Dierenbescherming: Veel dierenleed op de Zuidlaardermarkt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Dierenbescherming: Veel dierenleed op de Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 13:22

ANP / http://www.bokt.nl
Ingezonden door bokker freespirit


Afbeelding
Het dierenwelzijn op paardenmarkten wordt al jaren bediscussieerd.
Foto: Bert Knot

Op een van de grootste paardenmarkten van Europa - circa 1700 paarden worden er jaarlijks aangevoerd op de Zuidlaardermarkt - is dierenleed de orde van de dag, aldus de Dierenbescherming.

Inspecteurs van de Dierenbescherming deden onderzoek naar het dierenwelzijn op de Zuidlaardermarkt en stuiten daarbij op veel misstanden. Veel vermagerde dieren werden aangetroffen, paarden werden geschopt en geslagen om ze op de trailers en vrachtwagens voor transport te krijgen, ze raakten verstrikt in de touwen waar ze mee vastgebonden stonden of zakten zelfs van pure vermoeidheid en stress door de benen en hingen daarbij zichzelf bijna op.

Daarnaast constateerden ze naar aanleiding van de laatste editie van de Zuidlaardermarkt dat de dieren soms 18 tot 24 uur achtereen aangebonden moeten staan zonder dat zij water of (ruw)voer krijgen, en ze vaak zo kort vastgebonden staan dat ze zichzelf bijna wurgen.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Dierenbescherming: Veel dierenleed op de Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:23

Maakt dat lslaan en schoppen nou uit. Krijg je mooie handtasjes van!

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:24

Wat sneu zeg, en dan voor een hoop van die pony's moeten ze daarna ook nog eens een rit maken naar de slager.

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:26

En dat merkt de dierenbescherming nu pas...?
Was t niet algemeen bekend dat het er niet altijd goed gaat op paardenmarkten?

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:33

Ik ben er twee keer geweest, dit jaar en vier jaar geleden en beide keren was het echt niet zo erg als hier werd beschreven. Ja ze worden geslagen en komen soms gingen ze onder het touw door maar zo erg als in het artikel beschreven staat niet. Heb ook verschillende hooiplaatsen en tanks met water gezien.

Natuurlijk zijn er ook een paar slechtere gevallen, maar dat kan ook bij mensen thuis zijn, en vaak veel erger.
Laatst bijgewerkt door fourseasons op 09-11-13 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:35

Wanneer wordt die zooi nu eens afgeschaft?
Onbegrijpelijk dat zelfs 'paardenliefhebbers' dergelijke ellende nog bezoeken...

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:35

En wat gaan ze eraan doen behalve constateren?

freespirit
Berichten: 1913
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: tussen Assen en Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:38

Tja, is het nog wel van deze tijd om dit soort 'tradities' waarin dit dit soort misstanden plaatsvinden in stand te houden ? Traditie is de laatste weken natuurlijk een hot issue.....denk aan Piet.
Ik persoonlijk ga nooit naar paardenmarkten en zie de meerwaarde er niet van in om paarden op deze manier te verhandelen.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:38

Zolang er bezoekers komen, blijven de markten bestaan... Ik begrijp inderdaad ook niet wat je als paardenliefhebber op een paardenmarkt te zoeken hebt.

HRE

Berichten: 1349
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Gieten

Re: Dierenbescherming: Veel dierenleed op de Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:47

Wat een bullshit -.-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:48

Ceriadwen schreef:
Maakt dat lslaan en schoppen nou uit. Krijg je mooie handtasjes van!
Ze hebben zo'n dikke huid, dat voelen ze echt niet? :))

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:56

Mona81 schreef:
Zolang er bezoekers komen, blijven de markten bestaan... Ik begrijp inderdaad ook niet wat je als paardenliefhebber op een paardenmarkt te zoeken hebt.


Mee eens.......maar ik denk dat we steeds meer te maken krijgen met mensen die paarden hebben (status) dan
met echte paarden mensen ( de echte liefhebber dus) |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:59

Ceriadwen schreef:
Maakt dat lslaan en schoppen nou uit. Krijg je mooie handtasjes van!


Idd. Dat weet toch iedereen? Hoef je niet voor gestudeerd te hebben

Happinez

Berichten: 8370
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:12

silvia58 schreef:
Mona81 schreef:
Zolang er bezoekers komen, blijven de markten bestaan... Ik begrijp inderdaad ook niet wat je als paardenliefhebber op een paardenmarkt te zoeken hebt.


