EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:12

[***] schreef:
Waarom met dergelijke pony's naar het EASP? Wat is daar het nut van? Die ene ken ik niet maar afgaande op wat ik van de valk heb gezien kan die ook prima terecht bij een respectabel stamboek


Zulk weinig houtsnijdend en oeverloos hetzelfde goedkope, jaloerse deuntje af te draaien is verre van respectabel.

Trek je daar niets van aan Nicole. Jouw fraaie ponyhengst en zijn toekomstige veulentjes zijn bij het EASP prima op hun plaats. [***] mocht willen dat zo'n hengst had met zulk een beoordeling.

Liever staand sterven, dan kruipend leven.


arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:28

Cayenne schreef:
Ik ben het wel eens met bovenstaande reacties. Erg mooie en correcte hengst, maar imo zou hij beter tot z'n recht komen bij het NRPS. Het keuringsbeleid van het EASP staat dikwijls ter discussie en ik ken daarom toch wel veel fokkers die ervoor kiezen ergens anders te dekken.
Jammer, maar misschien in de toekomst.


Welke keuringen heb jij zoal bezocht van het EASP en ben je op de hoogte met het fokdoel?

Liever staand sterven, dan kruipend leven.


arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:21

loriene schreef:
Ik zet toch wel wat vraagtekens bij deze keuring. Ik vind het vreemd dat een voorzitter van het stamboek zijn eigen paard goedkeurt. Alle 15 voorgebrachte paarden, arabo-friesen en pony’s zijn goedgekeurd. Terwijl er mijns inziens geen eenduidig type werd gepresenteerd, eerder een allergaardje. Ik zie paarden die doorgezakte ruggen hebben, rare halsvormen hebben en werkelijk geen enkele springtechniek tonen.
Toch werden deze dieren allemaal goed genoeg bevonden voor de dekdienst.

De redactie heeft een gedeelte van de reactie verwijderd.

1 van de reactie`s op het goedkeuringsbeleid.


Uw waarneming berust op fantasie.

Liever staand sterven, dan kruipend leven.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:23

arie53 schreef:
Cayenne schreef:
Ik ben het wel eens met bovenstaande reacties. Erg mooie en correcte hengst, maar imo zou hij beter tot z'n recht komen bij het NRPS. Het keuringsbeleid van het EASP staat dikwijls ter discussie en ik ken daarom toch wel veel fokkers die ervoor kiezen ergens anders te dekken.
Jammer, maar misschien in de toekomst.


Citaat:
Welke keuringen heb jij zoal bezocht van het EASP en ben je op de hoogte met het fokdoel?


Ik ben wel benieuwd wat dat fokdoel is, want het hengstenbestand is zo gevarieerd dat het voor mij niet duidelijk is.


Dan lijkt mij het raadzaam je daar eerst eens in te verdiepen.

Liever staand sterven, dan kruipend leven.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:49

Anoniem schreef:
Maar Cayenne heeft wel gelijk Arie53. Het beleid van het stamboek is nogal opmerkelijk te noemen. Die voorzitter heeft nog wel eens gedreigd met het vermoorden van zijn eigen paarden als het stamboek de goedkeuring niet zou krijgen. :+ Dat geeft mij te denken. Plus dat de voorzitter zijn eigen paard kampioen maakt en eigenlijk alle aangeboden hengsten worden goedgekeurd. Als je op google gaat zoeken naar EASP of naar de naam van de voorzitter Karel de Lange dan weet je genoeg. Op de premie keuring verschijnen altijd maar een paard of 5 en een pony of 7. Dus ik ben bang dat de TS beter haar goede geld had kunnen uitgeven aan een goed stamboek. Een goedkeuring bij het EASP stelt niet zo veel voor. Het gaat het bestuur daar om leden te werven want anders is het stamboek zo weer uit de boeken verdwenen. Er staan zelfs hengsten op hun lijst die allang ruin of overleden zijn.

Jou pony is prachtig. Daar is geen discussie over mogelijk.


Jij bent een expert in het verkopen van klinkklare nonsens. Je uit de duim gezogen aantijgingen zijn de moeite niet eens waard om er verder op in te gaan. Ga ergens knikkeren. Het gaat hier over een uitstekende ponyhengst en daar mag jij op ingaan.

