"Meisjeskleding" schrikt jonge ruiters af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

"Meisjeskleding" schrikt jonge ruiters af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 11:45

http://www.horseandhound.co.uk / http://www.bokt.nl


Engelse ouders van paardrijdende jongens roepen de kledingindustrie op om een jongenslijn te ontwerpen om van het meisjesachtige imago van ponyrijden af te komen.
De modellen in de vele catalogi en websites voor paardrijmode zijn bijna altijd vrouwelijk en ook de roze en paarse kleur is dominant vertegenwoordigd in accessoires, van borstels tot hoevenkrabbers.

Susan Fletcher, moeder van de 13-jarige Harry, denkt dat het gemis aan beschikbare, jongensachtige uitrusting de jongens afschrikt om te blijven paardrijden:
"Ik kon tijdens de Horse of the Year Show (HOYS) niet één stand vinden die me een rijjas voor tienerjongens kon verkopen. Eén standhouder zei dat hij uitsluitend meisjesjassen had meegenomen naar de show. Alle spullen zijn toegespitst op meisjes, niets in jongenskleuren. Maar als je kijkt naar de topruiters in de springsport zijn dat meer mannen dan vrouwen, dus waarom zouden we de jongens niet meer aanmoedigen om de sport te blijven uitoefenen?"

Diane Wyatt, moeder van een 8-jarige jongen, vond een crème-kleurige broek op de show, maar die paste volgens haar niet echt goed en blauwe chaps vond haar zoon te meisjesachtig.
"Voor jongere kinderen zou er meer unisex materiaal moeten zijn. Paardrijden wordt als meisjessport gezien en de markt reflecteert dit. Voor de mannen die desondanks toch zijn blijven paardrijden, is er wel veel mannelijke uitrusting te vinden."

Op de Britse ponyclubs zijn 13% van de leden jongens.

Lucy Nicholas, de leidinggevende van het paardensportmerk Saddlery Shop, zegt dat zij een beter en groter assortiment voor jongens toe zou juichen, maar dat het onwaarschijnlijk is dat dit zal veranderen.
"Omdat de verhouding 6% jongens tegen 94% meisjes ligt, is er te weinig vraag naar jongenskleding. Omdat massaproductie goedkoper is, zullen kleine partijen de kosten opdrijven. Ouders zullen niet blij zijn wanneer ze voor jongenskleding het dubbele moeten betalen."

Van het merk Ariat komt een soortgelijke reactie: "Er is te weinig vraag naar; er zijn gewoon te weinig ruitertjes om daar een jongenslijn voor op te zetten. We produceren sommige lijnen als "jeugdkleding", dus voor zowel jongens als meisjes bedoeld".

Dakotah
Berichten: 1229
Geregistreerd: 09-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:50

Mijn zoon heeft vanaf 7 jaar tot 13 jaar gereden, en die is echt niet gestopt omdat er geen leuke kleding te krijgen is.
Jongens geven daar nu eenmaal weinig om, althans die van ons totaal niet.
Hij ging echt niet in de winkel staan te mokken omdat er een bepaalde kleur niet te krijgen is of een bepaald model.
Ik denk eerder dat de meeste jongens stoppen met rijden, omdat vriendjes het maar belachelijk vinden, dat paardrijden, en ze daar ook veel mee gepest worden.
Mijn zoon had overigens gewoon geen zin meer, en ik moest hem op het laatst meeslepen naar de manege, maar dat lag niet aan de kleur van zijn rijbroek. _O-
Laatst bijgewerkt door Dakotah op 06-11-13 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:52

Ik kan mij daar wel iets bij voorstellen. Ook zit er tegenwoordig overal een blingetje op.
Snap heel goed dat jongens dat niet leuk vinden.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: "Meisjes" - kleding schrikt jonge ruiters af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:54

Wat een bullshit.. de kleine van mn vriend rijdt ook.. en dr is zat te vinden hoor.. t is 2013.. er bestaat internet.. google is t toverwoord..

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:10

Ik denk wel dat het zou helpen als kleding wat beter zou zijn, dat geeft toch meer een wat "stoer" imago. Want vriendjes vinden het belachelijk omdat het imago toch wat meisjes-achtig is. Maar dat zit ook in de discipline die op de meeste rijscholen gangbaar is. Vind bv de opkomst van horseball wel een goede, daar zit een leuk spelelement in, teamsport, wat "stoerder", iets wat voor tienerjongens wel belangrijk is.

