EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Moderators: khirshanta, Leo, Shanna, Hanmar, Polly, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nicole

Re: EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:43

quote van Suelza

Suelza schreef:
Jawel, maar ze hebben er langer tijd voor... Ook een reden dat een bekende NRPS hengstenhouder, ook al 2 hengsten EASP heeft laten keuren. Voor veel ponyfokkers is het verrichtingenverhaal een probleem omdat er niet altijd even eenvoudig ruitertjes voor te vinden zijn. Bij het EASP moet het ook, maar je kunt vrijstelling krijgen op basis van een sportprestatie en anders moeten ze voor hun 7e levensjaar een verrichtingsonderzoek lopen. Iets wat ik zelf een voordeel vind, aangezien ik geen voorstander ben van het zwaar belasten van 2,5 a 3 jarige paarden.

Een ander voordeel van NRPS en EASP tov Welsh vind ik dat rontgen- en spermaonderzoek een verplichting is bij de hengsten. Ik meen dat dit bij het Welsh (en alle andere ponystamboeken) geen verplichting is. In ieder geval het rontgenverhaal niet...

Het was een bewuste keuze om voor EASP te gaan, het scheelt dusdanig veel in de kosten, dat het voor ons, ponyfokkers, een logische stap is. HEt is niet zo dat wij (we hebben onze eigen hengst ook voorgebracht tegelijk met Special) een stal vol hengsten hebben en dat je de kosten er eenvoudig uithaalt. Zo'n pony mag wel 20 merries dekken wil je al je onkosten eruit hebben bij het NRPS. En dan moet het nog wat op gaan leveren. Met al het aanbod wat er is in de ponys, vind ik dat niet echt de moeite voor ons... Daarnaast kunnen de veulens gewoon partbred of nrps ingeschreven worden desgewenst en ook naar de bijbehorende keuringen gaan. Vriendinnetje van mij had uit een EASP hengst vorig jaar een veulentje bovenin op de NRPS NK meelopen. Dus ja... als de nafok goed is worden ze er niet op afgerekend.

Zou het nu om een paard gaan vind ik het een ander verhaal... Daar waar bijv. een NRPS hengst vaak rond de 800 euro oplevert aan dekgeld, levert dezelfde hengst met een KWPN papier soms al het dubbele op. Maar bij ponys is dat verschil niet zo enorm...

En ach, die paar fokkers die onze hengsten laten staan omdat ze niet bij het Welsh zijn aangeboden. Geloof niet dat wij daar een boterham minder van zullen eten. Uiteindelijk zullen de hengsten zich vanzelf bewijzen in de sport als rijdier en de nafok zal hun kwaliteiten moeten bewijzen als vaderdier...

Ik heb niet de illusie dat wij op deze hengsten, 3 jaar oud en Welsh gekeurd ineens een stormloop hebben aan aanvragen waarbij we meer dekgeld zouden ontvangen als nu. Dus wie ga je voor de gek houden? Aanbod zat en de liefhebber wist ons al te vinden, nog voordat onze hengsten prok en/of ggk waren :j

Dus nogmaals, hele bewuste keuze... Met geld smijten doe ik alleen bij de Divoza.

Het is dus puur echt om de kosten gegaan. Ik als jonge meid van 21 moet dit allemaal maar eventjes zien te bekostigen, maanden dure training, het vele keren heen en weer rijden naar Ermelo, opnieuw röntgen kuren al had hij zijn Röntgen predicaat al sperma onderzoek en dan volgend jaar de dure verrichtingen.

Veulentjes kunnen gewoon welsh (partbred en wanneer ze eerste premie gehaald hebben alsnog NWR) en NRPS ingeschreven worden. En wanneer het misschien eens beetje financieel mee zit dat ik hem alsnog aanbied bij het NRPS maar nu eerst lekker de sport in en afwachten wat de eerste veulentjes zullen gaan doen :)

╰ღ╮❤╭ღ╯Ald Feart's Mierela & Hesselteichs Lillyfee II ╰ღ╮❤╭ღ╯
❤ Lillyfee drachtig van Numerus Clausus ~ uitgerekend op 10 mei 2018 ❤ GEBOREN op 15 april met 315 dagen
❤ Mierela drachtig van D Power AT ~ uitgerekend op 19 mei 2018 ❤
[KS-MK] [LIVE] Niet 1 niet 2 maar 3 veulentjes verwacht!! Kijk mee!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 09:10

keona schreef:
ik zoek de eigenaar van special kan mij daar iemand aan helpen

Dat ben ik :)

❤ Lillyfee drachtig van Numerus Clausus ~ uitgerekend op 10 mei 2018 ❤ GEBOREN op 15 april met 315 dagen

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:05

Cayenne schreef:
Lijkt me dat je het testen van aanleg en betrouwbaarheid beter aan volwassenen kunt overlaten ipv kinderen hieraan bloot te stellen. Er zal maar een rotzak tussen zitten waar je een twaalfjarige op zet.