Mee eens.......maar ik denk dat we steeds meer te maken krijgen met mensen die paarden hebben (status) dan
met echte paarden mensen ( de echte liefhebber dus) |(

Sorry hoor , maar wat een eerste klas bullshit en veroordeling.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:15

Ceriadwen schreef:
Maakt dat lslaan en schoppen nou uit. Krijg je mooie handtasjes van!

Ik las het en ik dacht, wanneer komt deze opmerking. Nou ik hoefde niet lang te wachten _O-

Denk dat de dierenbescherming zich eens met andere dingen bezig moet houden. Ik heb mijn paard ook wel eens de trailer op geslagen en hij hangt zich ook wel eens op aan een touw, nou wat een mishandeling. Denk dat ze zich beter met andere dingen bezig kunnen houden, die paarden staan maar 1 dag op zo'n markt.

Bix
Berichten: 679
Geregistreerd: 05-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:16

Lekker kort door de bocht dat je geen paardenliefhebber bent als je naar een paardenmarkt gaat. Bekijk het eerst eens met eigen ogen, voordat je je oordeel velt. Want waar baseer JIJ je eigenlijk op?

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Dierenbescherming: Veel dierenleed op de Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:22

Sorry.. Maar dat de paarden geen hooi en water krijgen, ligt toch aan de eigenaren? Dat heeft toch niets met de paardenmarkt te maken.
Daarnaast denk ik dat (gezonde) paarden best in staat zijn om een hele dag te staan. Ja dat is vermoeiend, maar ze kunnen het best.
Zijn jullie wel eens op een keuring van Shetten geweest? Daar staan de ponys ook de hele dag op dezelfde manier vast. Niks zieligs aan, zolang je ze af en toe laat drinken en ze hooi geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:23

HRE schreef:
Wat een bullshit -.-



Dus dit is allemaal niet waar?

Caro27
Berichten: 23
Geregistreerd: 29-01-13

Re: Dierenbescherming: Veel dierenleed op de Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:35

Wauw, sommige reacties hier zijn echt verbazingwekkend. Zo zie je maar weer dat het belang van mensen zwaarder weegt dan het welzijn van paardan (bij sommige mensen hier dan). Ach ja, ze worden geschopt en ze krijgen weinig water, het is maar voor 1 dag.

REGINA76
Berichten: 2888
Geregistreerd: 02-07-03

Re: Dierenbescherming: Veel dierenleed op de Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:41

ja bij het inladen sta je niet altijd bij als publiek.
maar om daar nu pas mee aan te komen, beetje laat.

en hoe was de markt in hedel??? niets van gelezen etc...
zal niet veel beter geweest zijn.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Dierenbescherming: Veel dierenleed op de Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:46

Dit soort dingen gebeuren overal en altijd. Het heeft volgens mij niet met de markt te maken maar met de mensen - op de markt wordt het zichtbaar voor de buitenwereld.

Bravour89
Berichten: 132
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:01

Een paar jaar terug zou er vanuit de politiek bekeken worden of paardenmarkten verboden konden worden. Dit verbod is er niet gekomen omdat dit culturele (en economische) belangen zou beschadigen. Handhaving en controles zouden welzijnsproblemen moeten voorkomen, maar ik heb zelf situaties gezien dat diegene die dit moesten doen zelf niks deden of de kennis er niet voor hadden. Ik heb tot nu toe ook alleen maar gehoord dat je nooit van een paardenmarkt een paard moet kopen want die hebben altijd wel wat.

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:09

En dan staat er bij het artikel een foto met glimmende volle paarden en pony's met net kapsel en rustig staan te soezen in het zonnetje...
Wát een leed. :+

Iets constateren kan iedereen, maar ga er dan ook wat aan doen.
Controleer de aanbreng direct vanaf de trailer of vrachtwagen: ziek? wegwezen.
Zorg dan voor water en hooi.

Maar bovenal: haal dat gepeupel daar weg!
Op de laatste paardenmarkt waar ik was, was het zó druk met mensen dat ze gewoon met de kinderbuggy's tegen de paardenbenen aan reden.
Mja, dat is vrágen om problemen!
Zet die verdomde braderie die er ooit is bijgekomen niet naast de paarden, dan heb je al heel wat minder stress.
Of zie ik het nou verkeerd?

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:13

Kendra schreef:
Dit soort dingen gebeuren overal en altijd. Het heeft volgens mij niet met de markt te maken maar met de mensen - op de markt wordt het zichtbaar voor de buitenwereld.

Ik zie het anders ook geregeld op wedstrijden gebeurdn, zeker bij het laden en lossen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:15

Dierenbescherming moet eens op een gemiddeld wedstrijd terrein gaan kijken.