Franse ruiters protesteren tegen belastingverhoging *video*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Franse ruiters protesteren tegen belastingverhoging *video*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 20:15

http://www.ad.nl
Ingezonden door NatassJa


Duizenden ruiters, velen op hun pony en sommigen te paard, hebben zondag in Parijs gedemonstreerd tegen een belastingverhoging die paardrijlessen volgens hen te duur maakt, waardoor maneges gedwongen worden te sluiten.

De Franse regering wil per januari de btw op paardrijscholen verdrievoudigen, zodat die op gelijke hoogte komt met Europese regelgeving. Veel paardenliefhebbers zijn echter in woede ontstoken, omdat de maatregel volgens hen een belangrijk deel van de plattelandscultuur uitholt. Veel maneges hebben door de economische crisis bovendien al moeite het hoofd boven water te houden.

Duizenden mensen gingen, samen met honderden pony's en enkele paarden, zondag in Parijs de straat op uit protest tegen het voornemen van president François Hollande, wiens voorstellen tot belastingverhogingen vaker protesten uitlokken.

De ruiters kregen vorige week steun van de Senaat, die instemde met het onveranderd laten van de btw voor paardrijscholen.


Anoniem

Re: Franse ruiters protesteren tegen belastingverhoging *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:17

Zo dat zijn nog eens een boel mensen voor zo'n demonstratie, gaaf hoor! Nu maar hopen dat het werkt voor ze!

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Franse ruiters protesteren tegen belastingverhoging *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:19

wat dat betreft kunnen we nog heel veel leren van die Fransen, wij schaapkes.

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Re: Franse ruiters protesteren tegen belastingverhoging *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:21

Gaaf! Die pony'tjes, zo schattig <3 Hopen dat het werkt :D

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Franse ruiters protesteren tegen belastingverhoging *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:33

Ik woon zelf in Frankrijk en rijd ook paard. Niet op n manege maar ik kom er wel regelmatig. Paardrijden is hier echt veel goedkoper dan in Nederland. Ik heb mij daar altijd over verbaasd. Waarschijnlijk dus door de lage tva.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:06

Weet niet of het veel effect gaat hebben.

In Parijs zijn er de laatste tijd elke dag stakingen. Boeren, vroedvrouwen, dierenartsen, scholieren, alle beroepen zijn zo ongeveer al langsgeweest.
En buiten Parijs doen ze wegblokkades of steken ze bruggen in brand.
Protest meer of minder...
Sommige hebben effect, sommige niet.

Fransen houden niet zo van belastingsverhogingen :P .

Al kan ik hen wel begrijpen. Verdriedubbeling doet gewoon pijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Franse ruiters protesteren tegen belastingverhoging *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:12

Je kan zeggen wat je wilt over Fransozen... Protesteren kunnen ze :D. Ik hoop voor hen dat het zoden aan de dijk zet.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:15

_San87_ schreef:
Je kan zeggen wat je wilt over Fransozen... Protesteren kunnen ze :D. Ik hoop voor hen dat het zoden aan de dijk zet.



dat is waar...daar waar de nederlanders alles maar pikken :D

Ik snap niet dat al die mensen die Hollande hebben gestemd dit niet hebben kunnen bedenken.
Links verhoogt altijd belastingen,nu dus ook.

pien_2010

Berichten: 43281
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:05

Fijn dit bericht want wij zagen het zonet op de TV en mijn frans is nog niet goed genoeg om te weten waar het over ging. Nu dus wel. Frankrijk is inderdaad erg goed met demonstreren en we zien ze hier bijna elke week op TV langs komen de demonstraties. Van de week zelfs een overzicht van alle demonstraties de afgelopen jaren. Was gewoon lachwekkend merkte ik. Ik denk dat je ook zuinig moet zijn met recht tot demonstratie. Ik gun het de mensen wel hoor dat de les kosten niet omhoog gaan.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 01:05

Nederland heeft zelfs een zaak voor de hoge raad gehad om de verhoging van BTW op de verkoop van paarden (niet bestemd voor fok- en slacht) van 6 naar 21% te proberen te voorkomen. Nederland trok an het kortste eind en zo zal het in Frankrijk ook gaan, is EU-regelgeving.

Overigens valt paardrijles op maneges in Nederland onder het lage tarief van 6% :j Is gelegenheid tot sportbeoefening, zou dat in Franrkijk ook niet als maas in de EU-regelgeving gebruikt kunnen worden?

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Franse ruiters protesteren tegen belastingverhoging *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:20

Frankrijk is dan ook niet zo welvarend als nederland. Heb zelf de franse nationaliteit en heb er 3 jaar gewoond. Een job vinden is al een beroep op zich en als je dan een job hebt is de druk veel hoger als bij ons. Bazen laten je constant voelen dat er nog een hele rij op jouw job staat te wachten.
Dat ze dus vaker protesteren is heel normaal. Hollande probeert de economie recht te trekken door belastingsverhogingen waardoor heel veel mensen en zelfstandigen het moeilijker en moeilijker krijgen.
Paardrijclubs zijn zeker niet allemaal goedkoper als in nederland dat is vooral regiogebonden.

Cijfers zijn het er mee eens frankrijk verarmert
http://www.inegalites.fr/spip.php?article270

Hollande is er heel actief mee bezig om alle bedrijven inclusief landbouw in zijn land te verdrijven.

bethje31
Berichten: 636
Geregistreerd: 17-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:15

Ik hoop dat het ze lukt.
Het lijkt me ook niet dat alleen de BTW van maneges de Franse economie gaat redden, lijkt me een flauwe maatregel die niet veel opbrengt en wel veel kleinere stallen zal dwingen te sluiten en weer meer mensen werkeloos maakt.
Ik woon in Frankrijk en rij ook paard hier en het is in inderdaad goedkoper maar de salarissen zijn ook lager. Als de paardrijlessen hetzelfde zouden kosten als in Nederland dan kunnen heel veel mensen het niet meer betalen. Inclusief mijzelf.
Ik rij bij een heel klein pensionstalletje, goed verzorgde, leuke, paarden,aardige lui. Lekker ontspannen buiten rijden. Ik zou het echt superjammer vinden als hij zou moeten sluiten....en hij zou niet de enige zijn met als gevolg dat er weer een hele hoop leuke maar niet waardevolle paarden bij de slager belanden...