EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:19

Shenanigans schreef:
Omdat het topic over de Nationale Keuring van het EASP al oud is, wilde ik graag wat vragen wat er 'mis' is met de donkerbruine hengst, Phaeton geloof ik. Daar werd op eerdere pagina's gesteld dat je zo'n hengst niet op je merrie wil hebben.

Ik ken het EASP ook niet zo goed, maar er zijn dus verschillende richtingen begrijp ik, binnen het stamboek.


Tja, dat men tot zulke uitspraken komt getuigt eerder van gebrek aan ervaring en deskundigheid om te kunnen bepalen wat de functionele kenmerken van een gebruikspaard moeten zijn.

Er zijn inderdaad verschillende fokrichtingen.

Hier de betrokken hengst onder het zadel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:26

_San87_ schreef:
Meteen zeggen dat de hengst niet is goedgekeurd was teveel moeite :D?


Welnee, dat was allang bekend. Desalniettemin schepte de bewuste querulant er kennelijk genoegen in om de betrokken hengst telkens weer als een zogenaamde goedgekeurde hengst op te voeren.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:28

Sappos schreef:
Gefeliciteerd met de goedkeuring van deze twee prachtige hengsten *\o/* Ik hoop voor jullie allebei heeeeel hard dat er een sponsor komt die ervoor kan zorgen dat deze mannen bij het NRPS voorgesteld kunnen worden.
Vind het schandalig dat een voorzitter zijn eigen dier keurt en kampioen maakt, daarnaast ben ik er ook niet over uit wat nu het fokdoel van dit stamboek is, functioneel is die magere vos absoluut niet. Je zou haast je hengst terugtrekken uit dit stamboek met zo'n voorzitter...


Ook die verhalen komen uit de wildwestkoker van de betrokken querulant.

Shenanigans

Berichten: 90
Geregistreerd: 27-10-13

Re: EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:43

Ik vind het juist een prachtige hengst! Op de eerste foto mag de rug iets ronder maar goed, het zijn moment opnames.

Ik heb een Zwaar Warmbloed paard, ook een gehekeld Stamboek. Maar ook wel soms naar waarheid.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:55

GJ9 schreef:
Precies.

En wat me ook belet: Tijd en moeite. Zoveel scheelt het me niet, weet inmiddels via dit topic genoeg over het EASP om te weten dat ik het nut er niet van inzie me er verder in te verdiepen.
Je zou hier ook gewoon korte kernachtige antwoorden kunnen geven op de vragen die gesteld worden. Dan hoef ik die lappen tekst op de site niet door te lezen. Jouw belang (promotie) is groter dan de mijne (nieuwsgierigheid), dus een beetje meer moeite dan alleen mensen aanvallen en linkjes plaatsen zou handig kunnen zijn.


Als je wat zorgvuldig zou lezen, zou je ongetwijfeld constateren dat een paar mensen er kennelijk genoegen in schept om bij voortduring ongefundeerde en vooral pertinente onwaarheden te verkopen. Als men dan ook repliek gediend, moet men niet verongelijkt doen als die niet in hun straatje past.

Toen ik in 1981 het NRPS oprichtte, waren de valse kritieken en commentaren overigens ook niet van de lucht. En die gingen in de pers en stamboekbladen nog wat verder dan wat enkele querulanten hier te berde brengen. Het zou tot een ernstige verloedering en afbraak in de Nederlandse paardenfokkerij leiden. Van de goedgekeurde hengsten was er destijds door de beroepsklagers dan ook geen goed woord over. Allemaal vullis.

In datzelfde jaar introduceerden wij voor het eerst in Nederland het vrijbewegen en losspringen op de HK.

Toen was het hek helemaal van de dam. Dit novum vormde geen enkele toegevoegde waarde en was zelfs misleidend voor de fokkers zo betoogde men.

Nog geen drie jaar later had praktisch elk stamboek in Nederland het vrijbewegen en het vrijspringen op het HK-programma staan.

"Het kan verkeren", zei Bredero al.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 28-11-13 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Re: EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:57

Misschien handig om de discussie ergens anders voort te zetten...
Ik denk dat het afbreuk doet van beide hengsten :)

Shenanigans

Berichten: 90
Geregistreerd: 27-10-13

Re: EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:02

Even off-topic; Ik was nog jong in de jaren 90 en ik kreeg toen mee dat een NRPS-je geen goede pony voor mij zou zijn. Want het was maar een samengeraapt zooitje dat restjes-Stamboek.
Gelukkig kan het tij keren.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:30

In 1986 werd Daisy Brown (v. Kebir II) met de dertienjarige Simone Meulman Europees kampioen. Dat had nog geen enkele Nederlandse pony ooit bereikt. Daisy Brown (geb. 1971) kwam nog uit de toenmalige APS-halfbloedfokkerij die wij in 1981 als NRPS hebben voortgezet.