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: "Meisjeskleding" schrikt jonge ruiters af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:31

Als je wilt paardrijden doe je dat, ongeacht of het nu stoer lijkt of niet...
Ik krijg nu, op m'n 26ste, zelfs nog opmerkingen over m'n sport... tot ze merken wat voor werk en opoffering er bij hoort, dan slaat dat snel om.

Laat ze maar lachen, raakt m'n kouwe kleren niet (om het ontopic te houden). Als het er echt inzit laat je je niet tegenhouden door 'het imago'.

Btw, ooit gehoord van klederverf? Een beige broek ziet snel zwart hoor...

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:32

Ik ga er wel in mee. Je moet enkel eens kiijken naar rijbroeken voor mannen. Dat is vaak een rek van een metertje ofzo. waar de vrouwen rekken vol hebben.
Bovenkleding heb ik niet echt (behalve dan enkele stukken van KL) en die vind ik wel mannelijk genoeg ;-)

Dus ja zowel voor de paarden als de ruiters mogen er wel wat stoerdere zaken komen. Al dat bling bling en flashy kleuren heb ik niet van doen.

Persevero

Berichten: 2348
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:39

denk dat de trek voor mannen naar de paardensport vooral wordt afgeremd door het proces. in princiepe zijn alle middelen aanwezig om sommige takken van paardensport voor een man aantrekkelijk te maken. Mijn broer bv, zei laatst tegen mijn dat ik mijn paard hengst moet laten staat gaver! is zo, maar niet zo handig heb ik hem uitgelegd. hij vind het wel cool om bv een militry te zien. alles wat gevaarlijk is is toch zeker wel interessant. en dan moet je uiteraad geen penny paard hebben maar een dikke hengst die toont!
Probleempje bij paardrijden is toch wel dat je vaak bij de penny categorie moet beginnen om bij die dikke hengst uit te kunnen komen. en dan nog is het de bedoeling dat het eruitziet alsof alles makkelijk en vanzelf gaat ivp spectaculeer en heftig. Ik denk dat ze dat meer afremd dan het hele paardengebeuren op zich.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:40

Meer unisex lijkt mij niet verkeerd. Het draagt wel degelijk allemaal bij aan de beeldvorming (toch al heel vervelend dat er zo'n onderscheid gemaakt wordt tussen wat jongens horen te doen en wat meisjesachtig is) wat maakt dat jongens afhaken. En dat mag van mij best gevarieerder.

Het verven van broeken is natuurlijk niet echt een oplossing.

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:41

Ze kan toch gewoon 1 kleurige broek kopen (blauw, zwart, groen) en dan zijn normale kleren erop? Je kan het ook groter maken dan het is..

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:46

Toch herken ik het wel hoor. Zoon is bijna 12, lekker beginnend pubertje en die hoeft echt geen blingbling of roze stiksels! Broeken zijn vaak ook wat meer meisjesachtig van snit en anders dus altijd die eeuwig zwarte broeken. Zoon zou graag een felrode willen. Nou dat is niet te vinden. Of heel duur (en hij groeit er zo uit) of toch weer te meisjesachtig.
Jassen zelfde verhaal: zie je een gave zwarte of grijze... staat er weer iets op dat meisjesachtig is of zit er bling op. Om van blousjes, truien en T-shirts nog maar te zwijgen. Waar zijn de leuke stoere V-hals shirts met een dito stoere paardenprint erop? Of lange mouwen shirts in een stoer kleurtje? Stoere spijkerstofachtige broeken met STOERE stiksels ipv die roze en wat stoere zakken erop ofzo.
Het is niet voor niks dat steeds meer jongens (vooral in tienertijd) geplaagd worden als ze paardrijden met dat ze homo zouden zijn (en dus stoppen met rijden). Want de rijkleding valt nu niet bepaald stoer/jongensachtig uit.
En wedstrijdkleding is ook al meisjesachtig. Ik heb nog geen plastron gezien die ik geschikt vond voor een jongen.

