Paardensportbond wil tunnel onder de N302

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Paardensportbond wil tunnel onder de N302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 10:52

Persbericht KNHS


Aan de drukke N302, de provinciale weg Harderwijk-Kootwijk, wordt gebouwd aan het Nationaal Hippisch Centrum. Vanaf deze locatie aan De Beek 125 in Ermelo steken veel ruiters en recreanten de provinciale weg over naar het uitgestrekte bos- en heidegebied. Het verkeer is de laatste jaren dermate toegenomen dat de paardensportbond KNHS, die op het Centrum zetelt, een veilige oplossing zoekt om over te steken. Een tunnel zou de beste oplossing zijn. Vertegenwoordigers van de paardensportbond zijn in overleg hierover met Provincie Gelderland en gemeente Ermelo.

Eind oktober heeft de KNHS met vertegenwoordigers van de provincie en gemeente gesproken over de verkeerssituatie op de N 302 ter hoogte van het Nationaal Hippisch Centrum met als doel de mogelijkheden een veilige en paardvriendelijke oversteekmogelijkheid voor mens en dier te realiseren. Ondertunneling is volgens de paardensportbond de enige echt veilige oplossing voor dit serieuze verkeersknelpunt. Daar pleit de paardensportbond dan ook voor. Een viaduct kan wellicht ook tot de mogelijkheden behoren.

De KNHS is zich bewust van de omgeving en de bijzondere natuurwaarde waarvan de recreatieve paardensporters kunnen genieten. Het is dan ook het streven van de KNHS om de oversteek zodanig in te richten dat ook voetgangers, fietsers en fauna daar gebruik van kunnen maken zonder dat de flora en fauna hiervan noemenswaardige hinder van ondervinden.

In het sportbeleid van de Provincie Gelderland is de paardensport een van de vijf kernsporten. Binnen het Kernsportplan Paardensport en binnen de voorbeeldfunctie van het centrum past een veilige oversteekmogelijkheid.

Het KNHS-centrum is het middelpunt van talrijke activiteiten. De KNHS is niet alleen een sportbond, maar ook belangenbehartiger van mensen, die te paard of achter het paard willen recreëren. Sinds vele jaren heeft de KNHS een veilige paardensportbeoefening en het welzijn van paarden en pony’s als speerpunten van beleid. Door de vestiging van het Nationaal Hippisch Centrum te Ermelo neemt de vraag naar een veilige oversteekmethode toe, mede gezien de toegenomen verkeersdrukte.

Doel van dit centrum is mede regelmatig te voorzien in de laagdrempelige mogelijkheden van facilitering van paardensport waardoor groei van onze mooie sport in al haar disciplines bevorderd wordt. Het centrum voorziet in die behoefte mede door de gunstige ligging in het land op de Veluwe, bij uitstek een paardensportgebied maar ook centraal voor al haar leden.

Het gedeelte van De Beek waaraan het KNHS-centrum is gelegen loopt parallel aan de N302 (Harderwijk-Kootwijk) en wordt daarvan gescheiden door een strook bos van circa 30 m breed. Aan de overzijde daarvan bevindt zich een uitgestrekt bos- en heidegebied waarvan door veel ruiters en menners, afkomstig van ons centrum, maar ook door recreanten te voet of per fiets gebruik wordt gemaakt om daar te oefenen of op recreatieve wijze paard te rijden.

Door de jaren heen is de verkeersdruk op de N302 enorm toegenomen waardoor het voor ruiters en menners en ander langzaam verkeer steeds moeilijker wordt deze weg over te steken op de plaats, die wordt aangeduid met km 121.8. Dat wordt ook erkend door de provincie en de gemeente. De provincie en gemeente zijn uitgenodigd om met ons mee te denken over mogelijkheden om oversteken veiliger te maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:06

Een tunnel? Misschien ben ik kortzichtig, maar wat is er mis met gewone stoplichten? Sensortje erin zodat het licht oppikt dat er een paard/pony/fietser staat en klaar is klara, toch :?.

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Paardensportbond wil tunnel onder de N 302

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:14

Want elk paard gaat natuurlijk braaf de tunnel door :j

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:19

Nou blij toe dat ze wel iets gaan ondernemen. Was er vorige zomer en het was echt bijna geen doen om daar over te steken zeg. En dan hadden wij nog hele kalme pony's bij ons die het niet zo'n probleem vinden om even te moeten wachten aan een weg waar ze met 80-100 km/h langs komen razen.

