Limiteren van ruwvoer vermindert vruchtbaarheid merries

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Limiteren van ruwvoer vermindert vruchtbaarheid merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 17:18

http://www.horsetalk.co.nz / http://www.bokt.nl


Afbeelding
Continue toegang tot ruwvoer is belangrijker dan gedacht.
Foto: http://www.focussed.nl

Er voor zorgen dat merries dag en nacht genoeg ruwvoer tot hun beschikking hebben heeft positieve effecten op de vruchtbaarheid, aldus een recent onderzoek.

Paarden zijn ontwikkelt als "druppel eters", oftewel aangepast om zeer vaak kleine porties te eten. Modern stalmanagement belemmert echter vaak deze natuurlijke voedingsroutine. Het is inmiddels al bewezen dat dit management verschillende welzijnsproblemen veroorzaakt en problemen met de gezondheid van het paard, zoals de ontwikkeling van maagzweren en koliek.

De laatste uitgave van Equine Science Update rapporteert overtuigend bewijs dat suggereert dat restrictie van ruwvoer, al is het maar voor een gedeelte van de dag, schadelijke effecten heeft op de fokprestaties van merries.

Honderd Arabische fokmerries die gestald waren op de nationale faculteit fokkerij van Sidi Thabet, een stad gelegen bij de hoofdstad van Tunesiƫ, werden onderzocht. De groep merries werd willekeurig verdeeld over twee groepen, waarbij enkel de timing van het voerbeleid verschilde. De merries waren individueel gestald en stonden overdag 6 uur buiten in een kudde.

De eerste groep, de continue eters, kreeg 10 kg hooi verdeeld over de dag te eten: vijf kilogram in de paddock en vijf kilogram in de stal. De tweede groep, de standaard eters, kregen enkel 10 kg hooi in de nacht wanneer zij op stal stonden. Daarnaast kregen beiden groepen in de paddock nog een kleine hoeveelheid gemaaid gras. De totale hoeveelheid ruwvoer was dus gelijk tussen beide groepen.

De onderzoekers ontdekten dat er een significante verschil was tussen de twee groepen merrie's. De groep met continue eters hadden minder abnormaliteiten omtrent de hengstigheid en hadden een hogere vruchtbaarheid. Het aantal merries die uiteindelijk bevrucht bleken was 81% in de groep met continue eters, tegenover 55% in de groep standaard eters.

De onderzoekers concludeerden dat een aan tijdgerelateerd voedingspatroon wellicht een belangrijke en onderschatte factor is in de fokkerij.



Het gehele onderzoek is hier te lezen.

YOURLOVER

Berichten: 340
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: Eijsden

Re: Limiteren van ruwvoer vermindert vruchtbaarheid merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:56

Een zeer interessant stuk voor de huidige fokkerijen!

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Limiteren van ruwvoer vermindert vruchtbaarheid merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:09

Wat zit de natuur toch mooi in elkaar!!!

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:19

Michellette schreef:
Wat zit de natuur toch mooi in elkaar!!!

En wat wordt zij slecht begrepen...
Fijn dat dit ontdekt is en hopelijk hebben de fokkerijen er baat bij.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:36

Maar ik hoop ook dat alle andere mensen/stallen eens wakker gaan worden.
IPV ons maar in het natural hokje te trappen.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 04-12-13 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:36

Jammer dat dit alleen op de fokkerij betrokken wordt, dit is van toepassing op ELK paard!!!
Paarden zijn gemaakt om de hele dag kleine porties te kunnen eten, niet 's ochtends en 's avonds een berg ruwvoer met 5 kilo krachtvoer.. Het voedingsbeleid van de meeste stallen is om te janken!

Het is niet alleen slecht voor de vruchtbaarheid van merries om te weinig/slecht verdeeld te eten, maar ook voor alle andere paarden. Dit werkt maagzweren en allerlei lichamelijke problemen in de hand.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:46

spreekt voor zich toch? Ieder paard heeft voldoende ruwvoer nodig, maar dat de vruchtbaarheid er ook van achteruit gaat...verbaasd mij niets. Annorexische mensen hebben daar ook al problemen mee namelijk

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Limiteren van ruwvoer vermindert vruchtbaarheid merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:56

Woogy: de merries kregen allemaal evenveel ruwvoer, alleen anders verdeeld. Van te weinig voeding was dus geen sprake.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Limiteren van ruwvoer vermindert vruchtbaarheid merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:59

had het verkeerd gelezen, my bad. Maar denk dat het voor een paard op hetzelfde neerkomt als wanneer mensen helemaal niet eten.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Limiteren van ruwvoer vermindert vruchtbaarheid merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:10

Het is op zich logisch, als er in de natuur geen garantie is dat er steeds eten beschikbaar is, maar slechts om de zoveel tijd, geeft dat niet genoeg zekerheid voor het nageslacht.

Even extreem gezien zou bij lang voedseltekort een zogende merrie kunnen sterven en haar veulen leeft dan ook niet lang meer.
Dus de natuur spaart de merrie tot betere tijden, zodat ze dan weer voor nageslacht en behoud van de soort kan zorgen.