Uiteindelijk zelf aan de slag gegaan met lint en een vlinderstrik om zijn wedstrijdoutfit wat stoerder te maken:

Afbeelding
Afbeelding

Niqui

Berichten: 2158
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:54

Citaat:
Mijn zoon heeft vanaf 7 jaar tot 13 jaar gereden, en die is echt niet gestopt omdat er geen leuke kleding te krijgen is.
Jongens geven daar nu eenmaal weinig om, althans die van ons totaal niet.
Hij ging echt niet in de winkel staan te mokken omdat er een bepaalde kleur niet te krijgen is of een bepaald model.
Ik denk eerder dat de meeste jongens stoppen met rijden, omdat vriendjes het maar belachelijk vinden, dat paardrijden, en ze daar ook veel mee gepest worden.
Mijn zoon had overigens gewoon geen zin meer, en ik moest hem op het laatst meeslepen naar de manege, maar dat lag niet aan de kleur van zijn rijbroek. _O-

Hetzelfde is nu bij ons aan de gang. Ik moet onze zoon van 13 meeslepen naar stal, hoewel hij het wel weer leuk vindt als hij actief les heeft. Rijbroeken vindt hij ondingen. Niet vanwege de kleur, maar omdat ze strak om zijn benen zitten. En op school vertelt hij het liever niet dat hij paardrijdt, is niet stoer :n ... Bij zijn wedstrijdoutfit draagt hij een witte stropdas, dat vindt hij wel ok.

musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: "Meisjeskleding" schrikt jonge ruiters af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:03

Ik ben pas een jaar geleden gaan rijden; het meisjesachtige imago heeft me er jarenlang van weerhouden. Daar kun je voor een groot deel weinig aan doen - je kunt geen hordes kleine meisjes wegsturen om de geslachtsverhoudingen normaler te maken - maar je kunt wel meisjeskleuren (een begrip dat bij kinderen al vanaf heel jonge leeftijd bestaat) vermijden. Anders dan de strakke vorm van rijbroeken dienen die kleuren namelijk geen praktisch doel. Rijspullen voor volwassenen zijn vaak effen zwart; voor kinderen moet dat toch ook kunnen.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:23

Ik moet nu wel eerlijk zeggen dat ik de outfit hierboven ook niet voor jongens/mannen vind. Een rooshalster met bijhorend touw (geef mij maar een gewone kleur en touw) dat deken met hartjes etc

Ieder zijn smaak, maar zo zou ik dus nooit met een paard rondgewandeld hebben als jonger mannetje.

Maar toch rij ik van mijn 4e levensjaar (alle serieus van men 6) en heb ik altijd alles neutraal gehouden. Ja op school loop je er niet mee rond te gooien (ik deed ook wel atletiek,zwemmen etc, dus genoeg om over te praten)
Wel vonden vele het supergaaf dat ik soms op woensdag of vrijdag afgehaald werd van school met de vrachtwagen om dan naar concours te gaan in het buitenland. De meeste jongens vonden die vrachtwagen wel stoer dus kon je daar wat over verder praten. Eens in het hoger werd paardrijden anders. Het trok toen meiden aan en ik stond wel sterk genoeg in mijn schoenen om weerwoord te bieden aan de andere jongens die er de spot mee wilde drijven. Uiteindelijk was ik ook nooit echt een buitenbeentje en ik vermoed dat dat vooral belangrijk is. Ik ben dus nooit in een hoekje geduwd en was dus meer dan alleen die paardrijdende jongen.

Maar ontopic, ik vind echt dat ze werk moeten maken op mannencollecties. UItgebreider etc. Echter gaat dit niet bijdrage tot het wel of niet beslissen om op paardrijden te gaan. Dat is een keuze, een drange van ieder individu. Paardrijden kan ik niet wegdenken of laten, vroeger niet en nu helemaal niet meer.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:29

bulck schreef:
Ik moet nu wel eerlijk zeggen dat ik de outfit hierboven ook niet voor jongens/mannen vind. Een rooshalster met bijhorend touw (geef mij maar een gewone kleur en touw) dat deken met hartjes etc

Als je dezelfde foto op een iets groter scherm bekijkt, dan zie je dat het niet roze is, maar blauw, wit en rood. Precies de kleuren van de Friese vlag - dat ding met 'hartjes' - die ook op de deken staat.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: "Meisjeskleding" schrikt jonge ruiters af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:31

Ja dan nog :-) sorry.

Rivaldo
Berichten: 3512
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:31

Zit wel wat in..
Toen ik 10 was eens naar de Penny gemaild dat het niet echt heel leuk was om alleen maar armbandjes te ontvangen.
Hop, iets later een heel cadeaupakket (wel veel roze maar hoe tof)!

