Dwangsom voor manege Ringdijk in IJsselmuiden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Dwangsom voor manege Ringdijk in IJsselmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 15:55

http://www.destentor.nl / http://www.bokt.nl


Manege Ringdijk in IJsselmuiden moet op last van een dwangsom het hekwerk rond de paardenbak verwijderen.
De buren, die vinden dat het paardenbedrijf overlast veroorzaakt, zijn in april 2013 door de Raad van State in april in het gelijk gesteld dat het bedrijf niet als "agrarisch" aangemerkt kan worden. In het bestemmingsplan staat dat alleen agrarische bedrijven op die plaats mogen bouwen en de gemeente Kampen heeft dus onterecht een bouwvergunning afgegeven voor onder andere een omheining om de paardenbak.
De burgemeester heeft, na het stranden van een ultieme lijmpoging tussen de manege-uitbater en hun buren om tot een oplossing te komen, gemeld dat de situatie er in ieder geval zeker niet beter op wordt. De paardenbak zal nu op een andere plaats worden gebouwd op het terrein waar dat wel toegestaan is, maar welke de bezwaarmakers zeker niet beter zal bevallen .

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Re: Dwangsom voor manege Ringdijk in IJsselmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:17

Pfff.. Compleet doelloos bezwaar van die buren dan, gaat alleen maar geld kosten en lost niks op! Vraag me wel af hoe veel last je kan hebben van een rijbak? En hoe het dusdanig uit de hand heeft kunnen lopen dat de partijen niet normaal met elkaar in overleg kunnen?

Hamont

Berichten: 642
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Dwangsom voor manege Ringdijk in IJsselmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:33

Beter een verre vriend in dit geval.

Wranglerbutt

Berichten: 10379
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:37

Volgens mij betreft het geen manege, maar een spring/ handelsstal :?
Ik weet niet hoe lang dit al speelt, maar eerder zat er op dezelfde locatie al een andere springruiter.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:38

Sinds wanneer is paardenhouderij niet agrarisch? Heeft de gemeente zelf het bestemmingsplan wel duidelijk?
Op zich wel goed van de burgemeester dat hij geprobeerd heeft de partijen tot elkaar te brengen. En tsja, soms weet je niet waarom partijen niet normaal met elkaar in overleg kunnen. Dan hebben ze elkaar in een eerder stadium al iets aan gedaan en dan komt het niet meer goed.
Maar wel weer heel jammer voor die belendende manege, die wordt er nu de dupe van.

Wranglerbutt

Berichten: 10379
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Dwangsom voor manege Ringdijk in IJsselmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:40

Een stoeterij/fokstal wordt gezien als agrarisch. Maneges, pension-, sport-, trainings- en handelsstallen vallen in de categorie sport & recreatie.

Karlee

Berichten: 103
Geregistreerd: 27-08-13

Re: Dwangsom voor manege Ringdijk in IJsselmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:28

Volgensmij spelen hier andere dingen dan alleen een bakrandje.. Jammer dat het zo moet gaan. :n

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Re: Dwangsom voor manege Ringdijk in IJsselmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:32

Dit staat er in de stentor:

DEN HAAG/KAMPEN - De gemeente Kampen heeft flink gestunteld in een burenconflict rond de manege aan de Ringdijk 5 in IJsselmuiden.
In een uitspraak heeft de Raad van State de bezwaarmakende buren in het gelijk gesteld.

De huidige eigenaar H. Heldoorn, die het bedrijf in 2000 heeft gekocht, heeft van de gemeente Kampen een milieuvergunning gekregen om nieuwe stallen achter de binnenrijbak te bouwen. Heldoorn heeft nu slechts twee paarden lopen, maar hij wil een paardenfokkerij met 25 paarden beginnen. De buren, waaronder de familie W. Brink en D. Kootstra, zien de paardenfokkerij helemaal niet zitten. Volgens Brink wil Heldoorn de milieuvergunning voor de fokkerij alleen gebruiken om een woning bij de huidige manege te bouwen. Hij kan alleen een woning bouwen als hij een volwaardige paardenfokkerij heeft.

Volgens Brink zijn de plannen van Heldoorn op drijfzand gebaseerd. Bovendien zijn Brink en Kootstra boos op de lakse houding van de gemeente Kampen, die niet erg stevig optreedt tegen de overlast van het huidige paardenbedrijf van Heldoorn.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Dwangsom voor manege Ringdijk in IJsselmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:34

Wat een warrig nieuwsbericht. Het gaat hier om een manege maar er staan maar 2 paarden, de bedoeling is om een fokkerij met 25 paarden te hebben in de toekomst. Bedoelen ze met het woord 'manege' de rijbaan en het bijbehorende complex ofzo?

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Re: Dwangsom voor manege Ringdijk in IJsselmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:05

Wat ik me ook afvraag, als er maar 2 paarden staan, wat voor overlast wordt er dan veroorzaakt?
Inderdaad een erg warrig verhaal.

Wranglerbutt

Berichten: 10379
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Dwangsom voor manege Ringdijk in IJsselmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:15

Het gaat om een complex met binnenmanege, stallen en buitenbak. Er worden geen lessen o.i.d. gegeven.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:18

Lekker gezellige buurt.... Gunnen mekaar het licht niet in de ogen

Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Dwangsom voor manege Ringdijk in IJsselmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:50

Pfff soms kun je beter je buren ver weg hebben zitten. Wat een gezeur allemaal.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 10:14

Zucht ... dit langspeelende verhaal.
Dit is inderdaad geen manege, maar een stal. Deze staat er echt al zolang ik mij kan herinneren (ben 23 nu) en er zijn al meerdere staleigenaren geweest.
Die bak waar het om gaat staat er al net zolang als dat ik mij de stal herinner.

Een paar jaar geleden, toen er nieuwe eigenaren in kwamen, zijn de buren gaan zeuren. Maarja, ze zijn uiteindelijk zelf naast die stal gaan wonen :').

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Re: Dwangsom voor manege Ringdijk in IJsselmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:44

vraag ik me toch af wat die huidige stal eigenaar dan doet dat meerdere buren zijn gaan zeuren.....