Liever staand sterven, dan kruipend leven.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:54

arie53 schreef:
loriene schreef:
Ik zet toch wel wat vraagtekens bij deze keuring. Ik vind het vreemd dat een voorzitter van het stamboek zijn eigen paard goedkeurt. Alle 15 voorgebrachte paarden, arabo-friesen en pony’s zijn goedgekeurd. Terwijl er mijns inziens geen eenduidig type werd gepresenteerd, eerder een allergaardje. Ik zie paarden die doorgezakte ruggen hebben, rare halsvormen hebben en werkelijk geen enkele springtechniek tonen.
Toch werden deze dieren allemaal goed genoeg bevonden voor de dekdienst.

De redactie heeft een gedeelte van de reactie verwijderd.

1 van de reactie`s op het goedkeuringsbeleid.


Uw waarneming berust op fantasie.


Citaat:
Denk dat jezelf in een fantasiewereld leeft.
Deze reactie stond op internet naar aanleiding van de HK maart 2013.
Voor iedereen te lezen,niks geen fantasie.


Zo. En verder dan die onzin kom je niet?

Liever staand sterven, dan kruipend leven.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:01

arie53 schreef:
Cayenne schreef:
Ik ben het wel eens met bovenstaande reacties. Erg mooie en correcte hengst, maar imo zou hij beter tot z'n recht komen bij het NRPS. Het keuringsbeleid van het EASP staat dikwijls ter discussie en ik ken daarom toch wel veel fokkers die ervoor kiezen ergens anders te dekken.
Jammer, maar misschien in de toekomst.


Welke keuringen heb jij zoal bezocht van het EASP en ben je op de hoogte met het fokdoel?


Citaat:
Genoeg om te weten dat er een heel apart keuringsbeleid op na word gehouden waar menigeen weinig van snapt.
Maar ontopic: natuurlijk ben ik wel erg blij voor Nicole dat haar kanjer is goedgekeurd :)


Je weet dus net als menigeen niets.

Liever staand sterven, dan kruipend leven.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:08

Cayenne schreef:
Arie53, ik snap je eigenbelang in deze discussie, maar als je nou met steekhoudende argumenten zou komen ipv aanvallen, dan zou het misschien wat duidelijker worden :) Nu kom je erg 'leeg' en aanvallend over.


Als je daar nu zelf eens begint.

Liever staand sterven, dan kruipend leven.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:10

loriene schreef:
Volgens mij is arie gewoon Karel de Lange.
In een ander topic doet hij hetzelfde i.p.v argumenten komt hij steeds met eeuwenlange copie`s uit boeken.
Tot zover mijn bijdrage .


Je leest bedroevend slechts en ook deze bewering raakt weer kant noch wal. Ik heb als een van de weinige al mijn argumenten onderbouwd en zelfs continue met foto's duidelijk gemaakt. Dat die niet in jouw straatje passen, kan ik niet helpen.

[RT-V] Academische en klassieke rijkunst?

Liever staand sterven, dan kruipend leven.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:41


Liever staand sterven, dan kruipend leven.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:42

Anoniem schreef:
Karel de Lange is toch al lang gebanned van bokt?


Die is nooit gebanned.

Liever staand sterven, dan kruipend leven.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:53

arie53 schreef:
Anoniem schreef:
Karel de Lange is toch al lang gebanned van bokt?


Die is nooit gebanned.


Citaat:
Niet liegen Karel :+
Maar goed, we gaan nu wel erg offtopic.


Sinds wanneer bestaat dan die ban? Graag aantonen met een overtuigend bewijs.

Liever staand sterven, dan kruipend leven.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 09:53

Anoniem schreef:
Niet alles wat onbekend is wordt bekritiseerd. Het barock pinto stamboek heeft nooit zulke slechte kritiek gehad als het EASP stamboek. Het EASP stamboek zou zeker minder kritiek krijgen wanneer de voorzitter en jurylid Karel de Lange wat minder aanwezig zou zijn of zich nog (beter) zich helemaal terug zou trekken. Die man doet het stamboek meer kwaad dan goed. Maar volgens mij is de Karel de Lange de enige die de kar van het stamboek moet trekken dus wat blijft er van het stamboek over wanneer de Lange zich terugtrekt?


