NRPS krijgt goede hengsten op eerste bezichtiging

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

NRPS krijgt goede hengsten op eerste bezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 20:22

Persbericht

Afbeelding
Cat.nr.11 Rubiquill x Havidoff
Foto: Sandra Nieuwendijk

De eerste bezichtiging van de NRPS-hengstenkeuring 2014 viel niet op door zijn grote deelnemersaantal, maar wel door het hoge percentage tweede bezichtigingshengsten. Driekwart van de aangeboden rijpaardhengsten en de helft van de pony's is een ronde verder en mag zich op 4 januari nogmaals laten zien.

In de catalogus stonden 38 hengsten, maar daarvan konden er tien nu niet naar Ermelo komen en zijn aangemeld voor de nakeuring op 3 januari. Van de achttien aanwezige rijpaarden zijn er dertien door naar de tweede bezichtiging, en van de tien D- en E-ponyhengsten vijf stuks.
Het was duidelijk dat de eigenaren zeer selectief waren geweest met het aanmelden van hun hengsten. Stuk voor stuk beschikten de aangeboden dieren over een interessante afstamming en ijzersterke gebruikseigenschappen. Uiteraard zullen niet alle achttien hengsten de eindstreep halen, maar de nakeuring kan ook nog het nodige opleveren. Het NRPS kan in elk geval weer een interessante hengstenjaargang tegemoet zien.

Bij de rijpaardhengsten die naar de tweede bezichtiging mogen, zijn diverse nakomelingen van NRPS-hengsten. Onder andere twee zonen van Harmony, de cat.nrs. 2 (mv Voltaire x Silvio I x Landino) en 8 (mv Phoenix x Nooitgedacht x Apalatin). Cat.nr. 11 stamt van Rubiquil (mv Havidoff x Saros xx x Doruto) en cat.nr. 12 van NRPS-verrichtingskampioen Eldorado van de Zeshoek (uit een NRPS merrielijn v. Casantos x Cocktail's Whinny x Dutch Oil). Cat.nr. 17 stamt van Wup (mv Florestan I x Amor x Marco Polo). Het beste springpaard van de keuring was cat.nr. 16 Cempras VDL (Canabis Z x Quick Star x Tresor de Cheux). Van een andere Z-hengst stamt cat.nr. 4 (Caretano Z x Ikoon x Dageraad), en zonen van VDL-hengst zijn cat.nr. 9 Zeppe Blue (Zirocco Blue VDL x Casantos x Manhattan) en cat.nr. 18 (Cardento x Quite Easy I x Indorado). Verder is de 2,5-jarige cat.nr. 38 Serano Gold x Nourejev x Dream of Heidelberg een ronde verder. Daarnaast komen drie hengsten van 3,5 jaar en ouder in de tweede bezichtiging: cat.nr. 19 Gaillard de Pomme x Capitol II x Zeus uit 2010, cat.nr. 21 (Astrello x Lupicor x Calato) uit 2009 en de vijfjarige cat.nr. 22 For Your Pleasure (For Pleasure x Polydor x Ramiro's Son).

Bij de ponyhengsten is naast NRPS-bloed de Welsh achtergrond royaal vertegenwoordigd. Doorverwezen zijn de E-pony Heer Orchard Bolshoi (Heitrak's Marvin x Wester Aikema's Norbert x Vita Nova's Golden Boris), en de D-pony's Disaronno du Bois (Don Cremello du Bois x Idzard x Eduard), Zodiak Boy For Future (Zodiak x Mufaq ox x Manrico Dennenoord ox), Nieuwmoed's Captain (Orchard Red Prince x Coelenhage's Purioso x Oackley Bubbling On), en cat.nr. 36 (Klein Roderijs Cocktail x Orchard Boginov x Aester el Nino).
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 25-11-13 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

kayleegevers

Berichten: 91
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: st oedenrode.