Uit dezelfde fokkerij Fleur, Norelja, Fuego en Romeo, die allemaal Europees kampioen zijn geworden in hun discipline. Vervolgens gooide men bij het NRPS het fokbeleid om en nadien was het ook gedaan met de Europese kampioenen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:44

Tegen Fleur heb ik menig keer gereden. Mooi om Daisy Brown hierboven terug te zien op de foto. Alleen weet ik niet zo goed wat bovenstaande foto met het EASP te maken heeft. Net zo min als dat je op bladzijde 3 wederom een foto uit mijn profiel hebt gekopieerd en geplaatst.

Weer ontopic............
Zijn er van beide goedgekeurde ponyhengsten ook standfoto's en foto's in vrijheid of aan de hand te zien?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:45

arie53 schreef:
janderegelaa schreef:
Ik zou alleen wel willen weten waarom bonte paarden niet welkom zijn bij het EASP. Een goed paard heeft geen kleur.


We hebben daar wel eens vaker over gediscussieerd. Het heeft ook niets met het criterium van doen of een goed paard wel of geen kleur heeft, daar zijn we het volledig over eens, maar over het feit dat de basiskleuren van de bij het EASP betrokken rassen egaal zijn. Op basis daarvan hebben de leden zich uitgesproken om die standaard ook in de kruisingsproducten te hanteren.

Overigens kunnen voorstellen te allen tijde door de leden op de ALV worden ingediend en kan de vergadering zich daarover uitspreken.

Ok, helder.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:05

Citaat:
Alleen weet ik niet zo goed wat bovenstaande foto met het EASP te maken heeft.


Alles. De fokkerijfilosofie, zoals die destijds binnen het APS door de halfbloedcommissie waar ik voorzitter van was, ontwikkeld is, vormt de basis van het EASP en wordt onverkort doorgevoerd.
Citaat:
Net zo min als dat je op bladzijde 3 wederom een foto uit mijn profiel hebt gekopieerd en geplaatst.


Daar mag je over nadenken.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:17

arie53 schreef:
GJ9 schreef:
Precies.

En wat me ook belet: Tijd en moeite. Zoveel scheelt het me niet, weet inmiddels via dit topic genoeg over het EASP om te weten dat ik het nut er niet van inzie me er verder in te verdiepen.
Je zou hier ook gewoon korte kernachtige antwoorden kunnen geven op de vragen die gesteld worden. Dan hoef ik die lappen tekst op de site niet door te lezen. Jouw belang (promotie) is groter dan de mijne (nieuwsgierigheid), dus een beetje meer moeite dan alleen mensen aanvallen en linkjes plaatsen zou handig kunnen zijn.


Als je wat zorgvuldig zou lezen, zou je ongetwijfeld constateren dat een paar mensen er kennelijk genoegen in schept om bij voortduring ongefundeerde en vooral pertinente onwaarheden te verkopen. Als men dan ook repliek gediend, moet men niet verongelijkt doen als die niet in hun straatje past.

Toen ik in 1981 het NRPS oprichtte, waren de valse kritieken en commentaren overigens ook niet van de lucht. En die gingen in de pers en stamboekbladen nog wat verder dan wat enkele querulanten hier te berde brengen. Het zou tot een ernstige verloedering en afbraak in de Nederlandse paardenfokkerij leiden. Van de goedgekeurde hengsten was er destijds door de beroepsklagers dan ook geen goed woord over. Allemaal vullis.

In datzelfde jaar introduceerden wij voor het eerst in Nederland het vrijbewegen en losspringen op de HK.

Toen was het hek helemaal van de dam. Dit novum vormde geen enkele toegevoegde waarde en was zelfs misleidend voor de fokkers zo betoogde men.

Nog geen drie jaar later had praktisch elk stamboek in Nederland het vrijbewegen en het vrijspringen op het HK-programma staan.

"Het kan verkeren", zei Bredero al.


Dit is iets meer inhoudelijke onderbouwing dan ik tot nu toe van je heb gezien.
Ik ken geen van beide partijen, jou niet en degenen die onwaarheden verkondigen niet. Ik lees alleen wat ik hier zie. Daar zie ik een aantal mensen die kritische vragen stellen (wat mij als buitenstaander heel niet vreemd aan doet), waar geen inhoudelijk antwoord maar alleen 'je liegt' op volgt. Ik zou een inhoudelijke weerlegging professioneler vinden.

