Wereldrecordscore voor Dujardin en Valegro in WB [video]

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Wereldrecordscore voor Dujardin en Valegro in WB [video]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 09:40

* http://www.knhs.nl


Afbeelding
Charlotte Dujardin met Valegro
foto: http://www.sjoert.com
ValegroIn het Victoriaans aandoende Londense Olympia legde Olympisch kampioen Charlotte Dujardin met de KWPN gefokte Valegro (v. Negro) de Nederlandse ruiters haar wil op. In de vierde wedstrijd van de Reem Acra FEI wereldbekercompetitie voor dressuurruiters, de Freestyle, legden Dujardin en Valegro met een score van 93.975% een nieuw wereldrecord neer. Op een gepaste afstand van zes procent volgde Edward Gal met Glock's Undercover, terwijl Daniëlle Heijkoop met Kingsley Siro beslag legde op de derde plek. Ook indrukwekkend was de prestatie van Hans Peter Minderhoud met Glock's Romanov. Na een teleurstellende 13de plaats in de Grand Prix maandag reed Minderhoud zich in de Kür naar de vijfde plaats. De Brit Michael Eilberg legde met Half Moon Delphi beslag op de vierde plaats.

De jury was in de Kür op muziek net als maandag zeer eensgezind in haar oordeel. Dujardin stond in zowel de Grand Prix als in de Kür bij alle juryleden op de eerste plek, terwijl Gal bij allen de tweede plaats innam. En ook Heijkoop stond bij vier van de vijf juryleden op de derde plek.

Edward Gal was na afloop van zijn rit zeer te spreken over zijn prestatie met Undercover. "Vorig jaar kwamen we hier de ring uit met een score van 74% en nu halen we dik 80%. Als we nog een jaar oefenen moet een nog hogere score haalbaar zijn", aldus Gal in een eerste reactie. Vorig jaar explodeerde Undercover als het ware nog in de door alle dressuurruiters als uiterst kijkerig omschreven hal. Nu leek het als van een leien dakje te gaan. "Het halthouden aan het begin en aan het einde moet nog net even nadrukkelijker, maar daar werken we rustig aan. Waar ik veel meer waarde aan hecht is dat ik nu gedurende de gehele proef kan blijven rijden. In de uitgestrekte onderdelen is Undercover nu mooi naar boven en komt de neus er uit. Dat komt omdat hij nu op me gaat wachten en dat vind weer zijn oorzaak in het minder gespannen zijn. Weet je, als het zo gaat als nu in Londen gaat het er echt op lijken. Omdat Undercover veel relaxter is heb ik meer controle en zien pirouettes en piaffe er echt als vanzelfsprekend uit. Alles is veel rustiger en daardoor is nu alles goed", vertelde een uiterst tevreden Edward Gal.

Voor Daniëlle Heijkoop was het de eerste keer dat ze fantastische sfeer van deze Londense piste proefde. "Ik heb echt genoten van deze wedstrijd. Een schitterende ambiance, fantastisch publiek en heerlijk om te shoppen", aldus Heijkoop. Toch was ze zo eerlijk om toe te geven dat ook zij een enorme adrenalinestoot kreeg toen ze de uitverkochte hal binnenreed. "Ik heb nog nooit in zo'n mooie en sfeervolle hal gereden als deze. In alle twee de wedstrijden heb ik fijn gereden. Anky was gisteren hier om me te trainen en ze heeft mij echt op scherp weten te zetten. Ik kreeg diverse malen een 9.5 en tienen voor de piaffe en passage. Ik kan Kingsley Siro nu heel mooi voor me houden, waardoor hij ook in het front erg mooi open blijft. Daarbij is hij super fit en dat straalt hij ook uit en ook belangrijk: we maakten beide dagen geen enkele fout. Wat ik echter wel mooi vind is dat ik thuis in de trainingen al meer kan laten zien dan in de wedstrijdring, waardoor er dus nog progressie mogelijk is".
"Aansprekend is dat deze combinatie in de moeilijkste onderdelen het er allemaal zeer vanzelfsprekend uit laat zien", vertelde het Engelse jurylid Gardner.

Hans Peter Minderhoud was erg tevreden over zijn optreden in de Kür. "Ik heb op dinsdagochtend vroeg kunnen trainen in de hal en toen merkte ik al dat hij geen herinneringen had aan de vorige dag. In de Grand Prix liep Romanov in de losrijring perfect en toen we de hal binnenreden zag hij op de korte zijde iets waardoor hij van de kook raakte. Het was gewoon een zeer matige Grand Prix en dat na een voortreffelijk optreden onlangs in Stockholm. Vandaag reed ik binnen en bleek Romanov nergens meer bang voor. De piaffe en passage waren heel erg goed, net als de appuyementen. In de stap had iets meer ontspanning mogen zijn, maar ik ben er super blij mee", aldus Minderhoud.