Re: NRPS krijgt goede hengsten op eerste bezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 23:48

Harmony van waar ik werk is door whoop:)

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Re: NRPS krijgt goede hengsten op eerste bezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 09:37

Er is toch weinig arabisch meer aan, het lijkt bij de rijpaarden wel een schaduwstamboek van het KWPN.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:06

Die Rubiquil x Havidoff bevalt mij wel. :j

kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:12

galgo schreef:
Er is toch weinig arabisch meer aan, het lijkt bij de rijpaarden wel een schaduwstamboek van het KWPN.


Bij de pony's ook. De helft van de hengsten zijn Welsh pony's.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Re: NRPS krijgt goede hengsten op eerste bezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:19

Dat past dan goed in combinatie met de merries die bijna 98% procent Arabisch zijn. Dat is de reden dat er nu veel ponyhengsten worden goedgekeurd die weinig arabisch bloed hebben.

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:17

petraaken schreef:
Dat past dan goed in combinatie met de merries die bijna 98% procent Arabisch zijn. Dat is de reden dat er nu veel ponyhengsten worden goedgekeurd die weinig arabisch bloed hebben.



Bij de pony's kan ik het met je eens zijn, maar bij de paarden wordt aan het fokdoel / plan waar ooit het NRPS voor is opgericht volledig voorbij gegaan. Paarden en Pony's met Arabisch bloed, en dan bedoel ik niet minder dan 5%, dan kan je net zo goed KWPN blijven fokken.

Bijinn

Berichten: 1796
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:06

petraaken schreef:
Die Rubiquil x Havidoff bevalt mij wel. :j

Mee eens, mooi dier op de foto zo :j

De rest klinkt ook erg goed. Ik ben benieuwd hoe ze het verder gaan doen.

Bijinn

Berichten: 1796
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:09

galgo schreef:
Bij de pony's kan ik het met je eens zijn, maar bij de paarden wordt aan het fokdoel / plan waar ooit het NRPS voor is opgericht volledig voorbij gegaan. Paarden en Pony's met Arabisch bloed, en dan bedoel ik niet minder dan 5%, dan kan je net zo goed KWPN blijven fokken.

Prijstechnisch is het KWPN misschien interessanter om voor te fokken (en dan heb ik het over de waarde van een paard met KWPN papier tegenover een paard met NRPS papier). Maar als fokker werk ik toch veel liever met het NRPS stamboek samen.

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:00

Jose22 schreef:
galgo schreef:
Bij de pony's kan ik het met je eens zijn, maar bij de paarden wordt aan het fokdoel / plan waar ooit het NRPS voor is opgericht volledig voorbij gegaan. Paarden en Pony's met Arabisch bloed, en dan bedoel ik niet minder dan 5%, dan kan je net zo goed KWPN blijven fokken.

Prijstechnisch is het KWPN misschien interessanter om voor te fokken (en dan heb ik het over de waarde van een paard met KWPN papier tegenover een paard met NRPS papier). Maar als fokker werk ik toch veel liever met het NRPS stamboek samen.



Snap ik, maar wat ik bedoel is dat er nu al een aantal jaren hengsten worden goedgekeurd bij de rijpaarden die nauwelijks arabisch bloed meer voeren. En dus het doel van paarden te fokken met arabisch bloed waar het stamboek in eerste instantie voor is opgezet niet meer wordt nagestreefd, en dat bedoel ik met een schaduwstamboek van het KWPN. En dat vind ik jammer.

idojacobs1
Berichten: 19
Geregistreerd: 27-11-12

Re: NRPS krijgt goede hengsten op eerste bezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:38

Nou bij de pony's was de kwaliteit bedroevend laag en de aanjagers bij het vrijspringen die hadden ook hun dag niet
Er was een pony die voor de oxer stopte en die werd er uit stilstand over heen geslagen

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: NRPS krijgt goede hengsten op eerste bezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:35

En wat wil jij dan zien kwa pony's? Er wordt elk jaar wel negatief over de collectie gepraat, en ik ben dan benieuwd wat iemand wel wil zien?

idojacobs1
Berichten: 19
Geregistreerd: 27-11-12

Re: NRPS krijgt goede hengsten op eerste bezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:23

Wat ik wil zien dat maakt niet uit maar een kreupele pony niet
En een pony over de hindernis slaan ook niet