Heb de site nog wat doorgekeken, maar ik kan niet zo goed achter komen wat nu precies de filosofie van het EASP is. Er moet Shagya bloed in de paarden zitten? En ik kom foto's van Domburg, Special D en volbloeden tegen. Er moet een minimaal percentage bloed in zitten maar XX is wel uit den boze (als je posts op internet lees, want die lopen gauwer op de voorhand).
En dan zie ik ook nog foto's van moderne sportpaarden die inderdaad op de voorhand lopen, die foto's worden als voorbeeld gebruikt van hoe het niet moet (en dat komt mij wat onprofessioneel over, hoe kan een stamboek nu voorbeelden van andere stamboeken gebruiken om te laten zien hoe het wel en niet moet. Zorg dan voor een goede grafische weergave van hetgeen je bedoelt ipv foto's te gebruiken).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:34

Een ander marketing- en communicatiebeleid zou het EASP inderdaad heel snel veel groter en gerespecteerder maken.

Ik vind het jammer dat er Arabo-friezen tussenlopen, die horen daar gewoon niet ondanks dat ze wat Arabisch bloed hebben. Voor de beeldvorming naar buiten past het gewoon niet.

Ik hoop ook dat de verrichtingstesten straks ook echt doorgang vinden.

Voor wat betreft die magere hengst op de foto, blijkbaar zijn er nog steeds mensen die denken dat ze met alles mogen komen. Een veterinaire inspectie voordat zo'n beestje gepresenteerd wordt zou dat er eigenlijk gelijk uit moeten filteren. Opladen en gelijk weer naar huis. Het schaadt je stamboek gewoon.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:36

Toch vind ik het wel grappig om de discussie hier te lezen.
Men roept, slechte paarden slechte naam. En vervolgens hebben ze liever niet dat de betere pony's bij het EASP komen.

Ik zelf ben blij dat wij de laatste paar jaar een paar hele goede ponyhengsten hebben aan kunnen keuren.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:38

janderegelaa schreef:
Een ander marketing- en communicatiebeleid zou het EASP inderdaad heel snel veel groter en gerespecteerder maken.

Ik vind het jammer dat er Arabo-friezen tussenlopen, die horen daar gewoon niet ondanks dat ze wat Arabisch bloed hebben. Voor de beeldvorming naar buiten past het gewoon niet.

Ik hoop ook dat de verrichtingstesten straks ook echt doorgang vinden.

Voor wat betreft die magere hengst op de foto, blijkbaar zijn er nog steeds mensen die denken dat ze met alles mogen komen. Een veterinaire inspectie voordat zo'n beestje gepresenteerd wordt zou dat er eigenlijk gelijk uit moeten filteren. Opladen en gelijk weer naar huis. Het schaadt je stamboek gewoon.


Het is veterinair gekeurd door A. Van Unen op die dag en goed bevonden. Echter is de hengst niet goedgekeurd voor de dekdienst zoals meerdere mensen hier proberen te beweren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:42

Alikesflame schreef:
janderegelaa schreef:
Een ander marketing- en communicatiebeleid zou het EASP inderdaad heel snel veel groter en gerespecteerder maken.

Ik vind het jammer dat er Arabo-friezen tussenlopen, die horen daar gewoon niet ondanks dat ze wat Arabisch bloed hebben. Voor de beeldvorming naar buiten past het gewoon niet.

Ik hoop ook dat de verrichtingstesten straks ook echt doorgang vinden.

Voor wat betreft die magere hengst op de foto, blijkbaar zijn er nog steeds mensen die denken dat ze met alles mogen komen. Een veterinaire inspectie voordat zo'n beestje gepresenteerd wordt zou dat er eigenlijk gelijk uit moeten filteren. Opladen en gelijk weer naar huis. Het schaadt je stamboek gewoon.


Het is veterinair gekeurd door A. Van Unen op die dag en goed bevonden. Echter is de hengst niet goedgekeurd voor de dekdienst zoals meerdere mensen hier proberen te beweren.



Ik heb nooit beweerd dat hij goedgekeurd is.
Denk wel dat een kopje koffie voor de keuring met de veterinair geen overbodige luxe is. Zo'n paard is gewoon niet keuringswaardig.

Voor de rest, heel veel plezier met de 2 nieuwe ponyhengsten. Het is jullie gegund. Jammer dat Picasso van Knedostables bont is. Die had er mooi bijgepast.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Re: EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:43

Jan ik heb ook niet neer gezet dat jij dat hebt gezegd.Er staat alleen dat meerdere mensen dit proberen te beweren.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:26

Citaat:
Ik ken geen van beide partijen, jou niet en degenen die onwaarheden verkondigen niet. Ik lees alleen wat ik hier zie. Daar zie ik een aantal mensen die kritische vragen stellen (wat mij als buitenstaander heel niet vreemd aan doet), waar geen inhoudelijk antwoord maar alleen 'je liegt' op volgt. Ik zou een inhoudelijke weerlegging professioneler vinden.


Zolang het inhoudelijke vragen zijn, worden ze ook inhoudelijk beantwoord. De notoire aantijgingen die tot vervelens telkens weer afgedraaid worden vallen daar niet onder.