Tja een stoplicht, ik weet niet of dat nou DE oplossing is. Het is niet alleen dat het druk is, maar daar oversteken is sowieso best wel een risico voor paard en automobilist. Een tunnel zou wel verreweg de veiligste oplossing zijn omdat je dan helemaal niks meer met de weg te maken hebt. En natuurlijk heb je niks bij zo'n weg te zoeken als je paard niet verkeersmak is, maar een 80km/h weg is gewoon sowieso niet de meest geschikte oversteekplek.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Paardensportbond wil tunnel onder de N 302

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:33

Tunnel of brug niet ieder paard gaat braafjes een brug over of een tunnel in. Al vind ik een tunnel een veiliger optie dan een brug. Van brug kan je nl ook nog vallen en bij een tunnel heb je werkelijk niets meer met het verkeer te maken.

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Paardensportbond wil tunnel onder de N 302

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:36

Tunnel valt te oefenen he..
Tunnel lijkt mij een zeer veilig en mooi initiatief!

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:41

Ik heb liever een paard dat wat zenuwachtig wordt van een tunnel (en dat kun je inderdaad rustig en veilig (!) oefenen) dan eentje die naast een stoplicht staat te stuiteren aan een weg die gewoon echt HEEL druk en onveilig is.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:44

_San87_ schreef:
Een tunnel? Misschien ben ik kortzichtig, maar wat is er mis met gewone stoplichten? Sensortje erin zodat het licht oppikt dat er een paard/pony/fietser staat en klaar is klara, toch :?.


Of gewoon een drukknopje op ruiterhoogte, naast één op fietshoogte. Ik snap idd ook niet waarom het dan meteen weer een gruwelijk dure oplossing moet worden.
Bijkomende voordeel van een oversteeklicht: de snelheid bij de auto's is er af en toe uit. Want laagvliegen is de lokale sport op die weg... Als je er zelf netjes 80 rijdt wordt je links en rechts, boven en onder voorbij geraasd.

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:54

Wachten voor het stoplicht met auto's die doorgaans inderdaad niet netjes 80 rijden is ook rgeen feest.
Daarnaast is een stoplicht voor de doorstroom op dat traject absoluut niet bevorderlijk... afremmen van 80 naar 0 levert veel filevorming.
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 08-11-13 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paardensportbond wil tunnel onder de N 302

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:55

Nou, zó druk is het daar nou óók weer niet. Er zitten ook een zwik rotondes in die de snelheid afremmen.

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Paardensportbond wil tunnel onder de N 302

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:57

Heb daar zelf niet vaak gereden maar de keren dat ik er wel reed had ik echt niet veel leegte voor of achter me...als automobilist vind ik het wel een drukbezet traject

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Paardensportbond wil tunnel onder de N 302

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:02

In de weekends vind ik het reuze meevallen daar qua drukte op de weg. Rotondes zitten er inderdaad flink in maar op dat stuk aan het KNHS centrum kunnen ze inderdaad wel laagvliegen.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:22

Ibbel schreef:
Nou, zó druk is het daar nou óók weer niet. Er zitten ook een zwik rotondes in die de snelheid afremmen.

Het is hier wel degelijk verschrikkelijk druk en er gebeuren ook best veel ongelukken. In het weekend is het nog wel te doen, maar ik kom door de weeks met de fiets al amper over. Ik heb het afgelopen jaar 3 hele zware ongelukken gezien hier (en wat lichtere) en ben nog steeds bang dat ze een keer door het hek mijn weiland in komen.

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Paardensportbond wil tunnel onder de N 302

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:52

Denk dat een tunnel de veiligste oplossing is. Voor het verkeer en de paarden. Tunnels leren ze heel snel

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:55

Ibbel schreef:
_San87_ schreef:
Een tunnel? Misschien ben ik kortzichtig, maar wat is er mis met gewone stoplichten? Sensortje erin zodat het licht oppikt dat er een paard/pony/fietser staat en klaar is klara, toch :?.


