De nummer 1 fout die wij volgens Tristan Tucker maken[video]

Moderators: Warboel, Dani, Polly, Murthul, Berdien, Shanna, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Cer

Re: De nummer 1 fout die wij volgens Tristan Tucker maken[video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 08:39

Wat hij doet is op zich niet zo heel nieuw, dat zegt hij zelf ook.
Wat hij denk ik briljant gezien heeft, is dat er voorheen vaak gedaan werd alsof dit soort oefeningen alleen goed was voor cowboys (want hij is volgens mij ook begonnen als australische cowboy), recreanten en mensen die verder toch niet serieus wilden dressuren.. Want dressuurpaarden zijn 'anders', 'hoog in t bloed', 'kunnen er niet tegen' bla bla bla.. En hij heeft t doorgetrokken naar dressuur en laat zien dat de combinatie wel mogelijk is. Dat je een mak dressuurpaard kan rijden die toch goed presteert. Ik vind t erg slim (en zeker nuttig!).

En NL is voor hem denk een prima plek om dat concept uit te bouwen :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:26

Ninx schreef:
Volstrekt logisch....
Ook het 'leiden' van een paard naar een enge situatie. Maar 9 uit 10 mensen op Bokt roepen toch altijd heel hard dat "je er niet af moet gaan want dan heeft het paard gewonnen, of heb je niets te vertellen".
Het zal nog wel even duren voordat iedereen de logica van deze man begrijpt.

Precies, want dat is niet wat hij zegt..dat je eraf moet gaan ;-)
je moet m leiden en niet dwingen, maar leiden is niet hetzelfde als afstappen..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:37

Ninx schreef:
Hoe wil je iemand aan de hand pakken wanneer je er boven op zit? Het lijkt me niet voor niets dat hij tot 10x toe het paard leidt in het filmpje door 'ervoor' te lopen....
Verderop zie je ook een ruiter, die blijkbaar een clinic volgt, hetzelfde doen.... opgezadeld paard aan touwhalster langs rare objecten leiden.

het is een context-dingetje.. :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:43

XoNo schreef:
Zonde hè? Nergens voor nodig :) Mensen die een oplossing in Tristan zien, raad ik aan eens bij een westerninstructeur een les te volgen. Ik als westerninstructeur geef geregeld dressuur ruiters les, niks geks aan :)

Ik denk toch dat de meesten daar iemand zoals Tristan voor nodig hebben, omdat hij ook dressuur rijdt dus daar hebben ze dan meer connectie mee :j

(overigens, niet alle westerninstructeurs zijn aan te raden natuurlijk. Western is niet zaligmakend ;-) )

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:55

Cassidy schreef:
Zo leuk om te zien dat de principes van NH gecombineerd kunnen worden met de dressuur. Hoeven mensen niet over hun aversie tegen andere rijwijzen en manieren van aanpak heen te stappen...het bewijs is er! Fijn dat hij in NL zit, kan menigeen naar hem toe voor begeleiding, ipv het van DVD's van een cowboy te moeten horen (Parelli, Anderson), laat staan een westerninstructeur in de arm te moeten nemen.

Ja ik denk dat hij echt een gat in de markt gevonden heeft en daar best heel succesvol mee kan worden in europa :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:52

Cowgirl schreef:
En er lekker aan verdienen *\o/* :$

Ja, en terecht vind ik :j
Is er wat mis met geld verdienen :?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:02

Suzanne F. schreef:
Tristan doet juist wel desensibiliseren! :j

Hij zegt zelf echt van niet :)
Maar ik snap wel wat je bedoelt :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:12

Suzanne F. schreef:
Raar want ik kan me herinneren dat hij zelf de term gebruikt heeft. Maar het komt er meer op neer dat het paard moet leren hoe te reageren. Dus niet afstompen maar leren welke reactie het moet geven.

Hij noemt het volgens mij ook in het filmpje, maar ik heb het hem tijdens een clinic ook horen zeggen:
Het is niet desensibiliseren, omdat wanneer je desensibiliseert op bijv een rode ballon, je paard paniek gaat maken bij een gele ballon.
Hij wil dat ze leren de omgeving te beinvloeden met hun eigen gedrag, en dat ze in stresssituaties naar een ontspannen state of mind gaan, daarvoor moet eerst het lichaam ontspannen zodat de mind ook ontspant. En dan maakt een rode of gele ballon niet meer uit.. (zoiets, kort samengevat)

Edit: Wat Mylittlejoy zegt :') :j

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie