Eikels vergiftigen 50 paarden in Groot-Britannië

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Eikels vergiftigen 50 paarden in Groot-Britannië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 18:56

http://www.horsetalk.co.nz / http://www.bokt.nl


Afbeelding
De fenol en tannine in eikels veroorzaakt fatale schade aan
de nieren en de maag. Foto: Steve Hankins

Door harde windvlagen is er een grote hoeveelheid eikels gevallen in New Forest, wat resulteerde in de dood van 50 pony's.

Het eten van de eikels vergiftigt jaarlijks een half dozijn paarden in het Hampshire bos, maar dat getal is nu flink gestegen dankzij een vochtige lente en een warme zomer.

Boswachters hebben toegezegd om de periode waarin er varkens lopen door het bos te verlengen met zes weken, tot 15 december. De eikels zijn veilig voor de varkens en zij eten ze dan ook graag op. Het aantal varkens wat er jaarlijks geweid wordt is al verdubbeld - van 200 naar 400 varkens - maar heeft niet de dood van de pony's kunnen voorkomen.

De eikels zijn giftig voor paarden, koeien en schapen. Het fenol en de tannine in de vrucht zorgen voor fatale schade aan de nieren en de maag.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 04-12-13 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typo

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Eikels vergifitigen 50 paarden in Groot-Britannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:19

ik moest even aan de andere betekenis van eikels denken :+ sorry .

maar het is sneu voor de pony's

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Eikels vergifitigen 50 paarden in Groot-Britannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:27

Ik vraag me af, in welke hoeveelheden zorgt het voor de dood of ziekte van een paard? Hebben we het dan al over 1 a 2 eikels?

grace1989
Berichten: 817
Geregistreerd: 10-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:32

Wat erg!
Zoveel ook.
Moeten wel heel veel eikels geweest zijn denk ik.
Ik hark ze altijd weg onder de bomen, maar er blijft echt wel iets liggen.
Dat eten ze ook op.
Ik weet dat het niet gezond is, maar elk eikeltje wegharken lukt niet helemaal.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:38

In de "eikeltijd" zet ik het stuk waar de eikels vallen met een draadje af. Dan maar even wat minder ruimte, anders zouden ze met z'n tweeen flink wat weg kunnen eten.
Gaat om een paddock met ongeveer 3 eikenbomen die net buiten de wei staan. En dan inderdaad dagelijks de eikels wegharken.

Scheelt ook per jaar, dit jaar hingen de bomen absurd vol. Vorig jaar niet eens een draadje gezet, zo weinig eikels hingen eraan.

cassini
Berichten: 331
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Limburg

Re: Eikels vergifitigen 50 paarden in Groot-Britannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:02

Vraag me inderdaad af over welke hoeveelheid eikels het gaat. De paarden hier eten helaas ook aardig wat eikels op aangezien er hier aardig wat eikenbomen staan. De eikels zijn vaak al weg voordat ze bij elkaar geharkt kunnen worden. Een stuk afzetten zou inderdaad een goede optie zijn om de meerderheid van de eikels weg te halen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:14

Eikels zijn alleen giftig als ze nog groen zijn. Een of twee eikels maakt niet zoveel uit. Maar sommige paarden hebben de smaak te pakken en kunnen dan zich helemaal te buiten gaan met drastische gevolgen. Ze krijgen er verstopping en koliek van. Maar het kan dus ook veel ernstiger.
Wij zetten ook een draad om de valzone. Als de gevallen eikels eenmaal helemaal bruin zijn dan halen we de draad weer weg.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Eikels vergifitigen 50 paarden in Groot-Britannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:43

Mijn paardje had ook een eikel vergiftiging enkele weken terug. Door de storm waren groene eikels in zijn weide terecht gekomen en was hij atactisch. DA opgeroepen op stal gezet met vers hooi. Gelukkig was hij de dag erachter weer als de oude! Was toch even paniek!

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Re: Eikels vergifitigen 50 paarden in Groot-Britannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:15

Dat kan ik me voorstellen, gelukkig dat hij weer snel opgeknapt is!

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Re: Eikels vergifitigen 50 paarden in Groot-Britannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:16

Ik dacht ook inderdaad dat ze met eikels, niet leuke mensen bedoelden haha.
Goed dat ze de varkens wat langer laten staan :)

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:17

Die varkens zijn zo inderdaad wel een goede/leuke oplossing :j

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Eikels vergiftigen 50 paarden in Groot-Britannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:17

Wat interessant dit!
Erg voor de ponys

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Re: Eikels vergiftigen 50 paarden in Groot-Britannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:14

Hier in de buurt wel eens een paard gehad die koliek heeft gehad van eikels. Dus wist idd wel dat het niet goed voor je paard is...

haffylover

Berichten: 1426
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: reuver

Re: Eikels vergiftigen 50 paarden in Groot-Britannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:02

idd e titel kwam ook even anders op mij over. hahah ma wel erg idd

LeenC
Berichten: 588
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:53

mrie,
Dat dacht ik ook ooit ergens gelezen te hebben, maar m'n dierenarts wist er niet meer over. Heb je daar eventueel een wetenschappelijk artikel over of een uitgebreidere bron? Wij hebben een heel oude eik op de weide staan die dus massa's eikels laat vallen. Ondertussen zijn die bruin - zou dus fijn zijn mocht ik de mobiele afsluiting die ik nu staan heb alweer kunnen wegnemen. Meestal laat ik die omheining staan tot het voorjaar zodat de eikels echt al bijna vergaan zijn, maar is wat zonde om zulk een groot stuk weide niet te kunnen gebruiken al die tijd...

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:30

LeenC, helaas kan ik je daar niet aan helpen. Wat ik weet is uit overlevering en ervaring. Wat ik wel weet is dat het bij ons maar één keer mis gegaan is, toen was er een eik omgewaaid en voor het ding gevonden werd had een van de haflingers zich helemaal laten gaan. Wat vond hij dat lekker, en wat had hij later een buikpijn. De eikels in die boom waren allemaal nog groen. Gelukkig ging het na een dag of drie weer goed. Toen veel informatie gekregen van de veearts en de stalhouder van 80 met een schat aan ervaring.
Je kunt nu de draad weghalen, er is niks meer groen.

Aslanovitch

Berichten: 302
Geregistreerd: 24-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 12:52

:oo Dat wist ik helemaal niet! mijn weide ligt VOL met eikels, ik zie woezel er nooit eten (per geluk nu dus)
Want zijn nachtwei staat vlak onder eikebomen!