Het is bij uitgehongerde drachtige merries ook niet ongewoon dat het veulen wordt verworpen om de merrie te sparen.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: Limiteren van ruwvoer vermindert vruchtbaarheid merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:15

dit si toch wel logisch....
doe er mijn pws over, en zie zoveel onkunde..
heb mij echt moeten verdedigen dat een paard kleine beetjes steeds moet op een dag want hoe haalde ik het in mijn hoofd...
nu, 3 maand later ben ik nog bezig voor die niet zo slimme persoon aantetonen met proefjes en dingen dat dat WEL belangrijk is, en kan ik qua onderzoek helemaal niks
fijn, zo'n begeleider zonder verstand...

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Limiteren van ruwvoer vermindert vruchtbaarheid merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:27

ach, dieren in het wild krijgen ook minder jongen bij een schaarste aan voedsel. Dus het verbaasd mij inderdaad niets dat beperkt ruwvoer zorgt voor een mindere vruchtbaarheid. Snap inderdaad nog steeds niet dat mensen de geweldige natuurlessen van moeder natuur nog steeds niet helemaal snappen.

daphneM

Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Re: Limiteren van ruwvoer vermindert vruchtbaarheid merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:38

Grappig om te lezen, wij voeren zoals het hoort, en hebben dit jaar en vorig jaar heeeeel veel moeite gehad om de paarden drachtig te krijgen.

Gelukkig zijn ze drachtig, maar zeker 5 maand mee bezig geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:49

Het onderzoek gaat niet over beperkt ruwvoer, want beide groepen kregen evenveel ruwvoer per dag. Het gaat dus niet echt om een voedselschaarste oid, puur om de verdeling van het ruwvoer per dag.

DaphneM, ik hoor dat afgelopen jaar sowieso lastig was, van iedereen om mij heen. Zelf ook bezig geweest, zonder resultaat uiteindelijk. Soms heb je, ongeacht hoe goed je verder je best doet, het toch niet altijd voor het zeggen met de natuur :D

daphneM

Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:21

WildWings: Misschien moet er wat menselijk voedsel tussen door..
Ben nu in verwachting van een 2e, maar beide in 1 x raak haha. :') :Y)

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 03:40

WildWings schreef:
Het onderzoek gaat niet over beperkt ruwvoer, want beide groepen kregen evenveel ruwvoer per dag. Het gaat dus niet echt om een voedselschaarste oid, puur om de verdeling van het ruwvoer per dag.


Toch wel vind ik :oo 10 kg is echt te weinig! mijn arabjes eten pakweg 15 kg hooi in de nacht en dan overdag de hele dag gras (hooi in de winter als er geen gras is).

Dus tenzij dit onderzoek gedaan is met hele kleine fokmerrie's vind ik dat het ruwvoer in beide groepen zeker beperkt is :j

Zonneschijn8

Berichten: 10
Geregistreerd: 13-11-13

Re: Limiteren van ruwvoer vermindert vruchtbaarheid merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:00

Intressant onderzoek. 15 kg en weidegang vind ik nogal veel.

Mvg

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:03

@SA
De richtlijn is 2kg (ruw)voer per 100kg paard.
Mijn Fjord en NRPS-er eten samen iets meer dan 1 baal hooi (22 kilo) per dag (krijgen onbeperkt).
15 kg voor 1 paard/pony is wel heel veel.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Limiteren van ruwvoer vermindert vruchtbaarheid merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 01:15

Hmmz.. dan vreten ze hier gewoon veel :oo kan eigenlijk ook wel, want nieuwelingen vreten altijd maar de helft ofzo, tot ze eenmaal gewend zijn :j

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:26

@Brainless en ShamalArabs: Maar krijgen jullie paarden dan ook krachtvoer?Kan me namelijk voorstellen als de paarden geen krachtvoer krijgen dat het ruwvoer verbruik dus ook veel hoger ligt.

Ik weet dat die van mij 1 kwpn'er plus de fjord van stalgenoot samen 1 grote ronde baal wegvroten per 13 dagen. Toen we nog kleine baaltjes voerde was het 2,5-3 baaltjes per 24 U.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Limiteren van ruwvoer vermindert vruchtbaarheid merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:45

De Fjord krijgt 1/4 muesli en de NRPS-er nu een 1/2 per dag.
2 jaar terug had ik er 3 24/7 buiten staan en die aten 1 grote rechthoekige baal kuil per maand weg (onbeperkt).
2,5-3 balen per dag?? Dat is 60 kilo= 30 kilo per paard?
Dat is echt overdreven veel dat ze dat weg gegeten kregen.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Limiteren van ruwvoer vermindert vruchtbaarheid merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:25

Ze krijgen die hoeveelheden prima weg, maar aangezien een lichaam maar een max. hoeveelheid voedingsstoffen kan opnemen, komt het meeste er dus onbenut weer uit.

Wel lekker veel volle kruiwagens mest per dag.

Eifelopfok

Berichten: 225
Geregistreerd: 21-06-06
Woonplaats: Neuerburg, Duitsland

Re: Limiteren van ruwvoer vermindert vruchtbaarheid merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 11:45

Leuk om te lezen dat de ruwvoergift er zo toe kan doen. Onze fokmerries (en alle andere paarden) krijgen in de wintermaanden onbeperkt hooi. En we hebben nu al 2 jaar achter elkaar een drachtigheidspercentage van 100 %.