Of gewoon een drukknopje op ruiterhoogte, naast één op fietshoogte. Ik snap idd ook niet waarom het dan meteen weer een gruwelijk dure oplossing moet worden.
Bijkomende voordeel van een oversteeklicht: de snelheid bij de auto's is er af en toe uit. Want laagvliegen is de lokale sport op die weg... Als je er zelf netjes 80 rijdt wordt je links en rechts, boven en onder voorbij geraasd.



Hier kan ik mezelf helemaal met aansluiten. En daarbij ik heb ook vroeger veel in Haaksbergen en omgeving gereden en daar hebben ze ook stoplichten met ruiterknop. Heel makkelijk en de paarden wennen er makkelijk aan. Lijkt mij ook een heel stuk goedkoper.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:59

Ze moeten daar toch met die jonge testpaarden op pad?
Als ze door die tunner eerder(veiliger) het bos in kunnen; Prima idee toch.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:35

chamion schreef:
Hier kan ik mezelf helemaal met aansluiten. En daarbij ik heb ook vroeger veel in Haaksbergen en omgeving gereden en daar hebben ze ook stoplichten met ruiterknop. Heel makkelijk en de paarden wennen er makkelijk aan. Lijkt mij ook een heel stuk goedkoper.

Hier rijden veel paarden buiten die op vakantie zijn en weinig gewend zijn. De situatie is ook met stoplichten niet veilig genoeg om paarden op dit punt aan zoiets te laten wennen. Ik ben wel heel benieuwd. Mijn buren zijn al jaren bezig met de gemeente om een oplossing te vinden voor de vele ongelukken die hier gebeuren, maar ze krijgen weinig medewerking. Nu vallen wij wel onder een andere gemeente dan het centrum.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:18

Barvrouwke schreef:
Ze moeten daar toch met die jonge testpaarden op pad?
Als ze door die tunner eerder(veiliger) het bos in kunnen; Prima idee toch.

Braaf kunnen stilstaan op buitenrit is nogal essentieël. Met genoeg personeel kan je beter de groep helpen oversteken met een paar klaar overs en de rest oplossen met verkeerslichten (als die klaar overs naast de verkeerslichten nog nodig zijn trouwens). Er is absoluut een verschil tussen bosmak en verkeersmak, maar lijkt mij dat je in zo'n test in elk geval de basis van beide moet kunnen beoordelen. Goed voor en achterpaard (volwassen en echt bos/verkeersmak) helpt ook een stuk met oversteken. Ik snap de wens voor een veilige(re) manier om zo'n weg over te kunnen steken, maar als we alles geheel scheiden leert niemand ooit rekening te houden met een andere weggebruiker.

Dit valt voor mij grotendeels onder : "paard mag niet schrikken, dus de hele wereld moet zich aanpassen". Om vervolgens in die sterk gecontroleerde omgeving de paarden een hoog cijfer voor bos/verkeersmak te geven. Dat gaat in de echte praktijk later vreselijk fout aflopen.

Ik blijf van mening dat waar een paard van schrikt iets is waar op gedesensibiliseerd dient te worden, niet vermijden en eisen dat paard dusdanig ontzien wordt dat elke miniafwijking van bekend en vertrouwt tot een levensgevaarlijke paniekaanval leidt. Tot aan WOII zeker werkten paarden volop in het drukke verkeer en kon er van alles. En hoewel de paarden zelf zeker anders gefokt zijn is de houding van de mens t.o.v. wat een paard moet kunnen en psychisch aankan het meeste veranderd.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Paardensportbond wil tunnel onder de N302

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:22

Ah... dus als op jouw paardenbedrijf maar belangrijke mensen zitten bouwen we met gemeenschapsgeld een tunnel? Er zijn vast nog honderden stallen die eerst over een weg moeten voor ze in de bossen zijn...

Hier betaal ik belasting voor blijkbaar :')

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:25

_San87_ schreef:
Een tunnel? Misschien ben ik kortzichtig, maar wat is er mis met gewone stoplichten? Sensortje erin zodat het licht oppikt dat er een paard/pony/fietser staat en klaar is klara, toch :?.


Dat dacht ik nou ook.

En kan eventueel stukje verder weg bij het centrum, daar waar het dierenparkje/cafe/ijswinkeltje ook zit, dan kunnen de fietsers
en andere mensen die touristen er ook meteen gebruik van maken.