje. Dan kan ik de soorten esdoorns even opzoeken.

Pff het zijn erg veel gevallen weer dit jaar!

Miesemuisje

Berichten: 3085
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: Voorkomen van atypische Myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:33

@stroobosje Mijn bijrijdpaard stond ook samen met een ander paard, die gewoon gezond is gebleven. Dus t zou best kunnen dat hij daaraan is overleden..

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 00:33

pien_2010 schreef:
Jannepauli schreef:
Nog afgezien van het feit dat het nog niet 100% zeker is dat de in de Esdoorn mogelijk aanwezige schimmel de A.M. veroorzaakt.... ontbreekt een goede raad om te voorkomen dat het paard ziek wordt ( en er dan maar van uit gaand dat het wél die schimmel is): je zou kunnen overwegen om MYCOSORB te geven, dat is een poeder dat je over het voer kunt doen en dat schadelijke schimmels wegvangt voordat de gifstoffen in de bloedbaan opgenomen worden.
Mycosorb is een product dat zowel in de veehouderij als voor paarden geschikt is en o.a. ook gebruikt wordt om schadelijke schimmels in hooi of kuil te bestrijden. Want ook die schimmels kunnen een ravage in het paardenlijf aanrichten.
Als ik goed begrepen heb wordt dit product nu ook ivm A.M. getest.


Jannepauli moet je dat poeder een keer geven of een tijd achter elkaar?


Je geeft dat curatief bij verdenking van besmetting door schimmels, of als je bv 'verdacht' hooi of kuil hebt. Er is een supplement van Alltech waar ook mycosorb in zit ( als is dat te weinig om wat uit te halen bij echte ziekte) dus je kunt het over een langere periode geven.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Voorkomen van atypische Myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:18

Als ik in NL ben ga ik dit informeren bij mijn dierenarts want hier in Frankrijk zijn echt te veel bomen overal en ik kan slechts hele bossen achter ons huis gaan kappen. Ik heb dit jaar ze in de herfst een kleine paddock gegeven met onbeperkt hooi voor de nacht. Klein hier is groot voor NL begrippen. De Paddock had ik goed eikel en blad vrijgemaakt. Eerlijk gezegd weet ik niet eens zeker of hier Essenbomen tussen staan. Overdag zijn ze op een grote wei maar daar staan ook bomen omheen. Ik zie ze in ieder geval nooit bladeren eten dit in tegenstelling tot de eikels waar ze gek op zijn en die ik iedere dag er uit heb gehaald.
Bedankt voor je info JP want als het niet te moeilijk is ga ik volgend jaar dit over het voer erbij geven als het ook niet teveel bijwerkingen geef en goed te organiseren is allemaal.

polleman
Berichten: 1628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Braamt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:22

Jeetje wat een aantal,
Ik heb iemand op facebook daar heeft veulen het ook van gehad maar die is er van aan het herstellen,

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:33

pien_2010, het gaat niet om Essen, maar Esdoorns. Die bestaan allebei, maar er zit wel een groot verschil tussen. De zaden van Esdoorns lijken op vleugeltjes met een plat bolletje aan 1 kant. Aan de boom zitten ze meestal met zijn tweeën aan elkaar.

Ik heb overigens nog nergens gelezen dat hetgeen JP aandraagt echt voldoende werkt tegen AM, daar zou ik dan eerst meer "bewijs" van willen zien, voordat ik mijn paard aan esdoornzaden/-bladeren zou willen blootstellen.

Stroobosje, Het schijnt dat paarden/pony's die nieuw op een stuk wei komen sneller kans lopen op AM dan páarden/pony's die er al jaren lopen. Waarom is nog niet bekend. Het is afhankelijk van de giftigheid van de zaden hoeveel een paard moet eten om ziek te worden, als het eenmaal ziek is, kan het binnen een uur overlijden. De meeste zieke paarden overlijden binnen 72 uur.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Voorkomen van atypische Myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:57

Nu Jet ik weet zeker dat die bomen hier niet staan. BEdankt. Wij noemden die zaden vroeger helicoptertjes omdat ze zo ronddraaien in de wind. Die heb ik hier nog nooit gezien. Maar omdat niemand 100% zeker is wat het nu is ben ik altijd met alle bladeren erg voorzichtig want hier is het gewoon heel veel nat en schimmelig dus in het voor- en najaar. Het bos achter het huis hebben we nu ook afgesloten en gaat alleen open in de zomer als het bloed heet is zodat de paarden dan verkoeling kunnen zoeken in de schaduw.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:59

Klopt ja, die zaden worden ook wel helicoptertjes genoemd. Wel verstandig hoor om ze gewoon helemaal niet aan blad en zaden bloot te stellen in de natte periode. Je weet inderdaad maar nooit wat er nog meer mis kan gaan.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:03

Jet schreef:
Ik heb overigens nog nergens gelezen dat hetgeen JP aandraagt echt voldoende werkt tegen AM, daar zou ik dan eerst meer "bewijs" van willen zien, voordat ik mijn paard aan esdoornzaden/-bladeren zou willen blootstellen.


Nou.. ik zal je zeker niet aanraden om je paard aan evt besmette Esdoorns bloot te stellen, da's wel een beetje kort door de bocht hé? :)
Maar ik zou zeggen: hou het onderzoek in de gaten - er zullen vast wel publicaties van Luik e/o Utrecht komen. Het wordt - voor zover ik hoorde - nu nderzocht.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:44

Nee, natuurlijk niet, maar voordat mensen denken dat het een wondermiddel is en dat alle gevaren daardoor geweken zijn...
Ik houd het inderdaad in de gaten, ik ben erg benieuwd.

swatch
Berichten: 1384
Geregistreerd: 08-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:50

een haag van veldesdoorn? lees nu voor het eerst dat dat dan ook (mogelijk?) niet goed is.
weet iemand hier meer over?

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:17

Als je de andere twee topics doorleest, kom je daar volgens mij ook de veldesdoorn tegen als zijnde niet oké. Ze staan ondereen het eerste stuk van dit topic.

swatch
Berichten: 1384
Geregistreerd: 08-08-07

Re: Voorkomen van atypische Myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 01:24

ik zie het er wel in vermeld staan, maar het betreft dan dus niet alleen de bomen maar ook de haagsoort. Maar idd niet bewezen.