Bekijk hier de uitslag en de tussenstand




Video van de kur

Uitslag Reem Acra FEI World Cup dressuur Kür:
•1) Charlotte Dujardin (Eng) - Valegro (Negro x Gerschwin) - 93.975%
2) Edward Gal - Glock's Undercover (Ferro x Donnerhall) - 87.425%
3) Daniëlle Heijkoop - Kingsley Siro (Gribaldi x Hemmingway) - 80.625%
5) Hans Peter Minderhoud - Glock's Romanov (Rohdiamant x Grundstein II) - 77.675%

Tussenstand World Cup 2013/2014:
•1) Tinne Vilhelmson-Silfven (Zwe) - 54
2) Hans Peter Minderhoud - 38
3) Marcela Krinke Susmelj (Zwi) - 37
5) Edward Gal - 34
8) Daniëlle Heijkoop - 25
15) Patrick van der Meer - 19

Uitslag Reem Acra FEI World Cup dressuur Grand Prix:
•1) Charlotte Dujardin - Valegro - 84.851%
2) Edward Gal - Glock's Undercover - 80.383%
3) Daniëlle Heijkoop - Kingsley Siro - 76.489%
13) Hans Peter Minderhoud - Glock's Romanov - 69.213%
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 18-12-13 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

sc1990

Berichten: 507
Geregistreerd: 27-09-10

Re: Wereldrecordscore voor Dujardin en Valegro in WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:04

Prachtig zeg! Enorm veel bewondering voor deze dame en ook voor Danielle!!!

Sanne96

Berichten: 1250
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Ouddorp

Re: Wereldrecordscore voor Dujardin en Valegro in WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:10

Was een prachtige proef om te zien!!! *\o/*
en edward en danielle hebben ook een mooie proef neergezet

Gefeliciteerd Charlotte!! *\o/* *\o/* *\o/*

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Wereldrecordscore voor Dujardin en Valegro in WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:16

Super gefeliciteerd!

Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Re: Wereldrecordscore voor Dujardin en Valegro in WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:20

Blijf het toch ontzettend knap vinden hoe Edward Gal en Undercover verbeteren!
Super! :D

__nina

Berichten: 2772
Geregistreerd: 28-01-09

Re: Wereldrecordscore voor Dujardin en Valegro in WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:24

Geweldig die proef!!
En natuurlijk ook super hoe Edward zich blijft verbeteren.
Dit is dressuur om van te genieten :D

Love_myhorse
Berichten: 604
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:55


FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Wereldrecordscore voor Dujardin en Valegro in WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:02

Sorry, maar ik vind de kür van Charlotte echt geen wereldrecord waard. Ze begint al slecht door niet stil te staan bij het groeten. En zo kan ik nog wel een aantal foutjes vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:08

Ik ook niet. Valegro is zo ontzettend traag. Met name in de passage. Ik vind het meer een soort zeefdraf. Ze rijdt netjes hoor maar ik vind dat ze altijd veel te veel punten krijgt.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:11

Anoniem schreef:
Ik ook niet. Valegro is zo ontzettend traag. Met name in de passage. Ik vind het meer een soort zeefdraf. Ze rijdt netjes hoor maar ik vind dat ze altijd veel te veel punten krijgt.


Ben blij dat ik niet de enige ben die dat ziet.

Anoniem

Re: Wereldrecordscore voor Dujardin en Valegro in WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:11

Ze heeft de naam en het was ook nog eens in Londen dus ja............ :+

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Wereldrecordscore voor Dujardin en Valegro in WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:12

Inderdaad

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110679
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wereldrecordscore voor Dujardin en Valegro in WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:15

Ze heeft inderdaad wel het voordeel van het thuispubliek maar dat heeft haar echt niet het wereldrecord bezorgd :+ Hij gaat ook perfect dragen en technisch heel zeker door de baan. Dat zie je gewoon terug in de punten. Of het een wereldrecordscore waard was of niet laat ik in het midden.

Anoniem

Re: Wereldrecordscore voor Dujardin en Valegro in WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:19

Gelukkig zitten hier de juryleden :+ en Londen hoeft echt geen voordeel te hebben, te weten dat er gewoon een internationale jury zit ;)

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:22

FriesWytske schreef:
Sorry, maar ik vind de kür van Charlotte echt geen wereldrecord waard. Ze begint al slecht door niet stil te staan bij het groeten. En zo kan ik nog wel een aantal foutjes vinden.

Heb jij Salinero de eerste paar jaar stil zien staan bij het groeten? Die stond ook half te passageren.

Valegro is niet zo flitsend en vlug als dat Totilas bijvoorbeeld was onder Edward, maar vergeet niet dat het technisch veelal heel netjes afgewerkt en constant is.
Ik zie liever een technisch correcte proef dan een hele flitsende die mensen prachtig vinden maar vol fouten zit. De juryleden daar zijn een internationaal gezelschap, dus daar zal het niet aan liggen imo.