Typisch een paard met een weggedrukte rug en daardoor een sterk op de voorhand gereden paard waarbij het diepste punt tussen de voorbenen ligt en achterbeen al voor het voorbeen de grond verlaat. Zulke paarden belanden praktisch allemaal met ernstige fysieke klachten in de paardenklinieken.
Helaas worden argeloze kopers het slachtoffer van deze pluk, trek en prikpraktijken en worden ze met zulke matige en compleet verreden paarden vaste klant bij de dierenartsen. Ik denk dat iemand die zo belabberd rijdt zich beter kan terugtrekken bij de German Horses en eerst moet proberen om de rijkwaliteiten te verbeteren en vervolgens paarden moet gaan aanbieden die wel goed in balans kunnen bewegen. Zulke mensen kunnen beter eerst de hand in eigen boezem steken alvorens ze hun ongefundeerde kritiek menen te moeten spuien.

*knip*
Laatst bijgewerkt door LindyH op 30-11-13 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd.

Liever staand sterven, dan kruipend leven.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:10

Citaat:
Vanaf 12 jaar.. Je hoeft niet gelijk nee te brullen.
Lijkt mij een goede tip. Ook voor iemand met een goede merrie. En wie zegt dat het voor iedereen ver weg is? En om ze op een show voor te stellen heb je geen startkaart nodig


Voor ponyhengsten op verrichtingsonderzoeken is het in mijn overtuiging ook van belang dat de betrokken hengsten door kinderen en niet door volwassenen, zoals tegenwoordig steeds meer voorkomt, worden voorgesteld.
Verrichtingen hebben immers tot doel om de aanleg en de betrouwbaarheid voor de doelgroep te testen. In dit verband horen volwassenen niet op sportpony's in de verrichtingsproeven thuis.

Liever staand sterven, dan kruipend leven.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:35

NatasjavE schreef:
troi schreef:
Poe, arie je maakt jezelf nu wel echt belachelijk hoor.


Nu pas? :=

Eigenaren gefeliciteerd met de goedkeuring.

Als we toch eens bij de paarden zulke kwaliteitsvolle dieren hadden met zo'n mooi gekleurd velletje.


Dat is nu net de filosofie van het EASP.

Liever staand sterven, dan kruipend leven.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:50

fokfanaat schreef:
Nou Arie, welke easp hengst moeten we dan aan denken?

ik heb bij de rijpaarddekhengsten nog geen leuke kleurtjes gezien,


Ik bedoel het het functionele model en niet de kleurtjes.

Liever staand sterven, dan kruipend leven.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:22

Exact.

Cayenne neemt niet de moeite om verder te kijken dan haar neus lang is. En voor het schandalig moet ze bij de eigenaren zijn en datzelfde nobele beginsel ook op belabberde ruiters projecteren.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 28-11-13 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Liever staand sterven, dan kruipend leven.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Re: EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:31

Er is ook niks mee om kinderen van 14 jaar op hengsten te zetten. Als ik het goed heb moeten kinderen, die hengsten rijden, ook tenminste M-geklasseerd zijn. Niettemin blijven sportpony's voor kinderen bedoeld en dient ook de selectie daarop te worden toegespitst. Volwassen horen in die selectie niet thuis.

Liever staand sterven, dan kruipend leven.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:43

Citaat:
Want volwassenen kunnen niet op sportponies rijden?


Dat heeft met genoemde doelstelling niets van doen.

Liever staand sterven, dan kruipend leven.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:49

Cayenne schreef:
arie53 schreef:
Exact.

Cayenne neemt niet de moeite om verder te kijken dan haar neus lang is. En voor het schandalig moet ze bij de eigenaren zijn en datzelfde nobele beginsel ook op belabberde ruiters projecteren.


Pardon? ik was zelf aanwezig tijdens de keuring waarbij bovenstaande voshengst op de foto werd aangeboden en deze werd omschreven als 'royaal model'. Ben toch benieuwd waar dat royale model te vinden is, want dat is dus een voorbeeld van een keuringsbeleid waar geen touw aan vast te knopen is. Bovendien vind ik dat je als keuringscomite dit soort hengsten in deze gewoon de toegang moet weigeren.