Citaat:
Heb de site nog wat doorgekeken, maar ik kan niet zo goed achter komen wat nu precies de filosofie van het EASP is. Er moet Shagya bloed in de paarden zitten? En ik kom foto's van Domburg, Special D en volbloeden tegen. Er moet een minimaal percentage bloed in zitten maar XX is wel uit den boze (als je posts op internet lees, want die lopen gauwer op de voorhand).


Het EASP legt zich, naast de Shagya en de AA, toe op de bevordering van het Shagya-Arabisch (ShA) en het Arabisch bloed (ox). De kruisingsprodukten kunnen een verschillende warmbloedorigine of ponyorgine hebben waarbij gestreefd wordt om tot een uniform evenwichtsmodel met alle voorgeschreven in- en outs (zie fokdoel) te komen. En daar zijn met de huidige gevarieerde en hoge xx-bloedopbouw, vooral bij de paarden, verschillende generaties voor nodig.
Het hoge xx-bloed heeft in de rijpaardenfokkerij het nadeel dat het ook tot een racemodel leidt met de voor een sportpaard nadelige op de voorhand gebouwde en bewegende paarden. Niettemin moet ook het EASP roeien met de huidige warmbloedriemen waarbij overigens de voorkeur uitgaat naar de klassieke modellen.

De AA= Anglo-Arabische Volbloedfokkerij (eventing) is altijd een combi van xx, ox en ShA. Daarbij hanteert EASP de filosofie om als basis een ox of ShA- merrie in te zetten omdat met die formule de genoemde nadelige invloeden niet (Ramzes x bv) of minder sterk tot uitdrukking komen. Bovendien wordt voor de AA-fokkerij de voorkeur gegeven aan Engelse Volbloeds die op de steeplebaan hebben gelopen omdat die minder onderhevig zijn aan het racemodel van de vlakkebaanrenners.

Citaat:
En dan zie ik ook nog foto's van moderne sportpaarden die inderdaad op de voorhand lopen, die foto's worden als voorbeeld gebruikt van hoe het niet moet (en dat komt mij wat onprofessioneel over, hoe kan een stamboek nu voorbeelden van andere stamboeken gebruiken om te laten zien hoe het wel en niet moet. Zorg dan voor een goede grafische weergave van hetgeen je bedoelt ipv foto's te gebruiken


Bij de foto's die ik (niet het EASP) gebruik, gaat het niet om andere stamboeken maar sec om paarden die de onderbouwing visueel maken. Overigens komen die ook binnen de bloedlijnen van het EASP voor.
Wat je precies met een grafische weergave bedoelt, is mij niet duidelijk.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:29

Citaat:
Voor de rest, heel veel plezier met de 2 nieuwe ponyhengsten. Het is jullie gegund. Jammer dat Picasso van Knedostables bont is. Die had er mooi bijgepast.


Merci Jan

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:29

Grafische weergave= een tekening. Daarmee stoot je niemand tegen het hoofd ;)

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:49

Maar bestaan de Arabische invloeden niet meer in hun oorspronkelijke vorm dan? Dan kan je die toch beter importeren? Want bij de rijpaardkruisingen krijg je ook steeds dat xx er gratis bij, dus als je 6 generaties arabisch bloed verder bent, ben je met de xx even hard opgeschoten.

Is het idee dus om een modern sportpaard te fokken met zo weinig mogelijk xx maar wel met arabisch veredelingsbloed? Want als het alleen om het evenwichtsmodel gaat kan je ook Geldersen fokken. Dan heb je ook gezonde sterke paarden die oud worden en die kunnen en willen presteren. Alleen niet zo modern als de huidige rijpaarden.

Ik bedoel tekening inderdaad, al dan niet met de pc gemaakt.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:50

Joh, Gelders x AV.. :)*

:D

Dan ben je vrij van XX. Althans, in veel gevallen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:56

Die van mij heeft al een arabieren kop :D

Het KWPN heeft wel een tijdje Arabische hengsten erkend.

Rianne was zo'n merrie.

Maar volgens mij werd daar maar weinig gebruik van gemaakt.

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:00

Aller eerst mooi voor je nicole dat special ggk is.

Maar ik hoor wel veel om mij heen dat er met dit stamboek niet echt een meer waarde op je pony of paard is. Omdat alle voor gestelde hengsten ggkworden en dat lijkt in mijn ogen dan ook niet helemaal te kloppen want normaal gesproken moet je eerst een aantal rondes door komen voor dat je paard of pony ggk word. En hierbij vallen al heel veel paarden en pony's af.
En ja het kost ook duur. Maar dat mag ook wel anders krijg je ieder paard op de keuring.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:00

Pletje123 schreef:
Joh, Gelders x AV.. :)*

:D

Dan ben je vrij van XX. Althans, in veel gevallen.


Gat in de markt :)