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:32

Dat strakke in de broeken zou ook niet hoeven. Ik zou graag meer paardrij geschikte spijkerbroeken zien, ipv glimmende rijlaarsen gewoon stoere wat zwaardere stappers(evt met chaps). Voor het gewone rijden kan dat heel prima. Zelf draag ik ook geen rijbroeken, dat is leuk bij meisjes met een bescheiden kontje, maar bij mij is dat accentueren echt niet charmant ;)

Verder toch die discipline's, dressuur is moeilijk en leuk, maar het komt toch neer op "dansen met je paard" en dat dan ook nog in een net pak. Het is een soort stijldansen alleen dan met paarden, onder tienerjongens heeft dat niet zo'n goed imago.
Ik denk dat naast leuke teamsporten zoals horseball er een soort van lol met je knol discipline moet komen, meer gericht op recreatief rijden, spelletjes(evt ook weer in teamverband) en dat soort zaken. Weet ook niet heel goed hoe dat er dan uit moet gaan zien en ik snap dat het lastig is omdat je iemand toch moet leren rijden eerst.

Soraya10

Berichten: 1027
Geregistreerd: 08-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:35

Snap t probleem echt niet....Je koopt een rijbroek in een donkere kleur, een paar zwarte laarzen klaar! En mbt strakke broeken...ballet, turnen, schaatsen, hardlopen, wielrennen....... snappie

Timo

Berichten: 1940
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:35

Van mij, als mannelijke ruiter, zou ik ook graag wat meer variatie willen in de kleding.. Als ik echt goede rijkleding zoek kan ik uren zoeken en nog niks vinden.. Vooral de broeken in mijn maten zijn een ramp.. Overal zitten figuurtjes op of hebben een flitsende kleur.. Een donkerblauwe of zwarte broek is toch best moeilijk te vinden, of ik moet geluk hebben! Jassen vaak ook het zelfde, van mij mag de mannencollectie best uitgebreid worden..
Alleen bij Kingsland kan ik altijd goed slagen! :D
Maar dat is meestal alleen voor wedstrijdkleding..
Laatst bijgewerkt door Timo op 06-11-13 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:36

Maar dat is inhoudelijk. Kiezen voor een discipline is persoonsgebonden. Ik heb eerst gesprongen (ponies, junioren en een jaar YR), dan western voor anderhalf jaar (vond ik ook niet echt mannelijk met al die overdreven zaken) en nu dressuur.

Penny heb ik gelezen, vond die verhalen wel leuk als klein kind. (maar mijn zus kreeg het, dus de prulletjes van haar) Maar ook daar nooit een jongen die reed in de strips (ja of dan een verwend kind dat niets om de pony gaf :D of een slechte man ofzo)

Ddees
Berichten: 594
Geregistreerd: 20-04-05
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:37

Mijn zoontje van 8 rijdt ook, net als mijn dochter van 11. Ik merk ook wel degelijk verschil tussen de kleding voor beide. Mijn dochter is ook al niet zo roze en bling bling, maar daar is nog wel wat voor te vinden. Maar laatst had mijn zoontje een nieuwe zweep nodig, in het winkeltje van de manege alleen maar bling bling, zelfs de bruine en zwarte. Op naar een winkel in de stad in de buurt. De enige wat ze zonder bling bling hadden was een witte...tja, is ook niet echt wat je wil als jongen. Maar goed toch maar mee genomen en ondertussen is hij zo vies dat hij grijs lijkt.

musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:37

Rivaldo schreef:
Zit wel wat in..
Toen ik 10 was eens naar de Penny gemaild dat het niet echt heel leuk was om alleen maar armbandjes te ontvangen.
Hop, iets later een heel cadeaupakket (wel veel roze maar hoe tof)!

Maar je had de Penny wel... is dat op zich niet al erg meisjesachtig?

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:39

Ik heb nu echt totaal geen probleem met rijkledij te vinden...

Pikeur heeft keuze genoeg in mannenkledij.
En ja, dat kost geld, maar 't is ook wel kwaliteit.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:39

Paardrijden is toch niet alleen maar engels?? Western is er ook nog, daar speelt dit probleem totaal niet! Stoer zat, niet toevallig zie je daar ook veel meer mannen.