Wat was de uitslag? Bovendien heeft het model niets met de conditie van doen. Dat zou jij toch inmiddels wel moeten weten. Het royale model komt kennelijk uit je eigen koker want die terminologie wordt sowieso bij het EASP niet gehanteerd.

Liever staand sterven, dan kruipend leven.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:53

troi schreef:
arie53 schreef:
Exact.

Cayenne neemt niet de moeite om verder te kijken dan haar neus lang is. En voor het schandalig moet ze bij de eigenaren zijn en datzelfde beginsel ook op belabberde ruiters projecteren.


Voor degenen die het stamboek niet kennen en willen leren. Zou je willen uitleggen welke aspecten van deze hengst voldoen aan jullie fokdoel? Dat bedoelen velen met de inhoudelijk reactie ipv varianten van 'jullie zijn stom' de wereld in te slingeren?

Ik ben oprecht nieuwsgierig want deze hengst toont heel onaantrekkelijk en ik denk dat velen die dit zien zullen concluderen dat alles dat loopt wordt goedgekeurd. Dat zal vast niet zo zijn. Nog een vraag als dat mag. Waarop zijn de afgekeurde hengsten afgekeurd? Ik neem tenminste aan dat niet alles door de deuring komt?


Citaat:
Dat vind ik een goede vraag, ik snap het zelf namelijk ook niet helemaal. Op de foto toont het dier inderdaad erg onaantrekkelijk (mager, weinig spier, dikke onderhals (dat laatste kan aan het moment van nemen van de foto liggen)), misschien heeft de keurmeester iets gezien dat wij (nog) niet zien, ik ben ook wel benieuwd wat dat is :).


De betrokken keuring en daar valt deze hengst helemaal niet onder.

http://easpstamboek.nl/fokkerij/keuring ... steenwijk/

Liever staand sterven, dan kruipend leven.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Re: EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:18

De betrokken hengst is ook niet onderwerp van dit topic. Voor specifieke details moet je bij de eigenaar zijn en misschien wil die het rapport wel met je delen. Het EASP beperkt zich terecht tot de officiële berichtgeving.

Liever staand sterven, dan kruipend leven.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:31

_San87_ schreef:
Flauw. Erg flauw.


Niet zo bedoeld. Maar men dient ook terecht de belangen van de eigenaar te respecteren.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 28-11-13 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Liever staand sterven, dan kruipend leven.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:33

Haarbal schreef:
Misschien eens een cursusje marketing volgen, Arie53? Dit helpt het beeld dat men van jouw stamboekje heeft namelijk niet echt...

In de marketing word je ook geleerd om niet zo maar de belangen van derden ongevraagd op straat te gooien.

Liever staand sterven, dan kruipend leven.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:50

arie53 schreef:
Haarbal schreef:
Misschien eens een cursusje marketing volgen, Arie53? Dit helpt het beeld dat men van jouw stamboekje heeft namelijk niet echt...

In de marketing word je ook geleerd om niet zo maar de belangen van derden ongevraagd op straat te gooien.



Citaat:
Toch eens goed naar jezelf kijken!!!!
Jij pluurt ook foto`s van iemand zijn profiel en kraakt deze tot de grond toe af.
Hoe oud ben je eigenlijk?

Ik ben niet echt bekend met dit stamboek en na de reactie`s hier vind ik dit ook helemaal niet erg.
Wel jammer trouwens.....heb hier nog wel een mooie NRPS palomino hengst staan.
Denk dat ik hem toch straks maar bij het NRPS aanbiedt. :D


1. Dat is ook geen ongevraagde toelichting maar een goed onderbouwde reactie op een vervelende querulant die meent continu in nagenoeg elk topic publiek haar gal te moeten spuien en zelf niet de hand in eigen boezem steekt.

2. Jammer vind je het toch kennelijk zelf. Succes met de keuring.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 28-11-13 14:01, in het totaal 3 keer bewerkt

Liever staand sterven, dan kruipend leven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DJZ en 23 bezoekers