Ik heb de beelden van Olympia nog niet kunnen zien, maar het zijn mooie percentages :) Knap dat Danielle Heijkoop zo'n mooie sprongen vooruit maakt en Edward bewijst dat hij met alweer een paard in de hoge 80 kan rijden.

Engeland heeft de laatste jaren ook knappe sprongen gemaakt in de dressuurtop, en dat is ze ook meer dan gegund. Alleen, met die mooie Nederlandse scores zijn ze gewaarschuwd dat we er weer aankomen :D
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 18-12-13 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

purkie

Berichten: 1720
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:23

engelsen zijn niet echt kritisch naar zichzelf toe :D

super gereden edward, danielle en hans peter!

Nils_010

Berichten: 1144
Geregistreerd: 22-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:24

Dioxide schreef:
FriesWytske schreef:
Sorry, maar ik vind de kür van Charlotte echt geen wereldrecord waard. Ze begint al slecht door niet stil te staan bij het groeten. En zo kan ik nog wel een aantal foutjes vinden.

Heb jij Salinero de eerste paar jaar stil zien staan bij het groeten? Die stond ook half te passageren.

Valegro is niet zo flitsend en vlug als dat Totilas bijvoorbeeld was onder Edward, maar vergeet niet dat het technisch veelal heel netjes afgewerkt en constant is.
Ik zie liever een technisch correcte proef dan een hele flitsende die mensen prachtig vinden maar vol fouten zit. De juryleden daar zijn een internationaal gezelschap, dus daar zal het niet aan liggen imo.

Ik heb de beelden van Olympia nog niet kunnen zien, maar het zijn mooie percentages :) Knap dat Danielle Heijkoop zo'n mooie sprongen vooruit maakt en Edward bewijst dat hij met alweer een paard in de hoge 80 kan rijden.

Engeland heeft de laatste jaren ook knappe sprongen gemaakt in de dressuurtop, en dat is ze ook meer dan gegund. Alleen, met die mooie Nederlandse scores zijn ze gewaarschuwd dat we er weer aankomen :D


Filmpje staat hier, kwaliteit is niet helemaal top beeld is beetje stotterend maar ok
https://vimeo.com/82143908

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:24

Je bent toch hopelijk niet blind Joolien? Ze scoort zowat 100%. En dat is toch wel ongeloofwaardig voor zo'n proef.
De eerste overgang vanuit het halthouden is al slecht. En alle andere overgangen zijn niet vloeiend bijv. Daarbij is er geen tot weinig impuls en nogal eens een taktfout te zien. Dus 85% was goed betaald geweest.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110679
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:25

purkie schreef:
engelsen zijn niet echt kritisch naar zichzelf toe :D


Sinds wanneer bestaat een internationaal jurypanel uit alleen maar Britten? :+

purkie

Berichten: 1720
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:27

Cayenne schreef:
purkie schreef:
engelsen zijn niet echt kritisch naar zichzelf toe :D


Sinds wanneer bestaat een internationaal jurypanel uit alleen maar Britten? :+


zie jij ergens het woord jury staan? :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110679
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:28

purkie schreef:
zie jij ergens het woord jury staan? :+


We hebben het over het geven van een wereldrecordscore. Wie anders dan een jury heeft dat gisteren aan Dujardin gegeven? :+ :)

Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:29

Of het wereldrecord waardig is durf ik niet te zeggen, maar vind het wel een sterke combinatie.
Mijn favoriet is toch nog steeds Edward met ongeveer elk paard :D

marjan19

Berichten: 349
Geregistreerd: 19-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:30

Joolien schreef:
Gelukkig zitten hier de juryleden :+ en Londen hoeft echt geen voordeel te hebben, te weten dat er gewoon een internationale jury zit ;)


Dan zal ik mijn mening maar voor me houden, aangezien ik geen jury ben...

purkie

Berichten: 1720
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:33

Cayenne schreef:
purkie schreef:
zie jij ergens het woord jury staan? :+


We hebben het over het geven van een wereldrecordscore. Wie anders dan een jury heeft dat gisteren aan Dujardin gegeven? :+ :)


Santa !

lovefi

Berichten: 1199
Geregistreerd: 07-01-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:34

Ik vind het ook een sympathieke combinatie, maar dit is denk ik niet wereldrecordscore waardig. De overgang van het halthouden naar de passage gaat echt heel slordig, vervolgens is de eerste piaffe nauwelijks op de plaats en erg voorwaarts, de piaffe daarna is alweer een stuk beter. En ook ik zie over het algemeen wat minder impuls. Ik ga verder mee met wat Gast5428 zegt.

Ik vind het echt een goede combinatie, maar een proef als deze verdient gewoon niet bijna 100%. Bijna 100% betekent namelijk dat bijna alle onderdelen een 10 hebben gekregen en ik heb er toch al een aantal gezien waar teveel slordigheidsfoutjes inzaten om een 10 te krijgen.