Ik durf met een gerust hart een 11/12 jarige kindje op Special te zetten, iets wat je tegenwoordig steeds minder ziet. Vooral bij het Welsh dat de pony's vooral door oudere kinderen gereden moeten worden omdat ze TE fel zijn. Je fokt verdorie kinder pony's ik ben heel blij met het vriendelijke karakter van die van mij en dat heb ik afgelopen weekend op concours wel gezien :D

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:34

loriene schreef:
Daar heb je een goed punt Nicole..we willen kinderpony`s FOKKEN.
Maar ook pony`s die mee kunnen draaien in de topsport.
Die van jou heeft een goed karakter,je durft er een 11/12 jarige op te zetten.
Alleen om een hengst in te sport te mogen rijden moet je 14 zijn.En dat is niet voor niets.
Hengsten zijn geen kinderpony`s.
De meeste hengsten zijn niet TE vel......ze moeten presteren.En dat kan door er een ruiter op te zetten die ervaring heeft en handig is.
Dus zijn ze wat ouder.

Correctie Loriene je mag een hengst tussen de pony's vanaf je 12de starten :)

Bron KNHS
10.
In de disciplines Dressuur, Springen en Eventing kan voor het deelnemen met een hengst alleen een startpas
worden aangevraagd indien de deelnemer in het kalenderjaar waarin wordt
gestart de leeftijd van 12 jaar (pony‟s) of 14 jaar (paarden) bereikt én de deelnemer
geklasseerd is of is geweest in de discipline Dressuur klasse L2, in de discipline Springen klasse L of in de discipline Eventing
klasse M. Voor een startpas mennen bij een hengst geldt
alleen de bovenstaande leeftijdseis. In de discipline Endurance mag met een hengst worden
deelgenomen wanneer een deelnemer minimaal 14 jaar oud is en in de klasse 2 is
geklasseerd. In de discipline Mendurance mag met een hengst worden deelgenomen wanneer
een deelnemer minimaal 16 jaar oud is en in de klasse 2 is geklasseerd

Even 2 huis tuin en keuken plaatjes vanaf mijn mobiel want lopen kan de mijne wel!

Afbeelding

Afbeelding

En zaterdag voor het eerst op wedstrijd met een 13 jarige ruiter
Afbeelding

EDIT:

Dus ja hij beschikt over een geweldig karakter, braaf, meewerkend en nog eens super bewegen. Ga eens februari naar de welsh hengstenkeuring.
Hengsten die met grote dekens voor hun stallen hermetisch worden afgesloten want ze gaan helemaal door het lint, is dat dan de pony van tegenwoordig die gefokt moet worden ik zou als ik kinderen
had mijn kleine grut er niet eens bij de in de buurt laten komen terwijl ze met open mond en oren in de nek naar ze toe vliegen :n 1 van de redenen ook waarom ik niet voor welsh ging omdat het
te veel om de show gaat en niet meer om waar ze eigenlijk voor bedoelt zijn. Wanneer een hengst zo dag te braaf overkomt en zich niet helemaal vol stuitert van de adrenaline de baan heen draaft krijgen ze de hoed en worden ze er uit gestuurd.
Laatst bijgewerkt door Nicole op 28-11-13 12:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:45

loriene schreef:
Sorry Nicole...wist niet dat ze de leeftijd naar beneden hadden gedaan.

Geeft niet :) kan zijn dat je verkeken hebt op de paarden gebied want daar klopt het wel :) heb er een Edit bij toegevoed

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:06

Ik ben zelf ook volwassen en rijd op een pony maar dit neemt niet weg dat je pony's eigenlijk fokt voor ponyruiters en niet voor volwassen ruiters :) Helemaal als je overweegt tussen hoeveel pony's er tussen de paarden starten tot wat er allemaal bij de pony's loopt :)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:58

keona schreef:
knetterhard schreef:
Mensen hebben buiten bokt nog een leven hoor :+...

ja dat kan maar als ik 2 keer mail en het gelezen word en we al weer aantal dagen verder zijn en iki nog niks heb.heeft dat niks met een ander leven te maken.want ik zit ook niet 24/7 achter de pc maar als ik iets lees beantwoord ik het wel

Hai hai, maar ik heb geen 2 mails van je gehad. Daarnaast moet ik eerst alle voorwaarden even uitzoeken kwa kosten KI enzo zodat ik je een goed mogelijk antwoord kan geven :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie